Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Opel Astra 1,4 Turbo (88 kW) - Oturbený dorostenec

Michal Fokt
Diskuze (39)
Škála přeplňovaných benzinových motorů u nové Astry začíná u čtrnáctistovky s 88 kW. Jak dobrý základ nabídky to je?

Opel s nabídkou motorů pro Astru opravdu netroškaří a opravdu pečlivý je zejména co se týče benzinových verzí ve škále od 100 do 140 koní, tu pokrývá hned čtveřicí motorů, z nichž dva jsou atmosférické (1,4 l/74 kW a 1,6 l/85 kW) a dva přeplňované (1,4 l/88 a 103 kW).

Vyzkoušeli jsme ten předposledně jmenovaný, 1.4 NEL s 88 kW a šestistupňovou manuální převodovkou, kterou používají všechna turba, zatímco „atmosféry“ dostaly jen pětistupňové ústrojí. Je to mimochodem už čtvrtý test aktuální generace Astry, tak myslím nebude vadit, když to vezmeme trochu rychleji.

Červený lak, nápis turbo…

Karoserie, co má sportovní švih, červený lak, sedmnáctipalcová kola, nápis Turbo na zádi a výrazně profilovaná sedadla s dobrým bočním vedením a možností prodloužení sedáku. To je kombinace, které je za běžných okolností žádoucí udělat na silnici místo. Jenže testovaná Astra ve výbavě Sport trošku klame tělem. Je vybavená motorem 1.4 Turbo, jenž ale dává výkon 88 kW v rozmezí 4200-6000 min-1 a točivý moment 200 Nm je k dispozici od 1850 do 4200 min-1.

Vzhledem k tomu, že nová Astra nepatří zrovna k nejlehčím autům své kategorie, tyto parametry předurčují německý hatchback spíše k plynulé jízdě s motorem v nízkých, případně středních otáčkách, tedy od 2000 do 4500 min-1. Za těchto podmínek má slušnou pružnost a nenutí řidiče moc řadit. Jde prostě o ideální motorizaci k jízdě „na pohodu“, protože pokud by ve vás turboefekt snad vyvolal závodnické choutky, se zlou se potážete.

opel testy opel testy  

Co motor dole slíbí, to bohužel nahoře nesplní a ve vysokých otáčkách s omezovačem na dohled zjistíte, že 88 kW opravdu není na astru nijak závratně moc a z předjížděcího manévru se může snadno stát stresující situace, když auto s pedálem v podlaze ne a ne zrychlit.

To ovšem neznamená, že by byl motor špatný. Jsou sice v této kategorii motory s rychlejší odezvou plynu, ale prodleva není nijak tragická, navíc je malý čtyřválec v celém spektru skutečně ukázkově odhlučněn, v tomto ohledu rozhodně představuje špičku kategorie. Je to prostě jen průvodní jev maloobjemových turbomotorů v nízkých výkonových specifikací a je třeba si na něj zvyknout.

Raději Comfort než Sport

Testovaný hatchback byl navíc vybaven adaptivním podvozkem Flex-Ride s komfortním a sportovním režimem. Jako optimální nám přišel pro Astru mód Comfort. V něm se sice auto v zatáčkách lehce naklání, současně ale slušně (i když ne špičkově) tlumí rázy od nerovností, to vše při velmi dobré úrovni jízdních vlastností. Naproti tomu v režimu Sport šasi výrazně ztuhne, ale zhoršení jízdního komfortu je větší, než zlepšení ovladatelnosti a jízdních schopností. Navíc Opel začne na některých typech nerovností nervóznět, zatímco v měkčím nastavení je zvládal bez problémů.

Řízení je přesné a strmé, což umožňuje užívat si i ostřejší jízdu, je ovšem třeba říci, že ačkoli má Astra velmi dobré jízdní vlastnosti a také míra nedotáčivosti je s tímto motorem velmi malá, nejlépe se stejně cítí v táhlých obloucích. V nich má vynikající směrovou stabilitu a přilnavost, naproti tomu na klikatých okreskách jí trošku schází obratnost a nadšení. Stiskem tlačítka Sport se sníží i účinek posilovače řízení, takže je k ovládání volantu třeba vyvinout větší sílu, přirozeněji ale působí řízení v módu Comfort. Aktuálně zvolený mód poznáte neomylně podle podbarvení přístrojů – ve „sportu“ je červené.

opel testy opel testy  

U aut ze spodního okraje nabídky je pochopitelně velmi důležitým faktorem i spotřeba. U Astry 1,4 Turbo se nám po skončení testu ustálila na 8,5 litrech, naše testovací procedury ovšem zřejmě nebudou odpovídat běžnému režimu auta, nicméně jsme neopomněli provést naše tradiční "laboratorní" měření. Při dálniční stotřicítce točí na šestku motor pohodových 2600 min-1 a spaluje 7,4 l benzinu, při jízdě stokilometrovou rychlostí se ručka otáčkoměru válí na dvou tisících a z nádrže odtéká každých 100 km přesně šest litrů.

420 tisíc?

Jak už jsme uvedli v úvodu, čtyři motory v rozpětí 40 koní je možná až dost a problém by mohl vzniknout zejména v případě 85 kW atmosférické šestnáctistovky XER a „naší“ 88 kW čtrnáctistovky. Jeden z těchto motorů je v nabídce určitě navíc.

Ačkoli jsem si zprvu myslel, že je to „náš“ NELový turbomotor, u něhož nevidím výhodu downsizingu (výkon na úrovni šestnáctistovky, objem skoro stejný a turbo navíc), nakonec bych dal Černého Petra atmosféře.

Těžká Astra asistenci přeplňování potřebuje a navíc je tu výhoda šestistupňové převodovky oproti pětikvaltu. Je pravda, že cenový rozdíl 18 000 korun (a tedy 420 000 za základní verzi s touto motorizací) obě varianty asi v očích zákazníků jasně odliší. Je ovšem otázkou, zda se v okamžiku, kdy padne rozhodnutí ve prospěch 1.4 NEL, nerýsuje jako mnohem zajímavější verze 1.4 NET Turbo se 103 kW. Tam už je totiž příplatek jen 12 000 Kč. Jestlipak to nemají zákazníci snazší u Fordu…

Slušný základ

Základní benzinová turboverze je nepochybně optimální startovací motorizací pro Opel Astra. Nelze od ní očekávat přílišnou dynamiku, ale na běžné ježdění je perfektní. Pracoviště řidiče je navíc, jako u každé aktuální astry, velmi příjemným místem pro trávení času, takže by se Astra 1.4 NEL mohla stát i díky sympatické ceně velmi oblíbeným rodinným autem.

opel testy opel testy  

První cena vozu371.660,-Kč (Astra Essentia, 1,4 XER, 74 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací420.000,-Kč (Astra Essentia, 1,4 NEL, 88 kW)
Základní cena testovaného vozu486.000,-Kč (Astra Sport, 1.4 NEL, 88 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků 543.400,-Kč (Astra Sport, 1.4 NEL, 88 kW)

Plusy

  • Perfektní odhlučnění interiéru
  • Adaptivní podvozek, kombinace jízdních vlastností a komfortu
  • Přesné řazení
  • Tuhá karoserie, dojem robustnosti
  • Pozice za volantem, tvar sedadel
  • Palubní systémy v češtině

Minusy

  • S ohledem na točivý moment nízký výkon motoru
  • Průměrný kufr i prostornost kabiny
  • Relativně těžkopádnější chování na silnici
  • Vysoká hmotnost auta

Michal Fokt
Diskuze (39)
Opel Astra 1,4 Turbo (88 kW)
Cena základní sestavy 420 000 Kč
Výbava základní sestavy Elektronický stabilizační systém (ESP), přední, boční a hlavové airbagy řidiče a spolujezdce, vypínač airbagu spolujezdce (klíčem), senzor zapnutí bezpečnostních pásů řidiče i na sedadle spolujezdce a zadních bezpečnostních pásů, předepínač bezpečnostního pásu vpředu, bezpečnostní 3bodový pás vzadu uprostřed, opěrky hlav předních sedadel - aktivní (nastavitelné ve 2 směrech), opěrka hlavy pro prostřední sedadlo vzadu, přední i zadní mlhová světla, imobilizér, skládací klíč zapalování, elektrická parkovací brzda, elektrický posilovač řízení (EPS), sloupek volantu - naklápěcí, teleskopický, tříramenný volant potažený perforovanou kůží, palubní počítač vč. kontrolního systému, jednobarevný, tempomat, klimatizace automatická dvouzónová vč.elektronického ovládání, výdechy vytápění pro zadní řadu sedadel, rádio CD 400 - systém 7 reproduktorů , grafický informační displej, konektor Aux, ovládání rádia na volantu, elektricky ovládané okno u řidiče a spolujezdce, dešťový senzor, vnitřní zpětné zrcátko s automatickou clonou, sluneční clona s osvětleným zrcátkem, bodové čtecí lampičky vpředu i vzadu, sklopná opěradla zadních sedadel dělená v poměru 40/60, přihrádka v přední konzole, posuvná loketní opěrka, kryt zavazadlového prostoru, halogenové světlomety s funkcí denního svícení a s funkcí "ode dveří ke dveřím", automatické přepínání světel s detekcí tunelu, elektricky vyhřívaná zpětná zrcátka v barvě karoserie s manuálním sklápěním, kliky dveří v barvě karoserie, tónovaná skla, zadní okno se stěračem a cyklovačem včetně odmlžovače, ráfky z lehkých slitin 17 x 7,0; 5 paprsků s pneumatikami 225/50 R17 Kč
Cena testované sestavy 543 400 Kč
Výbava testované sestavy Sada Ride (systém Flex-Ride s plynulou regulací tlumičů CDC, automatické seřízení světlometů, vysokotlaké ostřikovače světlometů, automatické dálkové světlo, adaptivní přední světlomety, xenonové světlomety, přední mlhová světla, automatické přepínání světel s detekcí tunelu, vnitřní zpětné zrcátko s automatickou clonou, dešťový senzor) (+40.000,-Kč), víceúrovňový nastavitelný zavazadlový prostor (+1.400,-Kč), ergonomická přední sportovní sedadla (elektricky ovládaná bederní opěrka u řidiče a spolujezdce, předepínač bezpečnostního pásu vpředu, sedadlo spolujezdce nastavitelené ve 4 směrech, výškové nastavování sedadla spolujezdce , sedadlo řidiče nastavitelné v 6 směrech) (+12.500,-Kč), červený lak (+4.000,-Kč), Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1364
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 88 / 4200
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 200 / 1850 - 4200
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 192
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 11
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 9 / 4.7 / 5.8
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 370 / 1235
Objem nádrže (l): 56
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1400 / 570
Rozměr pneu: 225/50 R17
Opel Astra 1,4 Turbo (88 kW)
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4419
b) šířka (mm): 1814
c) výška (mm): 1510
d) rozvor (mm): 2685
e) rozchod vpředu (mm): 1544
f) rozchod vzadu (mm): 1558
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 780 / 1100
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 560 / 910
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1030
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 960
k) šířka vpředu (mm): 1495
l) šířka vzadu (mm): 1450
délka sedáku vpředu (mm): 550
délka sedáku vzadu (mm): 510
výška opěradla vpředu (mm): 630
výška opěradla vzadu (mm): 620
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
4. 3. 2012 18:58
Opel Astra J
Tak vystačím s 1.4 Turbo 88kW nebo je nutný 1.4 Turbo 103kW? Běžné jezdění do práce, na chalupu a dovolenou (Itálie, Francie).
1.6, 85kW, atmosf. - toho bych se na tu váhu obával!
25. 5. 2011 12:48
Re: Turbo
Přesně tak, mám tuto motorizaci (zatím nezaběhlou) a jsem nad míru spokojen rozdíl oproti 140 koňové (NET) jsem nepoznal, protože s ohledem na záběh se nad hranici turba a tedy místa, kde se mezi motory láme chleba ještě snad ani nepodíval a opravdu mohu srovnávat v druhé astře máme silnější motor NET a něco jsem s ním ujel :-) Prostě jediná vada Astry je že není z VW, kdyby ano má hodnocení jako z partesu a motor je nejlepší :-) Viz třeba test nové Jety zde. U Fluence vytýkaly způsob otevírání kufru a ejhle Jeta to má stejně ale, zde je to OK :-) nad VW a celým koncernem se směju ať si nacpou ty svoje TSI motory do ř**i, ale né tam už se jim nevejdou tam maj Octavie za 600 000 >:D
1. 5. 2011 12:22
Turbo
tak Delta je trochu mimo cenou, ale inac krasne auto..

Mam pocit ze, testujuci redaktori su trosku taka grupa sama pre seba a su dost odtrhnuty od bezneho zivota bezneho vodica.
Opel od davna robi auta prave pre beznych vodicov. 1.4 NEL rozhodne nie je slaby motor a uz rozhodne nie minimum pre toto auto. Jazdim s nim v rovnako tazkej Merive a na rozdiel od pana redaktora s nim mam nalietane viac. Co sa tyka dynamiky - je ovplynena dlhymi prevodmi. Na predbiehanie treba jednoducho pouzit 3-ku. Do 140 bez problemov taha, viac som zatial nepotreboval. Dlhymi prevodmi sa dynamika nestrati, len sa presunie trochu inde. Dlhe prevody priaznivo vplyvaju na spotrebu a prave to je rozdiel oproti TSI v prospech Opla.. Obetovali samozrejme zrychlenie z 0-100 ktore na papiery lepsie vyzera u VW..
O TSi bezne pocuvam, ze spotreba v meste ide na uroven 9.5 litra . Nasa Meriva berie tesne pod 8 litrov, zvycajne 7,8-7,9.
Avatar - Nerez
1. 11. 2010 21:57
Re: Astra - motory
Trochu si nedokáži představit jízdu Astrou J s motorem 1,4 64kw. Mám předchozí model H s 1,4 66kw a je to opravdu minimum výkonu, se kterým auto může nějak fungovat.
Avatar - Nerez
1. 11. 2010 21:53
Re: pěkná ale...
Ono je to možná i tím, že v Oplu je všechno takové bytelné, celé auto je tak postaveno. U mojí Astry H je hmotnost s motorem 1.4 16V 1240kg což mě taky překvapilo. Když Octavia je větší, delší a váží stejně. Ale je pravda, že 1400kg na hatch nižší střední třídy je moc