Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Peugeot 301: Francouzská odpověď na Škodu Rapid

Aleš Dragoun
Diskuze (165)
Peugeot nechce, aby mu zákazníci přecházeli ke konkurenci. Proto přichystal nový sedan.

Vzhledem k tomu, že už vyčerpal celou řadu 30x, vrací se nový Peugeot označením do minulosti: Jmenuje se 301. Určitě nebudeme daleko od pravdy, když si troufneme tvrdit, že je namířena hlavně proti škodovácké novince: Rapidu.

Rapid pro evropský trh bude ale mít výhodu ve variabilitě: jedná se o liftback, zatímco 301 je klasickým tříprostorovým sedanem. S rozvorem 2,65 m a délkou 4,44 m spadá jasně do nižší střední třídy, byť zde bude patřit ke kratším vozům, překonávají jej i některé hatchbacky. Zavazadelník o objemu 506 l ale určitě přijde k duhu.

Peugeot si odpustil stylistické výstřelky jak v exteriéru, tak i v interiéru. Z boku možná najdeme vzdálenou podobnost se sedanem 408, ale linky jsou méně dynamické a nový model působí usedleji. Je také menší, 408 disponuje rozvorem náprav 2,71 m a je o 24 cm delší. Přední maska odpovídá pro změnu novému malému hatchbacku 208, „kudrlinky“ zde ale nenajdeme, jen „vlnku“ v horní části předních světlometů, které se spíše odkazují na švédská Volva z přelomu milénia.

Pod kapotou očekávejme trojici motorů. Základní jednotkou je zážehový tříválec 1,2 VTi s 52 kW (71 k), doplňuje jej čtyřválcová šestnáctistovka se stejnou zkratkou a výkonem 85 kW (115 k). U lva nesmí chybět nafta, tentokrát zastoupená agregátem 1,6 HDi naladěným na 68 kW (92 k). všechny bude možné koupit s manuální převodovkou, dvanáctistovku ale i s robotizovaným ústrojím EGC a u výkonnějšího benzinu 1,6 VTi je na výběr klasický automat.

Nijak „oholená“ není ani bezpečnostní výbava. Čtveřici airbagů, ESP, ABS s brzdovým asistentem a úchyty Isofix najdeme nejspíše už v základu. Co se týče komfortu, majitelé si mohou užívat automatickou klimatizaci, audio s možností přehrávání MP3, nezbytnou USB zdířkou a bezdrátovým rozhraním Bluetooth. Třešničku na dortu tvoří dálkové ovládání víka zavazadelníku a zadní parkovací senzory. Komfortní prvky ale budou většinou součástí příplatků, případně vyšších stupňů výbav. Specifikace se budou lišit podle trhů, stejně jako nabídka pohonných jednotek.

301 určitě není závodním autem. Podvozek preferuje komfortní naladění, ne všude totiž najdeme kvalitní cesty. V západní Evropě možná, ale tam se prodávat nebude. Teď už je asi vše jasné, novinka je určena pro Turecko, střední a východní Evropu, Rusko, Ukrajinu, Řecko, Blízký východ, Perský záliv, severozápadní Afriku a některé země Latinské Ameriky. V Turecku se začne prodávat od začátku listopadu letošního roku, další země budou následovat. Českému chalupáři možná přijde škoda, že s kombíkem se v tuto chvíli nepočítá. Rodištěm se stane továrna ve španělském Vigu a nesmíme vynechat místo světové premiéry: Paříž.

Ještě k označení: u Peugeotu je nula uprostřed tradicí a má ji dokonce patentově chráněnou. Poprvé ji použil u typu 201 (1929), byť k ní tehdy automobilka došla číselnou řadou od 1. Předválečný model 301 se pak vyráběl v letech 1932-1936. Nyní se jedničku rozhodli Francouzi použít znovu. Bude určena i jiným novým modelům vyhrazeným pro specifické trhy.

V souvislosti s tím se mění i celá strategie označování. Řady s osmičkou na konci si ji ponechají také v následujících generacích, například 209 se tedy už nedočkáme, 310 také ne, nástupce 308 ponese totožné trojčíslí. Zůstanou rovněž dvě nuly uprostřed, například chystaná 2008, 3008, 4008 nebo 5008.

Aleš Dragoun
Diskuze (165)
15. 6. 2014 14:21
Re: Mohlo to byt lepsi
pogo26, tak mi vyargumentuj, preco Dacia vo Francuzsku predala uz 900.000 aut?!
[odkaz]
12. 7. 2012 16:21
Re: Mohlo to byt lepsi
Pogo, tak si dobre pozri ake auta stoja pri ceste na "Tour de France". Nemyslim tie karavany.
Avatar - Ada je zase tady
28. 5. 2012 08:35
Re: ALFRÉDE, NA JIPKU
Jenze auto neprodava jen vzhled, ale take technika. A v tomto ohledu Skoda jasne vede pred jakymkoli francouzskym kramem. :-!
27. 5. 2012 21:38
Re: 301
objavil si ameriku.....
26. 5. 2012 22:25
301
nevim jestli vidim dobre, ale proc ma paku z automatu a tri pedaly... asi nejaka nova prevodvka...