Panther J72 (1972–1981): Splněný sen Roberta Jankela
Britský designér Robert Jankel vyráběl luxusní roadstery Panther J72, podobné předválečným sportovním vozům SS 100. Mechanické díly převzal z typu Jaguar XJ, včetně motoru V12. Levnější verze používaly řadové šestiválce Jaguar XK.
Společnost Panther Westwinds založil v roce 1972 ve Weybridge britský designér Robert Jankel (1938–2005). Prvním produktem byl exkluzivní luxusní roadster Panther J72 silně připomínající předválečný sportovní vůz SS 100 z roku 1936. Zkratka SS odkazovala na firmu Swallow Sidecar, založenou v roce 1922 v Blackpoolu a následnickou společnost SS Cars, založenou v roce 1935. Tato firma byla z pochopitelných důvodů přejmenována v březnu 1945 na Jaguar.
Zakladatel firmy Panther Robert Jankel začal už během studií prodávat auta, ale jeho snem bylo vyrábět vlastní luxusní sportovní vozy. Zajímal se rovněž o automobilový design a současně s Pantherem založil karosárnu Jankel Group. V roce 1980 se jeho firmy dostaly do finančních problémů a musel je prodat. Novým vlastníkem se stala jihokorejská společnost Jindu Industries, kterou v roce 1986 převzala automobilka SsangYong.
Panther J72 (písmeno J bylo zkratkou příjmení zakladatele a číslo 72 rokem založení firmy) používal mechaniku z typu Jaguar XJ, včetně 5,3litrového motoru V12. Nabízel se také s řadovými šestiválci Jaguar XK s objemem 3,8 a 4,2 litru. Pro malou firmu byl ručně vyráběný Panther J72 úspěchem. Přes poměrně vysokou cenu (4.655 liber v roce 1972) se jich za 10 let výroby prodalo 368 kusů (jiné prameny uvádějí 386 nebo dokonce 426 kusů).
Hliníková karoserie
Robert Jankel se při návrhu J72 (foto) nedržel přísně tvarů SS 100, přesto jej na první pohled připomínal. Lišil se mimo jiné tvarem čelního okna, širšími blatníky, interiérem, hlavními světlomety a koncovými svítilnami. Karoserie Pantheru J72 byla ručně vyráběna z hliníkového plechu. S rozvorem náprav 2.770 mm a rozchodem předních i zadních kol 1.384 mm měl dvoumístný roadster J72 vnější rozměry 4.090 x 1.690 x 1.320 mm (d x š x v).
Zajímavým detailem byla přední světla umístěná v kapkovitých krytech většího průměru opatřená kovovou sítí zabraňující rozbití světlometu odlétajícím kamením. Velké přední okno udržovaly v čistotě tři stěrače a okénka po stranách chránila cestující před větrem. V interiéru (foto) měl J72 dřevem obloženou palubní desku s odlišným rozmístěním ručkových přístrojů než SS 100 a kůží potaženou zvlněnou horní hranou. Sedadla s opěrkami hlavy byla čalouněná kůží Connolly a podlaha byla zakrytá plyšovými koberci.
Motory
Zadní kola Pantheru poháněly moderní motory Jaguar XK. Základem byl řadový šestiválec s rozvodem DOHC, objemem 3.781 cm3 a nejvyšším výkonem 222 k (164 kW) podle SAE, používaný v modelech Jaguar XK 150 a Mark IX. Alternativou byl řadový šestiválec s objemem 4.235 cm3 a výkonem, který se nijak podstatně nelišil od 3,8litrové verze. Dvanáct vozů dostalo vidlicový dvanáctiválec Jaguar XJ12 (foto) s rozvodem OHC a objemem 5.344 cm3, používaný v Jaguaru E-Type série III. Jeho výkon 269 k (198 kW) postačoval k dosažení maximální rychlosti 225 km/h a zrychlení z 0 na stovku za 5,3 s. Šestiválcové modely se standardně dodávaly s čtyřstupňovou (později pětistupňovou) manuální převodovkou a modely s motorem V12 měly třístupňový automat.
Panther J72 měl klasický žebřinový rám z ocelových profilů s motorem uloženým podélně vpředu. Moderní motory Jaguar (zvláště V12), použité v J72, vyžadovaly více chladicího vzduchu, takže Panther J72 měl přidaný vstup vzduchu nad předním nárazníkem a ve „vyboulení“ na jedné nebo obou bočních stranách kapoty (foto).
Panther J72 si svoji exkluzivitu nechal dobře zaplatit. Proti podobně koncipovanému osmiválcovému roadsteru Morgan Plus 8 byl více než dvakrát dražší. V současnosti ceny modelu Panther J72 začínají na 50.000 eurech (v přepočtu kolem 1,25 milionu Kč) a jsou mezi sběrateli exkluzivních veteránů vyhledávané.
Současně s modelem J72 vyráběl Panther v letech 1976 až 1982 sportovní dvoumístný roadster Lima s laminátovou karoserií, poháněný řadovým čtyřválcem Vauxhall. V letech 1982 až 1990 jej vystřídal podobně koncipovaný roadster Kallista s motory Ford (čtyřválec a V6). Posledním modelem značky Panther bylo kupé Solo s motorem Ford umístěným uprostřed a pohánějícím zadní kola. V režii jihokorejské společnosti SsangYong jich bylo vyrobeno kolem 20 kusů.