Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Od hybridů k elektrovozům je to jen krok, říká produktový šéf Toyoty

David Bureš
Diskuze (9)

Toyota nechystá expanzi elektromobilů pozdě, ale v ideální dobu. Tvrdí to alespoň marketingový šéf evropské centrály Andrea Carlucci.

Toyota je další automobilkou, která připravuje rozsáhlou expanzi v oblasti elektromobilů. Do roku 2025 chystá hned 10 nových modelů s elektrickým pohonem, z nichž některé využijí novou modulární platformu e-TNGA. První z nich, crossover vyvíjený se Subaru, dorazí už v roce 2021. Více o budoucích elektrických plánech automobilky nám v exkluzivním rozhovoru prozradil Andrea Carlucci, produktový a marketingový manažer evropské divize Toyoty.

Jak bude vypadat první elektromobil nové generace chystaný pro rok 2021?

Bude se jednat o automobil segmentu D, zhruba o velikosti RAV4. Jak však zveřejněná silueta naznačuje, spíše než o SUV půjde o crossover. Co se týče designu, nemůžu toho zatím říct mnoho. Podle mého názoru však bude budit zaslouženou pozornost, bude mít výraznou, osobitou image, která nebude pro Toyotu tak typická, a přiláká zákazníky.

Vyvíjíte si vůz sami, nebo s nějakým partnerem? Toyota spolupracuje v různých oblastech hned s několika značkami...

Tento konkrétní model je vyvíjen ve spolupráci se Subaru. Je to expert v určitých oblastech, jako je třeba pohon všech kol. Věříme, že bychom v tomto směru mohli těžit z jejich znalostí.

Proč nevyužijete zkušeností se Skupinou PSA, vašeho partnera, který výrazně rozšířil svoji nabídku elektroaut?

V tuto chvíli se náš projekt s PSA omezuje na užitková vozidla, v nichž se nám daří. Máme navíc dostatek zkušeností s oblastí baterií. Neříkám, že PSA o nich nic neví, to vůbec ne. Nicméně věříme tomu, že naše zkušenosti v oblasti hybridů přesahují i do dalších oblastí.

Jaké další elektromobily nové generace přijdou po tomto crossoveru?

Následovat bude z globálního pohledu dalších pět modelů. Půjde o různé segmenty, vedle SUV postavíme také třeba MPV pro trhy, kde takový segment pořád dává smysl. V Evropě se jej tedy nedočkáme.

Kde se budou tyto vozy vyrábět?

Výroba bude podle současných plánů probíhat v Japonsku, a to z důvodu efektivity. Budeme tedy tyto modely zatím vyvážet z Japonska.

U nových elektromobilů počítá se zcela novým základem. Je e-TNGA zcela nový základ, nebo je to derivát některé z nynějších verzí TNGA?

Platforma e-TNGA je kompletně nová. Co se nezměnilo proti současným verzím, GA-B či GA-C, je filozofie co nejuniverzálnějšího základu v dané kategorii. Můžeme tedy postavit auta různých kategorií. Už TNGA má co nejběžnější základ, který nám dává široké možnosti jeho flexibilního použití. V tomto směru máme ještě volnější ruce než dosud. Některé prvky, říkáme jim komodity, jsou sice shodné jako u TNGA, jako celek je to ale zcela nová architektura, která přichází se zcela novými, dosud nepoužitými prvky.

Využívá architektura jako primární pohon předních kol, nebo zadních?

V tuto chvíli nebudu prozrazovat detaily. Řeknu jen to, že budeme schopní přivést schopnosti, které SUV či crossover vyžadují.

Jsou nějaké prvky, které jsou i u této flexibilní platformy omezující?

U každé platformy jsme nějakým způsobem limitováni. U elektromobilů je ale základ ještě univerzálnější. Fixní je nicméně šířka baterií, která ovlivňuje celkovou šíři vozidla, nebo umístění elektromotorů. Modul baterií nicméně může mít různou délku a různou kapacitu. Věříme tak, že dovedeme postavit správné modely pro evropský region.

Nepřichází Toyota s rozšířením elektromobilů pozdě? Konkurence představila elektrické plány už dávno před vámi.

Je to správné načasování. Pokud mluvíme o elektrifikaci, máme jinou filozofii než naše konkurence. Nejsme tlačení flotilovými emisemi, a tak nemusíme závodit jako ostatní. Závodu se ale nevyhneme, díky našim zkušenostem s hybridy. Věci se zrychlují, svět po covidu umožňuje nabídnout elektromobily. Nejsme tedy poslední, jen upravujeme mix. Zároveň ale přes rozšíření nabídky elektromobilů zdůrazňuji, že stále nejvíce věříme hybridům a naši nabídku budeme stavět kolem nich. Jejich podíl v našich prodejích bude činit okolo 70 %. Věříme, že existují různá řešení, která jsou vhodná pro různé zákazníky.

Pomáhá vám vaše široká nabídka hybridů a vaše zkušenosti s nimi v tomto směru?

Ano, jsme v tomto směru o krok napřed, i před emisními nařízeními. Už víme o potížích, které baterie mohou mít, máme s nimi zkušenosti. Nikdo s nimi neexperimentoval posledních letech v automobilech tak jako my. Nikdo nemá tolik dat z praxe.

A naši zákazníci už vědí co čekat. Z hybridů je to k elektromobilům jen krok. To je naše velká výhoda oproti konkurenci. Naši prodejci už dobře vědí, jaké jsou výhody a nevýhody elektrifikace a jejích různých řešení.

Andrea Carlucci

Andrea Carlucci je v evropské divizi Toyoty zodpovědný za všechny aspekty produktu, od jeho prvotního konceptuálního plánování, přes produktové plánování, po marketingovou strategii uvedení na trh. Svoji profesní kariéru v automobilovém průmyslu započal tento manažer italského původu v roce 1997. Do Toyoty nastoupil v roce 2006, kdy vystřídal různé pozice na různých úrovních, ať už v evropské centrále nebo italském zastoupení. Na současné pozici pracuje od dubna 2019.

David Bureš
Diskuze (9)

Doporučujeme

9. 12. 2020 11:09
Re: Žádný spěch
kdys se podivas na aktualni stav emisnich pokut pro jednotlive vyrobce, tak Eu teda moc nevydela, budou to radove jednotky nizsi milionu eur dohromady od vsech vyrobcu aut ;-) limity splnila vetsina vyrobcu s predstihem
9. 12. 2020 06:35
Re: Hahahaha
Aha chytrák Meky nám sem prišiel vygrcnúť svoj recitát. Už máš aj niečo čo má argumentačnú logiku či stále len svoje dojmi?
Ale rád sa nechám poučiť, ktoré konkurencia je o dekádu ďalej. Elektrická platforma VW po SW stránke funguje študentský projekt. Leaf ani v druhej generácii nemá doriešené chladenie batérii a Tesla ešte neprišla na to ako vyrobiť 3 rovnaké autá. H/K na tom nie je zle, po stránke fungovaní ich aut, ale plne elektrickú platformu budú mať až po Toyota.
Avatar - Blue Sun
8. 12. 2020 19:43
Re: Hahahaha
Co to plácáš, bačo?
Toyota má elektromobil vyvinutý už roky, jen místo baterií používá zatím palivové články. Nahradit je baterkou je to nejjednodušší.
Avatar - Roman Horký
8. 12. 2020 19:26
Re: Hahahaha
me na tobe mrzi jen jedna vec, ze pouzivas prezdivku Meky. Jinak jsou mi tvoje katastrofalne ujete zvasty ukradene.
8. 12. 2020 18:58
Hahahaha
Preložím z politickí korektného jazyka..

Takze sme totálne v riti, konkurencia nám ušla o parník. Snažíme sa okopírovať čo sa dá, ale je s tým veľa problémov a zatiaľ sme stále v bode nula.

V každom prípade sa spoliehame na toyoovce, ktoré stále kupujú zaostalu a predraženú techniku a ešte sa z toho tešia.

Potom začneme ponúkať ev, ktoré bude o generáciu za konkurenciou, ale toyoovciam vysvetlime, že je to vlastne dobre, lebo zaostalé = spoľahlivé.

Záruku samozrejme necháme 90000km, hádam nebudeme platiť poruchy my.