Nová Kia Sorento a její technika: Dostane plug-in hybrid a novou osmistupňovou dvouspojku
Kia Sorento se oproti předchůdci ve své čtvrté generaci zásadně změní. A to jak designem, tak použitou technikou.
Kia si pro letošní ročník ženevského autosalonu připravila důležitou novinku v podobě nové generace rodinného SUV Sorento. Už před oficiální výstavní premiérou však automobilka postupně uvolňuje informace o této novince. Po prvních fotografiích tu máme i podrobnosti o použité technice.
Korejský výrobce již dříve avizoval, že čtvrtá generace Sorenta bude postavena na základech nové platformy určené pro SUV. Ta nabízí kompaktní konstrukci motorového prostoru, kratší převisy a delší rozvor, což v kombinaci s chytrým obestavením prostoru přispěje prostornosti kabiny i objemu zavazadelníku. Kia dokonce bez bližších podrobností tvrdí, že nové Sorento bude v rámci svého segmentu kralovat svým vnitřním prostorem.
Nová architektura navíc umožní zástavbu hybridního ústrojí, včetně toho plug-in hybridního. Baterie je přitom uložena pod prostorem pro posádku tak, aby neměla negativní dopad na místo v kabině nebo zavazadelníku.
Pro Koreu, evropské trhy a Severní Ameriku bude k dispozici hybridní varianta rodiny Smartstream kombinující benzinový motor 1.6 T-GDi, elektromotor o výkonu 44,2 kW a lithium-iont polymerovou baterii o kapacitě 1,49 kWh. Výsledkem je systémový výkon až 230 k (169 kW) a točivý moment 350 N.m.
Pro Evropu a domovskou Koreu bude dostupný i turbodiesel rodiny Smartstream, čtyřválec o objemu 2,2 litru naladěný na 149 kW a 440 N.m. Kombinován bude se zcela nově vyvinutým automatem vlastní konstrukce, osmistupňovou dvouspojkovou převodovkou, která využívá vícelamelovou spojkou v olejové lázni. Ta byla vyvinuta s ohledem na hladké řazení jako u klasického automatu při současném snížení spotřeby oproti dvouspojkovým ústrojím se suchou spojkou.
V Koreji a Severní Americe se pak mohou těšit i na benzinový agregát 2.5 T-GDi o výkonu 281 koní (207 kW) a 421 N.m. I tento přeplňovaný motor s přímým, vícebodovým vstřikováním bude spárován s osmistupňovou dvouspojkovou převodovkou.
Nová platforma umožní také využít nejnovější bezpečnostní pomocníky. Kia třeba vůbec poprvé využije multikolizní brzdu. Díky ní po aktivaci airbagů auto samočinně zabrzdí, aby cestující lépe ochránilo před sekundárním nárazem. V závislosti na konkrétním trhu bude k dispozici až osm airbagů, včetně unikátních centrálních airbagů pro přední sedadla a kolenních airbagů.
Že jde o novou generaci, Sorento potvrzuje i zcela přepracovaným designem. Místo oblých tvarů použila novinka více hran. Proporce změnily i kratší převisy nebo protažení kapoty, A sloupky se od přední nápravy posunuly o 30 mm vzad. Ve srovnání s předchůdcem narostlo nové Sorento o 10 mm do délky, rozvor se prodloužil o 35 mm na 2815 mm.