Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Opel Movano L3H1 Crew Van 2.3 CDTI Biturbo FWD: Sedm

Ladislav Černý
Diskuze (4)
Jak fungovalo spojení největšího valníku s dvoukabinou a nejslabším motorem u modelu Opel Movano?

Německá automobilka nabízí na největší řadu Movano nástavby již z výroby. Jde o velký posun, protože dříve tato vozidla nemohla cenově konkurovat s českými firmami, které na podvozky montovali valníky či dokonce ve sklopném provedení. V segmentu do celkové hmotnosti 3,5 tuny je však sklopná nástavba příliš těžká a na užitečné zatížení zbude málo. Proto hlavní těžiště valníků v kategorii N1 tvoří pevné nástavby. Ani u nich není užitečné zatížení závratné a pohybuje se kolem jedné tuny v závislosti na typu kabiny a pohonu.

Maxi

Do testu jsme přivítali movano s předním pohonem a delším ze dvou rozvorů. Vozidlo určené pro pracovní četu (například na opravy či údržbu silnic) poskytovalo sedm míst. Pryč jsou doby, kdy u tzv. Crew Cab jsme nacházeli maximálně šest sedadel. Sedm je již standard napříč výrobci, i když při užitečném zatížení cca tunu po obsazení sedmi urostlými dělníky nezůstává na nářadí a materiál velká hmotnostní rezerva. Proto také všechny nabízená provedení Movana s valníkem jsou na hranici 3,5 tuny.

Zkoušený typ s rozvorem 4332 mm nabízel valník s délkou ložné plochy 3,17 m. Tam už se vejde spousta materiálu a bude těžké odolat pokušení vozidlo přetížit. Výhoda dlouhé rozvoru spočívá v tom, že polovina délky valníku se nachází před zadní nápravou, na kterou pak vlivem krátkého zadního převisu jen 1,325 m nepůsobí extrémní zatížení.

Pečlivá rozvaha nutná

Zadní náprava podvozku s pohonem předních kol snese totiž jen 2,1 tuny, zatímco provedení se zadním pohonem zvládne 2,3 tuny. Pořídit si tedy dvojkabinu s valníkem a předním pohonem vyžaduje přesnou rozvahu, zda nutně potřebuji nejdelší provedení L3 s ložnou délkou přes tři metry, nebo stačí lehčí L2 s nakládací délkou 2,42 m, u které získám o 70 kg více pro náklad.

Ještě náročnější počty čekají zájemce o přepravu těžkých břemen ve valníčku na nezpevněném terénu. Pro ně je téměř nezbytný pohon zadních kol, které díky většímu zatížení než předních nabízejí lepší trakci. Vyvedení točivého momentu na zadní kola přidává ve srovnání s přední trakcí značných 150 kg. Užitečné zatížení i při 3,5tunové celkové hmotnosti padá pod tunu. Pokud chcete vozit větší hmotnost na zádi, nezbývá než volit valníkové Movano s dvoukabinou, celkovou hmotností 4,5 tuny a uvažovat třeba o legislativním ponížení na 3,5 tuny.

Čtyři výkony

Opel nabízí Movano se čtyřmi variantami 2,3litrového čtyřválce. Zkoušené vozidlo poháněla základní motorizace o výkonu 96 kW a točivém momentu 310 N.m. Podle parametrů na dvoukabinu, valník a minimálně 2,6 tuny s řidičem při převozu „vzduchu“ nic moc. Ve městě nám však motor vystačil, díky jemně odstupňované převodovce jsme neměli námitky. Za hranicí obce se však projevil silový deficit motoru pracujícího pod plným zatížením při každé akceleraci. To se rovněž projevilo na spotřebě nafty, která atakovala desetilitrovou hranici.

Pokud má zkoušená konfigurace Movana sloužit často za městem a není určena pro svoz suché trávy či jiného zahradnického odpadu, měla by dostat silnější jednotku 2.3 CDTI 107 kW. Stejně jako základní motorizace je dostupná k přednímu i zadnímu pohonu, a díky dvěma turbodmychadlům pěkně táhne v širokém spektru otáček. Majiteli se v příměstském provozu odvděčí příjemnou dynamikou i příznivou spotřebou. Cenový rozdíl mezi oběma konstrukčně jinými motory činí příznivých 13.515 korun bez daně. Nepatrně levněji vychází nejsilnější varianta

120/125 kW podle předního nebo zadního pohonu.

Ze strany Opelu to považujeme za velmi taktické řešení, protože zájemci budou volit zejména nejsilnější variantu a brzy po prvních kilometrech dávat dobré reference, že i plně naložené movano pěkně jede a zároveň není předražené. To platí pro přímo řazenou šestistupňovou převodovku, o šestistupňovém robotizovaném automatu MTA za dalších 17.490 Kč bez DPH raději neuvažujte. Změny jednotlivých převodů probíhají velmi rozvláčně a mezi sedmičlennou posádkou se vždy najde řidič, který není tělesně postižený a může využít výborné přímo řazené šestistupňové ústrojí.

Importér poskytuje na Movano tři roky záruky nad zákonný dvouletý rámec navíc. Vztahuje se na motor, převodovku a rozvodovku. Dohadování o případně přemrštěných cenách pravidelných servisních prohlídek dělá stopku služba Fair servis, která předem garantuje konkrétní ceny za servisní prohlídky s intervalem 40.000 km. První vyjde na 5100 korun bez daně, druhá 6770 korun.

Plusy

  • Sedm míst
  • Dlouhá korba
  • Přístup k zadním sedadlům

Minusy

  • Málo výkonný motor

TECHNICKÉ PARAMETRY
Motor 2.3 CDTI
Typ přepl. vznětový čtyřválec
Počet válců/ventilů 4/16
Objem válců (cm3) 2298
Chlazení kapalinou
Největší výkon (kW/min-1)96/3500
Točivý moment (N.m/min-1)310/1250-2500
Emisní norma Euro 6
Převodovka šestistupňová manuální
Pohonpředních kol
Délka/šířka/výška (mm) 6499/2100/2500
Rozvor (mm) 4332
Provozní hmotnost (kg) 2341
Celková hmotnost (kg) 3500
Hmotnost nebrzděného přívěsu (kg) 750
Hmotnost brzděného přívěsu (kg) 2500
D/š nákl. prostoru (mm) 3170/2040
Výška ložné plochy nad vozovkou (mm) 1026
Nejvyšší rychlost (km/h) 128
Spotřeba paliva (l/100 km) 9,1/7,3/8,2
Objem palivové nádrže (l) 80
Cena (Kč bez DPH) 562 065

Ladislav Černý
Diskuze (4)
26. 1. 2019 08:55
Hmmm
Pokial chcem odolnu dodavku, alebo co trosku odveze, tak IVECO DAILY a pokial chcem vozit tazsie bremena tak bud DAILYNU 7t, alebo EUROCARCO 7,5t a viac podla potreby ;-)
25. 1. 2019 13:37
Re: Těžká břemena
No přijde mi podivné že v testu auta doporučují takto porušovat zákon
25. 1. 2019 12:05
Re: Těžká břemena
Získáš tím podvozek stavěný na vyšší zátěž. Samozřejme se pak počítá že se to auto nakládá nad 3,5t, ale to ti nikdo narovinu neřekne.
Druhá možnost je, že s tím chceš jezdit někde v těžkých podmínkách. Pak máš odolnější podvozek a šanci že vydrží déle, ale zase menší oficiální nosnost.
25. 1. 2019 09:01
Těžká břemena
Moc jsem nepochopil doporučení autora - " ...Pokud chcete vozit větší hmotnost na zádi, nezbývá než volit valníkové Movano s dvoukabinou, celkovou hmotností 4,5 tuny a uvažovat třeba o legislativním ponížení na 3,5 tuny...."

Pokud zvolíme vyšší celkovou hmotnost ale hned ji ponížíme zpátky na 3,5 tuny, není mi jasné co tím vlastně získáme. Takže jsem z toho trochu jelen