TEST Opel Corsa 1.4 Turbo – Staré tělo v novém kabátu
V prosinci na český trh oficiálně vstoupila dlouho očekávaná nová generace Opelu Corsa. O automobilu se v minulosti často psalo, mimo jiné se spekulovalo o tom, zda se bude jednat pouze o výrazný facelift, nebo o kompletně novou generaci. Opel nakonec přistoupil k jakémusi kompromisu, když automobil nazývá novou generací, přičemž pátá Corsa používá stejnou konstrukci jako předchůdce, kterou kombinuje s novou technikou.
Corsa je letošní nejdůležitější novinkou Opelu. Automobil má rozhodně na co navazovat, čtyři předchozí generace mají na svém kontě asi 12,4 milionu prodaných exemplářů, přičemž spousta aut jezdí také na českých silnicích. Po jedenácti měsících letošního roku má Corsa na svém kontě 1.423 registrací, což je v segmentu malých aut osmé nejvyšší číslo.
Jedním z lákadel páté generace Corsy jsou nové motory a převodovky. Z toho důvodu jsme při prvním redakčním testu sáhli po agregátu 1.4 Turbo (74 kW) kombinovaným s šestistupňovým manuálem. Automobil jsme vyzkoušeli v méně obvyklé třídveřové karoserii.
Shodná silueta, prostorná kabina
Design nové Corsy se rozhodně povedl. Konstrukce je shodná s předchůdcem, protože profily obou modelů jsou takřka identické. Bok třídveřového hatchbacku je vcelku dynamický, novinkou je v této partii prolis ve tvaru hokejky, který je typickým znakem aktuálních Opelů. Při pohledu na příď už jsou změny znatelnější. Maska chladiče svým lichoběžníkovým tvarem odkazuje na menšího Adama. Tvary hlavních světlometů připomínají obracené logo Nike, oficiálně je Opel připodobňuje ke křídlům.
V kabině je novinka nejvíce viditelná. Pryč jsou levně působící plasty, jiná je celá palubní deska, která působí výrazně modernějším a kvalitnějším dojmem. Její vodorovné orientování interiér opticky rozšiřuje a lesklý černý dekor tvoří kabinu luxusnější. Dominantou středového panelu je v případě testované verze sedmipalcová dotyková obrazovka multimediálního systému IntelliLink, který je u vyšších specifikací dodáván za příplatek 11.000 korun. I díky tomuto displeji již na středovém panelu není přehršle tlačítek jako u předchůdce.
Menším problémem jsou ovladače klimatizace, které se za slunečného dne hůře čtou. Tlačítka vlevo od displeje multimediálního systému (například vyhřívání sedadel) jsou pak mimo zorné pole řidiče, protože se skrývají za volantem. Řidič naopak ocení volant s masivním věncem, skvěle tvarovanou hlavici řadicí páky nebo jednoduchou, zato perfektně čitelnou grafiku přístrojů. Za studených ranních jízd se nám zalíbily též rychle topící vyhřívané sedačky (byť nabízející jenom jeden stupeň vyhřívání) a vyhřívaný volant. Spolu s vyhřívaným čelním sklem jsou tyto praktické prvky dodávány v balíčku za 12.000 korun.
Již minulá generace Corsy se chlubila bohatým vnitřním prostorem, čehož bylo díky použití shodné platformy dosaženo i v novince. Z toho důvodu se není třeba podivovat nad prohlášením Opelu, že Corsa může některým zákazníkům sloužit jako rodinné auto. Dostatek místa není pouze na předních sedadlech, ale také vzadu, kde se díky velkému prosklení pasažéři necítí stísněně. V případě třídveřové varianty se dozadu vcelku snadno nastupuje díky širokým dveřím, ty však mohou dělat potíže na úzkých parkovacích místech obchodních center. S širokými dveřmi souvisí dozadu posunuté sloupky B, kvůli kterým se řidič a spolujezdec musejí nepohodlně natahovat pro bezpečnostní pásy.
Otevření třetích dveří odhalí spíše průměrný zavazadelník, jehož objem činí jako u minulé generace 285 litrů. Kufr je dlouhý 590 milimetrů, široký 960 mm a pod plato vysoký jenom 360 mm, nakládací hrana pak leží vcelku vysoko, v 710 mm. Drobnosti je možné vložit i pod falešné dno, menší tašku lze uschovat i do volného prostoru určeného pro rezervní kolo. Standardně dodávaná sada na opravu pneumatik se ukrývá v odkládacím prostoru u podběhu. Po sklopení zadních sedadel vznikne menší schod - spíše než ten nám vadil fakt, že zadní sedadla je nutné sklápět z kabiny, což je v případě třídveřové Corsy poněkud nepohodlné.
Pružný motor s hrubým zvukem
Opel aktuálně rozsáhle obměňuje nabídku své techniky, do roku 2018 chce představit 17 nových motorů a převodovek. Mezi novinky patří i testovaný čtyřválec 1.4 Turbo. Pro malý hatchback je speciálně určena modifikovaná výkonová verze motoru známého z Astry, která dosahuje 74 kW. Proti silnějším variantám se liší jinak naladěnou řídicí jednotkou, jiným turbodmychadlem nebo vylepšeným vstřikováním.
S ohledem na objem a přeplňování turbodmychadlem není výkon motoru žádná vysoká hodnota, agregát se ale chlubí vysokým točivým momentem, jehož maximum 200 N.m je dostupných v poměrně širokém spektru otáček od 1850 do 3500 min-1. Touto hodnotou čtrnáctistovka překonává jak vrcholný tříválec 1.0 Turbo (85 kW a 170 N.m), tak turbodiesel 1.3 CDTI (70 kW a 190 N.m).
Výrazný nápis Turbo na zádi by naznačoval, že přeplňovaná čtrnáctistovka nabídne sportovnější svezení, skutečnost je ale jiná. Představitelé Opelu přiznávají, že agregát je určen především pro klidnou jízdu, což se nám přesně potvrdilo. Motor sice umožní svižný styl, tak nějak je ale cítit, že se mu moc nechce. Do otáček se nežene, ostatně ani není třeba jej nějak výrazně točit – maximální výkon je dostupný již v 3500 min-1. Výkonové špičky se však řidič nedočká. Agregát tak ocení řidiči hovící si při klidné jízdě s opatrným lechtáním plynu, kteří se ale nechtějí obávat nedostatku hbitosti při případném předjíždění.
S jednotkou 1.4 Turbo standardně spolupracuje šestistupňový manuál s interním označením M1X, který díky hmotnosti 40 kilogramů patří mezi nejlehčí převodovky na trhu. Ústrojí disponuje optimálním zpřevodováním, ve městě motor točí při padesátce nízkých 1400 min-1, na dálnici při stotřicítce pak 2600 min-1. Manuál má přesný a hladký chod, délka drah v kulise je naprosto optimální. Doba úspor znamená, že v případě 1.4 Turbo je standardem také systém Start/stop. V testované verzi motor na semaforech startoval rychle a tiše.
Spotřeba se podle dat palubního počítače nakonec zastavila na 6,5 litrech na 100 kilometrů. Jízda na dálnici znamenala odběr 6,7 litru, popojíždění po městě v hustější dopravě přineslo zvýšení apetitu přes hranici sedmi litrů.
Jistá a pohodlná jízda
Se silným, avšak pro klidnější jízdu určeným motorem ladí i podvozek. Jeho nastavení je optimálním kompromisem – v zatáčkách se Corsa díky zesílenému zadnímu stabilizátoru příliš nenaklání a zároveň díky novým tlumičům nabízí komfortní jízdu. Nerovnosti automobil tlumí dobře, ani na těch větších se od podvozku neozývají hlučné rány, a to navzdory větším šestnáctipalcovým kolům, které jsou standardně dodávány k vyšším specifikacím. Standardem základního stupně výbavy jsou čtrnáctipalcová kola. Podvozek se nechá lehce znervóznit jenom při přejezdu nerovnosti v zatáčce, kdy má jednoduchá zadní náprava tendenci odskakovat.
Opel Corsa – srovnání s konkurencí | |||||
Model | Opel Corsa | Ford Fiesta | Kia Rio | Mazda 2 | Škoda Fabia |
Karoserie | 3D | 3D | 3D | 5D | 5D |
Motor | 1.4 Turbo | 1.0 EcoBoost | 1.4 CVVT | 1.5i | 1.2 TSI |
Zdvihový objem [cm3] | 1364 | 999 | 1396 | 1498 | 1197 |
Válce/ventily | 4/4 | 3/4 | 4/4 | 4/4 | 4/4 |
Největší výkon [kW/min] | 74/3500-6000 | 74/6000 | 80/6300 | 75/6000 | 81/4600 |
Točivý moment [N.m/min] | 200/1850-3500 | 170/1400-4000 | 137/4200 | 133/4000 | 175/1400-4000 |
Převodovka | 6M | 5M | 6M | 5M | 6M |
Max. rychlost [km/h] | 185 | 180 | 185 | 186 | 197 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 11,0 | 11,2 | 11,5 | 10,7 | 9,4 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 5,1 | 4,5 | 5,5 | 5,8 | 4,8 |
Základní cena [Kč] | 259.900 | 288.990 | 274.980 | 364.900 | 296.900 |
V zatáčkách od předních kol proudí k řidiči i nějaká ta informace, díky čemuž je možné rychle reagovat na vcelku znatelnou nedotáčivost. Řízení je nicméně lehké, a tak se hodí spíše pro manévrování ve městě než pro řádění na okresních silnicích. Pro něžné dámské ruce je tu pak lehké nastavení posilovače řízení City. Při jízdě je Corsa stabilní a perfektně aerodynamicky odhlučněná, ve vyšších rychlostech ale o sobě dá vědět motor, jehož zvuk je docela hrubý. Nicméně ve městě je agregát utlumený výtečně.
Jízdu dokáže ulehčit celá armáda pomocníků, která se ukrývá pod vlajkou systému Opel Eye. Líbilo se spolehlivě fungující sledování mrtvých úhlů nebo varování před kolizí, které řidiče o nebezpečí informuje červeným světlem promítaným na čelní sklo. Čtení dopravních značek však nepočítá s koncem omezení za křižovatkou, a tak snížení rychlosti trvá mnohdy déle, než jak velí sama značka. Balíček těchto asistentů přijde na 14.700 korun.
Závěr
Nová Corsa se Opelu náramně povedla, výrazných nedostatků nemá. Stará konstrukce v reálném světě de facto nevadí, automobil nabízí prostornou kabinu a díky přepracovanému vzhledu a nové palubní desce nepůsobí zastaralým dojmem. Motor 1.4 Turbo je trochu rozporuplný - sice pružný a velice silný, na druhou stranu se mu do sportovnější jízdy moc nechce a má poměrně hrubý zvuk. Na převodovce chválíme hladkost řazení a optimálně dlouhé dráhy v kulise.
Corsa bude lákat též pořizovací cenou, testovanou verzi motoru je možné pořídit již za 260.000 korun. Za tuto cenu automobil disponuje mimo jiné šesti airbagy, elektrickým ovládáním bočních oken a zpětných zrcátek nebo centrálním zamykáním s dálkovým ovládáním. Klimatizace spolu s autorádiem a tempomatem se k základní verzi Selection nabízí v balíčku za 25.000 korun. Zájemci o praktičtější karoserii s druhým párem dveří si připlatí dalších 15.000 korun. Za nás ale tvrdíme, že by třídveřový hatchback bohatě stačil.
Nejlevnější verze modelu | 219.900 Kč (1.2/51 kW Selection) |
Základ s testovaným motorem | 259.900 Kč (1.4 Turbo/74 kW Selection) |
Testovaný vůz s výbavou | 406.100 Kč (1.4 Turbo/74 kW Color Edition) |
Plusy
- Prostorná kabina
- Pružný motor
- Bohatá nabídka bezpečnostních systémů
- Optimální naladění podvozku
- Kvalitní dílenské zpracování
- Zajímavá pořizovací cena
Minusy
- Menší zavazadlový prostor
- Odhlučnění motoru na dálnici
Foto: Josef Dvořák