Také Toyota chystá záplavu elektrovozů. Elektrický crossover dorazí už v roce 2021
Toyota je sice velký propagátor hybridů, nabídne ale také čistě elektrické modely. První zástupce nové elektrořady dorazí v příštím roce.
Automobilka Toyota rovněž nastupuje na elektrickou vlnu a představuje své plány na rozsáhlý rozvoj elektromobilů. Do roku 2025 chce z globálního pohledu představit 60 nových nebo modernizovaných elektrifikovaných modelů, z čehož 10 budou elektromobily, ať už bateriové nebo vodíkové. Počítá se u nich se zcela novou technikou, kterou je modulární platforma e-TNGA.
Firma přitom zdůrazňuje, že na rozdíl od některých jiných značek si nemusí tímto krokem snižovat své flotilové emise. Díky široké nabídce hybridů totiž Toyota evropská emisní pravidla splňuje. Vedení navíc odmítá kritiku, že by s elektromobily přišla Toyota pozdě. „Teď je ta správná chvíle,“ říká Andrea Carlucci, produktový a marketingový šéf evropské divize Toyoty.
Toyota navíc nadále hodlá primárně sázet na hybridy. Plány automobilky počítají s tím, že většinu - konkrétně více než 70 % evropských prodejů, budou tvořit právě hybridy. Elektromobily naproti tomu mají do roku 2025 zahrnovat asi 10 % prodejů, podobně jako vozy s konvenčním pohonem. Zbytek pak budou plug-in hybridy. Full-hybridy považuje za nejlepší aktuální řešení, účinně snižující spotřebu paliva, zároveň však nevyžadující speciální infrastrukturu jako elektroauta.
Podobně jako jiné firmy přitom Toyota vyvíjí platformu výhradně určenou pro elektřinou poháněné automobily. Jmenuje se e-TNGA a podobně jako jiné architektury tohoto druhu je dostatečně modulární, aby ji mohly používat modely různé velikosti a kategorií. Využijí ji tak SUV nebo i MPV, byť v případě velkoprostorového modelu se s ním nepočítá pro evropské trhy.
Fixní je pouze rozmístění klíčových komponentů, jako jsou baterie a elektromotory, jinak ale lze architekturu různě derivovat. Toto řešení přitom usnadňuje a zlevňuje vývoj, stejně jako výrobu. Umožňuje přitom jak pohon předních kol, pohon zadních kol nebo všech. Andrea Carlucci nicméně zůstává tajemný o detailech, jakou specifikaci využije první plánovaný model.
Řešení přitom má se stávající architekturou TNGA, dostupnou v různých verzích pro odlišně velká auta, shodné jen jméno. Pár shodných komponentů by se prý sice našlo, v zásadě se ale jedná o zcela nové řešení, výhradně určené pro elektroauta.
Toyota přitom již potvrdila, že první automobil s platformou e-TNGA vyjede už v příštím roce. Zatím nepojmenovaný automobil bude crossover segmentu D, tedy model podobně velký jako dnešní Toyota RAV4. Vyvíjen je ve spolupráci se Subaru, jde tedy o další společný projekt těchto dvou značek. Vyrábět se pak bude v Japonsku. Ladí se přitom už jen detaily, protože auto je už připravováno pro sériovou výrobu.
Japonská automobilka ostatně aktuálně počítá výhradně s výrobou elektroaut s platformou e-TNGA ve svých závodech v domovské zemi. V delším časovém horizontu ale není vyloučeno, že se budou vyrábět také v zahraničí.
Toyota v oblasti užitkových automobilů sice spolupracuje se skupinou PSA, díky níž nabídne také elektrické deriváty svých modelů Verso a Verso City. Na e-TNGA ale pracuje s jinými partnery, mezi nimiž je vedle zmíněného Subaru také třeba Panasonic, pracující na bateriích. Evropský produktový šéf Toyoty v tomto směru uznává znalosti PSA v oblasti elektromobilů, zároveň však tvrdí, že díky hybridům má v oblasti baterií více než dostatek zkušeností, a tak si může dovolit spolupracovat s jinými partnery. A to přestože je PSA aktuálně mezi elektromobily hodně aktivní a jejich nabídku letos výrazně rozšířila.
Důkazem bohatých zkušeností je ostatně i nová Toyota RAV4 PHEV, která s udávanou hodnotou 70 km poskytuje delší udávaný čistě elektrický dojezd než konkurence. Inženýři využívají bohaté zkušenosti o nabíjení a vybíjení bateriích v hybridech, přičemž aktuálně se chtějí zasadit o snížení ceny velkých baterií a zajistit jejich bezpečnost.
Aktivní v oblasti vedle Toyoty bude chtít být také její prémiová divize Lexus. Ta aktuálně pracuje na technice pro elektrický pohon všech kol, který má zajišťovat skvělé jízdní vlastnosti.
Zajímavostí přitom je, že dlouhodobé plány automobilky pro rok 2025 nijak nebyly poznamenány letošní pandemií koronaviru. Nadále tak chce do roku 2025 v Evropě dosáhnout minimálně 6,5% tržního podílu. Už pro příští rok přitom vedle čistě elektrického crossoveru a elektrických dodávek chystá i dva klíčové hybridy. Řeč je o městském crossoveru Yaris Cross a naopak velkém, sedmimístném SUV Highlander, které evropskou nabídku značky rozšíří právě v roce 2021.