Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Ford Bronco Sport
Ford Bronco Sport
Ford Bronco Sport
Ford Bronco Sport
49 Fotogalerie

Osmiválce mizejí z amerického trhu. Nastupují dříve nepředstavitelné motory

Roman Šitner

Většina kupujících si v roce 1975 koupila v USA auto s osmiválcem. Druhou nejčastější volbou byl šestiválec. Dnes je situace jiná, i za oceánem je tlak na snižování emisí.

Osmiválce už se i v USA pomalu stávají raritou. Jen u pick-upů, tedy amerických trucků, si podle dat americké Agentury pro ochranu životního prostředí drží čtvrtinový podíl. U zbytku aut paběrkují. Minivany už osmiválce nemají vůbec, stejně jako menší SUV. U větších SUV a „normálních“ aut je podíl čtyřprocentní, a není tak těžké i tyto modely vyjmenovat. Pryč jsou doby, kdy byl osmiválec dostupnou volbou. Dnes už u řady i obřích aut k dispozici téměř nejsou.

Podíl osmiválců na americkém trhu (v %, podle let)
Kategorie197519851995200520152024
Auto592111734
Auto SUV1600100
Truck SUV95312432114
Minivan743912200
Pick-up733230665626

Od ropné krize v sedmdesátých letech začal odklon Američanů od žíznivých osmiválců k úspornějším vozům. Většina národa se vzdala dvou válců a zamířila k šestiválcům, raketově ale rostly prodeje čtyřválců. Ty v Americe samozřejmě byly vždy, jenže to šlo o malé a lehké vozy. U čehokoliv většího si je dřív nepořídil nikdo.

Americké statistiky pracují s trochu specifickými pojmy a ty jsou i v přiložených tabulkách. Auto je sedan, kombík nebo třeba hatchback. Auto SUV a truck SUV jsou dvě kategorie vozidel, které nelze rozdělit jen slovy menší a větší, ani nejde o to, zda jde o SUV vycházející z běžného auta nebo je založené na podvozku trucku. Záleží na množství sedadel, na jejich sklopnosti, na podílu místa pro zavazadla, na hmotnosti i třeba na nájezdových úhlech. Do jednotlivých kategorií tak mohou spadat i značně nesourodá vozidla, proto se tyto termíny jinak prakticky nepoužívají.

Pro zjednodušení se ale dá držet toho, že běžný crossover bude spíše auto SUV a mohutnější a terénnější vůz pak truck SUV. U minivanů a koneckonců i SUV je třeba zmínit, že se tyto kategorie za posledních padesát let výrazně změnily. Minivan byl do nástupu MPV z kraje devadesátých let hlavně velkou osobní dodávkou typu Chevrolet Express, SUV byly dříve plnohodnotnými terénními vozy. Úbytek osmiválců tak působí dramaticky, je ale dán i tím, že se tyto kategorie samy o sobě změnily. 

Podíl šestiválců na americkém trhu (v %, podle let)
Kategorie197519851995200520152024
Auto19233936156
Auto SUV22918376200
Truck SUV55666565024
Minivan262183968477
Pick-up112830234039

U pick-upů, tedy trucků, také došlo také k výrazné změně. Tyto vozy postupně narostly a už nejsou jen pracovním nástrojem. Dnešní „baby“ truck se čtyřválcem je větší a v podstatě silnější než echt trucky ze sedmdesátých let s osmiválci. Naopak dnešní pravé trucky nabízejí neporovnatelnou prostornost, komfort a sílu a mají zákazníky, kteří jsou ochotni si za osmiválce připlácet. Dříve byl truck s osmiválcem dostupným strojem pro běžného venkovana, dnes je to auto, které si cenou nezadá s luxusními limuzínami.

Video placeholder
Jak používat mlhovky • Auto.cz

Evropská představa, že v Americe mají stále velké motory, už proto není to tak úplně pravda. Řada modelů se tam už prodává prakticky se stejnými motory jako v Evropě. Postupně mizí příklady, kdy je model v základu s větším atmosférickým motorem a až za příplatek je možné získat menší turbomotor. Nebo příklady, kdy byl vůz v Evropě v základu třeba s jedna-čtyřkou atmosférou a za oceánem s 2,5litrem, tady lze zmínit VW Golf. To vše už je minulost.

Americký trh podle počtu válců (2024, odhad, podíl v kategoriích v %)
 AutoAuto SUVTruck SUVMinivanPick-up
Tříválce122500
Čtyřválce7642632230
Šestiválce60247739
Osmiválce404026
Jiné (například elektro)1435505

Značky jako Ford, Buick, Chevrolet nebo Mini pomáhají v Americe šířit i tříválce. Ty už tam dlouho nejsou raritou u auto SUV tvoří více než pětinu prodejů. Ford tříválec dává i do modelu Bronco Sport, délkou je sice srovnatelná se Škodou Karoq, je ale širší a o skoro 20 centimetrů vyšší. Když byl ještě v nabídce Ford Fusion, americká verze Mondea, dal se se sportovním paketem pořídit dokonce s litrovým tříválcem. Proti atmosférickému dvoulitru se připlácelo tisíc dolarů. 

Válce ale mizí i kvůli nástupu elektromobilů. Do zásuvky je hlavně díky Tesle Y už celá třetina aut z kategorie „auto SUV“.