Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ojetý Citroën C5 2. generace (typ X7): Rub a líc létajícího koberce

Citroën C5
Palubní deska s provokativně asymetrickou linkou vypadá dobře i po letech. Zpracování není špatné, některé ovladače jsou ale titěrné a zbytečně nízko. Avantgardní a výrobně nákladný volant s pevným středem nebyl v jádru špatný nápad - zajišťuje neměnnou polohu početných tlačítek i vždy ideální polohu airbagu.
Specialitkou mladších ročníků byla verze C5 Crosstourer, inspirovaná konkurenčními „allroady“. Zvýšený podvozek a plastové lemy blatníků vypadají dobrodružně, pořád šlo ale jen o předokolku. Navíc už jen čtyřválcovou, poslední z šestiválců skončil v roce 2012. Crosstourer přišel až o dva roky později.
Základní karoserií se stal netypicky sedan, konkávně prohnuté zadní sklo připomíná historický model CX (či jeho mladší napodobeninu C6).
31 Fotogalerie
Marek Oborník
Diskuze (15)

Poslední Citroën C5 z let 2008-2017 je sakramentsky zajímavý stroj. Byl vyvinut ještě v předkrizových časech a je hezkým příkladem filozofie maxima techniky v maximu železa. U dražších verzí naposledy nabídl i legendární hydropneumatické odpružení. Jenže zrovna s ním bývá po letech dost starostí. Vysvětlíme proč.

Citroën C5 s interním kódem X7 je někdy označován jako C5 III, technicky jde ale teprve o druhou generaci – podobné nedorozumění známe z Fordu Mondeo, kde byl také facelift první generace pokládán za samostatný model.

Poctivý až moc

Poměrem ceny a techniky je C5 X7 výjimečně poctivý stroj. Vlastně až kontraproduktivně. Nákladné hliníkové nápravy převzaté z příbuzného Peugeotu 407 mu sice zajistily nejdokonalejší kinematiku v mainstreamu, ale vláčně odpružený vůz s velkým převodem řízení z ní nevytěžil až zas tolik, kolik principiálně mohl. Dnešního uživatele spíš bude štvát, že v důmyslném zavěšení brzy vznikají vůle, které tu jen tak snadno nevyléčíte výměnou jednoho silentbloku.

Také masivní karoserie, navržená s prioritou maximální tuhosti, nechává cestujícím méně místa než předchůdce. A protože se vysoká hmotnost pojízdné pevnosti propsala i do dynamiky a spotřeby, sklouzly pod třídní průměr i ony. Generační proměna základního liftbacku v méně praktický sedan šla také proti obvyklé logice. Většina prodejů se tak opírala jen o kombi Tourer, které v bazarech převažuje poměrem 7:3.

Video placeholder
Citroën C5 bazar • Zdroj: auto.cz

Parkovací brzda napoví

Velké citroëny se kupují hlavně kvůli komfortní měkké jízdě a o tu tady nepřijdete nikdy. Model má skvělá sedadla i odhlučnění (u vrcholných výbav ještě podpořené laminovanými bočními skly) a po pěkných hladkých silnicích pluje jako zájezdový autobus. O to nepřijdete ani u levnějších variant s obyčejnými pružinami. Klíč, ke které verzi byl který podvozek, je celkem jednoduchý. Motorizace s výkonem pod 100 kW měly vždy konvenční tlumiče a vinuté pružiny. U variant od 100 do 120 kW mohla být klasika i „hydraulika“, záleželo na úrovni výbavy. Vše od 125 kW nahoru už mělo vždy hydrauliku.

Tento článek je součástí balíčku AUTO+

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!

Vstoupit do diskuze (15)