TEST Opel Zafira Tourer 1.6 CDTi EcoFlex – Šestnáct, černá, sudá
Předně je třeba si ujasnit názvosloví – Opel totiž nabízí dvě verze oblíbeného MPV Zafira, které se na trhu poprvé objevilo v roce 1999 a vyniklo sedmimístným uspořádáním na minimálním půdorysu. Zafira Classic se při využití financování dokáže s cenou dostat pod 300.000 Kč, zatímco „naše“ Zafira Tourer je modernější, se základním motorem 1.8i/85 kW o 80.000 korun dražší, a za dvojici sedadel nepřiplácíte až u nejvyšší výbavy Cosmo. Jádro pudla však tkví v naftové šestnáctistovce CDTi o výkonu 100 kW, kterou jsme poprvé vyzkoušeli v modernizovaném Opelu Meriva.
Byly totiž doby, kdy nic takového pod kapotou Zafiry Tourer neexistovalo. Například v lednu 2012, kdy se nám do rukou dostal vůz určený pro český trh, jste mohli vybírat pouze z trojice variant čtyřválce 2.0 CDTi (82 až 121 kW). Zbytek osazenstva spaloval benzin a v případě agregátu 1.6 Turbo o výkonu 110 kilowattů také zemní plyn.
Stejně jako u dříve testovaného čtyřválce 2.0 CDTi pod kapotou Opelu Insignia ST se myslelo především na spotřebu a emise – od toho také nápis EcoFlex na zádi, který v rámci automobilky označuje nejúspornější verzi dané modelové řady. V případě zkoušené Zafiry Tourer s šestnáctistovkou CDTi mají přitom Rüsselsheimští na čem stavět, tedy alespoň podle papírových hodnot. Průměrně by totiž vůz měl spotřebovat pouze 4,1 litru na 100 km a k tomu všemu plní přísnou emisní normu Euro 6.
Opel Zafira Tourer - Srovnání motorů s konkurencí | ||||
Model | Opel Zafira Tourer | Peugeot 5008 | Ford S-Max | Kia Carens |
Motor | 1.6 CDTi EcoFlex | 2.0 HDi 150 | 2.0 Duratorq TDCi | 1.7 CRDi |
Převodovka | 6M | 6M | 6M | 6M |
Zdvihový objem [cm3] | 1598 | 1997 | 1997 | 1685 |
Válce/ventily | 4/4 | 4/4 | 4/4 | 4/4 |
Největší výkon [kW/min-1] | 100/3500-4000 | 110/3750 | 103/3750 | 100/4000 |
Točivý moment [N.m/min-1] | 320/2000 | 340/2000 | 320/1750-2750 | 331/1750-2500 |
Max. rychlost [km/h] | 193 | 195 | 195 | 191 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 11.2 | 9.9 | 10.2 | 10.4 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 4.1 | 5.4 | 5.3 | 5.1 |
Základní cena [Kč] | 503.900 | 540.000 | 639.990* | 519.980 |
*Doprodej skladových vozů |
Opel se nicméně u úsporné verze Zafiry Tourer vydal jinou cestou, než třeba Škodovka s Octavií GreenLine, která má sníženou světlou výšku, upravenou aerodynamiku a omezenou výbavu. Zafira Tourer v rámci příplatkových prvků žádné mantinely nedává a dopřát si proto můžete třeba devatenáctipalcová kola (zkoušený exemplář měl 18“ disky), nezávislé topení nebo integrovaný nosič FlexFit (stojí 20.000 Kč), díky kterému v pohodě převezete i čtyři jízdní kola.
Příjemné překvapení
U nejúspornější Zafiry Tourer hrají prim delší převody šestistupňové manuální skříně, systém Start/stop, vstřikování močoviny, kterému se například modernizovaná Meriva plnící Euro 6 díky menším rozměrům a hmotnosti ještě vyhnula, a také systém řízení spalování „closed loop“ s piezoelektrickými senzory expanzního tlaku v jednotlivých vstřikovačích. I zde si tedy agregát přesně uvědomí, kdy nastává správný okamžik pro vstříknutí paliva do válců a zajistí, aby ke vznícení směsi došlo co nejblíže horní úvrati pístu.
Náběh výkonu není u tiché a mimořádně kultivované šestnáctistovky zbytečně dramatický. Silnější zátah začínáte pociťovat okolo 1500 otáček za minutu, abyste o 500 otáček výše narazili na maximální točivý moment 320 N.m a plynule pokračovali až k metě 3500 min-1, kdy již přední kola naplno roztáčí všech 136 koní. Ti navíc k životu moc nafty nepotřebují, avšak stále o něco více, než udávají oficiální technické údaje.
V reálném provozu není problém setrvávat pod šestilitrovou hranicí, což je dáno dlouhým zpřevodováním šestistupňové manuální skříně (automat výrobce k motoru nenabízí) a příjemně pružným charakterem čtyřválce. Dokonce i ve městě stačí zařadit čtvrtý rychlostní stupeň a pracovat pouze s plynem a brzdou (výsledná spotřeba zde nepřekročila 7,2 l na 100 km). Na dálnici, kde se otáčky motoru povalují okolo 2000 min-1, z nádrže každých sto kilometrů ubývalo pouze 6,2 litru nafty. To na první pohled sice nevypadá nikterak převratně, je ale třeba si uvědomit, že automobil s tímto motorem váží nejméně 1701 kilogramů, a to nepočítáme veškerou příplatkovou výbavu.
Středobodem výborných jízdních vlastností Zafiry Tourer je příplatkový adaptivní podvozek FlexRide od firmy ZF Sachs (stojí 24.700 Kč). Nehledejme v něm nic složitého, protože tlačítky na vrcholu středové konzole pouze regulujete průtok oleje v tlumičích. Rozdíl oproti základnímu módu, ve kterém se automobil nachází vždy po nastartování (nikoliv po zásahu systému Start/stop), je však značný a ve většině případů zřejmě hned zvolíte režim Tour.
Z auta se v tu ránu stane houpavá a ultrakomfortní sedmimístná loď, která nikterak neskrývá náklony v zatáčkách, ovšem bez ztráty směrové nejistoty. Podvozek navíc dokáže velmi obstojně reagovat na náhlé změny povrchu, což je příjemný rozdíl například oproti předchozí generaci Volkswagenu Passat se systémem stejného výrobce. Citelnější rázy od kol, se kterými pružiny plnou silou „prásknou“ o vozovku, tedy nečekejte.
Režim Sport sice využijete jenom zřídka, i zde je však jeho přínos znatelný. Podvozek a řízení ihned ztuhnou, motor zbystří, ale lepší dynamika auta je spíše pocitová. Tak jako tak Zafiře nelze upřít jistější postoj v zatáčkách, způsobený i relativně lehkým čtyřválcem na přední nápravě (blok motoru je hliníkový). Ostatně jako ve všech jízdních situacích jsme si pochvalovali přesné manuální řazení, delší zpřevodování vás však po čase stejně převede do klidnějšího režimu.
Za sedm se platí
Jak již bylo řečeno v úvodu, za sedmimístné uspořádání kabiny si musíte, na rozdíl od Zafiry Classic, připlatit. Konkrétně se bavíme o částce 17.400 korun, která se netýká pouze zkoušené linie Cosmo. Sedm míst je zde totiž standardem, pokud si však vystačíte s pětimístným uspořádáním, výrobce vám z ceny vozu odečte 17.000 korun. Tuto investici můžeme vřele doporučit.
Z vozu o rozvoru 2760 milimetrů se totiž stane praktický a pohodlný dostavník, jehož poslední řada sedadel není na rozumné vzdálenosti zapovězena ani vyšším postavám. Se sedadly se velmi jednoduše manipuluje, a když nejsou potřeba, složíte je do podlahy a máte k dispozici zavazadelník o solidním objemu 650 litrů.
Zázrak s názvem Flex7 oceníte také u druhé řady samostatných sedadel, která lze podélně posouvat ve velkém rozsahu. Pokud nepožadujete plnou kapacitu, prostřední z nich snadno přetvoříte do podoby praktické loketní opěrky. Vznikne tak podobná koncepce, jako u nedávno testovaného Mercedes-Benzu V, pouze bez průchozí středové uličky.
V přední části interiéru je již nicméně stáří vozu znát. Zatímco modernizovaná Insignia se zbavila přemíry tlačítek na středové konzole, Zafira Tourer na tento zásah stále čeká. Příliš nadšeni jsme nebyli ani z dílenského zpracování některých plastů, povrzávání výplní dveří a nepřesného uložení středových schránek FlexConsole. Nápaditost a praktičnost takového řešení však výrobci rozhodně upřít nelze, stejně jako pohodlí a boční oporu ergonomických předních sedadel, která jsou v našem případě součástí komfortní sady Cosmo za 31.900 korun.
Závěr
Úsporná vznětová šestnáctistovka CDTi již v omlazeném Opelu Meriva dokázala, že se pro pohon rodinného MPV bez výhrad hodí. Mimořádně tichý a sofistikovaný turbodiesel sice papírovou spotřebu paliva neobhájil, vzhledem k velikosti a hmotnosti Zafiry Tourer, která se s plnou výbavou bude šplhat vysoko nad 1700 kilogramů, lze výsledky v testu tolerovat.
Především v interiéru je znát dřívější datum výroby, nehezkých detailů se ale výrobce nezbavil ani u novějších modelů. Tak jako tak ovšem platí, že po stránce vnitřního prostoru, variability sedadel a ceny se Zafira Tourer řadí ke špičce daného segmentu. Uvedené konkurenty totiž s podobným motorem levněji nepořídíte.
Nejlevnější verze modelu | 409.900 Kč (Selection 1.8i/85 kW) |
Základ s testovaným motorem | 503.900 Kč (Selection 1.6 CDTi EcoFlex/100 kW) |
Testovaný vůz s výbavou | 733.800 Kč (Cosmo 1.6 CDTi EcoFlex/100 kW) |
Plusy
- Tichý a kultivovaný motor
- Příznivá spotřeba
- Pohodlný podvozek
- Prostorný interiér
- Sofistikované systémy Flex7 a FlexConsole
Minusy
- Spousta tlačítek na středové konzole
- Povrzávání plastů výplní dveří
- Uložení schránek ve středovém tunelu
Foto: David Rajdl