Ojetý Fiat 500X: Cinquecento Cross je překvapivě racionální volba!
Moderní interpretaci designu slavné pětistovky Fiat v roce 2014 přenesl i na populární zvýšený crossover – pojmenoval jej 500X. Bratr Jeepu Renegade překvapivě není jen stylovka pro znuděné, ale jako ojetina i racionální volba.
Rozměrově je vůz někde mezi malým vozem a kompaktem. Jeho technika je ale dimenzovaná nevídaným způsoben a nečekaně pestrá byla i škála specifikací a výbav.
Fiat z Melfi nerezne
O hranatějším bráchovi renegade ze stejné výrobní linky v italském Melfi jsme psali ve Světě motorů v čísle 22/2019. Právě hrdost značky Jeep, která nesmí dopustit, aby nějaký její vůz neobstál v těžkém terénu, stojí za nesmírně poctivou mechanikou vozu. Požadavky Američanů do nabídky přinesly i tak extrémní varianty, jako jsou silný vznětový dvoulitr s devítistupňovou automatickou převodovkou od ZF, jejíž kratičkou jedničku jeepy používají místo redukce. Zájem o fiat plný koleček za tři čtvrtě milionu (což byla v roce 2014 opravdu pálka) byl samozřejmě malý, a tak se výrobce v roce 2019 na čtyřkolky vykašlal úplně. Zbyl po nich však zcela naddimenzovaný podvozek, kde na předních ramenech se dokonce nechají samostatně vyměnit kulové čepy, což je u fiatů nezvyklé. Vzadu jsou pak na každé straně dvě mohutná příčná a jedno podélné rameno. Je trochu škoda, že se výrobce víc nevěnoval samotnému naladění per a tlumičů. Kdo od zvýšeného vozu čeká komfort, bude zklamán – auto po silnici poskakuje jak stará pětistovka, zejména ve slabších motorizacích. Podvozek Fiatu 500X patří nejen k nejodolnějším mechanicky (ani osmileté bitevníky nemívají ujetou geometrii), ale i protikorozně. Zatímco u rapidů a fabií hrany podmotorového rámu či ramen ohlodává rez a výrobce v záruce argumentuje silou materiálu (a co bude za deset let, jej nezajímá), fiat má materiál nějaký zázračný, a co bylo černé nové, je černé i po letech. Mluvíme o 500X, MPV 500L, sama malá pětistovka či panda „okyslé“ být také umějí.

Schválně nedobíjí
Překvapivě auto přišlo téměř bez dětských nemocí. U prvních kusů bylo inteligentní dobíjení nastaveno dle matematických modelů akumulátoru tak, že auta velmi dlouho jela jen na „baterku“ a dobít se snažila jen při brzdění. Jakmile však akumulátor tímto týráním trochu zestárl, byly výsledkem opravdové blackouty a nepojízdná auta. Revidovaný software proto zahájí „normální“ dobíjení dřív, než se baterka celá nafoukne sulfatací. Ani Pavel Říha, zkušený mechanik „fiaťák“ ze Srba Servisu na Jílovišti, si nevzpomene na žádnou typickou závadu. „Sem tam se rozpadla hlavice řadicí páky, občas flashujeme U-Connect. Je to zcela vzorný model, který přijíždí jen na pravidelný servis,“ vysvětluje známý fachman. Fiat 500X tak má opravdu jen ty nevýhody, které dostal do vínku od konstruktérů. Kromě tvrdého odpružení jim dominují ne zrovna pohodlné sedačky, křupavý chod páček pod volantem a naprosto zoufalé všechny menší svítilny. Couvací je úplně k ničemu, stejně jako lampičky v zavazadelníku či uvnitř. Jak se setmí, nevidíte nic. Naopak hlavní světla u základních modelů jsou snem každého, kdo má auto déle a servis si platí sám. Přístup k výměně klasické dvouvláknové žárovky H4 je totiž naprosto vzorný.
Tento článek je součástí balíčku AUTO+
Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!