Nové Porsche Cayenne odhaluje detaily: Platforma z Bentaygy, motory z Panamery
Porsche Cayenne je v očích konzervativních fanoušků značky ze Zuffenhausenu nenáviděným vozem, jenže velké SUV pomohlo tuto automobilku zachránit. Prodejně se mu nadmíru daří, po menším SUV Macan je druhý nejprodávanější model značky. Není tak divu, že se pracuje na jeho už třetí generaci, která se světu představí již na zářijovém autosalonu ve Frankfurtu nad Mohanem. Už dnes však máme dobrou představu, co od novinky čekat.
Stejně jako předchůdci i novinka bude postavena na základech techniky sdílené s dalšími vozy koncernu VW Group. „Udělali jsme hodně práce, aby to zákazník nepoznal,“ zdůrazňuje však Peter Hass z vývojového oddělení. V tomto případě půjde o architekturu MLB evo, kterou už najdeme v Audi Q7 nebo Bentley Bentayga. V případě Cayennu ale půjde o její kratší verzi, s rozvorem zkráceným o 100 mm na zhruba 2.890 mm. Ve srovnání s Q7 i Bentaygou tak nový Cayenne bude citelně kratší, oproti současnému provedení má být asi o 50 mm delší. To by znamenalo délku cca 4.900 mm.
„Dělá to auto lehčí, sportovnější a agilnější, což je pro Porsche klíčové,“ říká k rozměrům menším než u Bentaygy Oliver Laqua, šéf Porsche pro SUV. Použití nové, lehčí platformy mimochodem uspoří proti předchozí generaci 45 až 113 kilogramů hmotnosti dle verze.
Rozdílem proti Bentayze a Q7 bude i řešení pohonu všech kol. Místo středového diferenciálu Torsen Cayenne využije vlastní systém s mezinápravovou spojkou, která má reagovat rychleji a která pomůže neutrálnějšímu chování. Výsledkem všeho má být fakt, že Cayenne se svými jízdními vlastnostmi přiblíží sportovním modelům Porsche.
Podobné rozměry jako u předchůdce znamenají, že nové Cayenne nabídne obdobně prostornou kabinu, a to navzdory lehce (o 10 mm) snížené siluetě. Zavazadelník má ale mezigeneračně vyrůst.
Co se týče vzhledu, tak vás jistě nepřekvapí, že půjde o evoluci designu dosavadní generace. Porsche zkrátka nikdy nebylo výrobcem, který by svá auta radikálně měnil, a nový Cayenne na tom nebude nic měnit. Interiér se pak má inspirovat Panamerou, tudíž se dočkáme množství dotykových ploch.
Z Panamery budou pocházet také motory. Počítá se tak s šestiválci i osmiválci, a to zážehovými i vznětovými. Vyvinuté byly ve spolupráci s Audi, zatímco čtyři kruhy měly na starosti práce na šestiválcích, Zuffenhausenští se postarali o osmiválce. Turbodiesely však mají dorazit až o něco později, zpočátku bude auto dostupné jen s benzinovými agregáty, které jsou klíčové pro největší trhy modelu – USA a Čínu.
Nabídku časem doplní také dva hybridy, slabší s šestiválcovým motorem a silnější s V8. Výkonové parametry zatím Porsche nepotvrdilo, proti Panameře se však budou lišit jen minimálně. Na rozdíl od dvouspojkové převodovky Panamery však v tomto případě má být použit osmistupňový automat s hydrodynamickým měničem od ZF, který má být lepší volbou při jízdě mimo zpevněné cesty.
Třetí generace Cayennu se sice veřejnosti představí až v září, na frankfurtském IAA, její podobu ale poznáme již tento měsíc. K oficiálnímu odhalení auta má dojít 30. srpna. Datum zahájení prodeje zatím oznámeno nebylo, očekává se ale nejdříve na konci letošního roku. Jestliže dosavadní Cayenne byl kompletován v Lipsku, o výrobu nastupující generace se postará závod VW Group v Bratislavě, kde se již nyní vyráběly karoserie pro toto SUV.