Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Opel Zafira Tourer 1.6 CDTi EcoFlex – Šestnáct, černá, sudá

Jan Mička
Diskuze (44)
Nedávno tomu byly tři roky, co jsme poprvé vyzkoušeli třetí generaci Opelu Zafira. Přívlastek Tourer již známe, jak zde ale funguje nový vznětový čtyřválec 1.6 CDTi, zjistíme až nyní.

Předně je třeba si ujasnit názvosloví – Opel totiž nabízí dvě verze oblíbeného MPV Zafira, které se na trhu poprvé objevilo v roce 1999 a vyniklo sedmimístným uspořádáním na minimálním půdorysu. Zafira Classic se při využití financování dokáže s cenou dostat pod 300.000 Kč, zatímco „naše“ Zafira Tourer je modernější, se základním motorem 1.8i/85 kW o 80.000 korun dražší, a za dvojici sedadel nepřiplácíte až u nejvyšší výbavy Cosmo. Jádro pudla však tkví v naftové šestnáctistovce CDTi o výkonu 100 kW, kterou jsme poprvé vyzkoušeli v modernizovaném Opelu Meriva.

Byly totiž doby, kdy nic takového pod kapotou Zafiry Tourer neexistovalo. Například v lednu 2012, kdy se nám do rukou dostal vůz určený pro český trh, jste mohli vybírat pouze z trojice variant čtyřválce 2.0 CDTi (82 až 121 kW). Zbytek osazenstva spaloval benzin a v případě agregátu 1.6 Turbo o výkonu 110 kilowattů také zemní plyn.

Stejně jako u dříve testovaného čtyřválce 2.0 CDTi pod kapotou Opelu Insignia ST se myslelo především na spotřebu a emise – od toho také nápis EcoFlex na zádi, který v rámci automobilky označuje nejúspornější verzi dané modelové řady. V případě zkoušené Zafiry Tourer s šestnáctistovkou CDTi mají přitom Rüsselsheimští na čem stavět, tedy alespoň podle papírových hodnot. Průměrně by totiž vůz měl spotřebovat pouze 4,1 litru na 100 km a k tomu všemu plní přísnou emisní normu Euro 6.

Opel Zafira Tourer - Srovnání motorů s konkurencí
Model Opel Zafira Tourer Peugeot 5008 Ford S-Max Kia Carens
Motor 1.6 CDTi EcoFlex 2.0 HDi 150 2.0 Duratorq TDCi 1.7 CRDi
Převodovka 6M 6M 6M 6M
Zdvihový objem [cm3] 1598 1997 1997 1685
Válce/ventily 4/4 4/4 4/4 4/4
Největší výkon [kW/min-1] 100/3500-4000 110/3750 103/3750 100/4000
Točivý moment [N.m/min-1] 320/2000 340/2000 320/1750-2750 331/1750-2500
Max. rychlost [km/h] 193 195 195 191
Zrychlení 0-100 km/h [s] 11.2 9.9 10.2 10.4
Komb. spotřeba [l/100 km] 4.1 5.4 5.3 5.1
Základní cena [Kč] 503.900 540.000 639.990* 519.980
*Doprodej skladových vozů

Opel se nicméně u úsporné verze Zafiry Tourer vydal jinou cestou, než třeba Škodovka s Octavií GreenLine, která má sníženou světlou výšku, upravenou aerodynamiku a omezenou výbavu. Zafira Tourer v rámci příplatkových prvků žádné mantinely nedává a dopřát si proto můžete třeba devatenáctipalcová kola (zkoušený exemplář měl 18“ disky), nezávislé topení nebo integrovaný nosič FlexFit (stojí 20.000 Kč), díky kterému v pohodě převezete i čtyři jízdní kola.

Příjemné překvapení

U nejúspornější Zafiry Tourer hrají prim delší převody šestistupňové manuální skříně, systém Start/stop, vstřikování močoviny, kterému se například modernizovaná Meriva plnící Euro 6 díky menším rozměrům a hmotnosti ještě vyhnula, a také systém řízení spalování „closed loop“ s piezoelektrickými senzory expanzního tlaku v jednotlivých vstřikovačích. I zde si tedy agregát přesně uvědomí, kdy nastává správný okamžik pro vstříknutí paliva do válců a zajistí, aby ke vznícení směsi došlo co nejblíže horní úvrati pístu.

opel testy mpv opel testy mpv  

Náběh výkonu není u tiché a mimořádně kultivované šestnáctistovky zbytečně dramatický. Silnější zátah začínáte pociťovat okolo 1500 otáček za minutu, abyste o 500 otáček výše narazili na maximální točivý moment 320 N.m a plynule pokračovali až k metě 3500 min-1, kdy již přední kola naplno roztáčí všech 136 koní. Ti navíc k životu moc nafty nepotřebují, avšak stále o něco více, než udávají oficiální technické údaje.

V reálném provozu není problém setrvávat pod šestilitrovou hranicí, což je dáno dlouhým zpřevodováním šestistupňové manuální skříně (automat výrobce k motoru nenabízí) a příjemně pružným charakterem čtyřválce. Dokonce i ve městě stačí zařadit čtvrtý rychlostní stupeň a pracovat pouze s plynem a brzdou (výsledná spotřeba zde nepřekročila 7,2 l na 100 km). Na dálnici, kde se otáčky motoru povalují okolo 2000 min-1, z nádrže každých sto kilometrů ubývalo pouze 6,2 litru nafty. To na první pohled sice nevypadá nikterak převratně, je ale třeba si uvědomit, že automobil s tímto motorem váží nejméně 1701 kilogramů, a to nepočítáme veškerou příplatkovou výbavu.

Středobodem výborných jízdních vlastností Zafiry Tourer je příplatkový adaptivní podvozek FlexRide od firmy ZF Sachs (stojí 24.700 Kč). Nehledejme v něm nic složitého, protože tlačítky na vrcholu středové konzole pouze regulujete průtok oleje v tlumičích. Rozdíl oproti základnímu módu, ve kterém se automobil nachází vždy po nastartování (nikoliv po zásahu systému Start/stop), je však značný a ve většině případů zřejmě hned zvolíte režim Tour.

Z auta se v tu ránu stane houpavá a ultrakomfortní sedmimístná loď, která nikterak neskrývá náklony v zatáčkách, ovšem bez ztráty směrové nejistoty. Podvozek navíc dokáže velmi obstojně reagovat na náhlé změny povrchu, což je příjemný rozdíl například oproti předchozí generaci Volkswagenu Passat se systémem stejného výrobce. Citelnější rázy od kol, se kterými pružiny plnou silou „prásknou“ o vozovku, tedy nečekejte.

opel testy mpv opel testy mpv  

Režim Sport sice využijete jenom zřídka, i zde je však jeho přínos znatelný. Podvozek a řízení ihned ztuhnou, motor zbystří, ale lepší dynamika auta je spíše pocitová. Tak jako tak Zafiře nelze upřít jistější postoj v zatáčkách, způsobený i relativně lehkým čtyřválcem na přední nápravě (blok motoru je hliníkový). Ostatně jako ve všech jízdních situacích jsme si pochvalovali přesné manuální řazení, delší zpřevodování vás však po čase stejně převede do klidnějšího režimu.

Za sedm se platí

Jak již bylo řečeno v úvodu, za sedmimístné uspořádání kabiny si musíte, na rozdíl od Zafiry Classic, připlatit. Konkrétně se bavíme o částce 17.400 korun, která se netýká pouze zkoušené linie Cosmo. Sedm míst je zde totiž standardem, pokud si však vystačíte s pětimístným uspořádáním, výrobce vám z ceny vozu odečte 17.000 korun. Tuto investici můžeme vřele doporučit.

Z vozu o rozvoru 2760 milimetrů se totiž stane praktický a pohodlný dostavník, jehož poslední řada sedadel není na rozumné vzdálenosti zapovězena ani vyšším postavám. Se sedadly se velmi jednoduše manipuluje, a když nejsou potřeba, složíte je do podlahy a máte k dispozici zavazadelník o solidním objemu 650 litrů.

Zázrak s názvem Flex7 oceníte také u druhé řady samostatných sedadel, která lze podélně posouvat ve velkém rozsahu. Pokud nepožadujete plnou kapacitu, prostřední z nich snadno přetvoříte do podoby praktické loketní opěrky. Vznikne tak podobná koncepce, jako u nedávno testovaného Mercedes-Benzu V, pouze bez průchozí středové uličky.

opel testy mpv opel testy mpv  

V přední části interiéru je již nicméně stáří vozu znát. Zatímco modernizovaná Insignia se zbavila přemíry tlačítek na středové konzole, Zafira Tourer na tento zásah stále čeká. Příliš nadšeni jsme nebyli ani z dílenského zpracování některých plastů, povrzávání výplní dveří a nepřesného uložení středových schránek FlexConsole. Nápaditost a praktičnost takového řešení však výrobci rozhodně upřít nelze, stejně jako pohodlí a boční oporu ergonomických předních sedadel, která jsou v našem případě součástí komfortní sady Cosmo za 31.900 korun.

Závěr

Úsporná vznětová šestnáctistovka CDTi již v omlazeném Opelu Meriva dokázala, že se pro pohon rodinného MPV bez výhrad hodí. Mimořádně tichý a sofistikovaný turbodiesel sice papírovou spotřebu paliva neobhájil, vzhledem k velikosti a hmotnosti Zafiry Tourer, která se s plnou výbavou bude šplhat vysoko nad 1700 kilogramů, lze výsledky v testu tolerovat.

Především v interiéru je znát dřívější datum výroby, nehezkých detailů se ale výrobce nezbavil ani u novějších modelů. Tak jako tak ovšem platí, že po stránce vnitřního prostoru, variability sedadel a ceny se Zafira Tourer řadí ke špičce daného segmentu. Uvedené konkurenty totiž s podobným motorem levněji nepořídíte.

opel testy mpv opel testy mpv  

Nejlevnější verze modelu 409.900 Kč (Selection 1.8i/85 kW)
Základ s testovaným motorem 503.900 Kč (Selection 1.6 CDTi EcoFlex/100 kW)
Testovaný vůz s výbavou 733.800 Kč (Cosmo 1.6 CDTi EcoFlex/100 kW)

Plusy

  • Tichý a kultivovaný motor
  • Příznivá spotřeba
  • Pohodlný podvozek
  • Prostorný interiér
  • Sofistikované systémy Flex7 a FlexConsole

Minusy

  • Spousta tlačítek na středové konzole
  • Povrzávání plastů výplní dveří
  • Uložení schránek ve středovém tunelu

Foto: David Rajdl

Jan Mička
Diskuze (44)
Opel Zafira Tourer 1.6 CDTi EcoFlex
Cena základní sestavy 503 900 Kč
Výbava základní sestavy Šest airbagů, aktivní opěrky hlavy vpředu, elektricky ovládaná, vyhřívaná a sklopná vnější zrcátka, denní svícení, dálkové centrální zamykání, tempomat, multifunkční volant, litá 17“ kola, samočinná klimatizace, elektrické ovládání bočních oken vpředu a vzadu, dešťový senzor, přední mlhovky, sedm sedadel, asistent rozjezdu do kopce, elektrické ovládání bočních oken, automatické přepínání světel s detekcí tunelu, stříbrné střešní ližiny, čalounění látka/kůže atd. Kč
Cena testované sestavy 733 800 Kč
Výbava testované sestavy Komfortní sada Cosmo – ergonomická přední sedadla, audiosouprava Navi 650 se sedmi reproduktory, bluetooth handsfree (+31.900 Kč), Sada Cosmo – světlomety AFL+, parkovací čidla vpředu a vzadu, litá 18“ kola, alarm (+58.700 Kč), metalíza (+14.400 Kč), nosič jízdních kol FlexFit (+20.000 Kč), posuvná loketní opěrka + elektronická ruční brzda + přihrádka vpředu (+2.100 Kč), adaptivní podvozek FlexRide (+24.700 Kč), vyhřívaný volant (+5.100 Kč). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1598
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 100 / 3500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 320 / 2000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 193
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 11.2
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 4.6 / 3.8 / 4.1
Emise CO2: 109
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 650 / 1860
Objem nádrže (l): 58
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1701 / 679
Rozměr pneu: 235/45 R 18
Opel Zafira Tourer 1.6 CDTi EcoFlex
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4656
b) šířka (mm): 1884
c) výška (mm): 1685
d) rozvor (mm): 2760
e) rozchod vpředu (mm): 1584
f) rozchod vzadu (mm): 1588
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 860 / 1065
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 465 / 935
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1050
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 995
k) šířka vpředu (mm): 1495
l) šířka vzadu (mm): 1480
délka sedáku vpředu (mm): 485
délka sedáku vzadu (mm): 480
výška opěradla vpředu (mm): 650
výška opěradla vzadu (mm): 630
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
3. 12. 2014 01:05
Re: S-Max
Tos při tom výběru mohl Opela klidně vynechat, protože do nové generace nedáš tři dětský sedačky (prostřední sedadlo nemá homologaci).
10. 11. 2014 12:32
Re: ..
A někdo jiný má raději uklizenou středovou konzoli :-)
10. 11. 2014 08:52
Re: ..
To dá rozum, že to majitelům nevadí. Když jim to vadí, tak jsou majitelé zcela jiného auta.
8. 11. 2014 20:59
Tlstá Berta
Udávaná spotreba sa autu s hmotnosťou výrazne prekračujúcou 1,7 tony tolerovať vpohode dá.
Ale kompaktnému MPV daná hmotnosť už nie.
Grand Scenic má 1703 kg v max. výbave s dvojlitrovým dieslom vrátane 75 kg vodiča,
s 1,6 dCi má od 1599 do 1638 kg. Grand C4 Picasso je na tom veľmi podobne, možno lepšie, s dvojlitrom do 1635 kg, s jednašestkou o ešte o celý metrák menej. Touran s dieslom tiež okolo 1550-1600 kg...
8. 11. 2014 20:15
Re: ..
Povedz úprimne, že si Ty maďarskej národnosti? ;-)