Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ojetý Ford Mondeo Kombi: Sázka na benzin 2.0 Duratec

Bazarové Recenze
Diskuze (72)
Minulá generace Fordu Mondeo patří k velmi oblíbeným bazarovým autům. Téměř každý touží po turbodieselu, ale test benzinového dvoulitru ukázal, že by se na něj zapomínat nemělo.

Ford Mondeo třetí generace (někde se setkáte s označením čtvrtá, ale druhý model z let 1996 až 2000 byl vlastně jenom modernizovaná první generace) se začal prodávat v roce 2007 a na trhu vydržel dodnes, kdy postupně nabíhá opožděná generace čtvrtá. Dokonce ještě koupíte skladová nová auta této třetí generace.

Nicméně nás zajímá bazar, a v tomto směru ojetý Ford Mondeo III patří ke stálicím a vyhledávaným autům. Zlepšuje se totiž jeho pověst a klientela postupně zapomíná na problémy s turbodiesely a korozi generace minulé.

Kolegové poměrně nedávno testovali toto Mondeo s velmi oblíbeným naftovým motorem 1.8 TDCI, který sice kdovíjak nenadchne dynamikou a kultivovaností, ale je odolný a prodával se výhradně bez filtru pevných částic. Já jsem si ale cíleně půjčil v bazaru na test benzinové Mondeo Kombi s atmosférickým dvoulitrem a manuální převodovkou.

I benzin ho utáhne

„To vůbec nepojede odspodu a bude to strašně žrát,“ řeknete si určitě, ale věřte, že se s tímhle motorem jezdí velmi příjemně. Jistě, není to žádný dálniční střelec, ale jeho 107 kW dosahovaných v 6000 ot./min a 185 N.m v 4500 ot./min bohatě stačí na udržování tempa i ve stoupání s naloženým autem.

Stačí trochu pracovat s lehce jdoucí pákou pětistupňového manuálu (nic jiného vám ani nezbývá, s automatem se tenhle motor neprodával) a bez problémů udržíte krok i s dvoulitrovými turbodiesely. Spotřeba se přitom v reálném světě drží okolo osmi litrů na 100 km a i při častém využívání výkonu motoru se nedostane výrazně za devět litrů. Mimo město a na dálnici jsem neměl problém dostat se s prázdným autem na šest a půl litru.

Při obsazení benzinového Mondea Kombi třemi dobře živenými dospěláky sice pružná dynamika značně uvadne, ale jakmile se automobil dostane na cestovní rychlost, bude ji udržovat. Navíc si cestující nemohou stěžovat na nedostatek místa. Za řidičem vysokým 180 cm ve správném posazu zůstává opravdu spousta místa.

Ford Mondeo III můžete mít ve třech karosářských provedeních. Ne moc oblíbený je sedan se sice velkým, ale špatně využitelným kufrem. Větší zájem je o liftback s gigantickým zavazadelníkem a jeho dobrou využitelností. Já testoval kombi a to je samozřejmě ideální stěhovák. Nepotěší sice schod po sklopení zadních sedadel, ale co do objemu to musí stačit každému.

Řízení bude bavit

Jakkoli je Ford Mondeo praktické a především pohodlné auto, potěší i řidiče, který si potrpí na prvotřídní jízdní vlastnosti. Pokud má vůz v pořádku podvozek a kvalitní pneumatiky, je skvěle ovladatelný a především řidičsky zábavný. Ani pak nepotřebuje silný motor, aby se v něm šofér nenudil.

Řízení je příjemně mechanické s dostatkem zpětné vazby a podvozek pohotově poslouchá na povely řidiče. Když jste agresivní a prudce uberete v zatáčce plyn, Mondeo velmi ochotně utáhne stopu a při troše snahy není problém tohle auto přemluvit k přetáčivosti. S rodinným kombi s pohonem předních kol to asi nikdo dělat dobrovolně nebude, ale je dobré vědět, že se Mondeo jenom líně netáhne za předkem jako konkurenční citroëny, peugety či volkswageny.

Co se ergonomie týče, na některé záležitosti je třeba si zvyknout, zejména na ovládání navigace a palubních systémů. Ale řidič má široce nastavitelnou sedačku i volant, všechno důležité je v dosahu a brzy se naučíte ovládat všechny důležité funkce hmatem poslepu, což například v moderních autech s dotykovými displeji dost dobře nejde.

V interiéru ale nepotěší poněkud slabší kvalita materiálů a bohužel i dílenské zpracování. Ford Mondeo po 150.000 km vypadá často docela vybydleně, lesklé plasty jsou poškrábané, čalounění sedaček může být potrhané a při jízdě auto vrže.

Diesely drží, ale pozor na filtry

Že vy stejně chcete naftu? Kupte si ale nejraději motor 1.8 TDCI s manuálním šestikvaltem, kdy šestka snižuje provozní otáčky na dálnici a motor lze díky menším mezerám mezi rychlostmi lépe udržet v ideálním pásmu otáček. Jednotka je to odolná, jenom potřebuje citlivé ohřívání a dochlazování.

Motor 2.0 TDCI od Peugeotu už netrpí na dřívější problémy se vstřikováním a na rozdíl od francouzských příbuzných nemá takové problémy s ventilem EGR. Je odolný, kultivovaný a dostatečně silný, navíc do roku 2010 ho ještě celkem snadno seženete bez filtru pevných částic.

Jednotka 2.2 TDCI je papírově silná, ale nemá příliš příjemný průběh výkonu. Navíc nepotěší reálnou spotřebou a "žere" spojku. Ta ale obecně u všech turbodieselů v Mondeu odchází rychleji. A motor 1.6 TDCI? Ten spíše nebrat!

A jak jsou na tom benziny?

Testovaný dvoulitr Duratec se spolehlivými řetězovými rozvody je trvanlivý, nadmíru tichý a dostatečně silný. Navíc se dá snadno přestavět na E85, což oceníte v momentě, kdy ceny paliva zase vyletí výrazněji nahoru.

Atmosférická šestnáctistovka je na Mondeo docela slabá a na palivu neušetříte, vezme si také osm až devět litrů, protože jí musíte držet "pod krkem". Dvatrojka by nejela špatně, kdyby jí výkon nekradl trochu líný automat. A přeplňovaný motor 2.5 Turbo od Volva je zajímavý dynamicky, ale asi vás odradí spotřeba 11 litrů na 100 km a hlavně riziko prasklé stěny válců, což se velmi špatně diagnostikuje.

Nové přeplňované motory EcoBoost jsou zajímavé, zejména menší šestnáctistovka, která se jeví jako velmi spolehlivá a reálně úsporná. Pozor ale na stav turbodmychadla. Dvoulitry jsou papírově silné, ale nemají moc příjemnou reakci a se standardně dodávaným automatem PowerShift si příliš nerozumějí. Teprve pozdější verze s manuálem byla skutečně dobrá, ovšem to je ještě moc nové auto na to, aby o něm mělo smysl mluvit jako o ojetině.

Když nechcete řadit

Nabídka automatických převodovek je dosti omezená. U benzinových motorů jste našli buď poměrně spolehlivý automat s měničem k jednotce objemu 2,3 litru, nebo dvouspojku PowerShift u motorů EcoBoost. Dvoulitrové turbodiesely měly měnič nebo později dvouspojku, dvadvojka měnič.

Automaty jsou spolehlivé, ale u převodovky PowerShift pozor na to, zde v ní byl po 60.000 km vyměněn olej. Auta, která například tahají přívěs nebo jezdí často po městě, potřebují výměnu oleje ještě dříve. I v převodovce s měničem by se olej měl vyměnit, i když Ford tvrdí, že je tam doživotní náplň. Kdo tedy neposlechl rady servisu a olej po zhruba 60.000 km nevyměnil, koleduje si o problém.

Časté problémy

U ojetého vozu Ford Mondeo počítejte s opotřebovaným podvozkem, který není tak trvanlivý jako třeba u MPV S-Max. Pozor si dejte na stav spojky a brzd a dobře vyzkoušejte chod automatu. Ideálně si najděte táhlé stoupání, ve kterém nesmí v nízkých otáčkách pod zátěží převodovka prokluzovat a cukat autem.

Pokud naftový čtyřválec 2.0 TDCI hůře startuje, může jít vedle problému se žhavicími cívkami také o odkapávání oleje na startér. Pozorně vyzkoušejte veškerou elektroinstalaci, která rovněž může potrápit. Funguje navigace? Vyhřívá se čelní a zadní sklo? Jdou nastavovat elektrická zrcátka?

Celkové hodnocení

Ford Mondeo třetí generace je v zásadě velmi dobrý automobil. Používá obecně spolehlivé motory, dobře jezdí, je pohodlný, kultivovaný a praktický. Navíc v porovnání se soupeři, jako je třeba Volkswagen Passat nebo Opel Insignia, stojí nejméně a i náhradní díly na něj jsou levnější. Navíc teď toto Mondeo postupně spadá do levnější kategorie servisních prací a náhradních dílů značky Ford než v případě úplně nového auta.

Velký pozor ale dejte na to, od koho automobil kupujete a snažte se odhadnout jeho dřívější používání. Některá auta na trhu mají za sebou velmi těžký život, tak se nebojte otočit a podívat se po něčem jiném. Já bych byl nadmíru spokojený s benzinovým dvoulitrem, který mělo testované auto, ale jestli za každou cenu chcete turbodiesel, s jednotkou 1.8 TDCI bez filtru chybu rozhodně neuděláte.

U dvoulitrů TDCI pozor, zda automobil filtr pevných částic má mít, ale byl dodatečně odstraněn. Takový vůz nesplňuje vyhlášku a budete mít problémy na emisích a STK. Proto si kupte jednaosmičku nebo benzinový dvoulitr a budete mít skutečně solidní auto.

Plusy

  • Jízdní vlastnosti a ovladatelnost
  • Prostorný interiér
  • Pohodlí a kultivovanost
  • Spolehlivé motory
  • Relativně příznivé ceny ojetin
  • Nízké ceny servisu a náhradních dílů>

Minusy

  • Kvalita zpracování interiéru
  • Motor 1.6 TDCI bývá dosti unavený
  • Výměny a opravy DPF u dieselů se prodraží
  • Hodně aut má za sebou těžký život
  • Absence verze s pohonem 4x4
  • Omezená nabídka vozů s automatem
Ford Mondeo Kombi 2.0 Duratec - informace o testovaném voze
Objem motoru (cm3) 1999
Největší výkon (kW/min) 107/6000
Točivý moment (N.m/min) 185/4500
Největší rychlost (km/h) 205
Zrychlení 0-100 km/h (s) 10,3
Převodovka 5M
Pohotovostní hmotnost (kg) 1421
Spotřeba (l/100 km) 11,2/6,0/7,9
Rok výroby testovaného vozu 2008
Počet ujetých km dle tachometru 155 866
Cena vozu (hotovost/financování v Kč) 220 000/175 000

Vybraní konkurenti:

Volkswagen Passat B6/B7

Konkurenční Volkswagen má o něco kvalitnější interiér a působí bytelnějším dojmem, ovšem nenabízí tak dobré jízdní vlastnosti a řízení. Samotná kultivovanost jízdy a komfort jsou srovnatelné s Mondeem, stejně tak dynamika. Passat se také dělal jako čtyřkolka, Mondeo ne. U Passatu je ale větší riziko koupě stočeného auta, dobře totiž maskuje skutečný proběh. Kupujte proto jenom z prověřeného zdroje a pozor na stav turbodieselů 2.0 TDI.

ford mondeo bazar ford mondeo bazar

Opel Insignia

Opel se vyprofiloval jako docela povedené auto. Sice není kvalita zpracování a hlavně prostornost interiéru prvotřídní a dynamiku otupuje vysoká hmotnost automobilu, ale co se mechanické spolehlivosti týče, jsou motory a převodovky velmi odolné. Opel si také dobře drží cenu a koupíte i verzi s pohonem 4x4. Pozor ale na funkční elektroniku, stav podvozku a smiřte se s horší kultivovaností naftových motorů.

ford mondeo bazar ford mondeo bazar

Citroën C5 (od 2008)

Zejména v provedení Tourer je tento Citroën velmi povedený automobil. Zvyk vyžaduje ergonomie ovládání, ale po mechanické stránce je C5 docela spolehlivá. Motory 2.0 HDI jsou v pořádku, pozor jenom na stav převodovky a funkci elektroniky. Vzduchový podvozek by měl vydržet hodně. Výhodou jsou i docela nízké ceny poměrně mladých a dobře vybavených aut. Jízdní vlastnosti jsou ale pouze průměrné a ani pohodlí posádky není na kdovíjaké úrovni.

ford mondeo bazar ford mondeo bazar

Text a foto: Dalibor Žák a archiv

Bazarové Recenze
Diskuze (72)
1. 4. 2015 22:57
Předchůdce
Hm... právě jsem koupil předchudce, Turnier 2.0i 2004, tak doufám, že to bude po prvotním servisu v pořádku :-) Nejsem tak bohatý, abych si mohl dovolit naftu.
Avatar - miromen
25. 3. 2015 02:21
Re: Škoda, že nástupce nejde v jeho šlépějích....
Jak už někdo psal. Svět se v p.rdel obraci kdy Passat je jizdně schopnějši a Mondeo komfortnějši. On vubec Ford nějak měkne a to prakticky ve všech kategoriich.
24. 3. 2015 21:23
Mondyjé
Je to držák, bezesporu, u nás v ulici parkují 3 ty staré megakufry. Nicméně hodně kusů co jsem viděl bylo totálně zhuntovaných. Převážně ty s tažným zařízením. Kdo se v tom nevyzná je někdy lepší koupit s autobazaru, tam tomu při výkupu rozumí víc a neuvěří jen tak tomu že je to po dědovi a stálo to v garáži. Ono se stačí podívat na ty zázraky na bazoši, annonci, otomotu a podobně..Ověřte, zda na autě není nesplacený leasing, zástava či exekuce!
Avatar - ladsla
24. 3. 2015 20:01
Re: Škoda, že nástupce nejde v jeho šlépějích....
zejména s poslední větou je velký souhlas. KLIŠÉ které přechází ve světonázor že Mondeo jezdí jenom dobře - "moudro" které někdo někam napsal aby byl zajímavý a už to frčí všude.

Přijde mi to hodně přehnané. Srovnávám teď odcházející generaci a tu příchozí.

mimo téma této minidiskuse : Měl jsem doposud všechny generace mimo MKII., tu první a třetí v maximální motorizaci a dovolím si mírně polemizovat . taková první generace s V6 od yamahy a aktuální EB , to je prostě nesrovnatelné, sorry. Celkově se auto vylepšilo o světelné roky a srovnávat ho dneska s pašíkem je pořád hodně optimistcké vůči VAG ( pokud Passat nemá aktivní podvozek ) . Ano, na extrému už to není co to bylo, ale prosím vás - kdo je cílová skupina zákazníků ? Koho to ve finále trápí ?
Pořád je to hlavně dálniční dostavník pro obchodní zástupce atd. a jako žrout kilometrů při stávajícím TCO - můžete mi ukázat lepší řešení ?

24. 3. 2015 18:21
Re: kufor
Presne nevim, nejsem automechanik. Na internetu lze dohledat prirucky vyrobce pro servisy, kde se mluvi o diagnostice v zabudovanem stavu, ale je k tomu potreba specialni naradi a je otazkou, kolik servisu ho ma. Jinak je ale jednoznacna diagnostika obtizna. U me se to tehdy treba projevovalo silne jen pri teplotach pod nulou, pri plusovych teplotach vetsinou (!) skoro vubec. Az kdyz ten dvojhmotak vybudovali, bylo jasny, ze je vymlaceny...