Obrovský úspěch pro českou Toyotu! Úřadům dodá přes 500 elektrických SUV bZ4X
Japonská automobilka se v následujících letech stane jedním z největších přispěvatelů do vozového parku českých úřadů. Zvítězila totiž v obřích tendrech na dodávku více než pěti stovek elektromobilů.
Toyota je sice největším výrobcem hybridním aut na světě (a také největší automobilkou vůbec), v otázce elektromobility ovšem nepatří k hlavním tahounům. Minimálně v Evropě sází na lokálně bezemisní deriváty modelů Proace City Verso a Proace Verso a na SUV bZ4X. Tohle dvojče Subaru Solterra ovšem nepatří k nejžádanějším. Například na českém trhu, který však elektrickým autům příliš neholduje, za prvních letošních jedenáct měsíců Toyotě bZ4X s 97 registracemi patří až 199. místo mezi všemi modely. Například Tesla Model Y je 22. (1848 aut), Škoda Enyaq je díky 1535 kusům na 27. příčce.
Naproti tomu ve skandinávských zemích je Toyota bZ4X jedním z nejoblíbenějších elektromobilů. Například v Norsku je letos s 5901 exempláři na velmi slušném pátém místě.
Přesto právě bZ4X uspěla ve třech tendrech na elektrické vozy pod záštitou ministerstva financí. Tendry ministerstvo vypsalo v rámci optimalizace nákupu nových vozů letos v létě. Jednat se bude až o 515 vozů, které budou sloužit pro potřeby organizací a institucí spravovaných státem. Dodavatelem bude společnost Auto Eder, většina z aut bude předána během roku 2025.
„Toyota znovu potvrdila, že je schopna efektivně pokrýt potřeby různých zákazníků na různé druhy pohonů. A to od hybridů přes plug-in hybridy až po plně elektrická auta. Jsme rádi za důvěru, kterou stát vložil v naše vozy," říká generální ředitel Toyota a Lexus ČR Martin Peleška.
Toyota bZ4X na délku měří 4690 milimetrů, rozvor dosahuje 2850 mm. V Česku je aktuálně k dispozici ve dvou verzích. Základní předokolka se 150 kilowatty a trakčním akumulátorem s kapacitou 71,4 kWh (využitelná dosahuje 64 kilowatthodin) díky akčnímu zvýhodnění vyjde minimálně na 999 tisíc korun, čtyřkolku se 160 kW a stejnou baterií vyjde na 1.214.000 Kč.