Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nový Wankel od Mazdy dorazí do dvou let

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (5)
Produkci motorů s rotačním pístem ukončila japonská automobilka sice v loňském roce, ale stále pracuje na jejich nové generaci.

Poslední Wankel pro sériový model byl v Japonsku vyroben v červnu loňského roku a byl jím dvourotorový motor Renesis pro model RX-8. Rotační motor byl často kritizován pro svoji vysokou spotřebu a množství vypouštěných emisí, i proto byl prodej Mazdy RX-8 v Evropě ukončen už v roce 2010. Japonský sporťák totiž nesplňoval emisní normu Euro 5.

Při vývoji nového motoru s rotačním pístem mají inženýři automobilky Mazda využívat i poznatků získaných při vývoji řady technických řešení konvenčních pohonných jednotek, pro něž Mazda využívá označení Skyactiv.

Cílem jejich využití je zlepšení ekonomiky provozu a výkonu nového Wankelu. Pro dosažení vyššího výkonu a zároveň ke snížení spotřeby paliva a emisí škodlivých plynů má mimo jiné přispět i nový systém zapalování.

Podle informací, které získal web Autoblog od nejmenovaného zástupce automobilky Mazda pro Spojené státy, nese nový motor interní označení 16X. Vedle nižší spotřeby paliva a vyššího výkonu má tato pohonná jednotka oproti svému předchůdci vynikat i výrazně nižší spotřebou oleje a vyšším točivým momentem.

Představení nového Wankelu se máme dočkat do dvou let a jeho premiéra se má odehrát pod kapotou zcela nového modelu. Ten má navazovat na stále populární modely RX-7 a RX-8. Podle starších zpráv má být nový motor nabízen nejprve v atmosférickém provedení a v závislosti na výsledcích testů spolehlivosti jej má později doplnit i přeplňovaná verze.

Mazda a Wankel v minulosti

Vývoj motorů s rotačním pístem byl u japonské automobilky zahájen v roce 1961, kdy Mazda získala licenci na motor Wankel a začala pracovat na své verzi pro sériovou výrobu. Prototyp sportovního kupé s tímto motorem Mazda Cosmo Sports (110S) se představil na tokijském autosalonu 1964 a v roce 1967 se začal vyrábět sériově.

Na tento model Mazda navázala řadou dalších sportovních vozů a Wankel zamířil v sedmdesátých letech i pod kapoty sedanů, kombi a dokonce i pick-upu. V Evropě se Wankel nejvíce proslavil ve spojení se třemi generacemi sportovního kupé RX-7, na které navázal model RX-8.

S motorem Wankel pohánějícím závodní speciál 787B se Mazda stala v roce 1991 první a doposud jedinou japonskou automobilkou, která se může pochlubit celkovým vítězstvím v závodě 24 hodin Le Mans.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (5)
Avatar - jozephko
21. 8. 2013 13:35
Wankelu možno patrí budúcnosť
Budúcnosť patrí asi elektromobilom, ktoré budú mať v zálohe malý spaľovací motor - ale len na núdzové dobíjanie batérií. A na takúto činnosť je ideálny práve Wankelov motor - hlavne kvôli svojej kompaktnosti.
Avatar - Emel
21. 8. 2013 09:06
Re: Wankel
Třeba se jim povede nahnat krouťák i bez turbíny... u Sky se jim to vcelku podařilo. Bude o 25% větší objem... uvidíme.
20. 8. 2013 20:04
Re: Wanklouš
Nekonvencni zalezitosti se maji podporovat, presne tak ;)
Avatar - PTS
20. 8. 2013 19:54
Wanklouš
Jsem rád, že Mazda to s Wankelem nevzdává, jednou by se jí ve spojení s vodíkem mohl hodit. Je to technicky pozoruhodný motor a fascinuje nejednoho motoristického nadšence. Už se na budoucí RX těším :yes:
20. 8. 2013 19:52
Wankel
Je opravdu silne specificka zalezitost.
Na svezeni v efini RX-7 nikdy nezapomenu.
Obcas jezdim s RX-8 revo a je to taky fajn auto, nicmene citelne chybi turbina, takze novej Wankel ano, ale s turbinou!
Mazde v tomhle fandim, trebaze jsem ne jednou s RX-8 zazil klasicky problem Renesis Wankel - za tepla nestartuje :-)