Ojetý Fiat Punto 1.2i: Ital za dobrou cenu
Automobily Fiat nejsou mezi řidiči vnímány jako nějaké držáky. Pošramocená pověst se pak odráží na rychlejším poklesu cen ojetin, které nezřídka potkáváme na plochách autobazarů s opravdu atraktivními částkami. Přitom ne každý Fiat musí být automaticky špatnou volbou. Vysoká poruchovost pronásleduje především vozy z konce devadesátých let, mladší modely si vedou lépe.
Právě proto může být Fiat Punto druhé generace zajímavou volbou, zejména pokud se budeme bavit o verzi vyráběné po faceliftu (proběhl v roce 2003), tedy zbavené dětských nemocí, jež běžně provázejí nové modely po jejich vstupu na trh. Přesně takový vůz jsme si vyhlédli pro další test ojetiny v pražském autocentru Auto ESA. Jedná se o Fiat Punto z roku 2005, vybavený základní čtyřválcovou dvanáctistovkou, přičemž podle palubních přístrojů má za sebou 123 000 kilometrů.
Prostor pro posádku
Punto je zajímavým vozem také z hlediska nabídky místa. V rámci třídy patří k těm s největším zavazadelníkem, když nabízí přepravní prostor objemu 295 litrů. Samozřejmě zavazadelník není všechno, důležitý je také prostor pro posádku. Ten byl při uvedení na trh hodnocen kladně, z dnešního pohledu ale už o žádné terno nejde. Zejména cestující na zadních sedadlech nebudou nijak nadšeni z nabídky v oblasti kolen, pokud budou sedět vpředu vyšší postavy.
Námi testovaný exemplář je vybaven sedadly s dvoubarevným čalouněním, které oživují interiér a ladí s modrým metalickým lakem karoserie. Stav sedadel hodnotíme jako dobrý a stejně tak kladně můžeme hovořit o palubní desce, volantu či řadicí páce. Potěší přítomnost držáků nápojů i několika dalších odkládacích míst. Jediné, co v interiéru skutečně postrádáme, je tlačítko klimatizace. V létě by se nám s tímto vozem zrovna dvakrát jet nechtělo.
Motor a převodovka
Pod kapotou najdeme jednoduchý čtyřválec objemu 1,2 litru a výkonu 44 kW. To z něj samozřejmě trhače asfaltu nedělá, na druhou stranu nejde ani o vyloženého lenocha. Italské automobily jsou známé svým temperamentem a i malé Punto se základní pohonnou jednotkou trochu té jiskry má. Osmiventilový agregát slušně táhne odspodu, tedy samozřejmě s přihlédnutím k jeho objemu. Není příliš hlučný a netrpí nadměrnými vibracemi. Výrobcem udávaná kombinovaná spotřeba 5,7 litru není nereálná.
Nevelká maximální rychlost 155 km/h zájemce o Punto s úsporným motorem většinou netrápí, stejně tak zrychlení z 0 na 100 km/h za 14,3 sekundy řidiči běžně neřeší. Ale zpět k testovanému automobilu, vybavenému manuální pětistupňovou převodovkou. Potěšila nás přesnost řazení. Žádné nežádoucí vůle se nekonají, všechno funguje jak má. Celkově lze tedy říci, že je pohonné ústrojí v dobrém stavu.
Jízdní vlastnosti a komfort
Stav testovaného exempláře má zásadní vliv na jeho chování za jízdy. Zde jsme žádné nežádoucí odchylky nepozorovali, avšak prohlídka na zvedáku některé menší nedostatky odhalila. Výfukový systém se těší dobrému zdraví, ale na některých částech podvozku si nelze nevšimnout koroze. Naštěstí nejde o nic zásadního, podlaha i prahy jsou v dobré kondici. Jedná se o povrchovou korozi prvků náprav. Zde nám nemohl uniknout ani upadlý doraz v pružině pravého zadního kola a stav silentbloků předního příčného stabilizátoru. Ještě nejsou vyloženě špatné, jejich výměna se ale pomalu blíží. Dobrou zprávou je, že řešení obou těchto neduhů je korunovou záležitostí.
Zpět k jízdním vlastnostem - ty můžeme hodnotit jako průměrné. Tužší naladění podvozku nemusí sednout každému, ale jako daleko větší škraloup na komfortu vidíme již zmiňovanou absenci klimatizace. Zvýšit pohodlí řidiče může elektrický posilovač řízení standardně vybavený funkcí City, v praxi se však tato funkce zapínaná tlačítkem na palubní desce zdá zcela zbytečná. Řízení je totiž už ve standardním režimu tak přeposilované, že ani při parkování nepotřebujete zvýšit účinek posilovače. U ojetých vozů v podstatě jde jenom o elektronický prvek, který se může pokazit. A věřte nebo ne, v řadě Fiatů Punto skutečně režim City nefunguje!
Výbava a cena testovaného vozu
Již zmínkou o chybějící klimatizaci a naopak tak trochu přebývající funkci City posilovače řízení jsme vlastně nakousli další kapitolu týkající se výbavy testovaného vozu. Do té patří dvojice čelních airbagů, ABS nebo palubní počítač. Nechybí ani elektrické ovládání předních oken či centrální zamykání. Mnozí ocení také autorádio s přehrávačem CD - to všechno zabaleno do pětidveřové karoserie typu hatchback. Celkový vzhled vozu pak ještě vylepšují kola z lehkých slitin, nejedná se však o originální disky Fiat.
Takto vybavené Punto z roku 2005 se 123 300 ujetými kilometry si prodejce Auto ESA cení na 65 000 korun, což nám vzhledem k dobrému stavu vozu přijde jako zajímavá cena.
Expert Auto ESA radí
U zážehových dvanáctistovek si dejte pozor na nepravidelný běh za studena, turbodiesely 1.9 JTD zase někdy trápí vadné vstřikovače. Malý turbodiesel 1.3 JTD může být zajímavou volbou u automobilu s nízkým kilometrovým proběhem, u vozidel s vyšším proběhem ale bývá nadměrně opotřebený.
Známé jsou závady elektroniky, před koupí určitě prověřte veškerou elektrickou výbavu i funkci City posilovače řízení. Pozornost věnujte také převodovce - manuální ústrojí mají někdy opotřebené synchrony a poruchy se nevyhýbají ani automatickému řazení, ať už se jedná o jakékoli z nabízených typů.
Některé vozy trápí průnik vlhkosti do světlometů, známé je také praskání žárovek. Na přední nápravě se vyskytují vůle a výfuk nezřídka trápí koroze. Ta se objevuje ve formě povrchové koroze i na některých podvozkových dílech.
Fiat Punto 1.2i | |
Objem motoru (cm3): | 1242 |
Maximální výkon (kW/ot. za min.): | 44/5000 |
Maximální točivý moment (N.m/ot. za min.): | 102/2500 |
Zrychlení 0-100 km/h (s): | 14,3 |
Největší rychlost (km/h): | 155 |
Kombinovaná spotřeba dle výrobce (l/100 km): | 5,7 |
Rok výroby testovaného vozu: | 2005 |
Počet ujetých km dle palubních přístrojů: | 123 300 |
Cena vozu (hotovost/financování v Kč): | 65 000/45 000 |