Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST BMW 335i Cabrio – Dvě spojky do třílitrové trojky

Ondřej Láník
Diskuze (0)
Řadový třílitrový šestiválec, rychlý dvouspojkový automat a dramaticky modrý lak dohromady aspirují na zařazení do portfolia M GmbH. Ve skutečnosti jde jen o „obyčejné“ BMW 335i. Nastal čas pro přepisování automobilové teorie relativity?

To, co by ještě před několika lety mělo nárok na visačku M3, dnes automobilka prodává jako standardní model s odpovídající cenou. Příkladem, potvrzujícím toto tvrzení, je špičkový model 335i. K jeho šesti válcům je dodávána za příplatek sedmistupňová dvouspojková převodovka Sport Automatic, zatímco pro ostatní modely lze zvolit jen klasický, komfortně-kompromisní, ale jinak velmi dobrý šestistupňový automat s hydrodynamickým měničem.

Motor se šesti

Třistatřicetpětka má pořád svých 225 kW a 400 Nm, stejně jako při uvedení na trh. Technika se ale za posledních několik let změnila. BMW vychytalo několik much v přeplňování a vylepšilo spojení s variabilním ventilovým rozvodem.

Dnešní motor v BMW 335i už nemá dvojici turbodmychadel (každé dříve obsluhovalo trojici válců), ale pouze jediné, jehož dvoukomorová konstrukce Twin-Scroll funguje s podobným efektem, jako dvě malá turba dříve. K jedinému turbodmychadlu jsou přiváděny výfukové plyny do dvou komor, každá z nich je zásobována trojicí válců. Podobně je i plnicí tlak distribuován dvěma komorami dmychadla do sacích traktů dvou trojic válců. To vše má zabránit nežádoucím pulzacím a protitlakům, které by u jednodušší verze výfuku a sání řadového šestiválce vznikaly.

Převodovka se sedmi

Jízda s nejnovějším ne-emkovým vrcholem trojkové řady ale není zvláštní kvůli motoru, ale díky příplatkové převodovce. Za 63 tisíc korun nabízí BMW pouze pro 335i sportovní dvouspojkovou převodovku se sedmi stupni. Jde o volbu jasně namířenou na zájemce o sportovní svezení, což omlouvá nedostupnost tohoto ústrojí pro slabší šestiválce.

bmw testy strednitrida kabriolet bmw testy strednitrida kabriolet  

Co získáváte a co ztrácíte ve srovnání s klasickým automatem? V prvé řadě je zde mnohem přímější kontakt řidiče s autem. I když je dnes hydrodynamický měnič v moderním šestistupňovém automatu velmi brzy po rozjezdu vyřazován z činnosti, přeci jen je jeho přítomnost na komfortních rozjezdech znát a třeba podřazování před zatáčkou nemůže být u klasického automatu tak rychlé, jak by jej zkušený řidič rád naordinoval. U dvouspojkové skříně se soupeření řidiče a auta v disciplíně rychlost řazení stává doménou automobilu. Druhou stranou mince je vskutku sportovní naladění spojek, a tak i v běžném režimu (D) se při popojíždění v koloně dočkáte zaškobrtnutí, se kterým byste se při pomalé jízdě se šestistupňovým automatem nikdy nesetkali.

Jenže my opravdu sedíme v juniorské M3, určené těm, kterým se hmota ani obrovský objem současného em-trojkového osmiválce nezamlouvá. Po velmi krátké jedničce sází bavorácké DSG rychlosti jednu za druhou v bleskovém sledu. Když se rozhodnete poškádlit šestiválec trochu více, ručka otáčkoměru se rychle vydává za 6000 min-1, aby byla akcelerace opravdu maximální.

Po překročení tří tisíc se tlumené šestiválcové ševelení mění v hrubší brumlání, které vzdáleně připomíná osmiválce. Dobře slyšitelný a pečlivě vyladěný zvuk si nejlépe vychutnáte při otevřené střeše, stejně jako celé auto. O umu mnichovských motorářů svědčí to, že výfuková soustava neobtěžuje posádku ani při dlouhých cestách i když o motoru stále všichni dobře vědí.

bmw testy strednitrida kabriolet bmw testy strednitrida kabriolet Kapitolou samou pro sebe je manuální volba převodového stupně, která probíhá buď voličem na středové konzole (shift-by-wire, volič bez mechanické vazby s převodovkou) nebo páčkami na volantu. Volič se drží osvědčeného konceptu převzatého ze závodních vozů, kdy pohybem vzad řadíte nahoru a pohybem vpřed dolů. Páčky na volantu konečně opustily dříve prosazované uspořádání, kdy na každé straně bylo možno řadit nahoru i dolů pohybem vpřed a vzad. Místo toho dnes už BMW ctí všeobecný pádlovací standard – pravá páčka je pro řazení nahoru, levá pro řazení dolů. Funguje to bezvadně, páčky jsou i v zatáčkách přesně tam, kde je potřebujete, řazení je bleskurychlé a převodovka vám „do toho nemluví“ až do chvíle, kdy to začne ohrožovat na životě některou část hnacího ústrojí.

Střecha se třemi

Jsme na cestě kabrioletem, a tak střecha musí dolů. Za 23 sekund je hotovo, což patří spíše k průměru mezi otevřenými vozy. Nezapomeňme však, že sedíme ve trojkovém kupé-kabrioletu, který v aktuální generaci poněkud přerostl a má obrovskou zastřešenou plochu, rozdělenou na tři části. Zájemci o jízdu lehčím otevřeným BMW ve dvou mají hned několik dalších možností – jedničkový kabriolet s plátěnou střechou nebo čtyřkový roadster-kupé s pevnou skládací střechou.

bmw testy strednitrida kabriolet bmw testy strednitrida kabriolet Esteticky nelze ani jedné karosářské variantě tohoto CC nic vytknout. Se střechou vypadá naše BMW 335i jako klasické kupé, ale navíc má výhodu absentujícího B-sloupku, takže je se spuštěnými okny snad ještě elegantnější, než opravdová dvoudveřová trojka. Po elektrické demontáži střechy je k dispozici dokonalá silueta, na kterou jsou majitelé několika generací trojkových kabrií už desítky let zvyklí. Druhou stranou mince je opravdu vysoká hmotnost, v našem případě přes 1750 kg.

Kabriolet střední třídy to je nejen zážitkové auto, ale i dopravní prostředek. Jak se s tím dokáže BMW poprat? Opravdu čtyřmístné obsazení je reálné jen na krátké a střední vzdálenosti. Když pomineme fakt, že zadní místa v otevřené karoserii nejsou příliš chráněna před prouděním vzduchu, ani když máte vytažená všechna boční okna, dojdeme k otázce zavazadelníku. To není silná stránka většiny otevřených vozů a BMW na tom není o mnoho lépe. Když chcete jezdit s otevřenou střechou, zbývá v zavazadelníku jen velmi plochý a prakticky nepřístupný užitečný objem, vhodný pro zavazadla nejvýše dvou skromnějších členů posádky. Ano, je tu ještě místo na zadních sedadlech, ale upřímně řečeno, zanechávání tašek pod větrnou clonou se kvůli zlodějům nenosí ani ve vyspělejších částech Evropy. Zlatou střední cestou tak je kompromis dokonale využívající možnosti kupé-kabrioletu. Když se totiž na přemisťovací (dálniční) etapě vaší cesty vzdáte otevřené střechy, máte k dispozici relativně velkorysý objem 350 l.

bmw testy strednitrida kabriolet bmw testy strednitrida kabriolet  

Jízda s plným počtem

S tím, jak se emkový modelový program posunuje ke stále větším extrémům, rostou taky sportovní ambice běžných modelů značky BMW. Otevřená trojka svým charakterem zrovna nepatří k okreskovým králům, ale naše konfigurace dokazuje, že i s otevřeným 4,6 m dlouhým BMW, si užijete radost z jízdy dosytosti.

Teď budeme zase chvíli nosit dříví do lesa, protože bude řeč o řidičských zážitcích. Opět jsme si potvrdili, že bezprostřední kontakt, jaký automobilka z Mnichova řidičům nabízí, právem berou jako etalon i největší konkurenti. Přesné řízení se strmým převodem, tuhým a velmi citlivým posilovačem, je pro jízdu kabrioletem možná ještě důležitější, než koně pod kapotou a technická vyspělost převodovky. V alpských vlásenkách přece stejně využijete především volant, a když v něm je takový cit jako u BMW, užijete si jízdu na Hochalpenstrasse i při mírnějším tempu. Tato slavná silnice prověřila především možnosti brzdové soustavy našeho exempláře. Na běžných komunikacích mají brzdy opravdu velké rezervy, ale přitom se snadno ovládají v kolonách i při deceleraci na dálnici z vysokých rychlostí.

Výrobce si dost věří, protože na novinářském voze byly obuty na 19palcová kola pneumatiky s 30% profilem, který náležitě prověřil nejen podvozek, ale i tuhost karoserie. Navzdory pesimistickým očekáváním nebyl na našich cestách ani s jedním problém. I když pneumatikám nezbylo mnoho objemu k tlumení nerovností, jízda není vyloženě nepohodlná a ani hluk od kol jízdní zážitky nedevalvuje. Cestování po děravých českých silnicích pochopitelně není taková zábava, jako jízda v Německu nebo Rakousku, ale důvodem proč nezvolit extrémní 19palcový průměr kol, je spíše riziko poškození kol nebo podvozku, než nepohodlí posádky.

bmw testy strednitrida kabriolet bmw testy strednitrida kabriolet Třílitrový turbomotor se snaží maskovat přeplňování, jak dlouho to jen jde. Kapituluje až po prvních kilometrech běžné jízdy, kdy se ukáže, že hlavním pravidlem, který motormanagement ctí, jsou nízké otáčky. Když nepožadujete akceleraci, je běžné, že převodovka posílá motor ke 1200 min-1, kde už je k mání oněch 400 Nm maximálního hnacího momentu. Není proto divu, že na delších cestách mimo město padá spotřeba přímovstřikového motoru k příjemným 8 l/100 km. Rychlá jízda na německé dálnici znamená velmi dobrý průměr kolem 9 l/100 km a teprve město posílá hodnoty spotřeby k dvouciferným číslům. Ani extrémní zátěž na dlouhých alpských stoupáních negeneruje spotřebu nad 20 l/100 km.

Možná jste nabyli dojmu, že máme tu čest s klasickým moderním turbobenzinem, který má lineární průběh a postrádá výkonovou špičku. Tak to ale není. Pojem turboefekt tento motor nezná. Síla sice roste plynule od volnoběhu až do vysokých otáček, ale vytáčení, resp. manuální řazení rozhodně dává smysl. Motor v horní polovině otáčkového spektra odměňuje agresivním zvukem a kolem 5000 min-1 působivým dynamickým projevem.

Závěr

Týden za volantem 335i Cabrio potvrdil, že extrémně zážitková varianta otevřeného BMW řady 3 nemusí mít v názvu M3. Ryzí sportovní stroj to není, ale kdo hledá rychlý otevřený automobil se sportovními geny, je na správné adrese. Dvouspojkový automat posunuje přeplňovaný třílitr blíž k charakteru osmiválce, ale současně posádku ochuzuje o pohodlí nonšalantního popojíždění v kolonách na riviéře, které si v poklidu užívají ti, co zůstali u slabších motorizací se šestistupňovým automatem.

K silným stránkám testované otevřené trojky patří jednoznačně jízdní vlastnosti, nekompromisní výkony převodovky, dokonalé řízení, tuhá karoserie, přiměřené pohodlí odpružení, relativně nízká spotřeba a výrazně nižší cena než u vrcholného osmiválcového M3 Cabrio. Praktičnost pevné střechy je jistě důležitým prodejním argumentem, ale připravte se na to, že ani 4,6 m dlouhé auto není plnohodnotně čtyřmístný kabriolet. Se složenou střechou je v zádi jen minimální a velmi obtížně přístupný zavazadelník a prostoru ve druhé řadě také není nazbyt. V seznamu příplatkové výbavy jsme marně hledali vyhřívání zátylků předních cestujících.

bmw testy strednitrida kabriolet bmw testy strednitrida kabriolet  

První cena vozu 1.141.400,-Kč (BMW 320i Cabrio, 125 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací 1.410.500,-Kč (BMW 335i Cabrio, 225 kW)
Základní cena testovaného vozu 1.410.500,-Kč (BMW 335i Cabrio, 225 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků 1.740.600,-Kč (BMW 335i Cabrio, 225 kW)

Plusy

  • Velmi rychlá převodovka
  • Výborné řízení s dobrou zpětnou vazbou
  • Výkonný motor s relativně nízkou spotřebou
  • Výrazně nižší cena než pro M3 Cabrio
  • Elegantní design v obou verzích karoserie
  • Špičkové jízdní vlastnosti

Minusy

  • Malý zavazadelník se složenou střechou
  • Jízdní komfort při popojíždění v koloně
  • Málo místa pro nohy cestujících vzadu
  • Vysoké ceny za příplatkové položky
Ondřej Láník
Diskuze (0)
BMW 335i Cabrio
Cena základní sestavy 1 410 500 Kč
Výbava základní sestavy BMW Service Inclusive – 5 let / 100.000 km, zahrnuje údržbové a servisní práce, airbagy pro řidiče a spolujezdce, aktivní opěrky hlavy vpředu, antiblokovací brzdový systém (ABS), dvoutónové akustické výstražné zařízení, dynamická kontrola stability (DSC) s integrovanou funkcí ASC+T, dynamická kontrola stability (DSC) s asistentem pro rozjezd do kopce, vysoušení brzd, dynamická kontrola trakce (DTC), kombinované boční a hlavové airbagy pro řidiče a spolujezdce, integrované v sedadlech, integrovaná ochrana proti bočnímu nárazu, systém ochrany pro případ překlopení vozu integrovaný v zadních opěrkách hlavy, nárazníkový systém, s jednoduše vyměnitelnými deformačními zónami při nárazu do 15 km/h, varovný trojúhelník a lékárnička, elektricky ovládaná skládací ocelová střecha s funkcí pro snadné nakládání (včetně možnosti dálkového ovládání), dojezdové pneumatiky "Runflat" včetně indikátoru poklesu tlaku, 17" kola z lehké slitiny "Star-spoke 340" vpředu: 8 J x 17 / pneumatiky 225/45 R17, vzadu: 8,5 J x 17 / pneumatiky 255/40 R17, zadní brzdové kotouče s vnitřním odvětráváním, odvětrávané přední brzdové kotouče, 6ti stupňová manuální převodovka, vysokotlaké ostřikovače světlometů, bi-xenonové světlomety, aktivace osvětlení interiéru, postranních světel a zadních světel dálkovým ovládáním, funkce zpožděného zhasnutí světlometů "Follow-me-home", funkce světel pro jízdu ve dne, dynamická brzdová světla, přední sklopná loketní opěrka na středové konzole s odkládacím prostorem, upevnění pro 2 dětské sedačky ISOFIX na zadních sedadlech, komfortní přístupový systém pro řidiče a spolujezdce, elektricky nastavitelná sedadla řidiče a spolujezdce, u řidiče s paměťovou funkcí, odkládací síťky na zadní straně předních sedadel, sportovní kožený volant, multifunkční volant, mechanicky výškově a podélně nastavitelný sloupek volantu, automatická klimatizace, zeleně zatmavená všechna okna, vrstvené čelní sklo, držák na brýle v odkládacím prostoru ve středové konzole, spínač centrálního zamykání, elektricky ovládaná okna, vyhřívání zadního okna s automatickou deaktivací, středová konzola vzadu s otevřenou odkládací schránkou, vyhřívané trysky ostřikovačů, tlačítko Start / Stop s dekorativním prstencem v provedení "Chrom Pearl Grey", sluneční clony s osvětleným kosmetickým zrcátkem, interiérová světla, včetně čtecích lampiček vpředu, systém zamykání a blokování vozidla s centrálním zamykáním, včetně 2 dálkových ovládání s integrovaným klíčem, elektronický imobilizér, vyhřívaná, elektricky nastavitelná vnější zpětná asférická zrcátka, připojení AUX-In, rádio "BMW Business CD" s podporou MP3, palubní počítač, kontrola nezapnutých bezpečnostních pásů, světelná signalizace při vypnutí motoru, stereo systém, 5 reproduktorů, indikátor servisního intervalu, varovný trojúhelník a lékárnička Kč
Cena testované sestavy 1 740 600 Kč
Výbava testované sestavy Comfort paket obsahující vnitřní zpětné zrcátko s automatickým zacloňováním, odkládací paket, přední posuvná loketní opěrka, zadní parkovací asistent (PDC), dešťový senzor, světelný paket, rádio "BMW Professional", tempomat s brzdnou funkcí (+32.000,-Kč), 19" M kola z lehké slitiny (17.900,-Kč), sportovní samočinná převodovka s dvojitou spojkou (+63.000,-Kč), čalounění kůží (+50.000,-Kč), aktivní řízení (34.000,-Kč), komfortní přístupový systém odemykání a startování vozu bez nutnosti použití klíče (+18.000,-Kč), deflektor vzduchu (+9.000,-Kč), navigační systém "Professional" včetně navigačních dat (+75.000,-Kč), Harman Kardon Surround Sound System – 11 reproduktorů (420 W) (+31.200,-Kč). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 6 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2979
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 225 / 5800
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 400 / 1200 - 5000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 250
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 5.7
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 12.2 / 6.8 / 8.8
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 210 / 350
Objem nádrže (l): 63
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1750 / 430
Rozměr pneu: 225/35 R19, 255/30 R19
BMW 335i Cabrio
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4612
b) šířka (mm): 1782
c) výška (mm): 1384
d) rozvor (mm): 2760
e) rozchod vpředu (mm): 1500
f) rozchod vzadu (mm): 1513
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 900 / 1100
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 640 / 880
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 960
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 890
k) šířka vpředu (mm): 1480
l) šířka vzadu (mm): 1410
délka sedáku vpředu (mm): 560
délka sedáku vzadu (mm): 490
výška opěradla vpředu (mm): 610
výška opěradla vzadu (mm): 700
místo vzadu pod předním sedadlem: ano