Ojetý Fiat Tipo (356/357): Jak ujet předsudkům?
Dlouhá léta se účast Fiatu v nižší střední třídě nevyhnutelně chýlila ke konci. Jenže před šesti lety se po třech dekádách vrátilo jméno Tipo, automobilka se opět zhluboka nadechla a na svět přivedla jedno ze svých nejvzornějších dětí.
Není to tak dávno, co v kompaktní třídě patřilo ke slušnému vychování nabízet tři základní karosářské verze: hatchback, sedan a kombi. Dnes však má motoristická veřejnost, poblbnutá SUV, jiné priority. Někdejší kompletní paletu tří klasických karoserií udržují jen Renault, Toyota a Fiat. Právě kompaktní sedan u nich zažil renesanci v roce 2016, kdy fluence nahradila novinka Mégane GrandCoupé, corolla podstoupila výraznou modernizaci a Fiat poslal na trh tipo, představené rok předtím konceptem Ægea. Jeho mírně upravený název Egea zůstává v tureckém ceníku dodnes. Právě z orientálních továren přitom všechny zmíněné tříprostorové modely pocházejí. Hned na začátek si však objasněme, že turecká výroba nemá nic společného s tureckým hospodářstvím. Tamní auta jsou postavená pro tamní silnice – a proto podvozky musejí snést mnohem větší nástrahy cest než u aut z kontinentální Evropy či Velké Británie. Jednou z největších devíz tureckých aut bývá odolnost spodku.

Sedan má vlastní pravidla
Tipo v závodě Bursa nahradilo sedan Linea, proti němuž přineslo mnohem líbivější proporce. Největší část produkce byla vždy určena pro domácí trh, kde se sedany těší popularitě. Když se pak na jarním autosalonu v Ženevě 2016 představily hatchback a kombi, překvapily odlišnostmi. A protože se u nich naopak počítalo převážně s exportem do Evropy, mohly si dopřát i přeplňovaný motor 1.4 T-Jet nebo velký volně stojící displej místo maličké obrazovky.
Další změny jsou očím skryté, přesto mohou neznalé zaskočit. Jelikož každá ojetina není vybavena originálními na míru střiženými koberci, pamatujte na to, že pro jednotlivé modely platí jiné objednací číslo. Sedan se od ostatních liší tvarem podlahy. „Hlavní rozdíl je mezi předpínači bezpečnostních pásů, které jsou u sedanu vyvedeny jinak. Liší se proto plasty prahů, a tak třeba zadní koberce mezi jednotlivými modely vůbec nepasují,“ upozorňuje Petr Soukup, prodejce z dealerství Roškota-Janoušek. V oblasti podvozkových dílů však rozdíl nepoznáte – nápravnice i ramena zůstávají stejné. Jenže jaký guláš lze i z tak jednoduchého auta namíchat, dále dokládá třeba nabídka čtyř převodovek, kombinace různorodých motorů z Evropy i Ameriky nebo skutečnost, že na některých vzdálených trzích je tipo vybaveno i bubnovými zadními brzdami. Turecký sedan svůj mezikontinentální záměr neprozrazuje jen americkým ovládáním audiosystému tlačítky zespoda volantu, ale i manuálním přepínáním tachometru z km/h na míle (mph). Není tajemstvím, že turecké tipo se v letech 2018 až 2020 vyváželo i do Jižní Ameriky, kde vzkřísilo jméno Dodge Neon.
Tento článek je součástí balíčku AUTO+
Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!