Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nová třída C má důležitou technologickou novinku, která se u Mercedesu objevuje vůbec poprvé

Ondřej Mára
Diskuze (17)

Nová třída C už sice nabízí pouze čtyřválce, díky přeplňování a elektrické asistenci přesto nabízí působivé výkony a slibují nový standard hospodárnosti.

Zájemci o maximálně hospodárný provoz, kteří ještě nepřišli na chuť plug-in hybridům nebo nemají možnost pravidelného nabíjení, nejčastěji volí vznětové motorizace. Diesel pod kapotou nové třídy C, stejně jako všechny benzínové pohonné jednotky, už se ale elektrifikaci nevyhnul.

Vznětová pohonná jednotka s označením OM 654 M totiž jako vůbec první nafťák Mercedesu pracuje s druhou generací integrovaného 48V startér-generátoru, který by měl výraznou měrou přispět k vysoké efektivitě a nízké spotřebě.

Elektrický palubní systém využívá energii získanou rekuperací například pro funkci plachtění, kdy je vůz schopen spalovací motor jednoduše vypnout. Palubní systém navíc napájí i elektrický kompresor klimatizace, díky čemuž zajišťuje ještě efektivnější provoz v létě.

Milovníci svižnější jízdy ale zřejmě ocení především elektrický boost, automobilkou značený jako EQ Boost, dostupný prakticky okamžitě. Elektromotor přitom asistuje výkonem až 15 kW a točivým momentem 200 Nm. Ve verzi C 200 d tak sedan nabídne kombinovaný výkon 147 kW a 440 Nm, zatímco ve verzi C 300 d až 195 kW a 550 Nm točivého momentu.

Úpravou ale prošel i samotný motor, který dostal novou klikovou hřídel. Zdvih motoru se tak zvýšil z 92,3 mm na 94,3 mm a objem z 1950 cm3 na 1993. Automobilka také zvýšila tlak vstřikování na 2700 bar a díky dvojici nových vodou chlazených turbodmychadel s variabilní geometrií by měl mít motor ještě lepší reakce a prudší nástup výkonu. V pístech je navíc sodík, který by měl pomoci lépe rozvádět teplo.

Video se připravuje ...

Jde tak o jedny z nejsilnějších naftových čtyřválců pod kapotou vozidel s třícípou hvězdou. V dnešní době se ale žádná inovace neobjede ani bez emisních opatření. Nové céčko tak dostalo katalyzátor redukující množství NOx, filtr pevných částic DPF, SCR katalyzátor se vstřikováním AdBlue a ještě jeden přídavný SCR katalyzátor, umístěný na podvozku, s nezávislým systémem měření a dávkování AdBlue.

Optimální práci mild-hybridního systému pak umožňuje převodovka 9G-Tronic, vyvíjená právě pro adaptaci integrovaného startér generátoru. Převodovka má novou elektroniku s lepší výpočetní silou, je lehčí a měla by mít i výkonnější chlazení.

Otázkou samozřejmě zůstává spotřeba, podle předběžných měření dle WLTP by však slabší Mercedes C 220 d mohl jezdit v rozmezí 4,9 až 5,8 l/100 km, zatímco výkonnější C 300 d v rozmezí 5,0 až 5,8 l/100 km. Nejlepší obrázek si ale samozřejmě uděláme až z redakčních testů, na které snad nebudeme muset moc dlouho čekat. Ostatně výroba běží od března a české ceny už také známe několik měsíců.

Ondřej Mára
Diskuze (17)

Doporučujeme

11. 8. 2021 21:05
Re: Brožura a nadpis
Jjj, jen marketingovy kecy.
11. 8. 2021 15:58
Re: Brožura a nadpis
Narážím na to, že tuhle techniku v zásadě má současné 220d a článek je plný marketingových plků o tom jak je vše přepracované, lepší, výkonnější, úspornější...nepochybuji že to posunuli dál, ale čekal jsem nějakou převratnou novinku a ne jen že poladili už několik let používaný balík mild-hybridní technologie.
Avatar - Mikesus
11. 8. 2021 14:14
Re: Holt pokrok,
těch zkušeností z historie s downsizingem už je dost. A přesně o tomhle to je jak píšeš. Na papíře je úspornější, při hodně klidné jízdě možná, ale při běžném nebo rychlejším cestování je ten větší motor v obrovské výhodě ( samozřejmě ve stejném autě ) a nůžky spotřeby se rozevírají.
Velký motor nikdy nepojede za tak málo jako malý motor při nízkém zatížení, ale skoro bez ohledu na styl jízdy se bude držet na své spotřebě. V kontrastu k tomu menší motor bude v zátěži mít mnohem vyšší spotřebu.
Překvapuje mne, že ty papírové hodnoty dnes ještě vůbec někdo vytahuje?
Avatar - Dinar
11. 8. 2021 13:24
Re: Holt pokrok,
Možná na papíru, v reálu ani náhodou, stejným stylem ve stejném autě (sedan stř. třídy) to bude za šest oboje. Mluvím o R4 kolem 200kW a R6 kolem 200kW dýzl. Samo, že 200d nebo 220d bude jezdit za těch 5,5, ale ty šestiválcem nikdo nahrazovat nechce, jenže 300d bude mít těch 5,5 právě jen na tom papíru, v reálu přes šest a čím víc bude řidič od auta (v dynamice) chtít, tím víc se budou nůžky rozevírat v neprospěch R4.
11. 8. 2021 12:54
Re: Holt pokrok,
Dnes nastala ta chvilka a souhlasim s WinDieselem.
Ikdyz je seativalec usporny, stale je to 5,5 vs 7l a to je o 27% vic, s tim nic nenadelas.