Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Evropský trh v roce 2020: Pád o čtvrtinu, Škoda osmá nejžádanější značka

David Bureš David Bureš 19. 1. 2021 • 05:49
101
64
Zobrazit náhledy (101)
Škoda Octavia G-Tec 1.5 TGI 96 kW Škoda Octavia G-Tec 1.5 TGI 96 kW Škoda Octavia G-Tec 1.5 TGI 96 kW Škoda Octavia G-Tec 1.5 TGI 96 kW Škoda Octavia G-Tec 1.5 TGI 96 kW Škoda Octavia G-Tec 1.5 TGI 96 kW Škoda Octavia G-Tec 1.5 TGI 96 kW Škoda Octavia G-Tec 1.5 TGI 96 kW Škoda Octavia G-Tec 1.5 TGI 96 kW Škoda Octavia G-Tec 1.5 TGI 96 kW Škoda Octavia G-Tec 1.5 TGI 96 kW Škoda Octavia G-Tec 1.5 TGI 96 kW Škoda Octavia G-Tec 1.5 TGI 96 kW Škoda Octavia G-Tec 1.5 TGI 96 kW Škoda Octavia G-Tec 1.5 TGI 96 kW Škoda Octavia G-Tec 1.5 TGI 96 kW Škoda Octavia G-Tec 1.5 TGI 96 kW Volkswagen ID.3 Volkswagen ID.3 Volkswagen ID.3 Volkswagen ID.3 Volkswagen ID.3 Volkswagen ID.3 Volkswagen ID.3 Volkswagen ID.3 Volkswagen ID.3 Volkswagen ID.3 Volkswagen ID.3 Volkswagen ID.3 Volkswagen ID.3 Volkswagen ID.3 Volkswagen ID.3 Volkswagen ID.3 Volkswagen ID.3 Volkswagen ID.3 Volkswagen ID.3 Volkswagen ID.3 Volkswagen ID.3 Volkswagen ID.3 Volkswagen ID.3 Volkswagen ID.3 Volkswagen ID.3 Volkswagen ID.3 Volkswagen ID.3 Volkswagen ID.3 Toyota Yaris 1.5 Dynamic Force Toyota Yaris 1.5 Dynamic Force Toyota Yaris 1.5 Dynamic Force Toyota Yaris 1.5 Dynamic Force Toyota Yaris 1.5 Dynamic Force Toyota Yaris 1.5 Dynamic Force Toyota Yaris 1.5 Dynamic Force Toyota Yaris 1.5 Dynamic Force Toyota Yaris 1.5 Dynamic Force Toyota Yaris 1.5 Dynamic Force Toyota Yaris 1.5 Dynamic Force Toyota Yaris 1.5 Dynamic Force Toyota Yaris 1.5 Dynamic Force Toyota Yaris 1.5 Dynamic Force Toyota Yaris 1.5 Dynamic Force Toyota Yaris 1.5 Dynamic Force Toyota Yaris 1.5 Dynamic Force Toyota Yaris 1.5 Dynamic Force Toyota Yaris 1.5 Dynamic Force Toyota Yaris 1.5 Dynamic Force Toyota Yaris 1.5 Dynamic Force Toyota Yaris 1.5 Dynamic Force Toyota Yaris 1.5 Dynamic Force Toyota Yaris 1.5 Dynamic Force Toyota Yaris 1.5 Dynamic Force Toyota Yaris 1.5 Dynamic Force Toyota Yaris 1.5 Dynamic Force Ford Kuga PHEV Ford Kuga PHEV Ford Kuga PHEV Ford Kuga PHEV Ford Kuga PHEV Ford Kuga PHEV Ford Kuga PHEV Ford Kuga PHEV Ford Kuga PHEV Ford Kuga PHEV Ford Kuga PHEV Ford Kuga PHEV Ford Kuga PHEV Ford Kuga PHEV Ford Kuga PHEV Ford Kuga PHEV Ford Kuga PHEV Ford Kuga PHEV Ford Kuga PHEV Ford Kuga PHEV Ford Kuga PHEV Ford Kuga PHEV Ford Kuga PHEV Ford Kuga PHEV

Prodeje nových aut v Evropě loni silně ovlivnila pandemie koronaviru. Škoda však patří mezi značky se spíše nižším poklesem, spolu s Toyotou či Volvem.

Evropský trh s novými automobily zažil v roce 2020 silný pád, a to kvůli pandemii koronaviru a s ní souvisejícím omezením fungování automobilových prodejců napříč kontinentem. Výsledkem bylo to, že za dvanáct měsíců roku 2020 bylo v Evropě registrováno 11.961.182 automobilů, o 24,3 % méně než před rokem.

Vyplývá to ze statistik Evropského sdružení výrobců automobilů (ACEA), které počítá registrace nových vozidel ve 30 evropských státech. V nich je zahrnuto 26 členských států Evropské unie (vyjma z hlediska prodejů aut nevýznamné Malty), k nimž se přičítají výsledky z Velké Británie, Islandu, Norska a Švýcarska. Ve statistikách tudíž chybějí vybrané balkánské země a východoevropské státy, přesto dává komplexní pohled o dění na starém kontinentu.

Statistiky tak ukazují, v kterých státech pandemie koronaviru nejvíce ovlivnila prodeje aut. Z těch velkých jde o Španělsko, kde se registrace nových aut meziročně propadly o 32,3 %. Silný pád však zažila také Itálie (-27,9 %) nebo Velká Británie (-29,4 %), tedy další země silně zasažené šířením onemocnění covid-19. Největším evropským trhem pak zůstává Německo, kde bylo za rok 2020 registrováno přes 2,9 milionu nových automobilů, o 19,1 % méně než o rok dříve.

Česká republika s meziročním poklesem o 18,8 % ve výsledku patří mezi státy s nižším meziročním poklesem. Relativně úspěšné v tomto směru byly severské státy, třeba ve Švédsku registrace aut meziročně klesly o 18 %, v Dánsku o 12,2 %. Nejmenší meziroční změnu pak hlásí Norsko, kde registrace loni meziročně poklesly o nevýznamných 0,7 %.

Co se pak týče nejžádanějších značek na starém kontinentu, tak na čelních dvou příčkách se nic nemění. Volkswagen si navzdory meziročnímu pádu o 24,5 % s náskokem udržel první místo mezi značkami, Renault zůstává druhý. Stupně vítězů však tentokrát uzavírá Peugeot, následovaný Mercedesem a BMW, které dokazují, že luxusní značky si s krizemi obvykle umí poradit lépe. To někdejší dvojka evropského trhu, Ford, je za rok 2020 až šestý, kvůli meziročnímu propadu o 31,7 %. To je nejstrmější meziroční propad z top 10.

Evropský trh – registrace nových aut v roce 2020 podle značek
Poř. Značka Registrace 2020 [ks] Meziroční rozdíl [%] Tržní podíl [%]
1. Volkswagen 1.346.999 -24,5 11,3
2. Renault 819.009 -22,9 6,8
3. Peugeot 741.498 -23,2 6,2
4. Mercedes-Benz 738.236 -17,3 6,2
5. BMW 674.654 -18,8 5,6
6. Ford 654.729 -31,7 5,5
7. Toyota 648.275 -12,7 5,4
8. Škoda 643.019 -15,7 5,4
9. Audi 600.470 -19,2 5,0
10. Fiat 492.101 -25,4 5,4
11. Opel/Vauxhall 485.778 -40,4 4,1
12. Citroën 448.352 -29,6 3,7
13. Hyundai 424.805 -24,5 3,6
14. Kia 416.715 -17,1 3,5
15. Dacia 405.472 -30,2 3,4
16. Seat 370.928 -26,9 3,1
17. Nissan 290.343 -26,5 2,4
18. Volvo 286.841 -15,6 2,4
19. Mini 172.827 -20,4 1,4
20. Mazda 149.418 -41,7 1,2
- CELKEM 11.961.182 -24,3 -

Příliš si s pandemií koronaviru neporadil ani Opel a jeho sesterská značka Vauxhall, s meziročním propadem o 40,4 %. Souviset to ale může s jeho změnami v klíčových segmentech. Malé SUV Mokka letos přijíždí v nové generaci, podobně velký Crossland se zase dočkal faceliftu. Začátek loňského roku pak byl ve znamení příchodu nové Corsy, zatímco Astra už letos vyhlíží nástupce. Ještě silnější propad pak zaznamenala Mazda, s meziročním pádem o 41,7% je tak až dvacátá mezi značkami.

Naopak Škoda patří mezi ty méně zasažené značky. V celkovém pořadí skončila stejně jako v roce 2019 osmá, 643.019 registrovaných kusů bylo o 15,7 % méně než o rok dříve. Jedná se o druhý nejnižší pokles z top 10 značek. Lépe v tomto směru skončila jen Toyota. Ta byla s 648.275 prodanými auty celkově sedmá, s meziročním poklesem o 12,7 %. S rozšiřujícím se portfoliem hybridů se jí tak nadále nadmíru daří.

Přestože celoroční výsledky vypadají děsivě, závěr roku se nesl v pozitivním duchu. V prosinci 2020 totiž podle ACEA bylo na sledovaných evropských trzích registrováno 1.214.581 aut, jen o 3,7 % méně než o rok dříve. Tahounem bylo totiž Německo, kde počet registrovaných vozidel meziročně vyskočil o 9,9 %.

Na druhou stranu není v tuto chvíli jasné, zda nešlo jen o zvýšené registrace elektromobilů a plug-in hybridů před koncem roku pro případ snížení případné pokuty za nedodržení stanovených limitů flotilových emisí modelové palety jednotlivých výrobců. Silně totiž v prosinci rostly registrace také v Norsku, království elektromobilů, a to o 82,8 %. Poslední měsíc roku nicméně registrace vzrostly také třeba v České republice, a to o 8,7 %.

Evropský trh – registrace nových aut v prosinci 2020 podle značek
Poř. Značka Registrace 12/2020 [ks] Meziroční rozdíl [%] Tržní podíl [%]
1. Volkswagen 156.720 +15,9 12,9
2. Renault 85.588 -11,6 7,0
3. Peugeot 72.082 -0,1 5,9
4. BMW 71.284 -8,4 5,9
5. Mercedes-Benz 70.181 -3,4 5,8
6. Toyota 62.762 +23,3 5,2
7. Škoda 61.491 +4,5 5,1
8. Ford 58.312 -23,3 4,8
9. Audi 54.395 -5,8 4,5
10. Fiat 50.658 +2,8 4,2
11. Hyundai 44.236 0 3,6
12. Opel/Vauxhall 42.293 +18,6 3,5
13. Citroën 39.608 -8,2 3,3
14. Dacia 39.884 -22,4 3,3
15. Seat 35.034 +5,5 2,9
16. Volvo 33.869 -1,6 2,8
17. Kia 30.159 -10,6 2,5
18. Nissan 30.112 -9,9 2,5
19. Mini 16.835 -8,4 1,4
20. Mazda 15.655 -43,6 1,3
- CELKEM 1.214.581 -3,7 -

Související články

Témata
Avatar - Barrichello
22. 1. 2021 00:09
Re: škudka je taková stálice... :-)
Šlape v Rusku. V Evropě pošlape těžko, když byl ukončn ofiko prodej, vše co se sem vozí se vozí přímo z Ruska a neofiko....
Avatar - Blue Sun
20. 1. 2021 19:01
Re: A bude hůř
Obě strany mají své argumenty a oboje argumenty mají bezpochyby svou pravdu. Akorát ani jedni nechcete slyšet ty druhé. A fakt, že celý život, včetně tech vašich spalovacích model je založený jen na nekonečném tisku penízků, ignorujete už úplně. Bruselská budoucnost do sebe nezapadá tak jako tak, akorát s neustálým a nesmyslným lpěním na přežité spalovací technologii je ta budoucnost mrtvá předem. Můžeme se tvářit, jak zachraňujeme trh a firmy, ale pokud nás předběhne zbytek světa (a objektivně prostě předběhne), tak nezachráníme vůbec nic, protože nás prostě zválcuje ta Čína, kterou všichni tak pohrdáte.
Takže nějaké prčice si nech pro sebe, zkus být taky objektivní namísto zaslepeně jednostranný, a až se to naučíš, pochopíš. Omluvu nečekám, nestojím o ni.
20. 1. 2021 18:46
Re: škudka je taková stálice... :-)
šlape možná někde na dálném východě, ale řeč je o evropských prodejích a tady má propad 58%
https://www.acea.be/uploads/press_releases_files/2021119_PRPC_2012_FINAL.pdf
20. 1. 2021 17:21
Re: Snesl bych větší žebříček.
Naprostý souhlas, i celkové CZ prodeje 20 míst a konec. Asi neumí dělat delší tabulky. :-)
Avatar - hugino
20. 1. 2021 15:58
Re: Hotová tragedie
Ale nemyslím si že to bude len PR.Vo svojich triedach dominuje v Európe v predaji Golf, Passat ,Tiguan.Myslím že aj T-Rock,Touareg alebo Arteon majú velmi slušné predaje.Majú výkonové rozpätie od 100-320 k a nespočetne množstvo výbavy aj samostatne konfigurovatelnej nie len v paketoch ako japonci alebo korejci takže aj individualizácia je tam dosť velká.ID 3 vo väčšine testov moc neospevujú a predsa je to po pol roku najpredávanejší elektromobil v Europe.Tekže PR to len nebude.Skôr si myslím a mám to potvrdené z môjho okolia že ak si mám +/- za tie isté peniaze kúpiť francúza,japonca alebo korejca tak jednoznačne by som išiel do nemca a myslím že takto rozmýšla stále dosť ľudí.

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku
Články odjinud