Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Opel v Ženevě 2005

Libor Zezulka
Přestože Opel neprožívá svá nejšťastnější léta, v Ženevě hýřil optimismem. Kreativně pojatý stánek překypující pohybem, s dominantní tančící, na stojanu upevněnou novou zafirou vytvářel atmosféru pohody.

Zafira se dočkala zasloužené přízně, někteří (především japonští) novináři se nemohli nabažit systému sklápění sedadel Flex-7. Trochu v pozadí stála Astra OPC. Kdo ovšem jednou spatřil nablýskanou modrou karoserii a nabroušený výraz, nemohl odolat a strávil za volantem několik minut.

Zafira

Druhá generace Opelu Zafira přichází po dlouhých šesti letech výroby. Zpočátku sice na trhu vládla, protože evropských konkurentů nebylo mnoho, ale postupně se nabídka rozšiřovala a Zafira ztrácela zákazníky díky touranům, c-maxům a scénikům. Úplně nová generace, vycházející z platformy nové Astry Caravan bude zase trefou do černého. Původní rozměry 4,31 x 1,74 x 1,68 m se v novém provedení protáhly na 4,47 x 1,78 x 1,64 m, rozvor povyrostl z 2694 mm na 2703 mm.

Karosérie nese znaky typické pro novou generaci Astry, provedení zadní části je inspirováno tvary Astry kombi a Vectry kombi. Vpředu jsou dominantní velké sportovně střižené světlomety s trojrozměrnou architekturou, vzadu dostala přednost praktičnost před krásou, když zadní výklopné víko nekompromisně vykrajuje rozměrný vstupní otvor do zadního nárazníku. Na zadním čele se opakuje mohutná chromovaná lišta, kterou už Opel zakomponoval do svých dalších modelů.

Zachována zůstává myšlenka snadného sklápění sedadel do podlahy Flex-7. V pětimístném provedení lze naložit 620 litrům zavazadel, interiér poskytuje 30 odkládacích prostor na drobnosti. Motorová paleta se skládá z agregátů známých z astry. Nejvýkonnější motor 2.0 T poskytuje výkon 147 kW, hierarchicky pod ním bude zážehový motor 2.2 (110 kW), dále nový čtyřválec 1.8 (103 kW) a základem je opět verze 1.6 (77 kW).

Vznětové motory jsou známé jednotky GM Fiat Powertrain stejným zdvihovým objemem a označením 1.9 CDTI, ale ve třech výkonových variantách (74 kW, 88 kW, 110 kW). Opel připravil pro Zafiru sadu technických vymožeností, které zatím nejsou v této třídě běžné. Jednou z nich je další aplikace podvozku IDS Plus, jehož hlavní část tvoří variabilní nastavování tuhosti tlumičů, další novinkou ve třídě minivanů jsou xenonové světlomety které se natáčejí spolu s koly do zatáčky.

V interiéru bude na přání dodávána nejnovější generace DVD navigačního systému a cestující budou mít možnost využít palubní síť Bluetooth. Mezi další neobvyklé položky patří příplatková panoramatická střecha, která nabízí cestujícím mimo výhledu na oblohu i úložné prostory.

Astra OPC

Díky přeplňovanému zážehovému motoru 2.0 Turbo o výkonu 176 kW k je Astra OPC, vyvinutá divizí OPC, nejvýkonnější modelem řady Astra. Turbodmychadlem přeplňovaný zážehový čtyřválec se chlubí točivým momentem až 320 Nm a mohutným zátahem už z nízkých otáček. Nová Astra OPC, standardně vybavovaná manuální šestistupňovou převodovkou, zrychluje z 0 na 100 km/h za méně než sedm sekund a dosahuje rychlosti přes 240 km/h.

Motor nové Astry OPC technicky vychází z přeplňovaného dvoulitru 2.0 Turbo o výkonu 147 kW, který disponuje točivým momentem až 262 Nm. Přepracovaný agregát Astry OPC má optimalizované sací i výfukové potrubí a má sofistikovanější systém přeplňování a vstřikování paliva. Vysokému výkonu motoru 2.0 Turbo (176 kW) je přizpůsobena charakteristika interaktivního podvozku IDSPlus se systémem elektronické regulace tlumičů pérování CDC (Continuous Damping Control).

Podvozek IDSPlus elektronicky propojuje všechny stěžejní komponenty a prvky, které jsou důležité pro dosažení špičkových jízdních vlastností modelu řady OPC. Astra OPC vyjíždí standardně na speciálních osmnáctipalcových litých kolech s pneumatikami 225/45 R18, na přání mohou zájemci získat i kola devatenáctipalcová. Astra OPC má vpředu ventilované disky o průměru 321 mm, vzadu pak kotouče o průměru 278 mm.

S dynamicky laděným exteriérem dobře koresponduje i interiér Astry OPC. Nejvýraznějším prvkem jsou sportovní sedadla Recaro, která poskytují maximální boční oporu těla. Sedadla jsou k dispozici ve dvou verzích čalounění – buď v kombinaci kůže/textil, nebo v celokoženém provedení. K originálním detailům interiéru Astry OPC patří kůží obšitá hlavice řadicí páky, chromové rámečky palubních přístrojů (s modrou ručkou a černými číselníky) a kryty dveřních prahů s logem „OPC“.

Palubní deska a výplně dveří mohou být vyvedeny v modré, stříbřité nebo černé barvě. Astra OPC je výsledkem společného vývoje specialistů mezinárodního technického a vývojového centra ITDC automobilky Opel a sportovní divize OPC (Opel Performance Center). Takto vzniklo v rozmezí let 2001 až 2004 více než patnáct tisíc sportovně stylizovaných modelů OPC postavených na bázi modelů Astra, Astra Caravan a Zafira. Nová Astra OPC bude na trh uvedena na podzim roku 2005.


Libor Zezulka