Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Také Toyota chystá záplavu elektrovozů. Elektrický crossover dorazí už v roce 2021

David Bureš David Bureš 7. 12. 2020 • 09:49
60
14
Zobrazit náhledy (60)
Modul Kenshiki Lexus Kenshiki BEV Prototyp Lexus Kenshiki BEV Prototyp Lexus Kenshiki BEV Prototyp Lexus Kenshiki BEV Prototyp Lexus Kenshiki BEV Prototyp Lexus Kenshiki BEV Prototyp Lexus Kenshiki BEV Prototyp Lexus Kenshiki E-Axle Lexus Kenshiki HEV Prototyp Lexus Kenshiki HEV Prototyp Lexus Kenshiki HEV Prototyp Lexus Kenshiki HEV Prototyp Lexus Kenshiki HEV Prototyp Lexus Kenshiki HEV Prototyp Lexus Kenshiki HEV Prototyp Toyota Highlander Toyota Highlander Toyota Highlander Toyota Highlander Toyota Highlander Toyota Highlander Toyota Highlander Toyota Highlander Toyota Highlander Toyota Highlander Toyota Highlander Toyota Highlander Toyota Highlander Toyota Highlander Toyota Highlander Toyota Highlander Toyota Highlander Toyota Highlander Toyota Highlander Toyota Highlander Toyota Highlander Toyota Highlander Toyota Highlander Toyota Highlander Toyota Yaris Cross Toyota Yaris Cross Toyota Yaris Cross Toyota Yaris Cross Toyota Yaris Cross Toyota Yaris Cross Toyota Yaris Cross Toyota Yaris Cross Toyota Yaris Cross Toyota Yaris Cross Toyota Yaris Cross Toyota Yaris Cross Toyota Yaris Cross Toyota Yaris Cross Toyota Yaris Cross

Toyota je sice velký propagátor hybridů, nabídne ale také čistě elektrické modely. První zástupce nové elektrořady dorazí v příštím roce.

Automobilka Toyota rovněž nastupuje na elektrickou vlnu a představuje své plány na rozsáhlý rozvoj elektromobilů. Do roku 2025 chce z globálního pohledu představit 60 nových nebo modernizovaných elektrifikovaných modelů, z čehož 10 budou elektromobily, ať už bateriové nebo vodíkové. Počítá se u nich se zcela novou technikou, kterou je modulární platforma e-TNGA.

Firma přitom zdůrazňuje, že na rozdíl od některých jiných značek si nemusí tímto krokem snižovat své flotilové emise. Díky široké nabídce hybridů totiž Toyota evropská emisní pravidla splňuje. Vedení navíc odmítá kritiku, že by s elektromobily přišla Toyota pozdě. „Teď je ta správná chvíle,“ říká Andrea Carlucci, produktový a marketingový šéf evropské divize Toyoty.

Toyota navíc nadále hodlá primárně sázet na hybridy. Plány automobilky počítají s tím, že většinu - konkrétně více než 70 % evropských prodejů, budou tvořit právě hybridy. Elektromobily naproti tomu mají do roku 2025 zahrnovat asi 10 % prodejů, podobně jako vozy s konvenčním pohonem. Zbytek pak budou plug-in hybridy. Full-hybridy považuje za nejlepší aktuální řešení, účinně snižující spotřebu paliva, zároveň však nevyžadující speciální infrastrukturu jako elektroauta.

Podobně jako jiné firmy přitom Toyota vyvíjí platformu výhradně určenou pro elektřinou poháněné automobily. Jmenuje se e-TNGA a podobně jako jiné architektury tohoto druhu je dostatečně modulární, aby ji mohly používat modely různé velikosti a kategorií. Využijí ji tak SUV nebo i MPV, byť v případě velkoprostorového modelu se s ním nepočítá pro evropské trhy.

Fixní je pouze rozmístění klíčových komponentů, jako jsou baterie a elektromotory, jinak ale lze architekturu různě derivovat. Toto řešení přitom usnadňuje a zlevňuje vývoj, stejně jako výrobu. Umožňuje přitom jak pohon předních kol, pohon zadních kol nebo všech. Andrea Carlucci nicméně zůstává tajemný o detailech, jakou specifikaci využije první plánovaný model.

Řešení přitom má se stávající architekturou TNGA, dostupnou v různých verzích pro odlišně velká auta, shodné jen jméno. Pár shodných komponentů by se prý sice našlo, v zásadě se ale jedná o zcela nové řešení, výhradně určené pro elektroauta.

Toyota přitom již potvrdila, že první automobil s platformou e-TNGA vyjede už v příštím roce. Zatím nepojmenovaný automobil bude crossover segmentu D, tedy model podobně velký jako dnešní Toyota RAV4. Vyvíjen je ve spolupráci se Subaru, jde tedy o další společný projekt těchto dvou značek. Vyrábět se pak bude v Japonsku. Ladí se přitom už jen detaily, protože auto je už připravováno pro sériovou výrobu.

Japonská automobilka ostatně aktuálně počítá výhradně s výrobou elektroaut s platformou e-TNGA ve svých závodech v domovské zemi. V delším časovém horizontu ale není vyloučeno, že se budou vyrábět také v zahraničí.

Toyota v oblasti užitkových automobilů sice spolupracuje se skupinou PSA, díky níž nabídne také elektrické deriváty svých modelů Verso a Verso City. Na e-TNGA ale pracuje s jinými partnery, mezi nimiž je vedle zmíněného Subaru také třeba Panasonic, pracující na bateriích. Evropský produktový šéf Toyoty v tomto směru uznává znalosti PSA v oblasti elektromobilů, zároveň však tvrdí, že díky hybridům má v oblasti baterií více než dostatek zkušeností, a tak si může dovolit spolupracovat s jinými partnery. A to přestože je PSA aktuálně mezi elektromobily hodně aktivní a jejich nabídku letos výrazně rozšířila.

Důkazem bohatých zkušeností je ostatně i nová Toyota RAV4 PHEV, která s udávanou hodnotou 70 km poskytuje delší udávaný čistě elektrický dojezd než konkurence. Inženýři využívají bohaté zkušenosti o nabíjení a vybíjení bateriích v hybridech, přičemž aktuálně se chtějí zasadit o snížení ceny velkých baterií a zajistit jejich bezpečnost.

Aktivní v oblasti vedle Toyoty bude chtít být také její prémiová divize Lexus. Ta aktuálně pracuje na technice pro elektrický pohon všech kol, který má zajišťovat skvělé jízdní vlastnosti.

Zajímavostí přitom je, že dlouhodobé plány automobilky pro rok 2025 nijak nebyly poznamenány letošní pandemií koronaviru. Nadále tak chce do roku 2025 v Evropě dosáhnout minimálně 6,5% tržního podílu. Už pro příští rok přitom vedle čistě elektrického crossoveru a elektrických dodávek chystá i dva klíčové hybridy. Řeč je o městském crossoveru Yaris Cross a naopak velkém, sedmimístném SUV Highlander, které evropskou nabídku značky rozšíří právě v roce 2021.

Související články

Témata
Avatar - twistedTSD
7. 12. 2020 17:11
Re: elektro testy dojezdu
Příjemná půlhodinová chvilka na protáhnutí za předpokladu neobsazené 100+kW nabíječky zaručeně pobaví, nebo topení na 19 stupňů.
7. 12. 2020 16:59
elektro testy dojezdu
Co me zarucene vzdy pobaví. Nejlepsi sou ted na youtube pseudotesty elektro aut, tesla, porsche taycan, a pod. jak kazdej zkousi kam az dojede. Nabije co to jde, vyrazi do Nemecka na nabijecku, jede 3 hodiny, tam mu zbude 10procent baterky, napoji na Ionity nabijecku nejrychlejší co je, zacvakáš - no jo vlastne, ono to neni uz zadarmiko. Pulhodiny zevloval mezi kamionakama, coz prej je prijemna chvilka na protahnuti (možná půlek) a rozjímá jak si došel na záchod a mezi tim nabyl 30 procent, pak si dal sušenku na benzině a nabylo se dalších 25, pak si šel ještě prdnout do křoví a zas to poposkočilo o 8 procent. No a to už prej by mohl zpátky dojed domu, ale ukazatel dojezdu hlasi ze to nedá a bude mít -8 procent, teda ze bude muset jeste pred Prahou nekde zastavit. Jenze typek má fyštróna a auto je moc pesimistické a že to dá. No dal to, mel zas odreny usi, 330 maximum v kuse, ale prej ma zimáky, musel si topit a venku 5 stupnu. Spotreba 25 kwh/100km. Vim ze se dojezdy zlepsujou a ze to jde dopredu, a ze se to zlepsuje, ale ted si poridit auto za 1,5 až 2,5 mega a takhle se *** a jeste platit elektrinu a ve finale jezdit draz nez s benzinem a to se ta elektřina ještě vosolí. Tvl, tohle je ten pokrok?
Avatar - Roman Horký
7. 12. 2020 14:11
Re: Toyota asi nejlépe ze všech
Ty sis myslel že jsem to já? :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) A kdybych se jmenoval Karel Gott? :-) :-) :-) :-) :-) Za to fakt nemůžu že se tak jmenuju. Nevěděl jsem, že tento debilní diskusní systém mi nedovolí zvolit přezdívku a tak tady budu muset vystupovat pod pravým jménem.
Avatar - Roman Horký
7. 12. 2020 13:18
Re: Toyota asi nejlépe ze všech
fosteku fosteku, tys to dopracoval. Býval jsi vtipný, něco se stalo? Ani nevíš, že kdo má Toyotu Prius ten fetuje vlastní prdy. Southpark S10E02 Smug Alert.

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku
Články odjinud