Evropský trh v roce 2020: Pád o čtvrtinu, Škoda osmá nejžádanější značka
Prodeje nových aut v Evropě loni silně ovlivnila pandemie koronaviru. Škoda však patří mezi značky se spíše nižším poklesem, spolu s Toyotou či Volvem.
Evropský trh s novými automobily zažil v roce 2020 silný pád, a to kvůli pandemii koronaviru a s ní souvisejícím omezením fungování automobilových prodejců napříč kontinentem. Výsledkem bylo to, že za dvanáct měsíců roku 2020 bylo v Evropě registrováno 11.961.182 automobilů, o 24,3 % méně než před rokem.
Vyplývá to ze statistik Evropského sdružení výrobců automobilů (ACEA), které počítá registrace nových vozidel ve 30 evropských státech. V nich je zahrnuto 26 členských států Evropské unie (vyjma z hlediska prodejů aut nevýznamné Malty), k nimž se přičítají výsledky z Velké Británie, Islandu, Norska a Švýcarska. Ve statistikách tudíž chybějí vybrané balkánské země a východoevropské státy, přesto dává komplexní pohled o dění na starém kontinentu.
Statistiky tak ukazují, v kterých státech pandemie koronaviru nejvíce ovlivnila prodeje aut. Z těch velkých jde o Španělsko, kde se registrace nových aut meziročně propadly o 32,3 %. Silný pád však zažila také Itálie (-27,9 %) nebo Velká Británie (-29,4 %), tedy další země silně zasažené šířením onemocnění covid-19. Největším evropským trhem pak zůstává Německo, kde bylo za rok 2020 registrováno přes 2,9 milionu nových automobilů, o 19,1 % méně než o rok dříve.
Česká republika s meziročním poklesem o 18,8 % ve výsledku patří mezi státy s nižším meziročním poklesem. Relativně úspěšné v tomto směru byly severské státy, třeba ve Švédsku registrace aut meziročně klesly o 18 %, v Dánsku o 12,2 %. Nejmenší meziroční změnu pak hlásí Norsko, kde registrace loni meziročně poklesly o nevýznamných 0,7 %.
Co se pak týče nejžádanějších značek na starém kontinentu, tak na čelních dvou příčkách se nic nemění. Volkswagen si navzdory meziročnímu pádu o 24,5 % s náskokem udržel první místo mezi značkami, Renault zůstává druhý. Stupně vítězů však tentokrát uzavírá Peugeot, následovaný Mercedesem a BMW, které dokazují, že luxusní značky si s krizemi obvykle umí poradit lépe. To někdejší dvojka evropského trhu, Ford, je za rok 2020 až šestý, kvůli meziročnímu propadu o 31,7 %. To je nejstrmější meziroční propad z top 10.
Evropský trh – registrace nových aut v roce 2020 podle značek | ||||
Poř. | Značka | Registrace 2020 [ks] | Meziroční rozdíl [%] | Tržní podíl [%] |
1. | Volkswagen | 1.346.999 | -24,5 | 11,3 |
2. | Renault | 819.009 | -22,9 | 6,8 |
3. | Peugeot | 741.498 | -23,2 | 6,2 |
4. | Mercedes-Benz | 738.236 | -17,3 | 6,2 |
5. | BMW | 674.654 | -18,8 | 5,6 |
6. | Ford | 654.729 | -31,7 | 5,5 |
7. | Toyota | 648.275 | -12,7 | 5,4 |
8. | Škoda | 643.019 | -15,7 | 5,4 |
9. | Audi | 600.470 | -19,2 | 5,0 |
10. | Fiat | 492.101 | -25,4 | 5,4 |
11. | Opel/Vauxhall | 485.778 | -40,4 | 4,1 |
12. | Citroën | 448.352 | -29,6 | 3,7 |
13. | Hyundai | 424.805 | -24,5 | 3,6 |
14. | Kia | 416.715 | -17,1 | 3,5 |
15. | Dacia | 405.472 | -30,2 | 3,4 |
16. | Seat | 370.928 | -26,9 | 3,1 |
17. | Nissan | 290.343 | -26,5 | 2,4 |
18. | Volvo | 286.841 | -15,6 | 2,4 |
19. | Mini | 172.827 | -20,4 | 1,4 |
20. | Mazda | 149.418 | -41,7 | 1,2 |
- | CELKEM | 11.961.182 | -24,3 | - |
Příliš si s pandemií koronaviru neporadil ani Opel a jeho sesterská značka Vauxhall, s meziročním propadem o 40,4 %. Souviset to ale může s jeho změnami v klíčových segmentech. Malé SUV Mokka letos přijíždí v nové generaci, podobně velký Crossland se zase dočkal faceliftu. Začátek loňského roku pak byl ve znamení příchodu nové Corsy, zatímco Astra už letos vyhlíží nástupce. Ještě silnější propad pak zaznamenala Mazda, s meziročním pádem o 41,7% je tak až dvacátá mezi značkami.
Naopak Škoda patří mezi ty méně zasažené značky. V celkovém pořadí skončila stejně jako v roce 2019 osmá, 643.019 registrovaných kusů bylo o 15,7 % méně než o rok dříve. Jedná se o druhý nejnižší pokles z top 10 značek. Lépe v tomto směru skončila jen Toyota. Ta byla s 648.275 prodanými auty celkově sedmá, s meziročním poklesem o 12,7 %. S rozšiřujícím se portfoliem hybridů se jí tak nadále nadmíru daří.
Přestože celoroční výsledky vypadají děsivě, závěr roku se nesl v pozitivním duchu. V prosinci 2020 totiž podle ACEA bylo na sledovaných evropských trzích registrováno 1.214.581 aut, jen o 3,7 % méně než o rok dříve. Tahounem bylo totiž Německo, kde počet registrovaných vozidel meziročně vyskočil o 9,9 %.
Na druhou stranu není v tuto chvíli jasné, zda nešlo jen o zvýšené registrace elektromobilů a plug-in hybridů před koncem roku pro případ snížení případné pokuty za nedodržení stanovených limitů flotilových emisí modelové palety jednotlivých výrobců. Silně totiž v prosinci rostly registrace také v Norsku, království elektromobilů, a to o 82,8 %. Poslední měsíc roku nicméně registrace vzrostly také třeba v České republice, a to o 8,7 %.
Evropský trh – registrace nových aut v prosinci 2020 podle značek | ||||
Poř. | Značka | Registrace 12/2020 [ks] | Meziroční rozdíl [%] | Tržní podíl [%] |
1. | Volkswagen | 156.720 | +15,9 | 12,9 |
2. | Renault | 85.588 | -11,6 | 7,0 |
3. | Peugeot | 72.082 | -0,1 | 5,9 |
4. | BMW | 71.284 | -8,4 | 5,9 |
5. | Mercedes-Benz | 70.181 | -3,4 | 5,8 |
6. | Toyota | 62.762 | +23,3 | 5,2 |
7. | Škoda | 61.491 | +4,5 | 5,1 |
8. | Ford | 58.312 | -23,3 | 4,8 |
9. | Audi | 54.395 | -5,8 | 4,5 |
10. | Fiat | 50.658 | +2,8 | 4,2 |
11. | Hyundai | 44.236 | 0 | 3,6 |
12. | Opel/Vauxhall | 42.293 | +18,6 | 3,5 |
13. | Citroën | 39.608 | -8,2 | 3,3 |
14. | Dacia | 39.884 | -22,4 | 3,3 |
15. | Seat | 35.034 | +5,5 | 2,9 |
16. | Volvo | 33.869 | -1,6 | 2,8 |
17. | Kia | 30.159 | -10,6 | 2,5 |
18. | Nissan | 30.112 | -9,9 | 2,5 |
19. | Mini | 16.835 | -8,4 | 1,4 |
20. | Mazda | 15.655 | -43,6 | 1,3 |
- | CELKEM | 1.214.581 | -3,7 | - |