Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nové Audi RS Q8 performance má 640 koní a je nejrychlejším SUV na Nürburgringu

Ondřej Šámal
Diskuze (5)

Po modernizaci konvenční řady se dostalo také na vrcholné provedení RS Q8, které ve verzi performance nabídne 640 koní a překvapivě schopné výkony na okruhu.

Výkonná SUV většinou fungují primárně jako demonstrace sociálního statutu. Na sportování jsou totiž příliš velká, těžká a neohrabaná. Situace se ovšem v posledních letech zlepšuje, takže například Porsche Cayenne Turbo GT se již směle může rovnat s některými klasickými sporťáky (minimálně z pohledu okruhových časů). Špatně si ovšem nevede ani Lamborghini Urus se svým sourozencem v podobě Audi RS Q8, které prošlo modernizací.

Ještě vyšší výkon

Největší novinkou je varianta s přídomkem performance. Ta se od RS Q8 liší výkonem zvýšeným ze 441 (600 koní) na 471 kilowattů neboli 640 koní (nejvíce v historii sériových audi), což je jen o deset koní méně než u původního Lamborghini Urus, které posílilo až na 490 kW (666 koní). Točivý moment se zvýšil z 800 na 850 newtonmetrů. Díky vyššímu výkonu Audi RS Q8 performance z nuly na 100 km/h zrychlí už za 3,6 sekundy, slabšímu provedení to trvá o 0,2 sekundy déle.

Za nárůstem síly stojí mimo jiné nově vyvinutá a lehčí výfuková soustava s menším zpětným tlakem. Na přání může pak být nahrazena sportovní výfukovou soustavou RS, která zajišťuje ještě intenzivnější akustické zážitky a odlišuje se leskle černými koncovkami.

Zcela mechanický mezinápravový diferenciál s kompaktní a lehkou konstrukcí rozděluje hnací sílu motoru mezi přední a zadní nápravu v poměru 40 : 60 %. Dojde-li k prokluzu, není na přední nápravu přenášeno více než 70 procent hnací síly a na zadní nápravu může směřovat až 85 procent točivého momentu.

Modely RS Q8 a RS Q8 performance jsou sériově vybaveny sportovním adaptivním vzduchovým odpružením s elektronicky řízenými tlumiči a specifickým nastavením pro RS. Světlá výška se může u obou verzí měnit až o 90 milimetrů.

Video se připravuje ...

Jako výbava na přání je pro obě verze nabízen elektromechanický systém pro aktivní stabilizaci náklonu (eAWS), který výrazně minimalizuje příčné pohyby karoserie. Na obou nápravách jsou obě poloviny příčného zkrutného stabilizátoru vzájemně spojeny kompaktním elektromotorem. Jede-li RS Q8 přímým směrem, zůstávají obě poloviny rozpojené, což minimalizuje pohyby karoserie na nerovné vozovce. Pokud vůz mění směr, natočí elektromotory obě části stabilizátorů vzájemně opačným směrem, čímž se citelně zmenší boční náklon.

Systém eAWS je napájen 48V sadou lithium-iontových akumulátorů. Kompaktní a lehký zásobník elektrické energie dokáže během velmi krátké doby přijímat a vydávat vysoké elektrické proudy a každému elektromotoru poskytuje maximální příkon 1,5 kW.

V rámci volitelného dynamického paketu plus se maximální rychlost posune na 305 km/h, dostanete ovšem také diferenciál quattro sport a brzdovou soustavu RS s keramickými brzdovými kotouči (sériově pro RS Q8 performance).

Ve standardu se můžete těšit též na řízení všech kol s elektrickým vřetenovým pohonem, který poskytuje vysoký točivý moment. Při rychlé změně jízdního pruhu se zadní kola natočí až o 1,5 stupně v opačném směru než ta přední. Při nižších rychlostech jízdy se mohou natočit až o 5 stupňů v opačném směru než přední kola, čímž se zmenší průměr otáčení.

Laserové oči

Stejně jako ostatní varianty zde najdeme nejvýkonnější verze světlomety Matrix LED. Na přání jsou k dispozici světlomety HD Matrix LED s dodatečnými laserovými dálkovými světly. Vrcholné verze se od základních variant vizuálně odlišují tmavě tónovanými vnitřními plochami světlometů. Charakteristický světelný design si můžete měnit prostřednictvím MMI. Jednou z nabízených variant je design šachovnicové vlajky, který je exkluzivně dodáván pro RS Q8. SUV poprvé používá digitalizované zadní svítilny OLED s pěti charakteristickými digitálními světelnými designy. Ve spojení s asistenčními systémy mají tato koncová světla také funkci ukazatele vzdálenosti, která zvyšuje úroveň bezpečnosti silničního provozu.

Zatímco u modelu RS Q8 jsou vnější zpětná zrcátka, části předního spoileru a ozdobné lišty na oknech a zadním difuzoru vždy černé, verze performance má matně šedá vnější zpětná zrcátka, části předního spoileru a zadní difuzor, zatímco ostatní prvky výbavy jsou leskle černé. Audi Sport GmbH navíc nabízí pro RS Q8 performance ještě jeden paket se všemi zde uvedenými standardními prvky výbavy z matného uhlíkového kompozitu nebo s leskle černou povrchovou úpravou.

Video se připravuje ...

Exkluzivně pro Audi RS Q8 jsou k dispozici 23“ kola z lehké slitiny, která jsou vyráběna pomocí high-tech procesu kování a frézování. Design s pěti paprsky ve tvaru písmene Y je inspirován motorsportem a zajišťuje optimální chlazení brzd. Tyto disky navíc snižují neodpružené hmoty o pět kilogramů u každého kola v porovnání se sériově dodávanými 22“ koly. Zájemci si mohou vybrat také vysokovýkonné pneumatiky Pirelli P Zero v rozměru 295/35 R 23, které nabízejí výrazně větší adhezi na mokré a suché vozovce, a umožňují tak ještě preciznější ovladatelnost a dynamičtější jízdní vlastnosti.

Rekordman Zeleného pekla

Audi RS Q8 perfomance na Severní smyčce Nürburgringu, které se přezdívá Zelné peklo, se závodním a vývojovým jezdcem Frankem Stipplerem zvládlo 20,832 kilometru dlouhou trať za 7:36,698, což je o dvě sekundy méně než dosavadní držitel rekordu v podobě výše zmíněného Porsche Cayenne Turbo GT  a téměř o šest sekund rychleji než v případě staršího RS Q8.

Ondřej Šámal
Diskuze (5)

Doporučujeme

Avatar - lyon667
26. 6. 2024 09:36
Re: Nejrychlejší a taky
Děcka nezlobte, nebo na vás přijde designér z BMW!
Avatar - Emel
26. 6. 2024 09:32
Re: Nejrychlejší a taky
Za mě to dobře trefuje kompromis mezi úplnou krabicí a naopak takovým tím SUVkupé které úplně nemusím. Q8 :yes:
Avatar - fOE
26. 6. 2024 07:53
Re: Nejrychlejší a taky
Kolik lidi tolik chuti. Ja Q8 povazuju za jedno z nejhezcich Audi a obecne, nejen v ramci SVU, jej beru jako velice pohledny povoz.
Avatar - white label
25. 6. 2024 22:00
Re: Nejrychlejší a taky
Můžeš dát přednost třeba RS6.
Co se aktuálního designu Audi týče, tak za mě, v rámci D3!, je to takový jednooooký mezi slepými...
Avatar - Lackey
25. 6. 2024 20:34
Nejrychlejší a taky
nejškaredší .....

Kde jsou ty časy, kdy Audi ještě vyráběla hezké autá