Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Maserati GranCabrio Trofeo
Maserati GranCabrio Trofeo
Maserati GranCabrio Trofeo
Maserati GranCabrio Trofeo
170 Fotogalerie

Stellantis stopl miliardovou investici do Maserati. Italové přitom bojují o přežití

Ondřej Šámal

Tradiční italský výrobce sportovních aut loni zaznamenal silný propad poptávky. Modelová řada přitom patří k nejmladším na trhu a nechybějí ani elektromobily.

Francouzsko-německo-italsko-americký koncern Stellantis zatím patří spíše mezi poražené posledních let. Bývalé PSA (Citroën, DS, Opel a Peugeot) de facto rezignovalo na spalovací motory, přitom jeho elektromobily nejsou úplně dokonalé. Chybí jim například předehřev baterie, což se negativně projevuje na nižším dobíjecím výkonu. Fiat zase dlouhé roky paběrkuje a stojí především na levné pandě. Oživení Lancie skrze novou generaci malého hatchbacku Ypsilon se také úplně nedaří.

A pak tu máme Maserati, značku s dlouhou tradicí a potenciálem stát se druhým Porsche. Jenže zatímco německá automobilka i navzdory meziročnímu poklesu o 3 procenta loni prodala téměř 311 tisíc aut, Maserati si připsalo pouhých 11.300 vozů. O rok dříve se přitom prodeje vyšplhaly na 26.600 exemplářů.

Portfolio se sice kvůli konci sedanů Ghibli a Quattroporte a SUV Levante docela smrsklo, přesto nadále zahrnuje nové generace kupé GranTurismo a kabrioletu GranCabrio, středně velké SUV Grecale a supersportovní MC20 s uzavřenou i otevřenou karoserií. Až na zmíněné MC20 navíc ostatní vozy nabízejí i elektrickou alternativu.

Video placeholder
Videotest Maserati Grecale Folgore • auto.cz

Lokálně bezemisní pohon mělo dostat i Maserati MC20, jenže mateřský koncern nyní oznámil, že plánovanou investici ve výši 1,5 miliardy eur (asi 37,5 miliardy korun) italská značka nedostane. To se logicky promítne do osekání vývoje včetně ukončení několika již rozběhnutých projektů v čele s elektrickým MC20.

Podle Douga Ostermann, finančního ředitele Stellantisu, je nutné zrevidovat plány Maserati s ohledem na negativní vývoj na čínském trhu a malou ochotu zákazníků kupovat luxusní elektrické vozy.

Maserati přitom peníze a nové modely nutně potřebuje. Spolu s poklesem prodejů se nepřekvapivě propadl i zisk. Loni automobilka prodělala 260 milionů eur, což je zhruba 6,5 miliardy korun. Mocná italská odborová organizace FIM proto po Stellantisu do 11. března požaduje jasné stanovisko ohledně budoucnosti značky.

Světlejší zítřky Maserati i samotného Stellantisu by mohl přinést nový šéf celé skupiny. Portugalec Carlos Tavares totiž tuhle pozici opustil loni v prosinci.