Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Opel čeká další restrukturalizace

Aleš Dragoun
Diskuze (42)
Evropská divize koncernu GM, kterou reprezentují německý Opel a jeho britská odnož Vauxhall, je stále v hluboké ztrátě. Udělali v Detroitu chybu, že se jí nezbavili?

Čtvrtletní zisk celého General Motors totiž klesl z loňských 3,2 miliardy dolarů (61 miliard Kč) o celou miliardu, tedy přes 19 mld. korun. Zatímco americká větev GM vydělala za první tři měsíce 1,69 miliardy (32,2 mld. Kč), Opel se pro změnu ocitl ve ztrátě 256 milionů dolarů (4,9 miliardy korun).

Generální ředitel a předseda představenstva amerického koncernu Dan Akerson v pořadu The Takeaway rozhlasové stanice WNYC uvedl, že evropské aktivity musí projít další revizí. „Situace je kritická. Budeme muset připravit a provést další restrukturalizaci. Blíží se tedy nový velký třesk,“ řekl doslova. Plány ale zatím nekonkretizoval.

Analytici tvrdí, že tento proces bude zdlouhavý, ale údajně nebude mít za následek žádné skutečné uzavírání továren. Opravdu? Vždyť jen loni evropská divize GM prodělala 747 milionů dolarů (aktuálně tato částka odpovídá 14,2 miliardám korun). K současným problémům jistě přispěla evropská dluhová krize, vždyť například ve Španělsku má Opel jeden ze svých závodů. Také účetnictví prošlo legislativními změnami, ale automobilka s bleskem ve znaku na tom není dobře ani tehdy, když nebudeme brát v potaz tyto vlivy.

„Management dělá, co může, abychom se dostali zpět do černých čísel,“ řekl dále Akerson. Před šesti měsíci u GM Europe proběhla velká manažerská rošáda. Dosavadní prezident Nick Reilly byl „odejit“ a nahradil jej německý inženýr Karl-Friedrich Stracke, šéfkou marketingu se stala Susan Docherty a do Evropy byl povolán i viceprezident General Motors Steve Girsky, aby zde dali do pořádku poměrně značný chaos.

Na začátku letošního roku se začalo diskutovat o možné alianci s koncernem PSA Peugeot Citroën. Sdílením platforem, pohonných ústrojí a vývoje by se ušetřilo v následujících letech miliardy dolarů, i když návratnost bude nejspíš pomalejší. Ale současný vývoj naznačuje, že vše je trochu složitější a hůře zvladatelné. Situace je komplikovaná i díky již zmíněné dluhové krizi. Ta se netýká jen Řecka, Portugalska, Itálie a Španělska, ale celé eurozóny, protože hrozí její rozbití. Také nejvýkonnější ekonomiky pociťují problémy a prodej nových automobilů vklouzne po kratičkém období růstu opět do hluboké recese.

Akerson je bývalým námořním důstojníkem, většinu svého profesního života ovšem strávil v telekomunikačním průmyslu. Není zvyklý trávit svůj čas pohledy takzvaně do zpětného zrcátka, dívá se pouze před sebe, tedy do budoucnosti. Když byl otázán, zda zamítnutí plánovaného prodeje většinového podílu v německé dceřinné společnosti nebylo chybou, odmlčel se a pouze povzdechl. Pak dodal: „Opel má před sebou těžký rok. Ale možná za pět let bude vydělávat tolik peněz, že bude mít problémy pro změnu Severní Amerika.“ Hodně optimistické tvrzení.

Nesmíme ale zapomínat na ještě jeden důležitý fakt: nadcházející americké prezidentské volby. Pokud se vymění muž v Bílém domě, může být rázem s Opelem všechno jinak. Ptáte se, co má společného volba hlavy státu USA s německým výrobcem? Docela hodně. General Motors je největším americkým automobilovým koncernem, který byl navíc před třemi lety zachráněn tamní vládou. A té se nemusí líbit, že neustále prodělává.

„Fungovalo to“, řekl na toto téma Akerson. „Vím, že se podařilo zachránit pracovní místa. Velké země dělají dvě věci opravdu dobře: vyrábějí a vytvářejí hodnoty. My teď máme druhou šanci a třetí nechceme, protože už jí ani nemusíme dostat. “

Aleš Dragoun
Diskuze (42)
5. 5. 2012 22:05
Re: ako to,
k tomu este buranu :-!
5. 5. 2012 22:01
Re: Image?
pozri sa na predaje astry a insignie v eu a zistis, ze tych kupujucich je stale dost

PS: podla minulorocnych predajov je pocet zarytych fanuskov oplu dost vysoky [odkaz]
5. 5. 2012 21:56
Re: ako to,
mas nejaku vlastnu skusenost, alebo len trepes do vetra. Sam so niekolko pouzival (firemnych) a

- ziaden nehnil - faktom je ze ziaden nebol burany
- cenu napojenia na diagnostiku chod riesit do servisu, tu cenu si nestanovil importer a ani vyrobca
- olej zrala 1.6 16v od isuzu, 1.4, 1.8 olej nezrala
- definuj poriadny dizlovy motor, dlhodobo si ich kupovali inde
- cena nezodpoveda kvalite - to znamena co ???
- nedrzi hodnotu - a) nas trh je ma malu vypovednu hodnotu - tu si drzi cenu skoda a vw, potom dloho dlho nic
b) auto kupujeme vacsinou podla vlastnych potrieb, predajna cena je len jeden z dovodov preco kupit/nekupit
5. 5. 2012 20:27
Re: Opel
Krach je normálnou súčasťou ekonomiky a jeho umelé odsúvanie vždy problémy násobí a nič nerieši. Na Slovensku sme roky "zachraňovali" krachujúce zbrojovky, miesto krachu či privatizácie a tie firmy i tak išli do krachu a ešte sme museli ozdravovať banky pre nesplatené "záchranné" úvery pre tieto podniky ..... a všetko sa to "vysvetľovalo" ..."lebo Havel" ...
5. 5. 2012 09:48
Re: ako to,
Možná se pletu, ale motor 1.7CDTi už není od Isuzu, ale je konstruován ve spolupráci s Fiatem. Motor od Isuzu byl 1.7 DTi 55kW. S motorem Isuzu mam převeliké zkušenosti, olej se nedoléval nikdy, jezdil jsem pouze na pravidelné servisní prohlídky, kde byl vyměněn. S Octavií mam zkušenosti jen 2.0TDi, tam byla spotřeba oleje katastrofální (provozoval jsem vůz, když měl přibližně 50tkm najeto). S motorem 1.9TDi 77kW PD, jsem najezdil přibližně 10 tkm, spotřebu oleje jsem nespozoroval.