Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nové baterie pro Teslu? Tajný projekt Roadrunner slibuje nižší ceny a vyšší dojezd

Ondřej Mára
Diskuze (18)

Nové baterie pro elektromobily Tesla, které by měly být vyvíjeny v rámci tajného projektu Roadrunner, by mohly znamenat další snižování cen a současně prodlužování dojezdu.

Automobilka Tesla v současnosti sestavuje baterie pro své elektromobily z článků od společnosti Panasonic, přičemž se tato spolupráce zatím zdá být maximálně efektivní pro obě strany. Do budoucna však Tesla plánuje přechod na články z vlastní produkce, na jejichž vývoji už se pracuje nějaký ten pátek.

Konkrétních informací bylo ze začátku jako šafránu, během červnového setkání akcionářů v roce 2019 však Tesla skutečně potvrdila, že se připravuje na výrobu vlastních článků. Ostatně neoficiální spekulace se objevily již v době, kdy Tesla skoupila společnost Maxwell, výrobce superkapacitátorů a vlastníka (zřejmě zajímavých) technologií bateriových článků.

Později automobilka začala výrobu nových článků označovat za novou produktovou řadu, pro kterou začala shánět nové zaměstnance. Začátkem tohoto měsíce pak web Electrek upozornil na informaci, podle které buduje Tesla pilotní produkční linku na výrobu bateriových článků ve svém závodě ve Fremontu.

A právě web Electrek nyní přichází s dalšími zákulisními informacemi, podle kterých by měl být vývoj nových baterií součástí tajného projektu „Roadrunner“. V podstatě by se mělo jednat o masovou výrobu baterií s vyšší energetickou kapacitou, což by mohlo ve výsledku znamenat delší dojezd a současně nižší ceny.

Tyto nové články by měly využívat technologie vyvinuté interními týmy Tesly v kombinaci s technologiemi, které automobilka získala v rámci akvizice společnosti Maxwell. Například technologie „suché elektrody“ (od Maxwellu) by měla Tesle umožnit levnější výrobu článků s vyšší energetickou kapacitou. Ve výsledku by tak Tesla mohla použít menší baterie (s méně články) a přesto dosáhnout delšího dojezdu.

Masová výroby by měla probíhat podle strategie „machine that builds the machine“ – tedy „stroje vyrábějící stroje.“ Tato strategie by měla vést k levnější výrobě baterií v masovém měřítku. Kombinace výkonnějších a levnějších baterií, jejichž cenu sníží ještě masová výroba, by se pak dala označit za „svatý grál“ celé elektromobility. Ceny elektromobilů by se totiž konečně mohly začít přibližovat autům se spalovacími motory.

Podle informací Electreku pracuje Tesla na tajném projektu Roadrunner již několik měsíců, během kterých již měla být schopna vyrábět baterie ve větších počtech a otestovat je jak v elektromobilech, tak ve stacionárních úložištích energie

S novými bateriemi by navíc měl souviset i vývoj nového modulárního „battery packu“, tedy zařízení na uložení baterií v elektromobilu. To ostatně potvrzuje nabídka práce, kterou na LinkedIn publikoval Jerome Guillena z Tesly. V inzerátu hledá strojní inženýry pro bateriový modul, který označuje jako „klíčový pro ‚tajnou recepturu‘ Tesly.“

Ondřej Mára
Diskuze (18)

Doporučujeme

28. 2. 2020 13:45
Re: Nechapu
No tak vidíš, že to s tou nesmírnou nákladností výroby elektroauta nebude tak horké. Tak je potřeba zaplatit manažery, pracovníky, amortizaci robotů a taky Tesla vlastní asi nejvíc nabíjecích stanic, kdežto většina ostatních automobilek lobuje u států, aby to zaplatily z peněz vybraných z daní ...
28. 2. 2020 11:41
Pán Mára, trošku zrozumiteľnejšie...
...výrobce superkapacitátorů :no:
...výrobce superkondenzátorů :yes:
Avatar - elektrikar
28. 2. 2020 11:25
Re: Nechapu
Vycházím ze zkušeností majitelů na diskusních fórech o Tesle.

Jinak i3 za mě :yes: :yes: :yes: Už mám najeto 104 tisíc km a auto má stále vlastnosti jako nové - trakční baterie 95% kapacity a odpovídající dojezd. Na pár drobných závad fakt úžasné. Nyní například porucha parkovacího čidla.

Vylučuje snad spolehlivost i3 snahu Tesly produkovat nekazící se auta? Jinak ano, i3 je pro BMW obrovská prohra, protože to auto prodáš a pokud nepočítám výměnu vzduchového filtru (což zvládne každý doma s pomocí youtube) to auto neuvidíš klidně 8 let. Dále drasticky klesá motivace navštěvovat autorizovaný servis, protože nějaká serviska u online připojeního BEV je každému úplně fuck. Já tedy do servisu vůbec nejezdím a stačí mi například

https://www.youtube.com/watch?…

a

https://www.youtube.com/watch?…

dále je třeba změřit bzrdovou kapalinu na obsah vody, což zvládne každý servis a v reálu se to stejně, co si budeme, moc neděla...
Avatar - Ondore
28. 2. 2020 11:16
Re: Nechapu
Samozrejme, v Tvojom prípade by som o Zoe vôbec neuvažoval.
Ak si kupec, ktorý hľadá hodnotu za peniaze a nerieši ekohype okolo EV, tak v súčastnosti sú dve situácie, kedy sa oplatí kúpiť Teslu (Teslu, lebo ostatní sú ďaleko za ňou). Prvá situácia je, ak auto intenzívne používaš a riešiš celkové náklady. Po prejdených cca 250.000 km Ťa Model 3 vyjde lacnejšie, ako spaľovacia stredná, napr. Octavia. Druhá situácia je, ak sa rozhoduješ pre prémiovku a ideš kúpiť auto za 50-150 tis. euro. Pre mnohé prémiové modely existuje plnohodnotná alternatíva u Tesly, takže je to len otázka voľby.
28. 2. 2020 11:02
Re: Nechapu
Tak to skúsim inak. Som potenciálny kupec EV B segmentu pre manželku. Ale nie zaslepenyý. Ak porovnám s hybridom, tak Yaris hybrid stojí 15 tisíc EUR a Renault Zoe stojí 30. A to má ten Yaris dva elektromotory. Väčší s výkonom asi 50 kW, čo nie je ďaleko od toho v Zoe. Má meniče a všetko čo patrí k vysokonapäťovej časti. Ma síce malú bateriu len asi 2% z toho čo Zoe, ale zas ma spalovací motor. Toho Yaris raz môžeš predať ako plnohodnotné aut, kým EV je jednoúčelové, ktorého sa už možno po desiatich rokoch nezbavíš. Tak prečo je to účelové 2-krát drahšie?
Kým sa nezmení cenová politika, tak zostávam by kupcom.