Nové BMW 1 (F40) odhaluje další detaily. Chystaná předokolka bude lehčí než předchůdce
Nadcházející třetí generace BMW řady 1 (F40) využije novou platformu FAAR s pohonem přední nápravy, díky níž bude až o 25 kilogramů lehčí než předchůdce.
Kompaktní hatchbacky jsou pro prémiové výrobce nadmíru důležitým zbožím, lákají k nim nové, mladé zákazníky, a tak o ně musejí pečovat, aby do budoucna přesedlali na nějaký větší vůz od té které značky. Proto se při jejich vývoji myslí opravdu pečlivě, což platí i pro nové BMW řady 1, které čeká přechod z pohonu zadních kol na pohon přední nápravy. Již před premiérou výrobce o ní odhaluje další a další detaily.
Základem nové 1-Series bude nová platforma FAAR (Frontantriebsarchitektur), která zaručí více vnitřního prostoru (díky napříč uloženému motoru a pohonu předních kol) i nižší hmotnost. Vůz bude ve srovnatelné specifikaci až o 20 kilogramů lehčí než předchůdce, v případě verze s pohonem všech kol xDrive dokonce až o 25 kg lehčí. Výrobce přitom slibuje vysokou tuhost karoserie, třeba díky přídavným vzpěrám, jako je ta ve tvaru bumerangu na zádi.
Nabídka motorů podle očekávání zahrne i přeplňovaný benzinový tříválec o objemu 1,5 litru, který ve verzi 118i nabídne 103 kW. Spárován bude s šestistupňovou manuální, nebo sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou. Nad ním už ale budou zážehové dvoulitrové čtyřválce. Mezi turbodiesely nebude chybět třeba dvoulitr 120d se 140 kW, k dispozici bude též plug-in hybrid.
Počítá se i s vrcholným benzinovým dvoulitrem M135i xDrive. Ten bude vůbec nejsilnějším čtyřválcem v historii značky, naladěn bude na 225 kW. Aby agregát takovou sílu zvládnul, má zesílenou klikovou hřídel a nové písty. Nechybí ani větší turbo nebo optimalizované vstřikování. Šestiválec bohužel nedorazí, pod kapotu se jednoduše nevejde,
BMW díky nové platformě slibuje také větší kabinu. Prostor pro kolena na zadních sedadlech se má natáhnout o 33 mm, místo nad hlavou vzadu pak o 19 mm. Novinka přitom nebude o tolik větší než předchůdce, bude o 10 mm delší a 5 mm vyšší, což znamená délku 4.339 mm a výšku 1.445 mm. Zavazadelník zase vyroste o 20 litrů na 380 litrů.
Pečlivé ladění pak má přinést skvělé jízdní vlastnosti. Těm pomůže nejen širší rozchod kol a tuhá karoserie, ale také unikátní systém ARB převzatý z elektromobilu i3s. Jedná se o systém kontroly prokluzu integrovaný přímo do řídicí jednotky motoru a nikoliv v řídicí jednotce DSC (kontrola stabilizace), jak je zvykem, což díky kratším signálním cestám znamená třikrát rychlejší přenos informací, ústící v rychlejší reakce vozidla. V koordinaci s DSC to navíc omezuje nedotáčivost typickou pro předokolky, avšak bez zásahů, které by stabilizovaly boční dynamiku.
Nová generace BMW řady 1 (s interním označením F40) se začne prodávat někdy v druhé polovině roku. Výstavní premiéra se očekává na zářijovém autosalonu ve Frankfurtu nad Mohanem. K dispozici bude jako pětidveřový hatchback, třídveřová varianta kvůli poklesu zájmu o ní skončí. Na stejném základu ale vznikne i čtyřdveřové kupé 2 Gran Coupé.