Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
suzuki ceniky ceskytrh novemodely
suzuki ceniky ceskytrh novemodely
suzuki ceniky ceskytrh novemodely
suzuki ceniky ceskytrh novemodely
32 Fotogalerie

Nový Suzuki Swift: Bez dieselu, zato s hybridem

Tomáš Dusil
Jednou z těch zajímavějších premiér letošní Ženevy je nová generace Suzuki Swift. I nadále si auto zachovává typické linie, uvedené už ve druhé generaci, jinak je však na voze vše nové.

První generace modelu vydržela ve výrobě jen s dílčími změnami od první poloviny 80. let až do nového tisíciletí. Druhá generace zavedla ostré tvary, které se opakovaly i na třetím vydání z roku 2010. A jelikož se ukázalo, že jsou u zákazníků v oblibě, nebyl důvod je měnit ani v nejnovější generaci, která slaví na evropské půdě premiéru právě teď. Již na sklonku minulého roku se vůz uvedl v Asii.

Kratší, přesto prostornější

Suzuki v souvislosti s novým Swiftem uvádí zkrácení délky o 10 mm v porovnání s předchůdcem, ale současně prodloužení rozvoru náprav o 20 mm. Z toho těží jak prostor pro cestující, tak zavazadelník. Jeho základní objem 254 litrů se ve srovnání s předchůdcem zvětšil o 44 litrů. Z dalších rozměrů stojí za zmínku snížení vozu o 15 mm a současně rozšíření o 40 mm.

Novinkou ve výstroji jsou diodové hlavní světlomety. Stejná technologie, tedy LED se používá i pro brzdové svítilny. Výrobce dále slibuje sedm odstínů laku karoserie v kombinaci s 15 nebo 16palcovými koly.

Výše uvedené změny jsou zásluhou zcela nové platformy „HEARTECT“, kterou auto sdílí s balenem a ignisem. Díky moderním technologiím a zejména použitím rozličných vysokopevnostních plechů se podařilo u nové platformy omezit množství výztuh při další zvýšení tuhosti. Největším kladem nové techniky je ovšem snížení hmotnosti. Nový Swift tak začíná na hmotnosti 840 kg. V extrému tak může být o plných 120 kg lehčí než jeho předchůdce, který však určitě nebyl žádnou „těžkou váhou“.

S novou architekturou skeletu karoserie se pojí nově navržený podvozek. V základních rysech se sice podobá předchůdci, avšak jednotlivé komponenty jsou odlišné. Mluvíme jak o spodních ramenech přední nápravy pseudo McPherson, tak i řešení zadní torzní příčky.

Nově také uvnitř

S novinkou přichází rovněž pozměněná kabina. Tvarově se vychází ze současného Balena a to i včetně vybavení. Podobné je tedy jak ovládání ventilační soustavy, jejíž samočinná klimatizace využívá vlastní vysoce kontrastní displej, tak i tvar středového panelu. Novinkou ve výbavě je 4,2palcový barevný displej typu TFT umístěný mezi kruhovým a „analogově“ řešeným rychloměrem a otáčkoměrem. Ve střední části je pak 7palcový dotykový monitor pro audio s podporou USB či SD karet.

Místo dieselu hybrid

S novou generací swiftu přicházejí také nové pohonné jednotky, které však již známe z modelu Baleno. Jednak je to přeplňovaný tříválec 1.0 Boosterjet a dále čtyřválec 1.2 Dualjet. Oba motory jsou zástupci řady K, kterou používala už předchozí generace s výjimkou verze Sport (ta měla motor řady M).

Větší motor může být navíc kombinovaný s hybridním hnacím ústrojím. Suzuki jej označuje jako SHVS (Smart Hybrid Vehicle by Suzuki). Jedná se o „poloviční“ hybrid s integrovanou jednotkou ISG (Integrated Starter Generator) primárně ve funkci spouštěče motoru a zároveň generátoru. Je to vlastně skoro to samé, co před lety používal hojně koncern PSA ve spojení s motory 1.6 e-HDi. ISG tedy spouští motor, rekuperuje energii při brzdění, samozřejmě je i v roli alternátoru, takže dobíjí baterku typu lithium-ion o běžném napětí 12 voltů. Navíc ale ještě dokáže při akceleraci pomáhat spalovacímu motoru. Propojení elektromotoru/generátoru s agregátem je přes plochý řemen pohonu příslušenství. Tím je zaručena snadná a hlavně levná zástavba a navíc díky tomu lze spalovací motor opětovně startovat i v situacích, kdy auto ještě zcela nestojí. Technologie SHVS je k dispozici jak s menším, tak i větším motorem.

Swift byl vždy jedním z mála aut své třídy, které nabízelo také pohon všech kol. K dispozici je i nyní a to ve spojení s motorem 1.2 Dualjet v obou verzích (s i bez SHVS).

Co ale zatím nový swift nemá, je vznětový motor. Ten Suzuki muselo vždy někde nakupovat, v případě swiftu se pod označením 1.3 DDiS ukrýval agregát od Fiatu.

Převodovka je pětistupňová manuální, ve spojení s motorem 1.2 Dualjet lze jako alternativu zvolit variátor CVT. Naopak v kombinaci s motorem 1.0 Boosterjet lze mít plnohodnotný šestistupňový automat s měničem momentu a planetovým soukolím. V dané třídě dnes už málo vídaná věc. Více o novém swiftu přineseme po absolvování prvních testovacích jízd.

Suzuki Swift 2017 – technické údaje
Motor1.2 Dualjet1.2 Dualjet + SHVS1.0 Boosterjet1.0 Boosterjet + SHVS
Převodovka5M/CVT5M/CVT5M/6A5M
Zdvihový objem [cm3]12421242998998
Válce/ventily4/44/43/43/4
Největší výkon [kW/min-1]66/600066/600082/550082/5500
Točivý moment [N.m/min-1]120/4400120/4400170/2000-3500/160/1700-4000170/2000-3500
Max. rychlost [km/h]180/175 (170)180 (170)195/190195
Zrychlení 0-100 km/h [s]11,9/11,0 (12,6)11,9 (12,6)10,6/10,010,6
Kombinovaná spotřeba paliva [l/100 km]4,3/4,6 (4,9)4,0 (4,5)4,6/5,04,3
Údaje v závorce platí pro verzi 4x4