Obytňák do velké nepohody: Na prodej byl sovětský maskovaný ZIL
Vyřazený armádní speciál se bude vyjímat mezi tradičními obytnými automobily a karavany. Záplavu bílých příbytků rozředí maskáčový vzor terénní šestikolové mašiny osazené vidlicovým osmiválcem.
Sledovat aukční portály znamená příležitost koupit nevšední automobil určený do jiného světa. Prodejce Car & Classic nabízel sovětský maskovaný obytný ZIL 131 přizpůsobený extrémním podmínkám daleko za želenou oponou. Konkrétní sovětský veterán z roku 1986 vozí na korbě obytnou nástavbu, další verze komunisté upravovali pro potřeby platformy raketometů, jiné edice přepravovaly armádní náklad, tahaly vybavení dělostřelectva či nesly velitelská stanoviště.
Šestikolový off-road z aukce vznikl ve standardním uspořádání nákladního automobilu s konstrukcí karoserie na poctivém podvozku, motor byl namontovaný vepředu před dvoudveřovou kabinou a zadní nákladovou vanou. Výběr benzínového nebo naftového agregátu doplnila možnost spalování etanolu. Vidlicový osmiválec o objemu sedmi litrů dosahoval maxima rychlosti okolo 80 km/h na pátém stupni manuální převodovky.
Účelově primitivní technika přežila to nejhorší, co provoz v SSSR a pozdějším Rusku mohl nabídnout. Spolehlivá životnost až do neopravitelného rozpadu upevnila pověst jednoduchých, robustních a nenáročných náklaďáků. V letech 1962 až 2012 bylo vyrobeno více než milion kusů mimořádně odolného nákladního stroje.
Kromě sovětského vojska byl ZIL 131 součástí dalších 20 zahraničních jednotek, auta slouží dodnes v některých státech, prodávaný exemplář jistil bezpečí v Polsku. Po vyřazení z polského arzenálu si maskovaný kus loni v červenci převzal současný britský majitel. Jen několik málo cvičení a převažující uložení v národních garážích ušetřilo vozu vysoký nájezd, archaický nezmar totiž ujel pouze 7.947 mil neboli 12.803 kilometrů.
Stále pěkný interiér byl zařízen jako obytný prostor obklopený původní atmosférou velitelského centra. Prostorná schránka nese solární panely napojené na baterie, zásoba elektřiny napájí tradiční dobové spotřebiče místy doplněné závanem moderny. Náznaky inovací zastupuje například couvací kamera promítající na šikovně zasazený displej mezi analogovými ukazateli strohé palubní desky. Kromě videa bylo potřeba homologovat dodatečné osvětlení vozu v souladu se silničními předpisy. Díky poslednímu vlastníkovi byly doplněny prvky nutné k provozu na pozemních komunikacích a platná STK vydrží do června tohoto roku.
Obytná část v nákladovém prostoru je vybavena velkým stolem, sezením, kuchyňským koutem, vestavěnou skříňkou a spoustou úložných schránek. Zázemí odpovídá roku výroby, přitom zůstává funkční možnost zvětšení kapacity postelí (přestavbou pohovky) a velmi prakticky působí i nerezový dřez anebo plynový sporák.
Mobilní domov potenciálního velitele uvítá novodobé dobrodruhy zalíbené v kempování, ZIL je připraven stylově ubytovat minimálně dva dospělé. Všechna zákoutí jsou čistá zcela v souladu s udávaným nájezdem a maximální údržbou. Přirozená patina sovětského veterána dodává autentičnost originálního karavanu do války.
Výstavní kondice interiéru pokračuje venku. Sériové pneumatiky byly nahrazeny novějšími kusy, což nelze říct u maskovacího vzoru lakování, které nezapře stáří 36 roků. Místy porušená barva nemá vliv, důležitější jsou nepoškozené solární panely a prosklení kolem celého vozu. Bezproblémově funguje i naviják s nosností šesti tun anebo centrální systém dofukování pneumatik Michelin.
Sedmitunový výletní ZIL vážně zajímal několik kupců, minimálně 10 jich přihodilo do aukce přes webovou stránku Car & Classic. Dražba byla ukončena na částce 12.000 liber (350.808 korun).