Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST SsangYong Korando 1.5 GDI Turbo ECO – Ohromí i bez pozlátka?

Ondřej Mára
Diskuze (83)

První setkání se SsangYongem Korando v nás zanechalo pozitivní dojmy, jenže kdo by se divil, když jsme testovali vůz v nejvyšší výbavě a se spoustou příplatků. Pokud se někde měly projevit výraznější slabiny, pak to nejspíš bude u té nejlevnější verze. Nechal se ale SsangYong nachytat?

Design, interiér


První SsangYong Korando se v našem testu objevil již v první polovině listopadu, kdy se nám v redakční garáži zabydlela naftová motorizace 1.6 e-XDI s pohonem všech kol, automatickou převodovkou Aisin, ve vrcholné výbavě Premium a s několika příplatky. Sečteno a podtrženo se tak jednalo o automobil za úctyhodných 824.000 Kč, takže by vlastně ani nemělo být překvapující, že si nás Korando celkem získalo coby komfortní, prostorné a překvapivě luxusní středně velké SUV.

Jenže SsangYong je na českém trhu opět v roli nováčka (i když už na třetí pokus), který si buduje zcela novou image i klientskou základnu. A i když nás v redakci Korando o svých kvalitách přesvědčilo, nejsme si úplně jistí, kolik lidí se bezhlavě vrhne po prémiovém modelu poměrně neznámé jihokorejské automobilky.

A tak jsme Korando vyzkoušeli znovu, tentokrát s benzínovým motorem a základní výbavou Eco, tedy verzi startující na částce 439.900 Kč. Do testu jsme se vrhli plni očekávání. A s klidným svědomím můžeme říct, že nás ani tohle Korando nezklamalo. Pojďme se ale na to podívat detailněji.

Bílý magnet na špínu

Značka SsangYong prošla pod křídly indické společnosti Mahindra & Mahindra kompletním znovuzrozením, což se (díky bohu) podepsalo i na designu. Zatímco na přelomu tisíciletí produkovala značka design podivných tvarů i kvalit, znovuzrozený SsangYong jde zcela odlišnou cestou.

Designéři novým SUV značky SsangYong dodali poměrně výrazný maskulinní a dominantní styl, kterému na eleganci přidávají různé prolisy a chromované doplňky mezi předními i zadními světly a pod boční linkou oken. Nejlevnější verze Eco se však musí obejít bez chromovaných elementů v předním a zadním nárazníku, LED mlhových světlometů s chromovanou mřížkou chladiče a (stříbrných) střešních lišt. Nejlevnější verzi navíc prozradí i standardně dodávaná 17“ litá kola s pneumatikami o rozměru 225/60 R17. I tak však vypadá k světu.

Vůz je standardně lakován do bílé barvy, která sice nevypadá špatně, ale funguje jako magnet na špínu – a to především v zadní části. Jakkoliv považujeme celkový design Koranda za vydařený, jeho záď působí snad až příliš masivně a špína se zde chytá snad i ze vzduchu. U modrého naftového kousku to zas tak patrné nebylo, takže bychom s klidným svědomím doporučili připlatit si 9.900 Kč za nějaký barevný metalický lak.

SsangYong Korando 1.5 GDI Turbo 163 LE SsangYong Korando 1.5 GDI Turbo 163 LE

Celkově však ani základní Korando nepůsobí nudně nebo lacině. Na parkovišti je nepřehlédnutelné a jeho neokoukané tvary stále přitahují zvídavé pohledy. Nikdo ze známých mi navíc nechtěl věřit, že tenhle 4,5 metru dlouhý reprezentativní drobek stojí pouze necelých 440.000 Kč.

Bez čeho se neobejdete?

Nejlevnější výbava znamená u řady automobilek interiér ve stylu holobytu, jenže Korando si pořád zvládá držet jistou úroveň. Látkové čalounění sedaček je totiž příjemné a samotné sedačky nabídnou komfortní posaz i pro rozložité postavy. Nechybí možnost bohatého manuálního nastavení a k tomu přičtěte podélně i výškově nastavitelný volant. Komfortní pozici za volantem by si tak měl v Korandu najít téměř každý.

Pokud se ale podíváme na samotný volant a přístrojovou desku, můžeme si všimnout řady prázdných tlačítek, což už dnes nebývá tolik zvykem. Korando ve výbavě Eco je ochuzené například o několik asistentů z balíčku Safety Pack, adaptivní tempomat, kožený (vyhřívaný) volant, bezdrátovou nabíječku, dvouzónovou automatickou klimatizaci, signalizaci vzdálenosti při parkování, vyhřívaná či ventilovaná sedadla, ambientní osvětlení ve dveřích a palubní desce, digitální přístrojový štít, atd. Prázdných míst je tu zkrátka plno, přesto tu nechybí snad nic, bez čeho byste se v moderním autě nemohli obejít.

I základní Korando nabídne tempomat, kupu bezpečnostních asistentů, alarm, dálkový centrál, manuální klimatizaci, dělená zadní sedadla, LED osvětlení interiéru, analogové budíky s 3,5“ monochromatickým displejem nebo multimediální systém s 8“ displejem, parkovací kamerou a podporou DAB, Android Auto & Apple CarPlay.

Prostor ve všech řadách

Jak už jsme několikrát zmínili, prostor je jednou z největších devíz SsangYongu Korando. A jinak tomu není ani u nejlacinější výbavy Eco, která udělala malé ústupky pouze v oblasti zavazadlového prostoru. Nejde však o ústupky v objemu, ale praktičnosti. Majitelé verze Eco se totiž musí obejít bez pevné podlahy prostoru, která může plnit roli dvojitého dna a současně pomůže elegantně rozdělit zavazadlový prostor na dvě části.  Místo toho je zde pouze koberec, pod kterým je schovaná opravná sada. Plnohodnotná rezerva vyjde na dalších 5.900 Kč.

Bez rezervy a dvojitého dna však Korando nabídne v rámci segmentu ohromující objem zavazadlového prostoru - až 550 litrů. Bez mrknutí oka tak strčí do kapsy většinu konkurence ve svém segmentu. Po složení opěradel však v kufru vzniká výrazný schod, který by jinak srovnala dvojitá podlaha. Pokud si ale připlatíte za rezervu, klesne standardní objem zavazadlového prostoru na 407 litrů. I tak se ale pořád jedná o slušné číslo.

SsangYong Korando 1.5 GDI Turbo 163 LE SsangYong Korando 1.5 GDI Turbo 163 LE

Se vzpřímenou hlavou

V oblasti prostoru pro posádku však Korando zůstává opět bezkonkurenční. Stále si nemohu vzpomenout na jiné SUV s délkou okolo 4,5 metru, které by v druhé řadě sedadel nabídlo tolik místa před koleny. Marné to však není ani s prostorem do stran a nad hlavou. U opěráku zadních sedadel se dá navíc nastavit i sklon, což je další příjemný bonus pro zadní cestující.

Drobným ústupkem na komfortu však bude absence standardní zásuvky na 220 V, které je u vyšší výbavy instalována na zadní straně středového tunelu. Místo ní se cestující budou muset smířit s obyčejnou 12V zásuvkou. V dnešní době bychom zde však uvítali klidně i pár USB portů.

Celkově je však cestování v základním Korandu veskrze příjemné a jen těžko se mu něco vyčítá. Automobilka myslela na dostatek úložných i odkládacích prostorů, nastupování je pohodlné a ke kvalitě, zpracování či volbě použitých materiálů nemáme co dodat. Většina plastů přímo na očích je měkčená, tvrdé plasty pak vypadají důstojně a chromované dekory se nesnaží působit příliš pompézně. Zkrátka útulný interiér, který si na nic nehraje.

Motor, jízdní vlastnosti


Tichošlápek, ale bez emocí

SsangYong nabízí pro model Korando pouze dva motory, oba však pocházejí z vlastního vývoje. První (a levnější) volbou je zážehový čtyřválec 1.5 Turbo GDI o výkonu 120 kW, druhou pak vznětový čtyřválec 1.6 e-XDI o výkonu 100 kW. V redakci už jsme sice měli příležitost vyzkoušet obě pohonné jednotky, ovšem benzínový agregát pouze krátce – a to během mezinárodní prezentace. Již tehdy však Martin poznamenal, že diesel bude lepší volba. A já s ním nemohu než souhlasit.

Přeplňovaný benzínový čtyřválec slibuje výkon 120 kW (163k) okolo 5.500 ot./min a točivý moment 280 N.m v rozmezí 1.500-4.000 ot./min, v kombinaci s manuální převodovkou. Na automobil s provozní hmotností 1.405 kilogramů to nejsou úplně marné hodnoty, jenže praxe trochu pokulhává.

Motor je totiž nevýrazný, chybí mu charisma a vlastně i pořádný zátah. Ačkoliv automobilka slibuje nástup maximálního točivého momentu již od 1.500 ot./min., velice decentní vtlačení do sedaček pocítíte až od nějakých 2.000, 2.500 ot./min. Během akcelerace se motor nijak výrazně neprojevuje a řidiče tak ani neprovokuje k nějakým pokusům o svižnější jízdu. Čas akcelerace z 0 na 100 km/h automobilka bohužel neuvádí.

Je to zkrátka ten typ agregátu, který sice perfektně odvede svou práci, tedy uvede vůz v pohyb a dopraví vás z bodu A do bodu B, ale už k tomu nepřidá nic navíc. Nic vzrušujícího či zábavného, co by vás motivovalo si cestu protáhnout o oblíbený kousek silnice. Pokud ale něco podobného od auta ani nečekáte, pak vás nejspíš potěší jeho kultivovaný a takřka neslyšný chod. Odhlučnění je totiž v Korandu dobře zvládnutou záležitostí a občas jsme se až divili, jakou rychlostí ve skutečnosti jedeme.

SsangYong Korando 1.5 GDI Turbo 163 LE SsangYong Korando 1.5 GDI Turbo 163 LE

S manuální převodovkou se pracuje hladce a jednoduše. Řazení je přesné a dráhy nejsou přehnaně dlouhé. Pokud by vás ale řazení nebavilo, můžete si i k nejlevnější verzi Eco připlatit šestistupňový automat Aisin, který vyjde na 38.900 Kč.

Nadprůměrná je ovšem bohužel spotřeba. Po týdenním testu ukazoval palubní počítač dlouhodobou spotřebu 10,2 l/100 km. Denní počítadlo jednotlivých cest se pak pohybovalo od 8,2 l/100 km (převážně okresky, dálnice) až po 11,2 l/100 km (cesty po ucpané Praze).

Nutno však dodat, že testované Korando mělo na tachometru jen zhruba 400 ujetých kilometrů.  Ani po důkladném zajetí si však nemyslíme, že by se benzínové Korando s šestistupňovým manuálem a pohonem pouze předních kol dostalo na uváděnou průměrnou spotřebu 6,8 l/100 km. V praxi bychom raději počítali s hodnotou okolo 8 l/100 km, což není úplně málo.

Především komfortně

Pokud jsme si u prémiově vybaveného Koranda s 19“ koly stěžovali na občasné rány od podvozku, pak věřte, že na 17“ palcových kolech je vůz ukázkové tichý a pohodlný i na nejděsivějších středočeských tankodromech. Komfortní podvozek v kombinaci s vyšším profilem pneumatika dokáže elegantně utlumit přejezd nerovnosti i svižnější zdolávání zpomalovacích prahů.

Pokud se ale rozhodnete sešlápnout plynový pedál více k podlaze, Korando vám dá najevo, že takový jízdní styl mu příliš neříká. Vůz sice působí celkem dynamicky, komfortně laděný podvozek však při projíždění zatáček vyšší rychlostí znervózní, auto se začne chovat poněkud plavně a celá karoserie se dost naklání. Brzdy jsou sice dimenzovány dostatečně, jejich dávkování však vyžaduje trochu cviku.

I základní Korando tak může být příjemným společníkem, přesto bychom se při výběru motorizace poohlédli spíše po dieselu. Ani ten sice není vzorným příkladem úspornosti, jeho projev nám však přišel sebevědomější a jeho charakter nám lépe odpovídal vozu jako celku.

Závěr


Závěr

Do testu základního provedení SsangYongu Korando jsme se pouštěli s nadšením, ale lehkými obavami. Po týdnu jsme však auto vraceli s pocitem, že za cenu 439.900 Kč dostanete skutečně schopného, líbivého a hlavně praktického společníka.

Motor sice neoslní charismatem ani výraznější dynamikou, pokud se ale řadíte ke klidnějším řidičům, pak pravděpodobně oceníte jeho kultivovanost a dostatečný výkon i na nějaké to předjíždění. Největší vadou na jeho kráse tak zůstává snad jen spotřeba, která by ale mohla po zajetí klesnout.

Po stránce vnitřního prostoru a komfortu však autu můžeme vytknout jen málo co. I v základní výbavě vypadá Korando zajímavě a hlavně nabídne dostatek prostoru v kabině i zavazadlovém prostoru. Sedmnáctipalcová kola v kombinaci s komfortním podvozkem pak zaručují komfort na horších okreskách i mimo cesty, kde navzdory absenci pohonu všech kol přijde vhod slušná světlá výška.

SsangYong Korando 1.5 GDI Turbo 163 LE SsangYong Korando 1.5 GDI Turbo 163 LE

I nejlevnější SsangYong Korando je tak pořád velice dobrým autem, které nabídne řadu předností. Pokud tedy v sobě najdete odvahu přemoci přirozený strach z neznámého a půjdete si SsangYong přinejmenším vyzkoušet, neměli byste litovat.

Pokud bychom vám ale mohli doporučit, dívali bychom se spíše po vyšší výbavové verzi Style, která za cenu od 474.900 nabízí bohatší standardní výbavu, několik prvků příplatkové výbavy a také možnost připlatit si 38.900 Kč za pohon všech kol, který nám u vozu jako je Korando zkrátka dává smysl. Vždyť SsangYong je přeci historicky považován za specialistu na vozy s pohonem 4x4.

Nejlevnější verze modelu 439.900 Kč (Korando 1.5 Turbo GDI, 6 st. man, 2x4, Eco)
Základ s testovaným motorem 439.900 Kč (Korando 1.5 Turbo GDI, 6 st. man, 2x4, Eco)
Testovaný vůz bez příplatků 439.900 Kč (Korando 1.5 Turbo GDI, 6 st. man, 2x4, Eco)
Testovaný vůz s výbavou 439.900 Kč (Korando 1.5 Turbo GDI, 6 st. man, 2x4, Eco)

Plusy

  • Komfortně naladěný podvozek
  • Prostor v kabině
  • Zavazadlový prostor
  • Výhled
  • Zpracování
  • Lákavá cena

Minusy

  • Vyšší spotřeba
  • Plavné řízení
  • Omezené možnosti příplatkové výbavy u verze Eco
Zobrazit celý článek
Ondřej Mára
Diskuze (83)

Doporučujeme

SsangYong Korando 1.5 GDI Turbo 163 LE
Cena základní sestavy 439 900 Kč
Výbava základní sestavy Tempomat, Manuální klimatizace, Šest airbagů, Alarm, ISOFIX, Palubní počítač,Nastavitelný teleskopický sloupek řízení, Elektricky nastavitelná a sklopná zrcátka s vyhříváním, Elektrické ovládání předních i zadních oken, Dešťový a světelný senzor, Přední loketní opěrka, Textilní potah sedadel, Sklopné zadní opěradlo (60:40), 17“ Alu kola, Monitorování tlaku v pneumatikách, Sada na opravu pneumatik, Projektorové světlomety, LED denní svícení, Tónovaná skla, Zadní spoiler, Asistent nouzového brzdění, Systém varování při opuštění jízdního pruhu, Systém udržování vozu v jízdním pruhu, Systém rozpoznání dopravních značek, Automatické přepínání dálkových světel, Upozornění na rozjezd vozu před Vámi, Upozornění na bezpečnou vzdálenost, Asistent rozjezdu do kopce, Asistent sjezdu z kopce Kč
Cena testované sestavy 439 900 Kč
Výbava testované sestavy základní Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1497
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 120 / 5000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 280 / 1500 - 4000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 191
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): - / - / 6.8
Emise CO2: 158
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 551 / 0
Objem nádrže (l): 50
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1405 / 605
Rozměr pneu: 225/60 R17
SsangYong Korando 1.5 GDI Turbo 163 LE
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4450
b) šířka (mm): 1870
c) výška (mm): 1620
d) rozvor (mm): 2675
e) rozchod vpředu (mm): 1590
f) rozchod vzadu (mm): 1610
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 850 / 1060
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 620 / 860
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 990
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 950
k) šířka vpředu (mm): 1470
délka sedáku vpředu (mm): 450
délka sedáku vzadu (mm): 460
výška opěradla vpředu (mm): 620
výška opěradla vzadu (mm): 650
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
5. 3. 2020 01:56
decentní vtlačení do sedaček až od 2000ot./min
to ma poser.. maloobjemový turbobenzín zatlačí do sedačky až od 2000-2500ot/min. :-O :-O :-O okamžite zastaviť výrobu tohto paškvilu :no: :-[] ..to predsa musí ťahať už od voľnobehu miminálne ako patlitrove V8
Avatar - Hammunasakra
28. 2. 2020 13:47
Re: A TAK TO MÁ BÝT
Lepší by bylo ROZUM do hlav = ale to je asi nereálný přání ;-)
Avatar - Hammunasakra
28. 2. 2020 12:52
Re: To akože fakt?
To je fakt PRČA :yes: :D :-! :*)

Zdá se že ani přes nekonečný dlouhodobý vysvětlování a nespočet odkazů atd. = se dost lidí nedostalo ani přes ZÁKLADNí metu = že ten rozdíl ve spotřebě nafta benzín je vlastně JEN maloobchodně = v úmyslně POKŘIVENYM prostředí. Že velkoobchodně = je ta spotřeba vlastně ca stejná ;-)

No na lidi jako ty by stačilo to co se projednává třeba v německym parlamentu = ZRUŠENÍ těch dotací zvýhodnění subvence nafty. No a za tržní ceny paliva = si nikdo dieslový osobní auto nekoupí :-)
Avatar - Hammunasakra
28. 2. 2020 12:46
Re: A TAK TO MÁ BÝT
Jj LOKÁLNĚ BEZ emisní auta to je fakt pokrok

Navíc bez nutnosti ekologicky silně problematickejch https://zpravy.aktualne.cz/…5e8ac1f6b220ee8/ na elektřinu extrémně náročnejch https://www.lidovky.cz/…45_ln_domov_krku

Sem rád že si prošel tak razantní proměnou ádo = těch lidí co sou nadšený že v desítkách miliard dotujeme zvýhodňujeme subvencujeme naftu = a chtěj to tak dokud nedojde = je tu mezi diskutérama NESKUTEČNĚ moc :no: :-| ;-\ :-( :'-(
Avatar - Hammunasakra
28. 2. 2020 12:43
Re: A TAK TO MÁ BÝT
Cos nepochopil na tom že to mění jen objem = a ten se spíš jen zvětšuje = takže letos to asi třeba naruší covid-19 ale jinak = na tu sumu obecně přece nemá čas nějak moc vliv :-)

Tady se většina diskutujících nedostala přes skutečnost ŽE to tak je = a ty vymejšlíš že se v průběhu let nepatrně mění :-!