TEST Opel Corsa E: První jízdní dojmy
Opel Corsa patří k nejúspěšnějším evropským vozům. Mezi námi je už 32 let a za tu dobu si jej pořídilo 12,4 milionu zákazníků. Jeho čerstvě odhalená pátá generace vzbuzuje kvůli značné podobnosti s předchůdkyní řadu otázek a my už po prvních jízdách na většinu z nich známe odpověď.
Na úvod k té podobě s Corsou D. Opel přiznává, že za základ novinky použil původní, prostorově vydařenou platformu a skelet karoserie, čímž je dána shodná silueta obou generací včetně charakteristického tvaru zadního sloupku nebo řešení s malým trojúhelníkovým okénkem vpředu a zrcátky ukotvenými do plochy dveří.
Co se ale týče karosářských dílů, oblékla Corsa zbrusu nové šaty. Elegantně-sportovní, kombinující styl menšího Adamu a větší Astry. Úzká a nízko položená maska chladiče shora ohraničená vykousnutými světlomety zdůrazňuje šířku vozu, stejně jako horizontálně umístěné a dělené koncové svítilny.
Corsa působí v reálném provozu velmi svěže, nabízí nové veselé barvy a stejně jako třeba Škodě Fabia jí sluší tmavá kola či černá střecha.
Rozměry nového Opelu Corsa E a minulé generace | |||
- | Nový | Starý | Rozdíl |
Délka (mm) | 4021 | 3999 | +22 |
Šířka (mm) | 1746 | 1737 | +9 |
Výška (mm) | 1481 | 1488 | -7 |
Rozvor (mm) | 2510 | 2511 | -1 |
Zavazadlový prostor (l) | 285 | 285 | 0 |
Údaje platí pro pětidveřové verze |
Dvougenerační skok
Po usednutí za volant jako bychom se ocitli v jiné dimenzi. Minulostí je strohý interiér s lacině působícím středovým panelem, Corsa E se nechala inspirovat většími sourozenci a přijíždí s robustní a velmi elegantní palubní deskou z hodnotných materiálů. Jako by se designéři nechtěli za žádnou cenu podřídit dnes tak běžné redukci nákladů a prosadili si celou vrchní část desky s příjemně měkkým povrchem. Volitelný barevný obklad je jenom decentní ozdobou a nepůsobí kýčovitě, jak snaha o oživení občas končívá.
Velmi luxusně se tváří dobře čitelný, bíle laděný přístrojový štít, naopak u ovládacího panelu klimatizace zvítězila snaha o efekt nad praktičností. Obzvlášť za slunce se obtížně luští, jaké parametry máte vlastně nastavené.
V duchu doby neumí mít malý Opel vestavěnou navigaci, ale zrcadlí na dotykový displej aplikace mobilu. O tomto řešení už byly popsány stohy papírů i virtuálního prostoru, proto jenom stručně – je to dobrá myšlenka, která ale potřebuje ještě dozrát. Připojený iPhone nepracoval v ulicích Frankfurtu zrovna nejrychleji, občas měl svou hlavu a stejně jako MirrorLink v konkurenčních malých autech má i Opelův Intellilink svá specifika, na která je třeba si zvyknout.
Na co jsme si ale zvykli velmi rychle, byla pohodlná a výborně tvarovaná přední sedadla, štědrý prostor ve všech směrech a komfortní posaz vzadu se solidní podporou stehen a dokonce nastavitelným sklonem opěradla. Určitě se nám vzadu sedělo lépe než ve Fabii, kterou máme v živé paměti z minulého týdne z Lisabonu. S jejími 330 litry srovnáváme také zavazadelník Opelu – jeho 285 l je hůře přístupných přes zužující se otvor a vysoký práh. Ten můžete vyrovnat falešným dnem, které schová i nějaké ty drobnosti, jinak jsme v zádi Corsy nenašli žádné přihrádky ani jiná praktická řešení.
Přeladěno
Minulá Corsa prodělala během svého života důkladnou technickou modernizaci, ale ani to nestačilo k naplnění představ o nástupci. Kompletně nové je elektrické řízení, přepracována byla geometrie, zavěšení i naladění tlumičů a pružin.
Výsledek? Corsa jízdně jednoznačně dospěla a působí kultivovanějším dojmem po všech stránkách. Její naladění je docela univerzální – ani tak dynamické jako třeba u Fiesty nebo Ibizy, ale ani tak kolíbavé jako u Fabie či Pola. Corsa se nijak dramaticky nevymezuje, je dostatečně komfortní i agilní zároveň.
I velká elegantní sedmnáctipalcová kola pouští do interiéru jen tlumené dupání, na sérii krátkých nerovností se ale neudrží na asfaltu a vůz má tendenci trochu odskakovat. Potenciálním zájemcům tedy radíme držet se skromnějšího obutí, které navíc zvýrazní cestovní komfort.
Řízení je sympaticky plynulé a přirozené, pracuje lehce, přitom kolům diktuje směr přesně a nouze není ani o nějakou tu zpětnou vazbu. Když nám začala v rychlé zatáčce utíkat přední kola po tečně, dal nám o tom volant včas a citlivě vědět. Pro něžné ženské ručky nechybí superlehký režim City pro snadné parkování.
K pocitu bezpečí za volantem přispívá početná armáda asistentů, jaká nemá v segmentu malých vozů obdoby. Opel patří již léta k průkopníkům moderních technologií v čím dál nižších patrech trhu. A tak může být nová Corsa vybavena například hlídáním jízdního pruhu, sledováním mrtvého úhlu, přednárazovým systémem, čtením dopravních značek a automatickým přepínáním dálkových světel (za příplatek dokonce bixenonových). Nechybí ale ani komfortní technologie jako parkovací asistent s kamerou, vyhřívání sedadel, volantu i čelního skla. To by byl celkem nedávno slušný nářez i ve střední třídě.
Špička v oboru
Opel do Frankfurtu nepřivezl optimalizované atmosférické motory ani inovovaný turbodiesel 1.3 CDTI splňující Euro 6, zato se v dostatečné míře pochlubil novými turboagregáty.
Začněme od největší novinky, kterou je přeplňovaný litrový tříválec s přímým vstřikováním benzinu. Verdikt je jasný - suverénně nejlepší motor svého druhu, jaký jsme dosud řídili.
Za jízdy nejsme schopni jeho koncepci identifikovat, typický chroptivý projev tříválců jednoduše chybí. I v záběru je tenhle turbomotor nesmírně kultivovaný, pouze při volnoběhu zkušený řidič z jemných vibrací dovodí, že agregát pracuje s lichým počtem pístů. K fantastickému utlumení přispívá v tomto segmentu trhu ojedinělý vyvažovací hřídel, který se spolu s olejovým čerpadlem usadil pod motorem v olejové vaně.
Motor vznikl na bílém papíře s cílem co největší kultury běhu, proto byl od začátku kladen důraz na všechny detaily, které mohou přenos vibrací redukovat – výfukové svody integrované v hlavě, vstřikování upevněné přes teflonové podložky, rozvod ozubeným řetězem. Výsledek vážně stojí za to, tenhle tříválec je radost řídit. Tedy alespoň jeho silnější verzi s 85 kW, slabší derivát s 66 kW se nám do ruky zatím nedostal.
Opel Corsa E - Zážehové motory | |||||
Motor | 1.0 Turbo | 1.0 Turbo | 1.2 | 1.4 | 1.4 Turbo |
Převodovka | 6M | 6M | 5M | 5M, 5A, 6A | 6M |
Zdvihový objem [cm3] | 999 | 999 | 1229 | 1398 | 1364 |
Válce/ventily | 3/4 | 3/4 | 4/4 | 4/4 | 4/4 |
Největší výkon [kW/min-1] | 66/3700-6000 | 85/5000-6000 | 51/5600 | 66/6000 | 74/3500-6000 |
Točivý moment [N.m/min-1] | 170/1800-3700 | 170/1800-4500 | 115/4000 | 130/4000 | 200/1850-3500 |
Max. rychlost [km/h] | 180 | 195 | 162 | 175 | 185 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 11,9 | 10,3 | 16,0 | 13,2 | 11 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 4,4 | 4,9 | 5,3 | 5,1 | 5,1 |
Údaje platí pro pětidveřový model bez ekologického paketu Ecoflex, pokud není standardem |
Hliníkový motor s lehkými vnitřními komponenty se ochotně vytáčí, přitom v nízkých otáčkách neprotestuje. Naopak ani oblast kolem tisícovky mu není proti srsti a poklidně v ní pracuje. Na dálnici při 130 km/h točí 2800 otáček a posádku nijak neruší, naopak ji potěší spotřebou kolem 5,5 l na 100 km. Celkový průměr včetně hodně dynamických pasáží a městského provozu nakonec činil solidních 6,4 litru.
Na rozdíl od koncernu Volkswagen vsadil Opel na šestistupňové převodovky, ta pro tříválec je zcela nová a velmi vydařená. Páka tiše, měkce a hladce klouže kulisou, na což jsme od Corsy dosud nebyli zrovna zvyklí. Nové jsou také dva automaty – robotizovaný manuál a měničová převodovka pro atmosférickou verzi 1.4. Otázkou zůstává, jestli bude Corsa tak přesvědčivě kultivovaná i se staršími nepřeplňovanými motory a původním řazením.
My jsme ze zbytku portfolia vyzkoušeli ještě čtyřválec 1.4 Turbo v nové výkonové verzi 74 kW. Ten se tak netypicky vklínil mezi oba stupně litrového tříválce 66 a 85 kW. Proti silnějším specifikacím z Astry a spol. dostal jinak naladěnou řídicí jednotku, jiné turbodmychadlo i modifikované vstřikování. Míří na odlišné zákazníky než výkonnější litr – spíše cestovatele než sportovce. Po polechtání plynu se neroztáčí tak vitálně, působí rozvážněji a prodleva turbodmychadla je o něco znatelnější.
Opel Corsa E - Vznětové motory | ||
Motor | 1.3 CDTI | 1.3 CDTI |
Převodovka | 5M | 5M |
Zdvihový objem [cm3] | 1248 | 1248 |
Válce/ventily | 4/4 | 4/4 |
Největší výkon [kW/min-1] | 55/3750 | 70/3750 |
Točivý moment [N.m/min-1] | 190/1500-2500 | 190/1500-3500 |
Max. rychlost [km/h] | nestanoveno | 182 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | nestanoveno | 11,9 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 3,7 | 3,3 |
Údaje platí pro pětidveřový model |
Zvukově není o moc příjemnější než litr, což není minus čtyřválce, ale opakovaná poklona tříválci. Parketou verze 1.4 Turbo jsou delší cesty v plném obsazení s častým využíváním pružnosti motoru v nižších otáčkách, kam je posazena plochá křivka točivého momentu s maximem 200 N.m, naopak výkonová špička motoru chybí. Ukazatel spotřeby při klidné jízdě po Frankfurtu a jeho placatém okolí nakonec hlásil prakticky stejný průměr jako u litru, tedy 6,4 l na 100 km.
Ceny? Ještě tak týden.
Nový Opel Corsa ve tří- i pětidveřovém provedení se začne v České republice prodávat na sklonku letošního roku a jeho ceny se dozvíme v nejbližších dnech. Zatím můžeme jenom spekulovat. Jestliže základní Škoda Fabia s pěti dveřmi a tříválcem startuje na 234.900 Kč, my tipujeme základní cenu třídveřové corsy (ale se čtyřválcem 1,2 l) velmi blízko, řekněme těsně pod 240.000 korun.