Nové Maserati GT2 Stradale naživo: Konkurent Porsche 911 GT3 RS vypadá skvěle
Italská automobilka zájemcům o ultimátní zážitky za volantem nabízí ještě ostřejší verzi svého supersportu MC20. Do Česka zamíří hned několik exemplářů téhle „limitky“.
Maserati za sebou nemá moc dobrý rok. Loni italská automobilka prodala pouze 11.300 aut, přičemž v následujících měsících se nemůže opřít o relativně masové model Ghibli, Quattroporte a Levante, jejichž výroba skončila. Nepotěší ani zprávy o pozastavené investici mateřského Stellantisu ve výši 1,5 miliardy eur neboli asi 37,5 miliard korun.
Tohle rozhodnutí s sebou nese mimo jiné ukončení některých projektů v čele elektrickou variantou supersportu MC20. Fanouška aut ovšem tahle zpráva určitě nerozesmutní. Zvlášť když Maserati již loni v srpnu představilo limitovaný model GT2 Stradale, který je určen nejen na okruhové špásy.
Silniční derivát soutěžního Maserati GT2 se od konvenčního MC20 liší v mnoha ohledech. Jeho třílitrový šestiválec s dvěma turbodmychadly je sice jen o sedm kilowattů výkonnější (463 vs. 470 kW), zároveň je ale také zhruba o 60 kilogramů lehčí.

Snížení hmotnosti bylo dosaženo například větším použitím uhlíkových vláken. Přední kapota má výraznější odvětrávací otvory, nechybějí ani nasávací s karbonovým lemováním a samozřejmě velké, nastavitelné zadní křídlo, které při rychlosti 280 km/h dokáže vyvinout přítlak až 500 kilogramů na zadní nápravu.
Naživo nové Maserati GT2 Stradale působí o poznání agresivněji než běžné provedení. Dominantním prvkem exteriéru je zmíněné zadní křídlo, které ovšem není tak obří jako v případě Porsche 911 GT3 RS, které je hlavním konkurentem italského supersportu.
Křídlové dveře z karbonu jsou příjemně lehké. Díky výrazně tenčím a menším prahům je nastupování a vystupování mnohem elegantnější a jednodušší než u plug-in hybridního BMW i8, z kterého jste snad ani nemohli vystoupit „normálně“. Z uhlíkových vláken je v podstatě celá karoserie, přičemž odlehčení se podařilo dosáhnout například absencí koberečků v interiéru a dalšími prvky.
Jsou mezi nimi i skořepiny Sabelt z uhlíkových vláken, které jsou pokryté čalouněnými segmenty. U vystaveného vozu byla k dispozici větší varianta sedadel, takže i moje širší postava zapadla bez problémů. Navzdory spíše spartánskému interiéru, v kterém ovšem nechybí klimatizace ani rádio, se mi ve skořepinách sedělo příjemně, byť přímé srovnání s vedle stojícím MC20 Cielo vyznělo pro GT2 Stradale nepříznivě. Konvenční roadster má ovšem opravdu velmi komfortní křesla, skoro jako v obýváku. O posun skořepin se zde starají pásy vpředu na sedáku, za které musíte zatáhnout. Naproti sklon opěradla spolu s výškou má na starost elektromotor.
Cena Maserati GT2 Stradale začíná na 250 tisících eur bez daně, s daní jste v přepočtu asi na 7.570.000 Kč. Konkurenční Porsche 911 GT3 RS startuje na 6.631.197 Kč, nemá ovšem motor uprostřed jako klasické supersporty. Do Česka se z limitované série 914 exemplářů zamíří asi tři nebo čtyři exempláře.