Nové MG3 Hybrid+ je konečně v Česku! Známe technické detaily, ceny i výbavy
Hybridní MG3 Hybrid+ nabízí na papíře zajímavou techniku, která navíc při městském provozu taky skvěle funguje. Některá řešení jsou opravdu působivá, tím spíš v této cenové kategorii, najdou se ovšem i trestuhodná opomenutí.
Detaily techniky, Jízdní dojmy
Malý hatchback MG3 s hybridním a pořádně výkonným ústrojím rozhodně patřil k překvapením letošního ženevského autosalonu. Od té doby už se stihl kolega svézt na mezinárodní prezentaci a české zastoupení zveřejnilo i kostru ceníku, pořádná česká premiéra na sebe však nechala ještě několik týdnů čekat.
Její příchod však znamenal možnost se vyptat na detaily techniky, protože ta na papíře může působit trochu záhadně. Kdy jste třeba naposledy viděli třístupňovou automatickou převodovku, když je dnes i šest kvaltů nezřídka považováno za příliš málo?
Nechoďme tedy kolem horké kaše popisem designové odvážné přídě a pojďme rovnou pod kapotu. Zmíněná třístupňová převodovka má označení „multimódová“ stejně jako u Renaultu – hybridní clio je, ostatně, jeden z konkurentů MG3 – ovšem technika je zcela jiná.
Tři rychlostní stupně jsou tu pro jen spalovací motor a jsou tvořeny planetovým soukolím. Ten se do hry přímo, myšleno skrz převodovku přímo na kola, zapojuje do hry od 80 km/h. Ony tři převody jsou tedy poměrně těžké, představte si čtyřku, pětku a šestku běžného šestikvaltu. Tím, že je převodovka planetová, tedy jako klasický automat, zvládá řadit pod zátěží. A odpojení od spalovacího motoru řeší rozpojením správné sady spojek, není tu žádná další externí spojka či hydrodynamický měnič točivého momentu.
Spalovací motor je atmosférická patnáctistovka s nepřímým vstřikováním paliva, variabilním časováním sacích ventilů, kompresním poměrem 16,3:1 – navzdory tomu mu stačí 95okt. benzín – a trvale běží v Atkinsonově cyklu. To znamená, že sací ventily jsou otevřené ještě i část kompresní fáze. Dává 102 koní (75 kW) a 128 newtonmetrů a jeho maximální účinnost je 41 % – to je na atmosférický zážehový motor krásné číslo.

Do zmíněných 80 km/h vůz jede na elektřinu, kterou má v 1,83kWh baterii – to je dvojnásobná kapacita oproti nejbližšímu konkurentu, Toyotě Yaris Hybrid – a zároveň elektřinu vyrábí spalovací motor. Součástí převodovky je totiž zvlášť elektromotor pro pohon kol a zvlášť generátor pro výrobu elektřiny.
Za zmínku také stojí, že baterie je umístěna pod zadní sedačkou vedle palivové nádrže, která tak má objem jen 36 litrů. Díky nízké spotřebě však má být dojezd na jedno natankování i tak vysoko přes 500 km.
Spalovák využívá chytře
V případě vybité baterie tak řídící software nastartuje spalovací motor a pomocí generátoru začne vyrábět elektřinu, jejíž část elektromotor rovnou spotřebuje (funguje tedy jako tzv. sériový hybrid) a ten zbytek poslouží k dobití trakční baterie. Tímto způsobem je to řešeno proto, aby čtyřválec vždy – kromě požadavku na maximální výkon – běžel v otáčkách své optimální účinnosti, což je 1.900–3.600. Většinou podle automobilky nepřesáhne 2.800 otáček.
Motoru podle automobilky nevadí studený start a okamžité vytočení ke dvěma tisícům otáček, i nad ně; je na to připraven. Samozřejmostí je elektrická vodní pumpa či olejové čerpadlo s proměnlivým průtokem, za zmínku však stojí také fakt, že motor má dva malé okruhy chlazení – jeden pro hlavu, druhý pro blok motoru.
Elektromotor sám dává 136 koní (100 kW) a 250 Nm a právě díky tomuto točivému momentu působí MG 3 v městských rychlostech mnohem svižněji, než by napovídala papírová hodnota zrychlení na stovku 8 sekund. I na půl plynu je zrychlování krásně dynamické.
Přímý pohon spalovacím motorem nastává v rychlostech od 80 km/h, je-li to efektivní, a při požadavku velké akcelerace vstoupí vůz do režimu paralelního hybridu, kdy jak spalovací motor, tak elektromotor za použití energie v baterii pohání vůz. Při uvolnění plynu či jízdě z kopce vůz samozřejmě dobíjí baterii rekuperací. Její míru lze nastavovat ve třech krocích a ty si je možné uložit na jedno ze dvou nastavitelných tlačítek na volant.
Zde stojí za zmínku, že MG 3 je první vůz téhle značky se systémem brake-by-wire, tedy že za standardní situace není pedál skrz kapalinu spojen s brzdovými třmeny. Systém včetně elektrického čerpadla, které vytváří tlak, pochází od firmy Bosch. Toto řešení bylo zvoleno proto, aby vývojáři dosáhli co nejhladšího přechodu mezi rekuperačním brzděním a zpomalováním pomocí klasických provozních brzd. Ty jsou mimochodem kotoučové na všech kolech; norma už řadu let, samozřejmě, ale některé elektromobily dnes dostávají dozadu brzdy bubnové.
Skoro nezávislá klimatizace
K perličkám techniky i působivým prvkům výbavy v této cenové kategorii patří i aplikace iSmart do mobilu, která řidiči umožní si na dálku před příchodem do vozu interiér vychladit či vytopit, nebo třeba zahřát sedačky. Ovšem, zatímco kompresor klimatizace je poháněn elektricky, topení elektrické není – topit může jen motorem ohřátá chladicí kapalina. V zimě tedy požadavek na vytopení interiéru před příchodem znamená rozběhnutí spalovacího motoru.
Klimatizace je už ve standardní výbavě automatická a na domovské obrazovce je připravena „dlaždice“ pro její základní funkce včetně zapínání vnitřního ventilačního okruhu. Ovšem, jelikož je ovládání v displeji, člověk vždycky musí vyskočit z navigace, rádia či Androidu Auto alespoň na tu domovskou obrazovku, než ji může obsluhovat.
Na české premiéře se mi podařilo se s MG3 krátce svézt a samozřejmě pracovat i s displejem. Rychle jsem zjistil, že rychlost reakcí displeje i infotainment celkově jsou o světelné roky napřed oproti systémům v modelech ZS či HS, ale pořád jim do těch evropských schází v detailech trocha logiky.
Velkou chybou je také absence podélného nastavování volantu a nedělená zadní lavice, ovšem aspoň to druhé výrobce plánuje ještě během letošního roku napravit. Chválím naopak zvukové hlášení překročení nejvyšší dovolené rychlosti, v EU nově povinné – sice se vypíná hluboko v menu, ale je tak nevtíravé, že ho ani ten největší odpůrce nebude mít potřebu vypínat.
Velkou pochvalu zaslouží také sedačky, které jsou jednak dostatečně rozměrné a jednak nabízejí měkký a pohodlný sedák, ale zároveň pevnější opěradlo a ještě tužší boční vedení. Sedí se v nich díky tomu pohodlně a příjemné je i jejich látkové čalounění. V letních vedrech by se hodila ventilace, ale v této třídě aut ji nenabízí snad nikdo.
MG3 samozřejmě není žádný sporťák, jak naznačují pneumatiky s vysokým profilem a malou šířkou, ale přesto je v městských rychlostech – jinde jsem zatím nedostal příležitost ho zkoušet – nesmírně hbité se sebejistou přídí a přesným a na tuto třídu auta i docela rychlým řízením. Také rozbité pražské ulice, které jsou pro podvozky aut očistcem, zvládá filtrovat velmi působivě.
Jediné, čím zatím nemůžu sloužit, je spotřeba paliva. Krátká dynamická projížďka nedá relevantní představu, když navíc celou dobu běží klimatizace na plný výkon, ovšem jak vyplynulo ze slov zástupců automobilky, ve městě se dá jezdit se spotřebou kolem 4 litrů na 100 km.
Kompletní ceník a technická data
České zastoupení automobilky MG zveřejnilo ceník „trojky“ už před několika týdny, šlo však opravdu jen o ceny a až nyní máme k dispozici i strukturu výbav. I ta základní je docela bohatá, avšak některé detaily zdvihnou obočí.
Tedy, základ Essential přijde na nejméně 489.900 korun a za tyto peníze dostanete trvalé připojení k internetu, navigaci, zrcadlení smartphonu pro Android Auto či Apple CarPlay, aplikaci iSmart do mobilu k předehřevu či vychlazení kabiny, rádio DAB+, couvací senzory a kameru, 7“ displej coby přístrojový štít a 10,25“ centrální displej infotainmentu, 15“ ocelová kola, halogenové projektorové světlomety s automatickým rozsvěcením i přepínáním dálkových světel, adaptivní tempomat a udržování v jízdním pruhu.
K tomu samozřejmě veškerou další v Evropě povinnou elektroniku, jako je sledování dopravních značek s akustickým upozorněním na překročení rychlosti (ISA), hlídání únavy řidiče, automatické nouzové brzdění s detekcí chodců a cyklistů či varování před čelní srážkou.
Prostřední verze Emotion za 529.900 korun přidává automaticky elektricky sklopná a vyhřívaná vnější zrcátka, startování tlačítkem, 6 reproduktorů pro rádio (o dva více než v základu), výdechy ventilace pro zadní sedadla a 16“ litá kola. Také až zde je podle katalogu zadní stěrač, krycí plato kufru nebo kosmetická zrcátka ve stínítkách.
Vrcholná verze Exclusive za 569.900 korun přidá 360° kamerový systém, bezklíčové odemykání, LEDkové světlomety, sledování mrtvého úhlu, hlídání provozu za vozidlem, vyhřívané přední sedačky s kapsami zezadu a částečně koženkovým čalouněním, vyhřívaný volant a zatmavená zadní okna.
MG aktuálně také nabízí leasing se splátkou 3.999 korun měsíčně, což může vypadat velmi lákavě, ovšem není to operativní leasing, nýbrž klasický s tím, že vám auto nakonec zůstane. Nevýhodou je, že se s ním pojí vysoká akontace – 50 % – a splácíte tak pouze druhou půlku ceny vozu.
Technická data MG3 Hybrid+ | |
Spalovací motor | zážehový řadový čtyřválec, nepřímé vstřikování paliva, Atkinsonův cyklus |
Zdvihový objem (cm3) | 1.498 |
Nejvyšší výkon (kW/min-1) | 75/6.000 |
Max. točivý moment (Nm/min-1) | 128/4.500 |
Elektromotor výkon/točivý moment (kW/Nm) | 100/250 |
Systémový výkon (kW) | 143 |
Kapacita baterie (kWh) | 1,83 |
Převodovka | automatická, 3° |
Pohon | předních kol |
Délka × šířka × výška (mm) | 4.113 × 1.797 × 1.502 |
Rozvor náprav (mm) | 2.570 |
Objem kufru (l) | 293 |
Maximální rychlost (km/h) | 170 |
Zrychlení z 0 na 100 km/h (s) | 8,0 |
Kombinovaná spotřeba WLTP (l/100 km) | 4,4 |
Objem nádrže (l) | 36 |