Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ojeté BMW řady 3 Touring E91: Se čtyřválci je nejvíc potíží

redakce AUTO.CZ
Diskuze (124)
Když BMW, tak tradiční řadový šestiválec. A to platí i pro minulou generaci E90, ve které bylo s čtyřválcovými jednotkami docela dost problémů.

BMW mezi lety 2005 a 2012 vyrobilo více než tři miliony modelů řady 3 E90, z čehož bylo více než půl milionu vozů kombi, které BMW tradičně označuje jako Touring (zde kód E91). Zatímco dnes už klasický atmosférický šestiválec nedostanete, v této modelové řadě byl ještě součástí nabídky.

Technické rozdíly mezi sedanem a kombi jsou jen minimální a samozřejmě se odehrávají především v zadní části vozu. Kombi po sklopení sedadel nabídne skoro 1400 litrů volného místa. Sice to není rekordní hodnota, kufr je ale docela dobře využitelný a naprosto postačující (v základním uspořádání nabídne 460 litrů).

Ani s místem na zadních sedadlech to není tak špatné, ale záleží na tom, za kým sedíte. Pokud se řidič v autě válí jako tuner po frontální lobotomii mozku, moc místa za ním nebude. Za někým, kdo měří zhruba 180 cm a sedačku si umí nastavit správně, je místa dost i pro vzrostlého dospělého.

Jak si stojí na trhu

Ceny BMW řady 3 E90 se pohybují od nějakých 170 000 korun za vozy z prvních let výroby s vyšším kilometrovým nájezdem a chudou výbavou. Ceny benzinových a dieselových modelů jsou přibližně stejné a pro benzinové verze obvykle platí, že mají menší kilometrový nájezd.

Stav vozů je dost různý, ale plno aut s nájezdem hodně za 200 000 km má pořád pěkný a kvalitní interiér. Vyšší nájezd poznáte spíš na podvozku, který dost trpí na špatných silnicích i kvůli nepoddajným a těžkým pneumatikám runflat. Kdo je vyměnil za obyčejné gumy, dobře udělal.

Mezi nejžádanější motorizace patří dvoulitrové turbodiesely 318d a 320d, oblíbené jsou ale i verze 325d a 330d s řadovými šestiválci. Tam ale musíte počítat s přibližně o 50 000 korun vyšší cenou proti podobnému čtyřválci.

Trochu stranou jsou modely kupé a kabriolet, které se sedanem a kombi sdílí vlastně jen podvozek a některé motory. Výběr na trhu je, jen musíte chvíli hledat. U nás byl velký zájem především o kombíky. Pokud jde o vrcholnou verzi BMW M3 s osmiválcem 4,0 l o výkonu 309 kW, byl k dispozici v sedanu, kupé i kabrioletu. Ojeté M3 se ale budeme věnovat třeba někdy jindy.

Který motor vybrat

Ačkoli se motory BMW mohou pochlubit výborným poměrem mezi výkony a spotřebou paliva, nemůžeme příliš doporučit řadové čtyřválce, ať už na benzin nebo naftu. Když už, hledejte starší typ agregátu 318d a 320d, který je označen jako M47D20. Montoval se do srpna 2007, pak byl nahrazen novou a dosti problematickou jednotkou.

Bohužel jen málo starých čtyřválců na naftu bude v takovém stavu, aby stály za úvahu. Modernější verze N47D20, kterou najdete v modelech 316d, 318d a 320d od září 2001 trpí především na vytahávající se rozvodový řetěz, který může přeskočit. V lepším případě se motor jen přepne do nouzového režimu, v horším se potká a totálně zničí.

Často se vedle řetězu musí vyměnit i vodící lišty, napínáky a rozety. Jedna je dokonce frézovaná přímo do klikové hřídele, takže si asi umíte udělat představu o náročnosti a především ceně takové opravy. Pochybujeme, že si na ni čtyřválec N47D20 vydělá nízkou spotřebou, protože šestiválec na takové problémy netrpí a v reálu si vezme maximálně o litr nafty na 100 km víc.

Dvoulitrové diesely jsou ale známé i praskáním bloku motoru mezi válci. Špatně se to diagnostikuje, neboť i pozvolný únik chladící kapaliny je tak pomalý, že ho zaregistrujete jen při dlouhodobém provozu a nikoli při testovací jízdě vyhlédnutého ojetého auta.

Teprve až v březnu 2011 začalo BMW montovat modernizovaný agregát a od té doby četnost výskytu těchto problémů opadla. Nejhorší je to u motorů do roku 2009, těm se vyhněte úplně. Podobné problémy trápí i benzinový čtyřválcový motor N45, který najdete v základní verzi 316i a také ve vzácné, ale velmi problémové verzi 320si.

Ve vysokootáčkovém 320si totiž dochází i k praskání stěn mezi válci, slabší 316i se projevuje vlastně jen chrastícími rozvody a vysokou spotřebou, protože na těžké BMW řady 3 nestačí.

Silnější motorizace jsou k dispozici s pohonem všech kol xDrive. Dejte si pozor na to, aby se z rozvodovky neozývalo křupání a bouchání. Některé čtyřkolky toho už mají za sebou hodně, zejména u nejsilnějších motorizací dostávají docela zabrat.

Automatické převodovky jsou vcelku spolehlivé, ale potřebují jednou za čtyři roky vyměnit olej, i když se BMW tváří, že je náplň doživotní. Není, pokud tedy nepovažujete za hraniční životnost auta nájezd 180 000 km. Repase automatu může stát klidně padesát tisíc nebo i víc.

Šestiválec je pohlazení pro duši

Víte co? Zapomeňte na turbodiesel a kupte si tradiční benzinový atmosférický řadový šestiválec. Proč? Protože nebudou. Fanoušci a znalci je postupně začínají skupovat a najít dnes na trhu opravdu klasického bavoráka, tedy například model 330i s manuální převodovkou a pohonem pouze zadních kol dá dost práce. Lidé se tak báječného auta zbavují jen neradi.

Motory generace N52 se ještě obešly bez přímého vstřikování (v prvních sériích trochu poruchové), ale jejich nesporná výhoda spočívá v kultivovanějším projevu, měkčím chodu a ostřejší reakci na plyn. Najdete je v modelech 325i a 330i do srpna 2007.

Nástupce s přímým vstřikováním má označení N53. Motory sice slibují lepší parametry než předchozí verze, v reálném provozu ale nic hmatatelného nepřichází a i spotřebu mají prakticky stejnou. Zajímavostí je nahrazení motoru 2,5 l v modelu 325i podladěnou verzí třílitru. Poznáte to zejména na lepším průběhu točivého momentu, nicméně motor 2,5 l se mnohem ochotněji vytáčel.

Řadové šestiválce jsou v zásadě spolehlivé, mají rozumné náklady na palivo (i s 330i se dá dlouhodobě jezdit za méně než 10 litrů) a jediné, co potřebují, jsou pravidelné výměny oleje. Pokud využíváte častěji dynamický potenciál motoru, klidně měňte olej po 12 000 km.

I třílitrový diesel je spolehlivý, zejména pak v podladěné verzi v modelu 325d (ta také nedává tak zabrat automatické převodovce). Oproti 330d má slabší verze vyrovnanější průběh výkonu, přesto jede v reálném provozu srovnatelně. Spotřeba šestiválcového dieselu se stabilně pohybuje okolo 7 litrů na 100 km. U naftového třílitru jen pozor na spojku, dvouhmotový setrvačník, vstřikování a vířivé klapky v sání. Vyhněte se autům po čiptuningu.

Trochu stranou stojí motor z modelu 335i. Má dvojité přeplňování a jeho dlouhodobá výdrž je dosti diskutabilní. Mechanika je v pořádku, ale plno majitelů se k motoru neumělo chovat a prakticky zničili turbodmychadla především opožděnými výměnami oleje. Ten se v nich doslova zapékal a v motoru dochází i k poměrně rychlému zakarbonování, za což ale částečně může vysoký podíl biosložky v palivu.

Runflaty všechno kazí

Kamenem úrazu jsou pneumatiky runflat, které nejen kazí jízdní komfort, ale přenášejí příliš velké rázy do kabiny. Řešením je výměna za standardní pneumatiky s co největším profilem bočnice. Právě slabší čtyřválce fungují uspokojivě i na základních 16" ráfcích, které pak přinesou citelně vyšší komfort.

Životnost podvozku je ovlivněna právě použitými pneumatikami a více ojeté trojky už vykazují větší vůle v zavěšení především vpředu. Poznáte to podle opožděné reakce na řízení, nestability ve vyjetých kolejích, tahání za volant a také dojmu, že se s autem musíte prát.

Samotná jízda je jinak velmi příjemná a BMW řady 3 E90 patří k tomu nejlepšímu, co můžete v dané kategorii koupit. Pokud vám jde především o jízdní vlastnosti, pocit z řízení a spojení člověka se strojem, je tohle asi nejlepší volba. Jen musíte zvolit správný motor (ideálně benzinový šestiválec) a pohon zadních kol.

Pokud jde o elektroniku, spíše než nespolehlivý je otravný systém iDrive (hlavně před modernizací). Dokonce i v teplotách pod nulou zamrzal (doslova) a odmítal poslušnost. Jinak je elektronika BMW řady 3 docela spolehlivá a problémy s ní nebývají. Z detailů ale jmenujme třeba dovírání zadního okna, které se otevírá nezávisle na víku kufru. Občas může zlobit senzor zavření a i když je zavřené, auto hlásí, že není. Rovněž pozor na zámek kapoty, čas od času ho promažte.

Celkové hodnocení

BMW řady 3 Touring E91 je praktické a kvalitně vyrobené auto. Když si dáte pozor na stav motorů a vyhnete se problémovým jednotkám, chybu neuděláte. Pohon všech kol je praktický, ale ochudíte se o jednu z předností tohoto BMW. Tedy vyvážené a zábavné jízdní vlastnosti.

Volba z rozumu je asi šestiválcový turbodiesel (vznětová verze se bude následně dobře prodávat), bohatě však bude stačit už verze 325d s nižším výkonem. Nicméně charakter BMW řady 3 vynikne nejlépe s manuálem, benzinovým šestiválcem a pohonem zadních kol. Hlavně si dejte pozor na původ vozu a jeho servisní historii.

Plusy

  • Výborné jízdní vlastnosti
  • Příjemné a zábavné řízení
  • Charakterní a spolehlivé šestiválce
  • Relativně nízká spotřeba
  • Kvalitní interiér

Minusy

  • Pneumatiky runflat moc tlučou
  • Systém iDrive dokáže rozčílit
  • Základní motory často s chudou výbavou
  • Poruchové čtyřválce N45 a N47
  • Fantastická 330i se skoro nedá sehnat

BMW 318d Touring – informace o testovaném voze
Objem motoru (cm3)1995
Největší výkon (kW/min)105/4000
Točivý moment (N.m/min)320/1750
Převodovka6 AT
Pohotovostní hmotnost1580 kg
Palivová nádrž63 l
Zavazadlový prostor460/1385 l
Největší rychlost (km/h)210
Zrychlení 0-100 km/h (s)9,6
Kombinovaná spotřeba (l/100 km)5,4
Rok výroby testovaného vozu2011
Počet ujetých km dle tachometru176 533
Cena vozu (financování/hotovost v Kč)270 000/320 000

Informace o testovaném voze

Na test jsem si půjčil model 318d Touring s automatickou převodovkou. Nájezd 170 000 km se na kvalitě interiéru neprojevil, ale na podvozku trochu ano. To je prostě důsledek runflatů. Investice do podvozku by se ale měla vyplatit, protože i tento dvoulitrový diesel je už spolehlivější a v kombinaci s automatem se jedná o velmi příjemné auto pro každodenní ježdění. Spotřeba se s přehledem dala udržet pod sedmi litry na 100 km. A mimo město a dálnice spadla i na šest.

Na co se zaměřit?

  • Prověření servisní historie a původu vozu, kupujte jen od spolehlivého prodejce
  • Stav čtyřválcových turbodieselů, zejména mezi roky 2007 a 2009
  • Kontrola podvozku a pohonu všech kol xDrive
  • Zkouška funkce automatické převodovky
  • Ověření správné funkce elektroniky. Je spolehlivá, ale ať máte klid

Vybraní konkurenti

Audi A4

Minulá generace Audi A4 není jenom převlečený Passat, i když v mnoha ohledech by se na ní tak dalo koukat. S pohonem všech kol quattro a šestiválcem je to zajímavé a rychlé auto, pouze ve verzi s předním pohonem její smysl proti levnějším (včetně servisu) koncernovým příbuzným postrádáme. Pozor především na známé problémy koncernových motorů a hlavně na původ vozu. Docela atraktivní je verze Allroad.

bmw bazar strednitrida bmw bazar strednitrida

Mercedes-Benz třídy C

Mercedes deklasuje BMW po stránce jízdního komfortu a uvolněnosti, ale musí mít malá kola a tlusté pneumatiky. Prověřte servisní historii a původ vozu a věnujte pozornost funkci automatické převodovky. Turbodiesel 2,1 l může být v pořádku, ale také nemusí, záleží kus od kusu. Nejhůře jsou na tom auta s opomíjeným servisem a překračovanými intervaly výměn oleje.

bmw bazar strednitrida bmw bazar strednitrida

Škoda Superb II

Superb nadchne prostorem uvnitř, jízdními vlastnostmi už tolik ne. S motorem 2.0 TDI je to asi nejlepší volba, i automat DSG dodávaný k tomuto motoru je dobrý. Opět prověřte původ vozu a jeho minulost. Výhodou udržovaného Superbu je vysoká zůstatková hodnota a poměrně nenáročný a dostupný servis.

bmw bazar strednitrida bmw bazar strednitrida

Text a fotografie: Dalibor Žák

redakce AUTO.CZ
Diskuze (124)
28. 12. 2017 13:08
BMW
I mistr tesař se někdy utne.. pro mě je už samotná značka BMW znamením skvělé funkčnosti a luxusu.. dřív jsem to moc nechápala, ale pak jsem si koupila M140i a už jsem na stejné lodi. Jsem z něj natolik nadšená, že jsem si dokonce koupila tenhle kryt na telefon - [odkaz] >:D ...Aby auto s telefonem hezky ladilo :-)
7. 9. 2015 15:39
Re: Prémiové problémy
To je sila, najmä ak zoberiem do úvahy kúpnu cenu vozidla
7. 9. 2015 15:33
Re: bmw
No myslim, ze zrovna ty vyplne jsou mnohem lepsi nez v soucastne
octavii a superbu ... !! poctive calounene a ne jen plast :P
V realu vypadaji mnohem lepe ...
7. 9. 2015 12:19
Re: Prémiové problémy
Bych rekl ze dnes jezdime vic, rychleji a na auto dosahne kdovijaky blb ktery v 70tych letech letal letadlem nebo jezdil vlakem. Auto je pro neho jenom spotrebak na 4 roky nebo dokonce 2. A taky asi plati, ze oprava jednoduche techniky nestoji tolik penez a namahy jako moderniho 4 turbeho turbodieselu.
Avatar - Dinar
7. 9. 2015 12:15
Re: E90
První XE, kterým jsem jel, byl 20i benzin na pasivním podvozku, a to auto se chovalo prakticky 1:1 s mým. XE-S je podvozkem o kousek dál, má větší stabilizátory, adapt. tlumiče, místo samosvoru přibržďování kol, je to vypiplanější, od bmw by k tomu mělo mít nejblíž 340i s m-performace paketem, uvidíme. V obyč. verzích je jízdní rozdíl ve prospěch XE čistě v řízení, které je lepší než u 3er, jakkoliv po fl servotronic jsem ještě nejel. Jinými slovy, se čtyřválci je 3er lepší volba, šestiválec dýzlový XE nemá, v benzin šestiválci je lepší XE.