Osmiválce mizejí z amerického trhu. Nastupují dříve nepředstavitelné motory
Většina kupujících si v roce 1975 koupila v USA auto s osmiválcem. Druhou nejčastější volbou byl šestiválec. Dnes je situace jiná, i za oceánem je tlak na snižování emisí.
Osmiválce už se i v USA pomalu stávají raritou. Jen u pick-upů, tedy amerických trucků, si podle dat americké Agentury pro ochranu životního prostředí drží čtvrtinový podíl. U zbytku aut paběrkují. Minivany už osmiválce nemají vůbec, stejně jako menší SUV. U větších SUV a „normálních“ aut je podíl čtyřprocentní, a není tak těžké i tyto modely vyjmenovat. Pryč jsou doby, kdy byl osmiválec dostupnou volbou. Dnes už u řady i obřích aut k dispozici téměř nejsou.
Podíl osmiválců na americkém trhu (v %, podle let) | ||||||
Kategorie | 1975 | 1985 | 1995 | 2005 | 2015 | 2024 |
Auto | 59 | 21 | 11 | 7 | 3 | 4 |
Auto SUV | 16 | 0 | 0 | 1 | 0 | 0 |
Truck SUV | 95 | 31 | 24 | 32 | 11 | 4 |
Minivan | 74 | 39 | 12 | 2 | 0 | 0 |
Pick-up | 73 | 32 | 30 | 66 | 56 | 26 |
Od ropné krize v sedmdesátých letech začal odklon Američanů od žíznivých osmiválců k úspornějším vozům. Většina národa se vzdala dvou válců a zamířila k šestiválcům, raketově ale rostly prodeje čtyřválců. Ty v Americe samozřejmě byly vždy, jenže to šlo o malé a lehké vozy. U čehokoliv většího si je dřív nepořídil nikdo.
Americké statistiky pracují s trochu specifickými pojmy a ty jsou i v přiložených tabulkách. Auto je sedan, kombík nebo třeba hatchback. Auto SUV a truck SUV jsou dvě kategorie vozidel, které nelze rozdělit jen slovy menší a větší, ani nejde o to, zda jde o SUV vycházející z běžného auta nebo je založené na podvozku trucku. Záleží na množství sedadel, na jejich sklopnosti, na podílu místa pro zavazadla, na hmotnosti i třeba na nájezdových úhlech. Do jednotlivých kategorií tak mohou spadat i značně nesourodá vozidla, proto se tyto termíny jinak prakticky nepoužívají.
Pro zjednodušení se ale dá držet toho, že běžný crossover bude spíše auto SUV a mohutnější a terénnější vůz pak truck SUV. U minivanů a koneckonců i SUV je třeba zmínit, že se tyto kategorie za posledních padesát let výrazně změnily. Minivan byl do nástupu MPV z kraje devadesátých let hlavně velkou osobní dodávkou typu Chevrolet Express, SUV byly dříve plnohodnotnými terénními vozy. Úbytek osmiválců tak působí dramaticky, je ale dán i tím, že se tyto kategorie samy o sobě změnily.
Podíl šestiválců na americkém trhu (v %, podle let) | ||||||
Kategorie | 1975 | 1985 | 1995 | 2005 | 2015 | 2024 |
Auto | 19 | 23 | 39 | 36 | 15 | 6 |
Auto SUV | 22 | 91 | 83 | 76 | 20 | 0 |
Truck SUV | 5 | 56 | 66 | 56 | 50 | 24 |
Minivan | 26 | 21 | 83 | 96 | 84 | 77 |
Pick-up | 11 | 28 | 30 | 23 | 40 | 39 |
U pick-upů, tedy trucků, také došlo také k výrazné změně. Tyto vozy postupně narostly a už nejsou jen pracovním nástrojem. Dnešní „baby“ truck se čtyřválcem je větší a v podstatě silnější než echt trucky ze sedmdesátých let s osmiválci. Naopak dnešní pravé trucky nabízejí neporovnatelnou prostornost, komfort a sílu a mají zákazníky, kteří jsou ochotni si za osmiválce připlácet. Dříve byl truck s osmiválcem dostupným strojem pro běžného venkovana, dnes je to auto, které si cenou nezadá s luxusními limuzínami.
Evropská představa, že v Americe mají stále velké motory, už proto není to tak úplně pravda. Řada modelů se tam už prodává prakticky se stejnými motory jako v Evropě. Postupně mizí příklady, kdy je model v základu s větším atmosférickým motorem a až za příplatek je možné získat menší turbomotor. Nebo příklady, kdy byl vůz v Evropě v základu třeba s jedna-čtyřkou atmosférou a za oceánem s 2,5litrem, tady lze zmínit VW Golf. To vše už je minulost.
Americký trh podle počtu válců (2024, odhad, podíl v kategoriích v %) | |||||
Auto | Auto SUV | Truck SUV | Minivan | Pick-up | |
Tříválce | 1 | 22 | 5 | 0 | 0 |
Čtyřválce | 76 | 42 | 63 | 22 | 30 |
Šestiválce | 6 | 0 | 24 | 77 | 39 |
Osmiválce | 4 | 0 | 4 | 0 | 26 |
Jiné (například elektro) | 14 | 35 | 5 | 0 | 5 |
Značky jako Ford, Buick, Chevrolet nebo Mini pomáhají v Americe šířit i tříválce. Ty už tam dlouho nejsou raritou u auto SUV tvoří více než pětinu prodejů. Ford tříválec dává i do modelu Bronco Sport, délkou je sice srovnatelná se Škodou Karoq, je ale širší a o skoro 20 centimetrů vyšší. Když byl ještě v nabídce Ford Fusion, americká verze Mondea, dal se se sportovním paketem pořídit dokonce s litrovým tříválcem. Proti atmosférickému dvoulitru se připlácelo tisíc dolarů.
Válce ale mizí i kvůli nástupu elektromobilů. Do zásuvky je hlavně díky Tesle Y už celá třetina aut z kategorie „auto SUV“.