Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nový Cadillac Escalade 2021: Zpátky na pozici nejluxusnějšího amerického SUV?

Ondřej Mára
Diskuze (27)

Automobilka Cadillac dnes představila novou generaci svého nejznámějšího a nejpopulárnějšího modelu, který ještě před pár lety nesměl chybět snad v žádném rapovém či hip hopovém videoklipu.

První generaci modelu Escalade představila automobilka již před více jak 20 lety, tehdy šlo však pouze o přeznačkovaný model GMC Yukon Denali. Cadillacu se však podařilo stát se postupem let symbolem amerického luxusu na kolech, což ostatně potvrzovala i jeho obliba mezi podnikateli, sportovci, celebritami i umělci – zejména v hudebním světě rapu a hip hopu.

V posledních letech se však začala sláva Escalade propadat, na čemž se výrazně podepsala i sílící konkurence v segmentu prémiových SUV. Dnes však Cadillac představuje již pátou generaci opulentního SUV, které chce své výsadní postavení zpátky. A pomoci by mu v tom měla i technika od koncernových sourozenců GMC Yukon a Chevrolet Tahoe 2021.

Svůj návrat na trůn přitom Cadillac odstartoval pěkně zostra, což je vidět již na první pohled. Zatímco u minulých Escalade jsme mohli pozorovat postupnou evoluci, zevnějšek páté generace je spíše revolucí, která kráčí ve stopách menšího (avšak stále sedmimístného) SUV Cadillac XT6.

Namísto zešikmené chromované masky chladiče, obklopené velkými světlomety, nabídne nový Cadillac jednodušší kolmou masku, která je lemována menšími horizontálními světlomety. V dolních rozích předních nárazníků pak Cadillac umístil výrazné vertikální proužky LED denního svícení, které se stávají symbolickým světelným podpisem značky.

Při pohledu z boku se nový Escalade nesnaží zaujmout ničím výrazným, spíše připomíná své koncernové sourozence od GMC a Chevroletu. V jeho podbězích se zabydlela, jak bývá u amerických SUV zvykem, velká 22palcová litá kola. Podstatně výraznějšího je však jeho záď, která je po stranách lemována vertikálními svítilnami s „třídimenzionálními vrstvami“ a leptanými detaily.

Zajímavostí exteriéru bude vůbec poprvé i nabídka sportovní varianty, která by měla zabarvit původně chromované či světlé doplňky exteriéru do černé barvy. Vrcholem nabídky pak bude model Platinum, který nabídne zcela unikátní doplňky exteriéru i interiéru.

Video se připravuje ...

Interiér se přitom nese v duchu luxusu a moderní výbavy, což podtrhuje i zahnutý OLED displej s úhlopříčkou 38 palců před řidičem. Automobilka však displej rozdělila na menší části o velikostech 14,2 palce pro přístrojový štít, 16,9 palce pro displej infotainmentu a 7,2 palce pro menší informační panel po levé straně od přístrojového štítu.

Další technologickou zajímavost pak představuje vylepšený systém autonomního řízení Super Cruise, který by měl nově nabídnout možnost autonomního řízení „bez rukou na volantu“ na více než 200.000 mílích (cca 321.869 km) dálnic v USA a Kanadě. Systém přitom využívá „vysoce přesnou GPS, mapová data z LiDARu, kamery, radarové senzory a unikátní systém upozornění řidiče,“ jak dodává Cadillac. Systém je navíc nově schopen automaticky měnit jízdní pruh. Stačí jen zmáčknout blinkr a vůz po vyhodnocení volného prostoru samovolně přejede.

Kromě toho nabídne Escalade například i navigaci s podporou rozšířené reality, jak to známe třeba z nových Mercedesů. Na přístrojovém štítu tak poběží živé video z kamer snímajících prostor před automobilem, do kterého budou promítány navigační povely. Navigace je navíc propojena s audiosystémem, díky čemuž mohou přicházet povely k odbočení z konkrétní strany auta.

Ve výbavě však nechybí ani prvky, na které už jsou řidiči Cadillaců nějaký pátek zvyklí. Mluvíme například o systémech Surround Vision (pomocí čtyř kamer monitoruje okolí vozu), Rear Camera Mirror (ve zpětném zrcátku promítá záběry z kamery) nebo Night Vision (systém nočního vidění). V příplatkové výbavě však nechybí ani Trailering Integration Package, tedy balíček usnadňující tahání přívěsu například díky lepší kontrole brzd, rozšíření detekce slepých úhlů nebo výhledu z devíti kamer.

Bohatá technologická výbava se však vztahuje i pro zadní sedadla, jejichž posádka může dostat za příplatek dvojici 12,6 palcových dotykových obrazovek umístěných na zadní straně předních sedadel. Obrazovky by se měly opět chlubit vynikajícím rozlišením a díky podpoře připojení přes USB, HDMI a schopnosti zrcadlit telefony s operačním systémem Android by měly být skvělé i na sledování filmů nebo hraní her.

Nový Escalade však nenabídne komfort jen po stránce technologií, ale také komfortu a prostoru. Interiér je čalouněn prémiovou kůží, kterou doplňuje četné dřevěné obložení, ambientní osvětlení a nespočet menších či větších lesklých doplňků. Celkově pak zájemci dostanou na výběr z celkem osmi kombinací barev a výbav.

O dostatečně kvalitní ozvučení se stará nový audiosystém od AKG, jehož základní verze nabídne 19 reproduktorů a subwoofer. AKG však nabízí ještě volitelný systém AKG Studio Reference, který nabídne celkem 36 reproduktorů a 3 zesilovače. Zajímavostí je také funkce Conversation Enhancement, která za pomoci mikrofonů a reproduktorů zlepšuje a usnadňuje komunikaci mezi cestujícími vpředu a vzadu. A tento systém bude u nového Escalade víc než užitečný.

Video se připravuje ...

Díky použití nové platformy je totiž pátá generace Cadillacu Escalade výrazně prostornější. Prostor na nohy u cestujících ve třetí řadě sedadel se podařilo zvětšit dokonce až na 886 mm (+ 40% oproti minulé generaci), čímž se Escalade stává jedním z nejprostornějších vozů ve svém segmentu. Navíc se podařilo zvětšit i zavazadlový prostor, který i při plném obsazení nabídne cca 722 litrů. Jeho maximální kapacita je ovšem až 3.089 litrů.

Zatím jsme se však bavili pouze o základním provedení, v nabídce by se však měl objevit i prodloužený Escalade ESV, který má být delší o 404 mm. Prostor na nohy pro cestující ve třetí řadě sedadel tak naroste na celkových 933 mm a zavazadlový prostor nabídne maximálně až 3.585 litrů.

Pod kapotou se zabydlel 6.2 litrový motor V8 o výkonu 313 kW (426 k) s točivým momentem 623 Nm. Ten by měl podle automobilky nabídnout dostatečný výkon a díky funkcím jako deaktivace válců, proměnlivému časování ventilů nebo systému stop/start i adekvátní úspornost. Velkou novinkou se ovšem stává nový 3.0 litrový šestiválcový turbodiesel, kombinovaný s desetistupňovým automatem, který by měl nabídnout výkon 207 kW (281 k) a točivý moment 623 Nm.

Pocit z jízdy by pak měl vylepšit například upravený systém řízení , přepracovaný podvozek s nezávislým zadním zavěšením a systémem Magnetic Ride Control, který upravuje tuhost tlumičů pro maximální komfort. Za příplatek však bude dostupný i vzduchový podvozek Air Ride Adaptive, který je schopen automaticky měnit světlou výšku na dálnicích i v terénu, případně vůz automaticky vyrovnávat. A občasné výlety mimo silnici automobilka nabízí dokonce i volitelný elektronický samosvorný zadní diferenciál.

Ondřej Mára
Diskuze (27)

Doporučujeme

Avatar - palix
7. 2. 2020 13:57
Re: Tak z tohoto nádherného amerického kolosu...
Každý máme iné nároky ;). Mne napríklad stačí nižšia stredná trieda.
Za zaujímavým autom sa ale vždy obzriem. Či je to amerika, alebo inečo iné zaujímavé.
Avatar - Barrichello
7. 2. 2020 00:33
Re: Tak z tohoto nádherného amerického kolosu...
Já s tím jezdím 16 let skoro a objel sem s tím půl republiky - ostrava, hodonín, opava, bruntál, břeclav, brno, nová paka, jičín, jablonec nad nisou, liberec, frýdlant, grabštejn, duchocv, bílina,karlovy vary, mariánky, loket, plzen, Rokycany,manětín, hluboká, kratochvíle, blatná, lnáře, březnice, budějovice, tábor, kámen, pacov, jindřichův hradec, dačice, doudleby nad orlicí, náchod, ratibořice,častolovice, čáslav, polsko, německo, bratislava,

tam všude sem byl s V6 a V8 amerikama nebo 5metrovým V8 jaguarem s kompresorem a všude sem dojel, všude zaparkoval. Divný co. Kde projede kamion musí projet i amerika...
Avatar - happy_driver
6. 2. 2020 14:18
***
Sám som prekvapený, ako si Amíci začali pochvaľovať dízle. Prakticky vo všetkých SUV a menších pick-upoch ponúkajú 3-litre, či už V6 alebo radové. S výkonmi medzi 250-280k a obvykle mnohostupňovou automatikou to je dosť zaujímavá alternatíva, najmä keď je reálna spotreba omnoho priaznivejšia ako u veľkoobjemových benzínov. V US je obrovský trh karavanistov, ktorý postupne prechádzajú buď na preplňované benzíny, alebo tieto nové nafťáky v pickupoch. Aj väčšie rady pickupov ponúkajú zmodernizované naftové V8 6,6-6,7 litra. Samozrejme sa ale nezabúda ani na klasiku, Ford sa vytasil s novým 7,3 litrovým benzínom... Nové nafťáky boli cielené práve na požiadavky US trhu, Európa je v tomto z hľadiska plánovania motorizácii totálne nepodstatný faktor.
Avatar - palix
6. 2. 2020 13:51
Re: Tak z tohoto nádherného amerického kolosu...
Neviem si celkom predstaviť mať tak obrovské auto tu v EU. Ako bolo povedané naše parkoviská, cesty... nie sú robené na tak veľké autá. V USA majú všetko väčšie :). Oni budovali väčšinu miest v časoch, kedy boli ich veľké autá už značne rozšírené. V EU máme často historické mest, ktoré majú úzke ulice, málo miesta... Na druhej strane máme nádherné pamiatky.
Naposledy keď som bol v historickom meste, kde sa mi nejazdilo celkom "pohodlne" to bol Salzburg.
Avatar - Barrichello
6. 2. 2020 11:53
Re: Tak z tohoto nádherného amerického kolosu...
Do centra nejezdím, nejsem blázen tahat na Prahu 1 5 metrový auto a jinak sem ještě všude zaparkoval, jak s 300C, Chargerem, CTS nebo i 5metrovým Jagem