Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Byli jsme na obrovském Caravan Salonu. Tohle jsou největší pecky výstavy

Jan Faltýsek
Diskuze (0)

V tradičním termínu na přelomu srpna a září ožila výstaviště v Düsseldorfu veletrhem Caravan Salon. Minimálně na našem kontinentu jde o největší akci svého druhu. Viděli jsme nejnovější generace obytných vozů, karavanů a obytných přívěsů.

Během poslední dekády přišly světové autosalony o svou masovou popularitu, to však není případ monumentálního Caravan Salonu. Již 62. ročník byl opět nejvýznamnějším místem setkání světa karavaningu s více než 254.000 návštěvníky.

Více než 750 vystavovatelů z 37 zemí představilo své novinky a aktuální modely v 16 výstavních halách a na venkovní ploše. Týden lze strávit i přímo v srdci dění, v největším evropském karavanovém kempu, který je součástí samotného veletrhu.

Nejde jen o prohlížení a inspiraci. Přímo na výstavišti jede obchodování na plné obrátky. Každá větší značka tu má vlastní zónu, kde je mnoho stolů a prodejců s neodolatelnými nabídkami pro nedočkavé zákazníky.

Bohatá paleta nových modelů obytných vozidel a také rozmanité příslušenství pro karavaning a kempování, technické vybavení, střešní stany, mobilní domky nebo outdoorové oblečení. Prošli jsme celé výstaviště a vybrali největší zajímavosti z této monumentální akce.

Čínská výprava Deddle RV

Caravan Salon 2023 Caravan Salon 2023

Zatímco se čínské automobilky staly známými zejména díky elektromobilům, v oblasti obytňáků dosud slyšet nebyly. Na Caravan Salonu 2023 jsme byli svědky vůbec prvního vystrčení čínských růžků na poli evropských karavanů.

Výprava třech obytných vozů z Číny na sebe upoutala pozornost už jen tím, že dorazila po vlastní ose. Přes Rusko a Nordkapp. Tři karavany Deddle RV (戴德房车) na základech Iveco měly za sebou už přes 16 tisíc kilometrů a zdaleka nekončí, pokračují minimálně do Turína a zpět do Číny. Jejich výprava má trvat půl roku a prověřit tak obytnou nástavbu a vybavení.

Video se připravuje ...

Karavany jsou kompletně Made in China, a to včetně samotného základu. V Evropě jde už o starší modely Iveco Daily, v Číně se však aktuálně vyrábí ve velkém. Jsou vybaveny automatickou převodovkou Hi-matic a naftovým třílitrem splňujícím normu EURO 6. Na světlech, odrazkách a dalších dílech jsme našli evropské homologační značky, zkrátka normální Iveco.

Interiéry vozidel jsou vybaveny s ohledem na asijský vkus a přinášejí nové nápady do tradičního designu obytňáků. Nejvýraznější byl luxusně mířený kus, postavený paradoxně na základech nejstaršího Iveca z trojice, doporučený pouze pro 2 osoby. Kachličky, honosné polstrování, odvětrávané masážní sedačky a další úlety. Velká obrazovka umístěná na spodní straně lůžka v alkovně je jedním z příkladů inovace, kterou by si asi málokterý evropský výrobce dovolil.

Značka Deddle RV by ráda nabídla své karavany v Evropě, letošní výprava je zatím pouhým představením a zkouškou. A očekávaná cena? Podle jednoho z účastníků čínské výpravy by měl popsaný karavan Němce vyjít na něco přes 100 tisíc eur.

Prémiovky za 2 miliony eur

Caravan Salon 2023 Caravan Salon 2023

Stejně jako většina moderních autosalonů je i düsseldorfský Caravan Salon rozdělen do několika hal, z nichž jedna je věnována vozidlům „Premium“. To je poněkud podceňuje – více vypovídající jsou výtisky časopisu Land Yachting, které jsou k dispozici po celé výstavní ploše.

Většinou se jedná o obrovské luxusní obytné vozy, které svou velikostí připomínají luxusní dálkové autobusy nebo obytné kamiony. Je zřejmé, že nejsou určeny k tomu, abyste si po příjezdu na místo určení zajeli nakoupit – ale mnohé z nich mají vzadu nebo pod sebou prostor pro osobní auto.

Disponují vším, na co si vzpomenete. Ty nejdražší mají vysouvací moduly, které vytvářejí široké místnosti. Takové kolosy jsou samozřejmě technologicky napěchované a na údržbu náročné, naštěstí disponují důmyslnými systémy, které plánují potřebné úkony a prověřují funkčnost všech součástí.

Přemýšleli jsme, kdo si taková auta v Evropě vlastně koupí. Nutnost vlastnit řidičák C je ten poslední problém. Tohle už je prostě moc i pro extrémní boháče. Takové vozy využijí třeba špičkoví závodnici nebo celebrity, pro které se při jejich tour stávají skutečnými apartmány s garáží na kolech.

Bimobil: Obytňáky na Dakar

Caravan Salon 2023 Caravan Salon 2023

Pokud obyčejný karavan nestačí pro přežití v prostředí extrémně drsné destinace, potřebujete jeden z masivních terénních strojů, například na spolehlivých základech Mercedesu Unimog, Manu TGM apod. Na takové stroje je expert německý Bimobil, založený už v roce 1977.

Do těch největších modelů se leze po žebříku a rezervní kolo má vlastní jeřáb. Vypadají jako mix závodního a armádního kamionu. Nabízí luxus na úrovni soukromého letadla. Opravdu krásný způsob jak utratit okolo milionu eur.

Bimobil to jsou také poprodejní služby. Expedice náhradních dílů je rychlá, jednou ročně pořádají školení řidičů a jednou za dva roky velké setkání. Pokud vám obytné trucky Bimobil připomínají Dakar, tak nejste daleko od pravdy, bivak je jejich přirozeným prostředím.

Nové kempovací vany a mini dodávky

Caravan Salon 2023 Caravan Salon 2023

Pandemie covidu způsobila obrovský nárůst prodeje obytných dodávek a tento trend pokračuje. V důsledku toho přibyla konkurence tradičnímu Volkswagenu California. Vedle nového VW California Concept jsme měli možnost prohlédnout si i novinky konkurence.

Například Ford využil výstavu v Düsseldorfu k představení svého zcela nového modelu Transit Custom Nugget, který disponuje systémem ohřevu vody a sedadly pro pět osob.

Na nedalekém stánku se také poprvé představila modernizovaná verze modelu Mercedes-Benz V Marco Polo. Pozoruhodně je především zavedení vzduchového podvozek, který auto sám srovná do roviny. To obvykle umí jen mnohem větší a dražší obytné vozy.

Ukázala se také se také konkurence pro VW Caddy California v podobě obytných verzí malých dodávek na základech Renault Kangoo, Nissan Townstar a Mercedes Citan. Větší třídu obytných vozů stále ovládá rodina Fiat Ducato a Peugeot Boxer, přesto však Mercedes, Ford a MAN v této třídě posilují.

• Mnohem více najdete v galerii...

Jan Faltýsek
Diskuze (0)

Doporučujeme