Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ojetá Škoda Roomster 1.4 16V: MPV ideál po Česku

Ojetá Škoda Roomster 1.4 16V: MPV ideál po Česku

Ojetá Škoda Roomster 1.4 16V: MPV ideál po Česku Zdroj: acz

Diskuze (43)
Roomster měl vždycky svoje příznivce i odpůrce. Někdo nepřenese přes srdce netradiční design vozu, pro jiného je důležitější jeho praktičnost.

Stávající Škoda Roomster má řadu dílů shodných s modelem Fabia druhé generace. Od ní tohle malé MPV převzalo nejen podobu přídě a palubní desky, ale také podvozek a motory. Naroubování přídě z Fabie na novou střední a zadní část se však nesetkalo u řady zákazníků s pozitivním ohlasem. Přechod v oblasti sloupku B nepůsobí zrovna přirozeně a kvůli tomu Roomster v očích nejednoho potenciálního zákazníka propadl.

Jiní ale objevili i jeho přednosti v podobě variability interiéru a nabídky podélného prostoru. Ne nadarmo se vůz stále drží v popředí třídy, aktuálně je druhý (za loňský rok se v Česku prodalo 3156 vozů).

V oblasti ramen ve srovnání s Fabií žádné kladné body nečekejte, příčná prostornost se nijak nezměnila. Je-li však pro někoho Škoda Fabia malá, Roomster může být tou pravou volbou. Nabízí totiž vzdušnější interiér i objemnější zavazadelník a tak spolehlivě zastane funkci rodinného automobilu.

I proto jsme na ploše pražského autocentra Auto ESA hledali právě Roomster. Zaujal nás vůz z roku 2008 v bohaté výbavě Sport. Podle palubních přístrojů zatím urazil 138 587 kilometrů a na pohled vypadá velmi zachovale. Pod kapotou ukrývá benzinový čtyřválec 1.4 16V o výkonu 63 kW, který z Roomsteru sice olympijského vítěze neudělá, ale typickému zájemci o tento typ automobilu by měl takový motor bohatě stačit. V Auto ESA tomuto konkrétnímu vozu určili cenu 169 900 Kč.

Prostor pro posádku

Jak zde již padlo, palubní deska pochází z modelu Fabia, zpracováním se však může lišit v závislosti na výbavě automobilu. Lépe vybaveným vozidlům dvířka uzavíratelných schránek před spolujezdcem nechybějí, což je také případ zkoušeného vozu. Jeho sedadla jsou dostatečně pohodlná, přičemž vzadu najdete solidní komfort plynoucí z nabídky místa pro nohy cestujících. V tomto směru si Roomster stojí opravdu velice dobře.

Výhodou jsou samostatná sedadla vzadu, která lze podle potřeby posouvat, vyjímat, nebo skládat a překlápět za přední sedačky, čímž nákladový prostor citelně naroste. V základním pětimístném uspořádání můžete počítat s objemem 450 až 530 litrů, v závislosti na posunu sedadel vzadu. To je bohatě i pro rodinné cestování na dovolenou.

U daného vozu musíme ocenit sportovněji tvarovaná přední sedadla s výrazným bočním vedením, ale i opravdu zachovalý stav interiéru. Celkově vůz budí velmi dobrý dojem a vypadá to, že o něj bylo po všech směrech poctivě pečováno.

Motor a převodovka

Benzinová šestnáctiventilová čtrnáctistovka v testovaném vozidle nabízí výkon 63 kW, což je pro Roomster tak akorát. Slabší motor by měl s autem dost práce zejména při jeho větším zatížení, silnější určitě můžeme doporučit, avšak mnohým motoristům stačí právě agregát 1,4 litru. V nižších otáčkách tolik ochoty nejeví, ale kolem hranice 3500/min ožívá a pak je znatelně snaživější.

Kromě této pohonné jednotky se však pod kapotou Škody Roomster můžete setkat i s menším tříválcem 1.2 HTP o výkonu 51 kW, který se jeví zdatně ve městě. Nicméně výkonový handicap poznáte ve vyšších rychlostech a zde končí i úsporný provoz. Lepší volbou jsou přeplňované čtyřválce 1.2 TSI o výkonech 63 a 77 kW, zde ale pozor na stav rozvodů.

Dobře si stojí zážehová šestnáctiventilová šestnáctistovka disponující 77 kW a tolik oblíbený turbodiesel 1.9 TDI s identickým výkonem, tedy 77 kW. Pracuje spolehlivě a úsporně. Ještě menší nároky na spotřebu má tříválcový turbodiesel 1.4 TDI montovaný o výkonech 51 a 59 kW. Jeho nepříliš disciplinovaný projev ale některé řidiče odradí. V roce 2010 byl nahrazen živějším a znatelně kultivovanějším čtyřválcem 1.6 TDI o výkonech 66 a 77 kW.

Manuální převodovky platí za nadmíru spolehlivé a vynikají precizním řazením. Naopak u převodovek DSG musíte počítat s opotřebením, které si dříve nebo později vyžádá nemalou investici.

Jízdní vlastnosti a komfort

Karoserie vyšší stavby usazená na podvozku z Fabie znamená větší přenos hmotnosti v zatáčkách, ale i tak jsou jízdní vlastnosti dobré. Odpružení správně tlumí nerovnosti a posádka má tak dostatek pohodlí také při jízdě po městské dlažbě. Za jízdy tak neuslyšíte žádné nežádoucí zvuky, a to ani od přední nápravy, kde se nacházejí táhla stabilizátoru, u tohoto modelu známá svou poněkud kratší životností.

Komfort na palubě pak příznivě ovlivňuje také přítomnost klimatizace, či naopak vyhřívání sedadel, řidič zase při dálničních přesunech ocení tempomat.

Výbava a cena testovaného vozu

Kromě zmiňovaných prvků ve výbavě testovaného automobilu najdeme také ABS, stabilizační systém ESP, palubní počítač, šest airbagů, elektricky ovládaná a vyhřívaná zpětná zrcátka, dálkové centrální zamykání nebo elektrické ovládání bočních oken vpředu. Nechybí ani autorádio s přehrávačem CD a vzhled vozu vylepšují kola z lehkých slitin.

Expert Auto ESA radí

Jak zde již padlo, výjimkou nejsou vůle v táhlech stabilizátoru, ale ani v jeho uložení. Známá je koroze výfukového systému, jíž můžeme pozorovat i na testovaném automobilu. Je to však jediná vada, kterou jsme u něj nalezli. Model Roomster se také občas potýká se zvlněnými brzdovými kotouči, mohou se objevit problémy s filtrem pevných částic u turbodieselů nebo porucha čidla výfukových plynů. Zejména tříválec HTP trápí vadné zapalovací cívky. U přeplňovaných čtyřválců 1.2 TSI zase pozor na chrastění při startu ukazující na problém s rozvody a nutnost situaci okamžitě řešit.

Škoda Roomster 1.4 16V
Objem motoru (cm3)1390
Maximální výkon (kW/ot. za min.)63/5000
Maximální točivý moment (N.m/ot. za min.)126/3300
Zrychlení 0-100 km/h (s)13,0
Největší rychlost (km/h)171
Kombinovaná spotřeba dle výrobce (l/100 km)6,8
Rok výroby testovaného vozu2008
Počet ujetých km dle palubních přístrojů138 587
Cena vozu (hotovost/financování v Kč)169 900/130 000

Vstoupit do diskuze (43)