Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ojetý Ford Focus II (2004-2011): Rozumná volba

Bazarové Recenze Bazarové Recenze 17. 8. 2015 • 09:58
44
76
Zobrazit náhledy (44)
Ford Focus Ford Focus Ford Focus Ford Focus Ford Focus Ford Focus Ford Focus Ford Focus Ford Focus Ford Focus Ford Focus Ford Focus Ford Focus Ford Focus Ford Focus Ford Focus Ford Focus Ford Focus Ford Focus Ford Focus Ford Focus Ford Focus Ford Focus Ford Focus Ford Focus Ford Focus Ford Focus Ford Focus Ford Focus Ford Focus Ford Focus Ford Focus Ford Focus Ford Focus Ford Focus Ford Focus Ford Focus Ford Focus Ford Focus
Ford Focus druhé generace výrazně zlepšil antikorozní ochranu, dostal v zásadě spolehlivé motory a především mu zůstaly vynikající jízdní vlastnosti.

Ford Focus druhé generace přišel na trh v roce 2004. Postupně se do výroby dostalo plno karosářských variant: vedle tří- a pětidveřového hatchbacku bylo v nabídce také kombi, sedan a dokonce i kupé-kabriolet s pevnou skládací střechou. V roce 2007 vůz prodělal facelift a i když nová generace Focusu přišla v roce 2010, druhá dobíhala ještě v roce 2011.

Na trhu je široký výběr karosářských verzí i motorů. Některé jednotky jsou velmi žádané a budete se muset obrnit trpělivostí, než je seženete. Ford Focus sloužil hojně nejen jako služební auto, ale i v rukách soukromníků. Nejsou výjimkou vozy, které za deset let najezdily méně než 100.000 kilometrů.

Nicméně především služební auta, ve kterých se střídali řidiči, mají za sebou těžký život. Sice mohou být levná, ale v případě Fordu Focus je lepší si připlatit za relativně mladý a málo jetý exemplář.

Facelift v roce 2007 značně uhladil design a automobil zmodernizoval, ale konstrukčně se toho na Focusu mnoho nezměnilo. Dokonce i většina motorů zůstala. Větší změny nastaly až v roce 2010 optimalizací agregátů na emisní normu Euro 5. To vystavilo stopku jinak velmi oblíbenému (a dobrému) turbodieselu 1.8 TDCI.

Ještě se sluší zmínit, že vedle stylové verze Focus CC se skládací střechou byly v nabídce Fordu i modely pro nadšence a řidiče, kteří si potrpí na dynamiku a sportovní jízdní vlastnosti. Model Focus ST s přeplňovaným pětiválcem 2.5 od Volva byl pojatý jako konkurence Volkswagenu Golf GTI, ale nabízel osobitější charakter a více výkonu.

Ještě ostřejší byla verze Focus RS se stejným motorem laděným na výkon 224 kW. Vůz dostal nové přední zavěšení, samosvorný diferenciál a výrazný bodykit. Specialitou je pak limitovaná série RS 500, která sice přináší proti RS větší výkon, ale v reálném provozu je rozdíl sotva znatelný. Verze RS navíc bývají často používány na okruhu nebo při amatérských závodech.

Jaký motor vybrat?

V případě Focusu by možná bylo lepší se zeptat, jaký motor nevybrat. Ne úplně dobrou volbou je naftová jednotka 1.6 TDCI, která trpí na přetěžování, a tak ji potkávají problémy s ventilem EGR, vstřikováním, turbodmychadlem a celkově opotřebovanými vnitřnostmi. Zlobí také filtr pevných částic. Nejsou výjimkou motory, na kterých se prvních 100.000 km náročného provozu dost podepsalo.

Pokud kupujete auto od soukromníka, který se o motor staral a poctivě měnil olej, bude všechno pravděpodobně v pořádku. Nicméně jestli chcete turbodiesel, hledejte motor 1.8 TDCI. Je to sice těžká celolitinová jednotka, ale je velmi odolná a spolehlivá a navíc nabízí dost síly, nízkou spotřebu a nenáročný provoz.

Turbodiesel 1.8 TDCI potřebuje pravidelné výměny oleje a opatrné zahřívání a dochlazování. Pokud mu někdo dává za studena “za uši”, většinou to motor odnese prasklou hlavou válců. Může se objevit také porucha turbodmychadla a kdo tankuje nekvalitní naftu, tomu mohou odejít jinak spolehlivé vstřikovače.

Když už jsme u turbodieselů, jednotka 2.0 TDCI původem od PSA je také dobrá volba, zejména ve spojení s dvouspojkovým automatem PowerShift. Pokud se vám nechce řadit, berte tuhle kombinaci pohonu. Čtyřstupňové automaty dodávané k benzinovým motorům kradou výkon, kombinace 1.6 TDCI s převodovkou CVT vás nepotěší.

Zážehové motory jsou povedené a v zásadě spolehlivé. Skvělá volba je atmosférická jednotka 1.6 16V o výkonu 74 kW, kterou měl i tento testovaný hatchback. Je to živý, ochotný a vcelku příjemný motor. Sice trochu hlučnější, zejména na dálnici kvůli krátké pětce, ale pokud jezdíte v okolí města a na dálnici zavítáte jenom občas, pro Focus je to úplný ideál.

Spotřeba je velmi rozumná, motor je nadmíru spolehlivý a jediné, co potřebuje, jsou pravidelné výměny oleje po roce nebo 15.000 km a výměna rozvodů. Interval se liší podle modelu a trhu, ale obvykle je dobré ho pro jistotu zkrátit na 120.000 km.

Zajímavé je, že papírově silnější verze šestnáctistovky Ti-VCT s proměnným časováním ventilů nejede tak dobře a i když má mít menší spotřebu, v reálném provozu si řekne o více benzinu. Berte proto raději slabší motor.

Jedna-čtyřka se hodí hlavně do města, navíc se vyskytuje většinou ve vozech bez doplňkové výbavy. Zajímavé jsou motory 1.8 a 2.0 od Mazdy, které mají jako jediné spolehlivý rozvod řetězem. Pozor ale na ty, které přejížděly výměny oleje, mohou mít značně opotřebované vačky.

V případě těchto motorů je důležitá servisní historie, ale v zásadě by měly být v pořádku. Dynamika silnějších verzí je příjemná a s dvoulitrem jede Focus skutečně hezky při stále rozumných nákladech na provoz. Zábavný charakter vozu a skvělé nastavení podvozku tak naplno vyniknou. Ovšem podvozek musí být v pořádku, stejně tak brzdy. Investice do kvalitních tlumičů, pružin, silentbloků a uložení podvozku se z dlouhodobého hlediska rozhodně vyplatí.

U převodovek počítejte s trochu těžkopádným chodem a silnější motory mohou mít opotřebovanou spojku. Ohledně opotřebení jsou pak samostatnou kapitolou modely ST a RS, u kterých spojka odchází docela rychle a stejně tak přední pneumatiky. U vozů na nízkoprofilových pláštích se také začne brzy ozývat podvozek.

Na co si dát ještě pozor

V interiéru najdete dostatek místa a i zavazadelník hatchbacku je veliký. Stěhováci asi ocení kombi, třídveřová verze je trochu nepraktická a proti pětidveřovému modelu nepřináší žádné výraznější výhody. I model ST se vyráběl v pětidveřovém provedení, Focus RS byl jenom třídveřový.

Uvnitř se zlepšila kvalita použitých materiálů a dílenské zpracování. Choulostivé je například čalounění sedadel, přičemž plasty na exponovaných místech a kůže na volantu se postupem času ošoupou. I obložení kufru se po nějaké době opotřebuje. Interiér zkrátka potřebuje péči, aby vypadal pěkně, “vybydlená” auta v bazarech příliš nelákají.

U druhé generace Fordu Focus se značně zlepšila antikorozní ochrana, takže by vůz neměl reznout. Nicméně povrchová koroze výfuku a podvozkových dílů nebo bubnových brzd je normální.

Důkladně vyzkoušejte všechny elektronické fičury a čím méně elektroniky automobil a motory mají, tím lépe z dlouhodobého hlediska. Náladovost některých exemplářů jejich majitele netěší. Zlobí například centrální zamykání, občas i autorádio nebo palubní počítač a přístrojový panel. Občas se vyskytne nefunkční zadní stírač a ostřikovač zadního okna. Pozor také na chod a funkci zámku kapoty, ovládá se totiž klíčem od zapalování. Objevit se může i vlhkost ve světlometech.

Celkové hodnocení

Ford Focus druhé generace je ve výsledku vynikající automobil. Pokud se vyhnete turbodieselu 1.6 TDCI, s žádnou jinou pohonnou jednotkou chybu neuděláte. Auto už také nerezne a k pohodlí, dobré kvalitě a praktičnosti přidává ještě skvělé jízdní vlastnosti.

Výhodou Fordů je dostupný a poměrně jednoduchý servis s příznivými cenami náhradních dílů. Pokud vám jde o spotřebu a nízké provozní náklady, berte rozhodně turbodiesel 1.8 TDCI. Jestli toho ale zase tak moc nenajezdíte a na dálnici zavítáte jenom občas, kupte si klasický motor 1.6 16V.


Plusy

  • Výborné jízdní vlastnosti
  • Spolehlivé a ochotné motory
  • Dobrá antikorozní ochrana
  • Výběr z karosářských verzí
  • Dostatek ojetin a příznivé ceny

Minusy

  • Problémy s motorem 1.6 TDCI
  • Malá nabídka vozů s automatem
  • Nižší kultivovanost jízdy

Ford Focus II – informace o testovaném voze
Objem motoru (cm3)1596
Největší výkon (kW/min)74/6000
Točivý moment (N.m/min)143/4000
Převodovka5 MT
Pohotovostní hmotnost1276 kg
Palivová nádrž55 l
Zavazadlový prostor385/1247 l
Největší rychlost (km/h)180
Zrychlení 0-100 km/h (s)11,9
Kombinovaná spotřeba (l/100 km)6,7
Rok výroby testovaného vozu2006
Počet ujetých km dle tachometru143 800
Cena vozu (financování/hotovost v Kč)75 000/110 000

Vybraní konkurenti:

Škoda Octavia II

Nejoblíbenější ojetina na českém trhu stojí více než Ford Focus a i když má větší zavazadelník a solidní jízdní vlastnosti, Focus jezdí výrazně lépe a má podobně prostorný interiér. Kvalita interiéru Octavie je trochu lepší. U škodovky ovšem pozor na její původ a na stočené tachometry, je totiž častým cílem podvodníků. Pečlivě vybírejte motor a vyhněte se notoricky problémovým jednotkám.

ford focus ceskytrh levnaauta bazar ford focus ceskytrh levnaauta bazar

Renault Mégane III

Francouzský konkurent Focusu zaujme solidním interiérem, dobrou výbavou a slušnými jízdními vlastnostmi, ale nepotěší poněkud kolísavá kvalita zpracování. Raději hledejte automobil z posledních let výroby s menším počtem ujetých kilometrů. Vyhněte se pro jistotu turbodieselu 1.5 dCi a chtějte klasický benzinový agregát objemu 1,6 l: je jednoduchý, spolehlivý a levný na údržbu. Pozor na funkci elektroniky a stav podvozku.

ford focus ceskytrh levnaauta bazar ford focus ceskytrh levnaauta bazar

Hyundai i30

Hyundai postavil s i30 první solidní vůz a i když jsou jízdní vlastnosti dobré a nabídka prostoru slušná, kvalita dílenského zpracování je spíše průměrná a odolnost konstrukce příliš nenadchne. Slabě dimenzovaný je třeba podvozek. Vozy s větším kilometrovým proběhem už toho mají za sebou hodně a plno exemplářů trpí na zanedbávaný servis. Pokud najdete udržovaný kousek se servisní historií, mohla by to být dobrá koupě. Turbodiesely 1.6 CRDI nejsou zázračně úsporné a jejich servis se může dlouhodobě prodražit.

ford focus ceskytrh levnaauta bazar ford focus ceskytrh levnaauta bazar

Text a foto: Dalibor Žák a archiv

Související články

Témata
Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly

Diskuse: Přidat názor

Dobrá volba
| 24. 8. 2015
Kompromis. Dobře vybrat, koupit radši dražší a v max výbavě. Kámoš ho kupoval u Trotiny v Hradci. Mělo to samý problém. Kolega v práci kupoval u Auto ESA- do auta narval další pade aby jezdilo. je to fakt někdy těžký vybrat. Já dobré zkušenosti taky nemám.
Volba s vykřičníkem
| 20. 8. 2015
A proc az po FL, kvuli te korozi nebo sedadlum?
Prověřit sedadla a praktičnost
| 18. 8. 2015
To je taky moje, auta nechavam viset jen na kvaltu - normalne parkuju v garazich, ale tehdy se rekonstruovalo a auta musela byt venku :-)
Ale uprimne receno na ulici je to i pres zony fakt peklo, staci jedni sousedi navic a uz musim hledat misto okolo bloku.
FF2 2005 - servisna historia
| 18. 8. 2015
Detailny rozpis.

Mala GO zadnej napravy v cena asi 500 eur (ceny su z neznackoveho servisu za NEoriginal diely):
- zadna naprava silentbloky 2x 16
- velke rameno zadna naprava 2x 98
- male rameno zadna naprva 2x 50
- geometria 30
- praca cca 100

Predne silentbloky + drazkovy remen.
- drazkovy remen 24
- silentblok ramena predny 2x 30
- geometria predok 20
- praca 42
(NEoriginal diely zo servisu)

Lanka rucnej brzdy + zamok vodicovych dveri:
- hlavne lanka BOSCH 26
- koncove lanka BOSCH 2x 6.20
- zamok vodicovych dveri (second-hand) 35 (novy origos je tusim cez 100 eur)
- praca 87
(diely kupene mimo servis)

Zapalovacie kable NGK 40.

Tesnenie veka ventilov + cistenie/mazanie bubnov + dorobenie kabla na kameru 40 eur komplet. (NEoriginal servis)

Prasknuta servo hadica (cca 300 eur).
- servo hadica 125
- 2 drazkove remene 78
- holender 18
- kvapalina 12
- praca 60
(NEoriginal servis)

Lakovanie prednych blatnikov - standardne hrdzavenie hran - 200 eur.
(NEoriginal servis)

Spojka komplet:
- Valeo 200
- spinac kufra (second hand 20)
- praca 180 (original servis)

Zapalovacie kable + cievka, vymena mrazovych poistiek:
- kable (second-hand, 20)
- cievka (pouzita, 40)
- praca 100 (original servis)

Zadne lozisko s nabojom SKF a pracou 150eur. (NEoriginal servis)

Ceny dielov si vies pozriet napr. na AutoKelly. Su ale hodne predrazeny.
Cena prace samozrejme zaleziaod servisu a od vzajomnej dohody.
Original Ford pyta na Focusa od 40 eur/hod.
[odkaz]
Avatar - Ozzman
Prověřit sedadla a praktičnost
| 18. 8. 2015
Ano 1,6 Tdci 77kw econetic písí o nem ve vlaknu vyse. Výbava nevím, asi nějaký trend , jednoznačne nejchdsi Fofo 3 co sem jezdil a oproti pofl interiér horsi.

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku