Nové Audi A8: První fotografie a informace
Ten, kdo zná aktuální design vozů Audi, není vzhledem nového pětimetrového sedanu překvapen. Osvědčená stylistická schemata prošla jen decentní evolucí. Tak to alespoň vypadá z prvních zveřejněných snímků, i když je možné, že naživo bude první dojem trochu jiný. Ovlivnit jej může v každém případě velikost, kterou dvourozměrné snímky úspěšně zkreslují.
Už teď je ale jisté, že Audi postavilo největší luxusní sedan pětimetrové kategorie. S délkou 5,14 m v neprodlouženém provedení překonává i velký Mercedes-Benz S a letošní novinku - Jaguar XJ. Také šířka 1,95 m stojí za pozornost, už kvůli standardům evropských garáží a parkovacích míst. Možná, že důležitější než Evropa je pro Audi v tuto chvíli Čína, jejíž trh dynamicky expanduje. Právě tam by lepší rozměrové parametry, než má i ta nejprestižnější konkurence, mohly zabrat.
Ale rozměry nejsou rozhodně jediným trumfem, který si Audi A8 do luxusního segmentu přinese.
Karoserie je i v nejnovější generaci postavena na prostorovém hliníkovém rámu ASF, standardem pro všechny modely bude vzduchové odpružení, prestiž ve dne i v noci mají zajistit přední světlomety sestavené pouze ze světelných diod.
Karoserie má cx= 0,26, zavazadelník pojme 510 l a palivová nádrž 90 l.
Audi A8 - Srovnání s konkurencí | |||||
Rozměr | Audi A8 | BMW řady 7 | Mercedes-Benz třídy S | Jaguar XJ | Lexus LS |
Délka [mm] | 5137 | 5072 | 5076 | 5122 | 5030 |
Šířka [mm] | 1949 | 1902 | 1872 | 1894 | 1875 |
Výška [mm] | 1460 | 1479 | 1473 | 1448 | 1465 |
Rozvor [mm] | 2992 | 3070 | 3035 | 3032 | 2970 |
Nové Audi A8 se začne prodávat se dvěma osmiválcovými motory. Zážehovou jednotku 4,2 FSI (273 kW, 445 Nm) doplní, navzdory očekávání, osmiválcový turbodiesel 4,2 TDI (258 kW, 800 Nm). Nabídku následně rozšíří vznětový šestiválec 3,0 TDI (150, resp. 184 kW).
Přestože u všech agregátů došlo ke zvýšení výkonu a točivého momentu, snížila se jejich spotřeba o 13 až 22 %. Verze 3,0 TDI s pohonem předních kol se bude chlubit kombinovanou spotřebou jen 6 l/100 km.
Na zvýšení účinnosti má velký podíl také nová osmistupňová samočinná převodovka tiptronic. Ovládání převodovky probíhá čistě elektronicky prostřednictvím elegantní páky voliče nebo pádel na volantu.
Trvalý pohon všech kol quattro upřednostňuje při rozdělování točivého momentu zadní nápravu. Sportovní diferenciál, který je součástí sériové výbavy modelu A8 4.2 TDI a pro ostatní modely s pohonem všech kol se dodává na přání, rozděluje dynamicky hnací sílu mezi obě zadní kola.
Audi A8 - Přehled motorizací | ||||
Model | 3,0 TDI | 3,0 TDI quattro | 4,2 FSI quattro | 4,2 TDI quattro |
Zdvihový objem [cm3] | 2697 | 2697 | 4163 | 4134 |
Válce/ventily | 6/4 | 6/4 | 8/4 | 8/4 |
Nejvyšší výkon [kW/min-1] | 150/- | 184/- | 273/6800 | 258/4000 |
Nejvyšší toč. Moment [Nm/min-1] | - | 550/1500-3000 | 445/3500 | 800/1750-2750 |
Maximální rychlost [km/h] | - | 250 | 250 | 250 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | - | 6,6 | 5,7 | 5,5 |
Kombinovaná spotřeba [l/100 km] | 6,0 | 6,6 | 9,5 | 7,6 |
Samostatnou kapitolou a doménou vývojářů Audi je interiér. V nejnovějším provedení se většina ovladačů přesunula z přístrojové desky na středovou konzolu. Ovládací systém MMI (Multi Media Interface) může být vybaven touchpadem, na který například může posádka zadávat cíl navigační soustavě psaním písmen.
Navigační soustava dopředu sleduje průběh trasy a poskytuje tato data řídicím jednotkám samočinné převodovky, světlometů a adaptivního tempomatu Stop&Go. Zvýšená inteligence těchto systémů umožňuje rozpoznávat komplexní situace a předvídavým způsobem poskytovat podporu řidiči.
V novém Audi A8 se poprvé představuje asistent nočního vidění s označováním rozpoznaných chodců, bezpečnostní systém Audi pre sense a – v průběhu roku 2010 – ukazatel nejvyšší povolené rychlosti.
Nová luxusní limuzína se objeví u českých prodejců na jaře 2010.
{videoplayer link="http://www.youtube.com/v/2JQbF8yKOmM&hl=cs_CZ&fs=1&" style="auto"}