Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nízké ceny lithia mají dopady na čínskou těžbu, spoléhá na náročný minerál

Ilustrační foto
Chevrolet Bolt EV
Těžba lithia
Baterie Škoda
10 Fotogalerie
Marek Bednář
Diskuze (39)

Výroba uhličitanu lithného z minerálu lepidolitu je ve srovnání s ostatními způsoby drahá, což je problém, když jsou spotové ceny nízko. Přesto tento způsob má své využití.

Zpomalení růstu poptávky po elektromobilech mělo za posledních několik měsíců vliv na ceny lithia, protože i po něm jakožto hlavní složce článků trakčních baterií růst poptávky zpomaluje. Čína, která stojí za čtvrtinou světové produkce lithia, to podle analytické společnosti Rystad Energy pocítí silně.

Důvod je v tom, že velká část čínského lithia pochází z lepidolitu – typu slídy s obsahem lithia. V roce 2023 to bylo podle agentury Fastmarkets zhruba 50 %. A z lepidolitu je získávání lithia poměrně drahé – náklady na získání tuny ekvivalentu uhličitahu lithného jsou 80–120 tisíc jüanů (256–384 tisíc korun). Získat stejnou tunu odpařováním lithného roztoku přijde zhruba na 40 tisíc jüanů (128 tisíc korun), z těžby minerálu spodumenu stojí tuna 60 tisíc jüanů (192 tisíc korun).

Video placeholder
Škoda Enyaq v horách • Zdroj: Škoda Auto

Tento fakt znamená problém, když spotová cena za tunu uhličitanu lithného, z nějž se vyrábějí složky pro lithium-iontové baterie, spadla na zhruba 100 tisíc jüanů (320 tisíc korun) z vrcholu okolo 600 tisíc jüanů (1,9 milionu korun) v listopadu roku 2022.

„Těžba lepidolitu a nové projekty v Číně i po celém světě trpí kvůli cenám, zatímco jiné způsoby získávání lithia, které nabízejí výhody na straně nákladů, zejména získávání z roztoků v Jižní Americe, budou nadále růst,“ cituje agentura Reuters Susan Zouovou, viceprezidentku Rystad Energy. Tato společnost snížila výhled růstu množství čínské produkce lithia z 54 % na 12 % za rok 2024. Globálně má objem růst o 27 %, nikoliv o dříve předpovídaných 42 %.

V Číně nedávno proběhly velké investice do těžby lepidolitu. Patří k nim nový velký důl v provincii Ťiang-si čínského bateriového giganta CATL i důl u hory Chua-šan firmy Yongxing Special Materials Technology. „Trh je na tom špatně. Producenti v I-čchunu se snaží přežít s vysokými náklady a nízkými cenami,“ cituje Reuters nejmenovaného experta u velké těžařské firmy. Jedenáct výrobců uhličitanu lithného z Ťiang-si v průběhu února muselo přerušovat výrobu.

Přesto lepidolit není hodný opuštění, alespoň dle Lia Liang-pina, ředitele firmy Ganfeng Lithium, která se zabývá zejména spodumenem. „Lepidolit je kvůli svým vysokým nákladům a velkým objemům flexibilní proměnná a dokáže udržet rovnováhu v poptávce, nabídce a cenách lithia,“ řekl.

Vstoupit do diskuze (39)