Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nový Chevrolet Corvette C8 ZR1 oficiálně: Je ověnčen superlativy

Chevrolet Corvette C8 ZR1 Convertible
Chevrolet Corvette C8 ZR1 Convertible
Chevrolet Corvette C8 ZR1 Convertible
Chevrolet Corvette C8 ZR1 Convertible
19 Fotogalerie
Marek Bednář
Diskuze (15)

Nejsilnější corvette, nejsilnější osmiválec. To jsou ty nejdůležitější superlativy, které se pojí s čerstvě představeným Chevroletem Corvette ZR1 gen. C8.

Osmá generace americké ikony, Chevroletu Corvette, přišla s řadou prvenství. Je to první produkční 'Vette s motorem uprostřed, jako první také dostala hybridní ústrojí a v nabídce není manuální převodovka. Nyní, po více než čtyřech letech od startu výroby, přidává dvě další prvenství, z nichž jedno se nevztahuje jen k tomuto modelu.

Jde o její motor, vidlicový osmiválec LT7. Má plochou klikovou hřídel, dvě turbodmychadla  a z objemu 5,5 litru dává 1.078 koní, tedy 793 kW při 7 tisících otáčkách – o tisícovku pod maximem – a 1.123 newtonmetrů v šesti tisících. Je to tak s náskokem nejsilnější osmiválec nejen v historii corvette, ale také nejsilnější osmiválec kdy vyrobený automobilkou v Americe.

Video placeholder
Chevrolet Corvette C8 ZR1 • Zdroj: Chevrolet

Motor vychází z atmosférické LT6 o stejném objemu, která pracuje ve verzi ZR1. Sdílí spolu ovšem jen hrubý odlitek bloku – jeho frézování už je pak jiné – nádrž oleje, neb oba mají mazání se suchou klikovou skříní, a další drobnosti okolo. Má kované písty s masivnějšími čepy, nové, o zhruba 2 mm kratší ojnice, kompresní poměr 9,8:1 oproti 12,5:1 v LT6, zcela nové hlavy válců s leštěnými kanály a drobně upravenou klikovou hřídel.

A samozřejmě, dvě turbodmychadla z materiálu nazvaného MAR, který je podle Chevroletu pro toto použití lepší než inconel. Technologii dvojitých kanálů turbínové části „twin scroll“ automobilka nepoužila, aby mohla nabídnout větší plnicí tlak. Turbínová část je navíc jeden litý díl spolu s výfukovými svody, což znamená jak kratší vzdálenost od ventilů k lopatkovému kolu, a tedy menší ztráty energie, tak i menší rozměry celku.

Motor má jak přímé, tak i nepřímé vstřikování a řídící software je napříč spektrem otáček používá i společně. Nasávaný vzduch je chlazen vlastním kapalinovým okruhem, jehož chladič je v přídi auta spolu s jedním z chladičů motoru.

Odpružení je naladěné drobně jinak oproti Z06, co se však neměnilo, je šasi vozu. Důvodem je, že už při vývoji Z06 se počítalo s tím, že na stejném základě bude stát nejvýkonnější corvette všech dob. Není však tak úzce zaměřená na okruhy: „Chtěli jsme, aby ZR1 byla pohodlnější. Nemusí být okruhovou střelou jako Z06,“ řekl webu Motor1 jeden z vývojářů vozu.

Také zadní kola mají stejnou šířku jako u Z06, tedy 345 mm. Pneumatiky pochází od Michelinu a jejich základem je model Pilot Sport 4S, ovšem jsou upraveny přímo pro ZR1. Chevrolet pro jejich vývoj postavil speciální „hot rod“ C8 s LT5, kompresorovým osmiválcem z minulé generace ZR1, posíleným zhruba na 850 koní.

Chevrolet Corvette C8 ZR1 ConvertibleChevrolet Corvette C8 ZR1 Convertible | Zdroj: Chevrolet

Obří zadní křídlo, které je k vidění na některých fotografiích a části videa, je součástí paketu ZTK. Ten obsahuje také další aerodynamicky optimalizované díly, jako např. Gurneyho klapky, používané i na křídlech formulí 1, nebo jiný tvar krytů podvozku. Součástí je také jiné naladění odpružení a michelinky Pilot Sport Cup 2 R, opět upravené konkrétně pro ZR1. K mání je také paket Carbon Aero, který standardní ZR1 přidá jen aerodynamické prvky ze ZTK.

Paket samozřejmě zlepšuje přítlak, s čímž se budou pojit lepší časy na okruzích, ale dost možná nižší maximálka. Ta je standardně „přes 215 mph“ (346 km/h), uvádí automobilka; čtvrtmílový sprint se odbude za méně než 10 sekund.

Chevrolet Corvette C8 ZR1Chevrolet Corvette C8 ZR1 | Zdroj: Chevrolet

„Šli jsme do projektu ZR1 s ambiciózními cíli, ale už první testy na trati ukázaly, že vývojové týmy předčily očekávání. V průběhu vývoje jsme pokračovali dál a věděli jsme, že máme v rukou opravdu speciální corvette,“ nešetří chválou svého týmu šéfinženýr Tadge Juechter. Pro něj je navíc ZR1 poslední corvette, na níž bude pracovat – po dokončení vývoje odchází do důchodu.

Za zmínku stojí také to, že kupé-verze C8 ZR1 nabízí dělené zadní okno, které se na corvette objevuje poprvé od generace C2. Stejně jako ostatní verze C8, i ZR1 je k mání také jako kabriolet s pevnou, elektricky skládací střechou. Vyrábět se začne v roce 2025 v továrně Bowling Green v Kentucky.

Vstoupit do diskuze (15)