Nový Wankel od Mazdy dorazí do dvou let
Poslední Wankel pro sériový model byl v Japonsku vyroben v červnu loňského roku a byl jím dvourotorový motor Renesis pro model RX-8. Rotační motor byl často kritizován pro svoji vysokou spotřebu a množství vypouštěných emisí, i proto byl prodej Mazdy RX-8 v Evropě ukončen už v roce 2010. Japonský sporťák totiž nesplňoval emisní normu Euro 5.
Při vývoji nového motoru s rotačním pístem mají inženýři automobilky Mazda využívat i poznatků získaných při vývoji řady technických řešení konvenčních pohonných jednotek, pro něž Mazda využívá označení Skyactiv.
Cílem jejich využití je zlepšení ekonomiky provozu a výkonu nového Wankelu. Pro dosažení vyššího výkonu a zároveň ke snížení spotřeby paliva a emisí škodlivých plynů má mimo jiné přispět i nový systém zapalování.
Podle informací, které získal web Autoblog od nejmenovaného zástupce automobilky Mazda pro Spojené státy, nese nový motor interní označení 16X. Vedle nižší spotřeby paliva a vyššího výkonu má tato pohonná jednotka oproti svému předchůdci vynikat i výrazně nižší spotřebou oleje a vyšším točivým momentem.
Představení nového Wankelu se máme dočkat do dvou let a jeho premiéra se má odehrát pod kapotou zcela nového modelu. Ten má navazovat na stále populární modely RX-7 a RX-8. Podle starších zpráv má být nový motor nabízen nejprve v atmosférickém provedení a v závislosti na výsledcích testů spolehlivosti jej má později doplnit i přeplňovaná verze.
Mazda a Wankel v minulosti
Vývoj motorů s rotačním pístem byl u japonské automobilky zahájen v roce 1961, kdy Mazda získala licenci na motor Wankel a začala pracovat na své verzi pro sériovou výrobu. Prototyp sportovního kupé s tímto motorem Mazda Cosmo Sports (110S) se představil na tokijském autosalonu 1964 a v roce 1967 se začal vyrábět sériově.
Na tento model Mazda navázala řadou dalších sportovních vozů a Wankel zamířil v sedmdesátých letech i pod kapoty sedanů, kombi a dokonce i pick-upu. V Evropě se Wankel nejvíce proslavil ve spojení se třemi generacemi sportovního kupé RX-7, na které navázal model RX-8.
S motorem Wankel pohánějícím závodní speciál 787B se Mazda stala v roce 1991 první a doposud jedinou japonskou automobilkou, která se může pochlubit celkovým vítězstvím v závodě 24 hodin Le Mans.