TEST BMW 330d xDrive Touring – Šestiválcové loučení
Ne každé BMW musí nutně útočit na sportovní smysly řidiče a platí to i pro dynamicky založenou řadu 3. Když si totiž nakonfigurujete vůz se vznětovým třílitrem, pohonem všech kol a vzdáte se tužšího sportovního podvozku, dostanete zajímavý výsledek – skvělého parťáka pro každý den.
Všechno už znáte – naftový třílitr o výkonu 180 kW, pohon všech kol xDrive i karoserii kombi (Touring) jsme vám v předchozích testech trojky už představili, takže nač dělat tajemno... zkrátka další klasické spojení dobrých částí v kvalitní celek.
Jenže ne tak docela – jak to tak bývá, výborné věci nejsou pouhou skládačkou součástek, ale funguje zde jakési zvláštní kouzlo, dávající oné věci něco navíc.
Kompaktní a pohodlné?
BMW řady 3 není žádným velikánem silnic a Touring se svými 4.527 mm na délku je ve střední třídě velikostně u spodního okraje; vždyť i Golf Variant měří o několik milimetrů více. Na velikosti karoserie je vidět, že současná trojka není na trhu nováčkem a ostatní kolem ní pomalu ale jistě s časem narůstají do všech směrů.
Zřejmě povyroste i chystaná nová generace, zatím se však do mírně stísněného kokpitu musíte po otevření dveří dostat přes nevelký otvor a usadit se poměrně blízko čelního okna. Při pohledu dozadu není situace o nic lepší – převážení dlouhánů nebude zrovna pro 3 Touring to pravé ořechové. A velikost zavazadelníku 460 litrů? Stěhovák se z Touringu taky s definitivní platnosti nestane.
Tak proč to na začátku vypadalo, že budeme BMW (opět) chválit? Tak jako na všechna auta je třeba se na dnešní vůz podívat tím správným pohledem. Určitě to nebude pohled rodiny se třemi dětmi. Jenže jedináček a jeho zavazadla se do pravidelného kufru bez problémů vejdou (tedy, dítě samozřejmě ne, to cestuje na sedačkách).
Pokud trpíte klaustrofobií asi se raději jedničce i trojce vyhněte, rozměrná sportovní sedadla s dobrým bočním vedením i komfortem zaberou docela hodně místa a vnitřní šířka interiéru není nikterak veliká. Pokud si opět pomůžeme příměrem z nižší střední, čerstvě testovaná Astra Tourer má ve výši loktů o centimetr širší interiér. Třít se o spolujezdcovo rameno ale určitě nebudete, o to se bát nemusíte.
Naopak, pokud jste ten typ řidiče, co má rád v interiéru jistou „zakuklenost“ a pocit, že jej auto obklopuje, najdete v trojce rychle zalíbení.
Relativně malé rozměry, silný motor pod kapotou...to vypadá na celkem solidní zábavu za volantem, že? Ano i ne, ona pohotovostní hmotnost 1715 kilogramů (!) není zrovna málo. Navíc máme v autě automat, který je sice svou logikou i rychlostí řazení rozhodně na úrovni, chybí ale pádla pod volantem. Na druhou stranu, plynule nastupujících 520 Nm je téměř vždy připraveno zatlačit posádku do sedadel a zrychlení z klidu na 100 km/h za 6,1 sekundy hovoří samo za sebe.
Testovaný vůz stál na sedmnáctipalcových kolech a neměl sportovní snížený M podvozek, což se projevilo zejména ve městě, kdy i na pneumatikách typu run-flat byla jízda příjemná a posádku nesužovaly časté rázy do zad. A protože ani sériový podvozek nejde zdaleka označit za sportovně neschopný, jeví se testovaná kombinace jako nejlepší možná, pokud za příjemně tuhým řízením hledáte rozumný kompromis mezi použitelností na českých silnicích a trochou toho adrenalinu.
Rychle a za málo?
U vznětových BMW jsme si zvykli na velmi dobré hodnoty spotřeby, pohon všech kol si ale samozřejmě nějakou tu desetinku navíc přidá a tak jsme byli velice zvědaví na data z palubního počítače.
Nárůst není nikterak dramatický, oproti dříve testovanému sedanu s pohonem zadních kol se hodnoty posunuly průměrně zhruba o litr vzhůru, což je poměrně přijatelná daň za jeden z nejlepších systémů pohonu všech čtyř kol, který se navíc nesnaží kazit radost z jízdy.
Ale k číslům: Po městě jsme s 330d xDrive Touring jezdili průměrně za 8,4 l/100 km, dálniční reálná stotřicítka znamenala otáčky 2250 min-1 a odběr 8 l/100 km. Zpomalení na 100 km/h znamená pokles otáček a samozřejmě i spotřeby a to na 1800 min-1 resp. 6 litrů nafty. Vysloveně odpočinková devadesátka pak spotřebu snižuje dále k pěti litrům, když nás toto tempo konečně přestalo bavit ukazoval počítač velmi příznivých 5,2 l/100 km. Ano, řeč je opravdu o šestiválci.
Dynamická jízda znamená růst spotřeby kousek nad deset litrů, velkých cifer se ale bát rozhodně nemusíte, postup se nad desítkou hodně rychle zastaví. Tedy pokud nevezmete BMW na okruh, kde by jistě několika hot-hatchům vytvořilo nemilou konkurenci. Chválíme zejména silné a skvěle dávkovatelné brzdy. Celkem jsme téměř tisícikilometrový test zakončili se spotřebou 8,2 l/100 km.
Je to láska?
Testovaný vůz se umí poprat s českými silnicemi, v dobře přístupném zavazadlovém prostoru přepraví většinu zavazadel, má silný, příjemný a kultivovaný motor i dobrou spotřebu.
Pokud vám nevadí některé charakteristické zápory jako je méně místa v interiéru, relativně malý kufr, či vyšší cena příplatků, máme pro vás jasnou odpověď – ano, je to láska.
Sice na druhý pohled, ale i to se počítá. Navíc nyní můžete počítat i vy a to s určitými zvýhodněními (pakety zdarma...) tak, jak se pomalu blíží konec této trojkové generace. Ale nebojte, trojka rozhodně z formy zdaleka nevypadla.
JAKE.AUTO.CZ: BMW 3 (15 testů na Auto.cz)
První cena vozu | 728.750,-Kč (316i Touring, 90 kW) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 1.102.500,-Kč (330d Touring, 180 kW) |
Základní cena testovaného vozu | 1.172.500,-Kč (330d Touring, 180 kW, xDrive) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 1.533.375,-Kč (330d Touring, 180 kW, xDrive) |
Plusy
- Vynikající pozice za volantem
- Výborný podvozek
- Nízká spotřeba
- Rychlá šestistupňová automatická převodovka
- Propracovaný systém xDrive
Minusy
- Relativně úzký interiér a tedy i menší vnitřní prostor
- Malý prostor pro nastupování
- Absence pádel pod volantem