Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ojetý Fiat 500X: Cinquecento Cross je překvapivě racionální volba!

Martin Vaculík Martin Vaculík 11. 5. 2022 • 21:52
90
27
Zobrazit náhledy (90)
Čtyřválec 1.3 FireFly/111 kW přišel krátce po zahájení výroby o kryt. Byl prý zbytečný a komplikoval práci s olejovou měrkou, která je zde součástí víčka. Systém MultiAir znamená, že motor má jen jednu vačkovou hřídel na horké straně. Sací ventily jsou ovládány přes hydraulickou jednotku, která omezuje dobu otevření či zdvih. Mají ji i aktuální jednotky 1.0 a 1.3 FireFly. Vysoké torzní kmity přeplňovaného tříválce výrobce vyřešil vskutku z gruntu – spojka má průměr 220 mm a kombinuje dvouhmotový setrvačník s odpruženou lamelou (běžné motory jedno, nebo druhé). Vodní pumpa nových motorů 1.0 a 1.3 je hnaná ozubeným řetězem rozvodů. Únik kapaliny do oleje coby obrovské nebezpečí daného řešení prý ale díky kanálu v krytu rozvodu nehrozí. Tříválec běží ve vysokých otáčkách velmi klidně díky dokonalému vyvážení asymetrickou řemenicí na straně jedné a setrvačníkem na druhé Základní halogenová světla s žárovkou H4 mají sice jen průměrnou účinnost, negenerují však žádné servisní náklady Aktuálně přichází na trh facelift s novým motorem 1.5 Hybrid. Plátěná střecha Dolce Vita je loňská novinka. Přední náprava potěší samostatně výměnným kulovým čepem i překvapivě dobrou ochranou dílů proti korozi – na snímku stav u čtyřletého vozu z Německa Zadní náprava předokolek se nijak neliší od vzácných verzí 4x4. Slabinou auta jsou špatně dimenzované zvedací body v prazích – jejich využívání vede k deformacím. Zkušení mechanici zvedají za kotevní bod zadního ramene a přední podélný nosník. Mohutné kliky jsou nejen estetickou, ale i bezpečnostní výhodou. Bezklíčový přístup a startování patří mezi častou volitelnou výbavu. Zpětná svítilna je velmi slabá a při couvání ve tmě nevidíte vůbec nic Zavazadlový prostor má akceptovatelný objem 350 l. Radost kazí příliš slabé světýlko, které jej v noci ponechává zcela tmavý. Fiat 500X Fiat 500X Fiat 500X Uvnitř nevrzala palubní deska, ale dveřní těsnění – pomohlo by namazání glycerinem. Fiat 500X Fiat 500X Nejlepší tvar řadicí páky je koule. Fiat 500X Fiat 500X Fiat 500X Fiat 500X Fiat 500X Fiat 500X Fiat 500X Fiat 500X Fiat 500X Fiat 500X Fiat 500X Fiat 500X Fiat 500X Fiat 500X Fiat 500X Fiat 500X Fiat 500X Fiat 500X Fiat 500X Fiat 500X Aspoň dojezdové rezervní kolo bývalo za příplatek 2000 Kč, u pozdějších ročníků už za něj výrobce chce mastných 6500 Kč a leckdo si to rozmyslí Fiat 500X Fiat 500X Fiat 500X Fiat 500X Fiat 500X Fiat 500X Fiat 500X Fiat 500X Na válcové zkušebně jsem si potvrdili předpoklad, že dynamika přeplňovaného tříválce záleží i na předchozí zátěži a její délce Fiat 500X Fiat 500X Do roku 2019 se o osvětlení registrační značky starají žárovky, po tomto datu už LED Fiat 500X Fiat 500X Fiat 500X Sací filtr předchozí majitel v 60 000 km opravdu vyměnil. Zkracování výměnných intervalů zde není nutné. Fiat 500X Fiat 500X Fiat 500X Fiat 500X Fiat 500X Když tester po delší jízdě ukazuje, že baterku je potřeba dobít, obvykle to znamená, že je zralá na výměnu Pavel Říha u motorů, které mají vodní pumpu uvnitř a vodní mezichladič, doporučuje změřit koncentraci chladicí kapaliny. Pokud je řídká, znamená to, že ubývá a někdo doplňoval vodu. A to jsou u nových konstrukcí velmi drahé problémy. Fiat 500X Fiat 500X Fiat 500X Fiat 500X Fiat 500X Fiat 500X Fiat 500X Fiat 500X Fiat 500X Fiat 500X Fiat 500X Fiat 500X Fiat 500X Fiat 500X Fiat 500X Fiat 500X Fiat 500X Fiat 500X Fiat 500X Fiat 500X Fiat 500X Fiat 500X

Moderní interpretaci designu slavné pětistovky Fiat v roce 2014 přenesl i na populární zvýšený crossover – pojmenoval jej 500X. Bratr Jeepu Renegade překvapivě není jen stylovka pro znuděné, ale jako ojetina i racionální volba.

Rozměrově je vůz někde mezi malým vozem a kompaktem. Jeho technika je ale dimenzovaná nevídaným způsoben a nečekaně pestrá byla i škála specifikací a výbav.

Fiat z Melfi nerezne

O hranatějším bráchovi renegade ze stejné výrobní linky v italském Melfi jsme psali ve Světě motorů v čísle 22/2019. Právě hrdost značky Jeep, která nesmí dopustit, aby nějaký její vůz neobstál v těžkém terénu, stojí za nesmírně poctivou mechanikou vozu. Požadavky Američanů do nabídky přinesly i tak extrémní varianty, jako jsou silný vznětový dvoulitr s devítistupňovou automatickou převodovkou od ZF, jejíž kratičkou jedničku jeepy používají místo redukce. Zájem o fiat plný koleček za tři čtvrtě milionu (což byla v roce 2014 opravdu pálka) byl samozřejmě malý, a tak se výrobce v roce 2019 na čtyřkolky vykašlal úplně. Zbyl po nich však zcela naddimenzovaný podvozek, kde na předních ramenech se dokonce nechají samostatně vyměnit kulové čepy, což je u fiatů nezvyklé. Vzadu jsou pak na každé straně dvě mohutná příčná a jedno podélné rameno. Je trochu škoda, že se výrobce víc nevěnoval samotnému naladění per a tlumičů. Kdo od zvýšeného vozu čeká komfort, bude zklamán – auto po silnici poskakuje jak stará pětistovka, zejména ve slabších motorizacích. Podvozek Fiatu 500X patří nejen k nejodolnějším mechanicky (ani osmileté bitevníky nemívají ujetou geometrii), ale i protikorozně. Zatímco u rapidů a fabií hrany podmotorového rámu či ramen ohlodává rez a výrobce v záruce argumentuje silou materiálu (a co bude za deset let, jej nezajímá), fiat má materiál nějaký zázračný, a co bylo černé nové, je černé i po letech. Mluvíme o 500X, MPV 500L, sama malá pětistovka či panda „okyslé“ být také umějí.

Video se připravuje ...

Schválně nedobíjí

Překvapivě auto přišlo téměř bez dětských nemocí. U prvních kusů bylo inteligentní dobíjení nastaveno dle matematických modelů akumulátoru tak, že auta velmi dlouho jela jen na „baterku“ a dobít se snažila jen při brzdění. Jakmile však akumulátor tímto týráním trochu zestárl, byly výsledkem opravdové blackouty a nepojízdná auta. Revidovaný software proto zahájí „normální“ dobíjení dřív, než se baterka celá nafoukne sulfatací. Ani Pavel Říha, zkušený mechanik „fiaťák“ ze Srba Servisu na Jílovišti, si nevzpomene na žádnou typickou závadu. „Sem tam se rozpadla hlavice řadicí páky, občas flashujeme U-Connect. Je to zcela vzorný model, který přijíždí jen na pravidelný servis,“ vysvětluje známý fachman. Fiat 500X tak má opravdu jen ty nevýhody, které dostal do vínku od konstruktérů. Kromě tvrdého odpružení jim dominují ne zrovna pohodlné sedačky, křupavý chod páček pod volantem a naprosto zoufalé všechny menší svítilny. Couvací je úplně k ničemu, stejně jako lampičky v zavazadelníku či uvnitř. Jak se setmí, nevidíte nic. Naopak hlavní světla u základních modelů jsou snem každého, kdo má auto déle a servis si platí sám. Přístup k výměně klasické dvouvláknové žárovky H4 je totiž naprosto vzorný.

Přečtěte si článek s předplatným Premium Plus

Získejte neomezený přístup na devět různých služeb včetně Auto.cz

Vyzkoušet za 1 Kč

Už mám předplatné -

Související články

Témata
Avatar - Emel
13. 5. 2022 11:32
Re: Renegade terén
Kotouče v terénu nějak extra chladit nepotřebujou, ne?
Avatar - sorpersa
13. 5. 2022 06:21
Re: stale sa mi paci
INo ja ako 2 ročný majiteľ auta bez akejkoľvek závady, môžem potvrdiť že ide o strašne nedocenené auto a v dnešnej dobe spolu s Reném za super cenu oproti konkurencii. Motor krásne živý a v zákrutách sedí ako prilepený. Taktiež s majiteľmi ostatných X iek som sa rozprával a všade absplutna spokojnosť.
Avatar - Martin911Turbo
12. 5. 2022 17:15
Renegade terén
Jezdím s naším Renegade 12/2015 2.0 Multijet 103kW +9ZF + s Jeep Active Drive II bežně do terénu, mám celoročně obuté Michellin Latitude Cross a v terénu je vše ok, nikdy jsem neměl problém a žádné kroucení karoserie se nekoná, jediné co mi odešlo tak držáky předního stabilizátoru, které u prvních modelů měli tendenci reznou, nové jsou již ok
Přední brzdy jsem vyměnil za děrované Bremba Max co jsou do Alfy romeo, lépe to chladí kotouče v terénu
Žádné problémy jako na videu jsem nezaznamenal, ani s brzděním, to bylo první kdy jsem si zkusil o víkendu brzo ráno na prázdné dlouhé silnici ze 180 brzdit do 0 a to mám nejtěžší motor z nabídky...
Avatar - speedfred
12. 5. 2022 16:44
Re: stale sa mi paci
:-O Mne sa moto stavala na predné to je asi ti je zle však?
12. 5. 2022 16:31
Re: Re: Prekvapeni
GP jsem měl asi sedm let. Co je na zadní trubce na GP nádherné? Jinak auto to bylo skvělé. Dodnes nejhezčí malé auto
Články odjinud