Nový Suzuki Swift: Bez dieselu, zato s hybridem
První generace modelu vydržela ve výrobě jen s dílčími změnami od první poloviny 80. let až do nového tisíciletí. Druhá generace zavedla ostré tvary, které se opakovaly i na třetím vydání z roku 2010. A jelikož se ukázalo, že jsou u zákazníků v oblibě, nebyl důvod je měnit ani v nejnovější generaci, která slaví na evropské půdě premiéru právě teď. Již na sklonku minulého roku se vůz uvedl v Asii.
Kratší, přesto prostornější
Suzuki v souvislosti s novým Swiftem uvádí zkrácení délky o 10 mm v porovnání s předchůdcem, ale současně prodloužení rozvoru náprav o 20 mm. Z toho těží jak prostor pro cestující, tak zavazadelník. Jeho základní objem 254 litrů se ve srovnání s předchůdcem zvětšil o 44 litrů. Z dalších rozměrů stojí za zmínku snížení vozu o 15 mm a současně rozšíření o 40 mm.
Novinkou ve výstroji jsou diodové hlavní světlomety. Stejná technologie, tedy LED se používá i pro brzdové svítilny. Výrobce dále slibuje sedm odstínů laku karoserie v kombinaci s 15 nebo 16palcovými koly.
Výše uvedené změny jsou zásluhou zcela nové platformy „HEARTECT“, kterou auto sdílí s balenem a ignisem. Díky moderním technologiím a zejména použitím rozličných vysokopevnostních plechů se podařilo u nové platformy omezit množství výztuh při další zvýšení tuhosti. Největším kladem nové techniky je ovšem snížení hmotnosti. Nový Swift tak začíná na hmotnosti 840 kg. V extrému tak může být o plných 120 kg lehčí než jeho předchůdce, který však určitě nebyl žádnou „těžkou váhou“.
S novou architekturou skeletu karoserie se pojí nově navržený podvozek. V základních rysech se sice podobá předchůdci, avšak jednotlivé komponenty jsou odlišné. Mluvíme jak o spodních ramenech přední nápravy pseudo McPherson, tak i řešení zadní torzní příčky.
Nově také uvnitř
S novinkou přichází rovněž pozměněná kabina. Tvarově se vychází ze současného Balena a to i včetně vybavení. Podobné je tedy jak ovládání ventilační soustavy, jejíž samočinná klimatizace využívá vlastní vysoce kontrastní displej, tak i tvar středového panelu. Novinkou ve výbavě je 4,2palcový barevný displej typu TFT umístěný mezi kruhovým a „analogově“ řešeným rychloměrem a otáčkoměrem. Ve střední části je pak 7palcový dotykový monitor pro audio s podporou USB či SD karet.
Místo dieselu hybrid
S novou generací swiftu přicházejí také nové pohonné jednotky, které však již známe z modelu Baleno. Jednak je to přeplňovaný tříválec 1.0 Boosterjet a dále čtyřválec 1.2 Dualjet. Oba motory jsou zástupci řady K, kterou používala už předchozí generace s výjimkou verze Sport (ta měla motor řady M).
Větší motor může být navíc kombinovaný s hybridním hnacím ústrojím. Suzuki jej označuje jako SHVS (Smart Hybrid Vehicle by Suzuki). Jedná se o „poloviční“ hybrid s integrovanou jednotkou ISG (Integrated Starter Generator) primárně ve funkci spouštěče motoru a zároveň generátoru. Je to vlastně skoro to samé, co před lety používal hojně koncern PSA ve spojení s motory 1.6 e-HDi. ISG tedy spouští motor, rekuperuje energii při brzdění, samozřejmě je i v roli alternátoru, takže dobíjí baterku typu lithium-ion o běžném napětí 12 voltů. Navíc ale ještě dokáže při akceleraci pomáhat spalovacímu motoru. Propojení elektromotoru/generátoru s agregátem je přes plochý řemen pohonu příslušenství. Tím je zaručena snadná a hlavně levná zástavba a navíc díky tomu lze spalovací motor opětovně startovat i v situacích, kdy auto ještě zcela nestojí. Technologie SHVS je k dispozici jak s menším, tak i větším motorem.
Swift byl vždy jedním z mála aut své třídy, které nabízelo také pohon všech kol. K dispozici je i nyní a to ve spojení s motorem 1.2 Dualjet v obou verzích (s i bez SHVS).
Co ale zatím nový swift nemá, je vznětový motor. Ten Suzuki muselo vždy někde nakupovat, v případě swiftu se pod označením 1.3 DDiS ukrýval agregát od Fiatu.
Převodovka je pětistupňová manuální, ve spojení s motorem 1.2 Dualjet lze jako alternativu zvolit variátor CVT. Naopak v kombinaci s motorem 1.0 Boosterjet lze mít plnohodnotný šestistupňový automat s měničem momentu a planetovým soukolím. V dané třídě dnes už málo vídaná věc. Více o novém swiftu přineseme po absolvování prvních testovacích jízd.
Suzuki Swift 2017 – technické údaje | ||||
Motor | 1.2 Dualjet | 1.2 Dualjet + SHVS | 1.0 Boosterjet | 1.0 Boosterjet + SHVS |
Převodovka | 5M/CVT | 5M/CVT | 5M/6A | 5M |
Zdvihový objem [cm3] | 1242 | 1242 | 998 | 998 |
Válce/ventily | 4/4 | 4/4 | 3/4 | 3/4 |
Největší výkon [kW/min-1] | 66/6000 | 66/6000 | 82/5500 | 82/5500 |
Točivý moment [N.m/min-1] | 120/4400 | 120/4400 | 170/2000-3500/160/1700-4000 | 170/2000-3500 |
Max. rychlost [km/h] | 180/175 (170) | 180 (170) | 195/190 | 195 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 11,9/11,0 (12,6) | 11,9 (12,6) | 10,6/10,0 | 10,6 |
Kombinovaná spotřeba paliva [l/100 km] | 4,3/4,6 (4,9) | 4,0 (4,5) | 4,6/5,0 | 4,3 |
Údaje v závorce platí pro verzi 4x4 |