Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Odbory Škody Auto vyhlásily stávkovou pohotovost kvůli mzdám

redakce AUTO.CZ
Diskuze (87)
Odbory automobilky Škoda Auto vyhlásily stávkovou pohotovost, nemohou se stále dohodnout s firmou na růstu mezd.

K prvnímu protestu se sejdou 15. dubna ve 13:45, stávkující budou pracovat o hodinu méně. Odbory to uvedly v týdeníku Škodovácký odborář. Protestovat se bude v Mladé Boleslavi, Kvasinách i Vrchlabí. Podle mluvčí Škody Jany Bahníkové firma respektuje právo zaměstnanců na vyjádření názoru, ale důvod pro protest nevidí.

Automobilka při kolektivním vyjednávání navrhla podle posledních informací růst mezd o tři procenta na následujících 12 měsíců. Na konci března vypršela dosavadní kolektivní smlouva, odbory na návrh nepřistoupily. Odboráři na začátku kolektivního vyjednávání požadovali růst tarifních mezd o 6,5 procenta, poté požadavek o něco snížili, ale neuvedli o kolik.

Odbory v týdeníku uvedly, že v záloze mají také časově neomezenou stávku. "V době přípravy na časově neomezenou stávku budou prováděny akce, které legálně znemožní plynulý chod firmy Škoda," uvádí Škodovácký odborář. Podle Bahníkové automobilka respektuje právo svých zaměstnanců na tlumočení názorů formou, kterou si sami zvolí. "Pro vyhlášený protestního mítinku ale nevidíme žádný reálný důvod," řekla.

Škoda Auto zaměstnává v České republice bez agenturních pracovníků a učňů téměř 24.000 lidí a průměrná hrubá mzda v dělnických pozicích je kolem 34.000 korun. Odbory už s vedením firmy dohodly, že každý tarifní zaměstnanec dostane v květnovém výplatním termínu jako součást mzdy za duben variabilní část bonusu 25.000 korun. Včetně fixní části bonusu, vyplácené před letními dovolenými a před Vánoci, tak zaměstnanci celkem dostanou roční bonus asi 60.000 korun.

"Naším cílem je dohoda, která bude pro zaměstnance motivační a zároveň společnosti Škoda Auto umožní i v budoucnu posílení konkurenceschopnosti, další rozvoj, investice a vytváření nových pracovních míst v České republice," doplnila Bahníková. Dosavadní kolektivní smlouva bude platit, dokud se odbory s firmou nedohodnou.

Ani ve druhé středočeské automobilce TPCA v Ovčárech u Kolína se zatím odbory s vedením firmy nedohodly, kolektivní smlouva tam také vypršela na konci března. V TPCA je průměrná mzda kolem 30.000 korun. Vedení firmy podle posledních informací nabídlo růst mezd o 500 až 600 korun podle dané pozice, odbory nyní požadují přibližně 1200 korun.

Škoda Auto loni zvýšila zisk o 46 procent na 665 milionů eur, tedy na 18,4 miliardy korun. Svým zákazníkům automobilka dodala rekordní počet 1,037 milionu vozů, což je meziroční nárůst téměř o 13 %. TPCA zatím loňské hospodářské výsledky nezveřejnila, v roce 2013 tam meziročně klesly tržby i zisk shodně o 13 procent. Tržby činily podle auditovaných výsledků 29,8 miliardy korun, zisk před zdaněním 278,1 milionu korun.

redakce AUTO.CZ
Diskuze (87)
Avatar - praděda7
11. 4. 2015 20:36
Re: Jsem zvedavy..
Klídek. Vidím, že jsi ideologicky "poškozený". Otec nebo děda byl ve straně? Nebo dokonce tajemník někde? Nebo odborový funkcionář? Jinak si nedovedu vysvětlit, že této tématice nechceš rozumět. Vše se odvíjí od zisku. Pokud firma díky zásahům vlády a nebo odborů je dlouhodobě ve ztrátě, tak zavírají shop. Je to přece tak jednoduché. V případě Austrálie se na krachu podílela vláda i odbory. Globalizace jen částečně. A pozor! Já se s tebou nehádám, já ti to říkám! :-!
Avatar - _Karel_
11. 4. 2015 17:35
Re: Nenažranost
To je naprostá pravda. Otázkou je, jestli je správný poměr mzdy dělník/manager. Což samozřejmě není věcí škody, ale celosvětový problém. Alespoň já to vidím jako problém.
Avatar - _Karel_
11. 4. 2015 17:31
Re: Jen do nich,
;-\ :yes: :yes: :yes: :yes: :yes:
Avatar - rokyta.p
11. 4. 2015 13:37
Re: Ať začnou konečně cálovat...
Platy v kapitalizmu určuje zaměstnavatel, trh, nabídka a poptávka, ne kolektivní stávka. To by jsme se rovnou mohli pořádně domluvit a stávkovat úplně celá země. Platy ve Škodovce jsou na většině profesí vysoce slušné. Tato tahanice je jen takový teátr, kdo bude tahat za delší konec aneb každý vždycky chce víc, to je jasné.

Však kdo nechce nemusí, může jít třeba do Hov-najky nebo Tatry, tam dostane cca polovinu. Platy z Německa tu netahejte, to už můžeme rovnou říkat že Paris Hilton od rodičů ...Kdo německy umí, rodina mu to umožní, určitě se již zvládl zařídit sám. https://portal.mpsv.cz/eures Kdo ne, tak holt musí být tam kde je, smůla.
11. 4. 2015 09:03
Re: Jsem zvedavy..
To je realita. Kolik bylo v Austrálii automobilek? Osm? Kolik jich tam zůstane? Nula. Kolik zaměstnávala ta největší? 5000 lidí? Roztříštěnost mnoha malých mohla fungovat jen v době silné ochrany domácího trhu. Absence silné domácí automobilky schopné globálního exportu je důvod k neudržitelnosti autoprůmaslu v zemi jako Austrálie. Lokální výrobu pro tak malý trh jako je astralský nikdo držet nebude.