Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ojetý Opel Astra H: Motory jsou OK, pozor však na elektroniku

Bazarové Recenze Bazarové Recenze 26. 3. 2015 • 17:21
33
62
Zobrazit náhledy (33)
Opel Astra Opel Astra Opel Astra Opel Astra Opel Astra Opel Astra Opel Astra Opel Astra Opel Astra Opel Astra Opel Astra Opel Astra Opel Astra Opel Astra Opel Astra Opel Astra Opel Astra Opel Astra Opel Astra Opel Astra Opel Astra Opel Astra Opel Astra Opel Astra Opel Astra Opel Astra Opel Astra Opel Astra
Když přišel Opel Astra v roce 2004 na trh, žil ve stínu Volkswagenu Golf a Fordu Focus. Jenže časem se ukázalo, že jde o velmi solidní a kvalitně postavený automobil.

Opel Astra třetí generace se začal prodávat v roce 2004 a ve výrobě vydržel do roku 2010, kdy ho nahradilo současné třetí vydání. Automobilka nabízela vedle klasického a oblíbeného pětidveřového hatchbacku také třídveřový model GTC, kombi Caravan, sedan a dokonce kupé-kabriolet TwinTop.

Nepříliš obvyklý sedan a častější kombi Caravan mají o 89 milimetrů delší rozvor, což se projevuje především místem na zadních sedadlech, kterého zrovna Opel Astra H nemá na rozdávání. Přece jenom je to klasický model nižší střední třídy z doby, kdy se ještě tato auta dělala poměrně kompaktní.

Rozhodně se ale nedá říci, že by byl Opel Astra nepraktický a malý. Proti konkurenci naopak nabízí slušně řešený vnitřní prostor a dobrou velikost zavazadelníku, i když někteří majitelé si stěžují na zúžený vstupní otvor do zavazadlového prostoru, což komplikuje převážení velikých předmětů. Pokud ovšem nepotřebujete třikrát týdně stěhovat skříň, bude vám Opel Astra bohatě stačit.

Pozor na elektroniku

Chvíli ale budete muset hledat automobil s bohatou výbavou. Většina Aster na trhu ojetin má jenom to základní, ale klimatizace, centrální zamykání a slušné autorádio bývá prakticky ve všech autech. Navíc u tohoto Opelu platí, že čím méně elektronických hraček, tím lépe. Některé ovladače a spínače totiž dost zlobí.

Nejčastěji se objevují problémy s ovládáním klimatizace, ale i spínače autorádia nebo dokonce směrovek, tempomatu a stíračů mohou být nefunkční. Všechno proto dobře vyzkoušejte, ať s tím pak nemáte zbytečné starosti.

Kvalita použitých materiálů v interiéru je jenom průměrná a třeba takový Volkswagen Golf působí hodnotnějším dojmem. Nicméně ergonomie ovládání je na úrovni a řidiči různých postav si v Astře najdou dobrou polohu za volantem. I řízení Opelu je příjemné a i když nemá takovou odezvu jako řízení ve Fordu Focus, jezdí se s ním hezky.

Podvozek Opelu Astra je celkem odolný a zadní jednoduchá vlečená náprava je prakticky nezničitelná. Snad jenom u přetěžovaných kombi se může po větším kilometrovém proběhu projevovat vůle v zavěšení a u aut s větším nájezdem hučí ložiska. Přední náprava tolik nevydrží a zvláště s těžkými turbodiesely a na nízkoprofilových kolech se mohou poměrně brzy objevit v předním zavěšení vůle.

Po stránce jízdních vlastností nemůžete od Opelu Astra očekávat zázraky, ale je to poměrně příjemné auto, pokud má podvozek v pořádku, seřízenou geometrii a kvalitní pneumatiky. Automobil je čitelný, bezpečný a se silnějšími motory nabízí poměrně slušné řidičské zážitky. S nízkoprofilovými koly a sportovním podvozkem to ale není úplně ono, Astra není sportovní vůz.

Opel Astra H také dobře odolává korozi, ale počítejte s věcmi jako je vlhkost ve světlometech, orezlý výfuk nebo problémy s motorky stíračů. Pozor si dejte na exempláře po nehodě. Pokud je auto opravené pořádně a bouračka nepoškodila nosné prvky karoserie, můžete být relativně v klidu. Větším bouračkám se ale raději vyhněte.

Turbodiesel 1.3 CDTI raději ne

Nabídka motorů je slušná a většinu pohonných jednotek lze doporučit. I úplně základní benzinová čtrnáctistovka o výkonu 66 kW na auto stačí, i když žádný dálniční střelec to pochopitelně není. Benzinová šestnáctistovka je také dobrá.

Ideální volbou z hlediska rovnováhy mezi dynamikou a náklady je benzinová osmnáctistovka, která se dělala ve verzi o výkonu 92 kW a později dokonce 103 kW. Zejména silnější provedení uspokojí řidiče vyžadující rozhodnější dynamiku, přesto se dá reálná spotřeba motoru udržet někde kolem 7 l na 100 km.

Přeplňované benzinové motory jsou na Astru H už možná trochu zbytečné a jejich vyšší výkon překračuje možnosti poměrně jednoduchého podvozku Opelu. To vynikne třeba u verze OPC, která trpí na nedotáčivost a neřídí se tak dobře jako Ford Focus ST nebo Volkswagen Golf GTI.

Z naftových motorů lze doporučit všechny agregáty s výjimkou 1.3 TDCI, který není příliš povedený. Často pracuje pod plnou zátěží a velmi brzy u něj dochází k nadměrnému opotřebení. Vzroste spotřeba oleje, odchází turbodmychadlo a objevují se věci jako propálené písty.

Jednotka 1.7 CDTI je sice hlučná a hrubá, ale je odolná a v zásadě spolehlivá. S turbodieselů je to pro Astru asi nejrozumnější verze. Když se vyhnete provedení o výkonu 81 kW, které se prodávalo i s filtrem pevných částic, prakticky vás nečeká žádná katastrofa. Jistě, mohou se objevit klasické potíže naftových motorů, ale v tomto případě se vyskytují obvykle později než u některých konkurentů.

Turbodiesel 1.9 CDTI je sice silný, ale už poněkud přetěžuje přední nápravu Astry a brzy se pak projevují vůle v zavěšení. Menší motor je levnější na provoz, přitom dynamicky na 1.9 CDTI zas tak výrazně neztrácí. U silnějších dieselů také pozor na dvouhmotové setrvačníky a stav spojky. U jednadevítky se může objevit také porucha vířivé klapky v sání.

Nechce se vám řadit?

Pokud toužíte po voze s automatickou převodovkou, moc na výběr nemáte. Opel Astra H se dodával buď s robotizovanou skříní Easytronic, nebo klasickým hydrodynamickým měničem. Rozhodně je ale lepší hledat automobil s klasickým měničem, protože převodovka Easytronic vykazuje v Astře více problémů než užitku.

Zatímco na malou Corsu robotizovaný automat Easytronic stačí a nedochází v ní k takovému opotřebení, ve větší Astře se spojka opotřebuje poměrně rychle a málokterá převodovka přežila bez problémů 100.000 km.

Klasický automat se dodával k benzinovému motoru 1,8 l a také k turbodieselu 1.9 CDTI. Sice vás nenadchne rychlostí a logikou řazení, ale je to spolehlivá převodovka, která jenom potřebuje pravidelně měnit olejovou náplň, ideálně každých 60.000 km.

Celkové hodnocení

Jakkoli Opel Astra H v době uvedení na trh ztrácel za svými nejbližšími soupeři, postupem času se z něj vyprofilovala mechanicky odolná a spolehlivá ojetina. Pokud najdete exemplář s fungující elektronikou a vyberete si dobrý motor, čeká vás prakticky bezproblémový a levný provoz. Zvažte, jestli místo turbodieselu nebude lepší třeba tovární přestavba na LPG, která se nejčastěji vyskytuje v kombi Caravan s motorem 1,6 l.

Ceny ojetých Opelů Astra se pohybují velice nízko a pokud víte, že váš roční kilometrový proběh nepřekročí dvacet tisíc kilometrů, nedává turbodiesel s rizikem drahých oprav moc smyslu. Přesto ani naftové motory, s výjimkou problematické verze 1.3 CDTI, nejsou nespolehlivé a platí za dobré pohonné jednotky.

Plusy

  • Nízké ceny ojetin
  • Mechanická spolehlivost a odolnost
  • Levný provoz a servis
  • Dobré jízdní vlastnosti
  • Prostorná verze Caravan

Minusy

  • Problémy s palubní elektronikou
  • Poruchový turbodiesel 1.3 CDTI
  • Hlučné a hrubé naftové motory
  • Hodně ojetin ve špatném stavu
  • Málo vozů s automatem

Opel Astra H 1.4 Twinport – informace o testovaném voze
Objem motoru (cm3)1364
Největší výkon (kW/min)66/5600
Točivý moment (N.m/min)125/4000
Převodovka5M
Pohotovostní hmotnost (kg)1270
Největší rychlost (km/h)178
Zrychlení 0-100 km/h (s)13,7
Kombinovaná spotřeba (l/100 km)6,3
Rok výroby testovaného vozu2005
Počet ujetých km dle tachometru115 791
Cena vozu (hotovost/financování v Kč)70 000/95 000

Vybraní konkurenti

Ford Focus II

Focus má lepší jízdní vlastnosti a zábavnější řízení, kvalitou dílenského zpracování a interiéru je na tom podobně jako Opel. Benzinová šestnáctistovka je dobrá volba, jen pozor na včasnou výměnu rozvodů, turbodiesel 1.6 TDCI raději nebrat. U hodně ojetých exemplářů nebo aut opravovaných po nehodě si dejte pozor na korozi. Ceny ojetin jsou příznivé a náklady na provoz také.

opel levnaauta bazar opel levnaauta bazar

Volkswagen Golf V

Volkswagen potěší kvalitnějším zpracováním interiéru, zejména pak v modernizované verzi vyráběné v letech 2009 až 2011. Jízdní vlastnosti jsou dobré, ale řízení je sterilní a nudné. U Golfu pozor na stav turbodieselových motorů a také na přeplňované jednotky TSI. Obecně je automobil velmi kvalitní, ale vozy z neprověřeného zdroje mohou mít výrazně stočený tachometr (Golf dobře maskuje svoje stáří). Ceny jsou také poměrně vysoko.

opel levnaauta bazar opel levnaauta bazar

Škoda Octavia II

Domácí stálice je jasná volba, pokud potřebujete praktičnost. Výhodou je i dostupný servis a příznivé ceny náhradních dílů. Nevýhodou pak všudypřítomnost a především oblíbenost auta mezi zloději a podvodníky, takže se při nákupu mějte na pozoru. Kupujte jen auto z prověřeného zdroje a obrňte se trpělivostí. Vyhněte se pochybným nabídkám a exemplářům se zanedbaným servisem, je z čeho vybírat.

opel levnaauta bazar opel levnaauta bazar

Text a foto: Dalibor Žák a archiv

Související články

Témata
5. 4. 2015 23:11
Re: moj caravan 1,9cdti 120ps elegance
no skusal som tie sroby pritiahnut tak akurat, ze by ta obimka aj drzala, ale zaroven by sa dala pootocit von bez povolovania, tak takyto bod pritiahnutia som nenasiel, vzdy mi bud vypadla obimka sama (droty maju pnutie a vytahuju obimku von), alebo to uz bolo moc pritiahnute
5. 4. 2015 23:08
Re: moj caravan 1,9cdti 120ps elegance
no ale ja neviem, preco to vy nemusite povolovat teda....ako to, ze vam to ide bez povolovania?
Avatar - eXp10it
2. 4. 2015 22:44
Re: moj caravan 1,9cdti 120ps elegance
Není to nejpohodlnější, ale taky to není nic neobvyklého a rozhodně to není práce na hodinu ale na max. 5 minut. U auta tak jak přijede z fabriky se nic nepovoluje, že jste to měl dotáhnuté bych přisuzoval spíš tomu kdo to měnil před vámi.

Jsou auta u kterých je tradiční řešení přístupu "shora" větší porod a dořezané a špinavé ruce naprostá samozřejmost.

Nepopírám, že jsou auta s elegantnějším řešením, tam je to třeba chválit, ale u Astry H přehnanou kritiku netřeba.
Avatar - eXp10it
2. 4. 2015 22:35
Re: moj caravan 1,9cdti 120ps elegance
No tak pokud jsem vás dobře pochopil jak to měníte tak to nejprve povolíte a následně po výměně zase přitáhnete. V tom případě už víme proč to musíte povolovat...
2. 4. 2015 10:19
Re: moj caravan 1,9cdti 120ps elegance
no ja mam tu paticu naozaj prisrobovanu torxami a nimi je zaroven zahaknuta....

ok video na youtube,,,,
jemu to ide povolit aj bez povolenia torxov, mne teda urcite nie....a to som skusal aj silou

[odkaz]

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku