Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nový trolejbus s téměř 25 m je nejdelším v ČR. Jezdit bude z Prahy na letiště

Ondřej Šámal
Diskuze (5)

Na veletrhu Czechbus 2023 se představil nový model trolejbusu od konsorcia Škoda Group a polského výrobce Solaris. S více než 24 metry je nejdelším u nás, díky 60 kWh baterii bude moci jezdit i mimo troleje.

Historie trolejbusů v Praze se v noci z 15. na 16. října 1972 uzavřela na následujících téměř 50 let. Až před šesti lety se začalo se zkušebním provozem na lince Palmovka-Letňany, přičemž loni se do provozu zařadil prodloužený trolejbusový úsek Letňany-Čakovice (součást elektrifikace linky č. 140 Palmovka-Miškovice) . K ní od průběhu března 2024 přibude další, jež částečně supluje dosud neexistující metro či vlakovou trať z Prahy na Letiště Václava Havla v Ruzyni.

Tradiční linka 119 bude vyjíždět ze stanice Nádraží Veleslavín. Obsluhovat ji bude nový trolejbus Škoda–Solaris 24m, který vznikl ve spolupráci české společnosti Škoda Group (součást skupiny PPF) s polským výrobcem Solaris. Tříčlánková souprava má na délku 24,7 metrů, přičemž ve srovnání s autobusy se spalovacími motory používanými v současnosti nabídne až o 30 procent větší přepravní kapacitu pro cestující a jejich zavazadla, která v aktuálním provozu často překážejí volnému průchodu uličkami.

Náměstek primátora hl. m. Prahy pro oblast dopravy a předseda dozorčí rady DPP Zdeněk Hřib si na veletrhu Czechbus 2023, kde premiéra trolejbusu proběhla, vedle zmíněné prostornější kabiny pochvaloval i ekologické aspekty vozu: „Dalšími pozitivy zejména pro životní prostředí bude úspora zhruba 690 tisíc litrů nafty a současně snížení emisí CO2 o cca 1850 tun, v obou případech na roční bázi.“

Video se připravuje ...

Nový trolejbus Škoda-Solaris 24m zatím Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) nasadí na úseku z Palmovky do Miškovic, kde proběhne jeho homologace. V jejím rámci musí najezdit pět tisíc kilometrů bez cestujících a dalších 15.000 kilometrů s cestujícími, přičemž o tyto porce se postarají hned dva exempláře.

DPP si od konsorcia Škoda Group a Solaris Bus & Coach objednal celkem 20 tříčlánkových bateriových trolejbusů Škoda–Solaris 24m v celkové hodnotě 620 milionů Kč. Vozidlo pojme až 179 cestujících, z toho 54 sedících. Vůz je široký 2550 milimetrů a na výšku se staženými sběrači měří 3,5 metru. Celková maximální hmotnost dosahuje 38 tun, přičemž trolejbus se rozjede až na 70 km/h. Ze čtyř celkových náprav jsou dvě poháněné (druhá a třetí) a dvě řízené (první a čtvrtá). O pohyb se stará dvojice trakčních elektromotorů, z nichž každý má 160 kilowattů. Díky akumulátoru s kapacitou 60 kWh bude možné s trolejbusem jezdit i mimo úseky s trolejemi.

Kromě zmíněných dvou linek 119 a 140 má DPP v různém stupni projektové přípravy dalších 13 linek včetně jedné příměstské, která se od roku 2030 změní na trolejbusovou. Pokud se podaří všechny projekty zrealizovat, bude mít hlavní město přes 100 kilometrů trolejbusových tratí.

Ondřej Šámal
Diskuze (5)

Doporučujeme

23. 11. 2023 22:19
Re: krok vpred
Tak ůplně by stačilo protáhnout tramvaj z Dědiny na letiště = 1 most přes dálnici a cca 2 kilometry kolejí…. ale asi je to moc levné a ne tak “fancy” ;-)
23. 11. 2023 20:52
Re: krok vpred
HAHAHA......
na metro není dostatečná poptávka..... :-[]
tak to ohneme do motola kam jezdí desetina lidí než na letiště. :yes:
23. 11. 2023 14:20
Re: krok vpred
Na klasické metro tam není dostatečná poptávka. I dosavadní kloubové autobusy jezdí často prázdné. Nehledě na enormní investiční i provozní náklady metra. Autobus/trolejbus je zdaleka nejefektivnější, díky tomu, že využívá silniční infrastrukturu.
23. 11. 2023 14:08
Re: krok vpred
Nechápu averzi pražáků k metru jezdícímu po povrchu. Stačilo by tam prodloužit koleje.
Avatar - Jenik3
23. 11. 2023 13:20
krok vpred
Pekny kousek. Fajne je, ze nedbude hucet (a smrdet), coz je vyhoda oproti stavajicim naftakum.
To nemeni nic na tom, ze letiste ma byt napojene na zeleznici.