Nové Porsche 911 GT3 muselo při testování ujet 5000 km rychlostí 300 km/h
Extrémní sportovní vozy musí během vývoje absolvovat mnoho náročných testů, nové Porsche 911 GT3 však muselo vydržet skutečně extrémní zátěž.
Zástupci automobilky Porsche během představování nové generace 911 GT3 zdůrazňovali, že do nového modelu aplikovali závodní technologie důsledněji než kdy dříve. Na silniční vůz jsou však kladeny docela jiné nároky než na závodní speciál, který po každém závodu míří do specializované dílny.
Aby tak měla automobilka jistotu, že nová GT3 zvládne podávat špičkové výkony dlouhodobě i na běžných silnicích, připravila si na ní netradiční zátěžovou zkoušku. Na slavném italském okruhu Nardo, který Porsche vlastní, totiž nová 911 GT3 musela absolvovat 5000 kilometrů při rychlosti 300 km/h. A jedinou přestávkou byly zastávky pro palivo.
Testování přitom ověřovalo především schopnosti a výdrž 4,0litrového plochého šestiválce, který by měl být podle automobilky téměř shodný s motorem závodního modelu GT3 Cup. Díky různým úpravám tak motor dokáže točit až 9000 ot/min, nabízí nejvyšší výkon 375 kW (510 k) a 469 N.m, s převodovkou PDK se dostane na 100 km/h během 3,4 sekundy a uhání až 320 km/h.
„Celkově běžel motor nové GT3 na testovacím okruhu 22.000 hodin. Během testování jsme také často simulovali typické okruhy profilů a nechávali motor delší dobu běžet na plný plyn,“ prozradil k testování Thomas Mader, projektový manažer Porsche GT Road Car Engines.
Kromě motoru se však ověřovala také optimalizovaná aerodynamika, která rovněž výrazně přispěla ke schopnosti vozu uhánět rychlostí 300 km/h téměř 16 hodin v kuse. Designéři si přitom vypůjčili některé nápady nejen z modelu GT3 Cup, ale také z modelu 911 RSR.
Karoserie tak prošla řadou úprav, ty nejvýraznější však proběhly v oblasti předního splitteru a hlavně zadního křídla, které dostalo úchyty ve stylu labutích krků. Křídlo je tak uchyceno shora, díky čemuž může vzduch proházet pod jeho dolní plochou bez zbytečných turbulencí.
Aerodynamika byla testována při cca 700 simulacích a celkově strávil vůz cca 160 hodin ve větrném tunelu, kde byly dolaďovány i nejmenší detaily. Při rychlosti 200 km/h tak nové Porsche 911 GT3 vytváří až o 50 % vyšší přítlak než jeho předchůdce - a to v běžném nastavení. Při nastavení na maximální přítlak je nárůst až 150 %.
Jak Porsche dodává, nová generace GT3 těží především ze zkušeností, které technici automobilky načerpali u závodních strojů a na závodních tratích. „Když na designu nových GT silničních vozů pracují stejní technici, kteří vyvíjejí naše závodní vozy, je to ten nejbezprostřednější přenos technologií, jaký si umím představit,“ uvedl Andreas Preuninger, ředitel modelové linie GT.