Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Peugeot 508
Peugeot 508
Peugeot 508
Peugeot 508
101 Fotogalerie

Peugeot 508 SW vs Ford Mondeo: Designový duel

Jaké jsou tvarové nuance mezi reprezentanty vozidel střední třídy Fordem Mondeo Turnier a Peugeotem 508 SW?

Pro dnešní duel byly vybrány kategorie kombi, které oku nezávislého pozorovatele napoví o tom, jak vnímají původně užitkovou karosérii jednotliví automobiloví producenti. Tento druh karosérie, která má velmi zřetelně děleny své prostory, byl původně založen na zvýšení užitné hodnoty vozidla a praktičnosti jeho zavazadlového prostoru. Avšak v průběhu času se ukázalo, že s tvary tohoto typu vozu lze pracovat nad původní očekávání a že i spíše věcné proporce lze ztvárnit ve sportovním či elegantním duchu .

Co se týká hodnot, uvedených v tabulce, jsou jen dvě oblasti, kde Peugeot přerůstá Ford. A sice, dojde-li k porovnání rozvoru (+ 21 mm) a objemu zavazadlového prostoru (+ 6 l).

Ford Mondeo Turnier a Peugeot 508 - srovnání rozměrů
ModelFord Mondeo TurnierPeugeot 508rozdíl
Délka [mm]48304813-17
Šířka [mm]18861853-33
Výška [mm]15121487-25
Rozvor [mm]28502871+21
Objem zav. Prostoru (základní hodnota) [l]554560+6

V rozporu s abecedním pořadím automobilů v tabulce začněme mladším vozem, tedy Peugeotem 508. Automobil nahrazuje modelové řady 407 a 607. Z hlediska komplexního designu zde dochází k výrazné transformaci tvarosloví bez podstatných vizuálních vazeb na minulý karosářský styl značky Peugeot.

Čelní partie používají motiv velké masky, tedy zdánlivě podobné řešení, jako u předchozího designového směru. Avšak po stránce provedení jde o zcela nový prvek, který je umístěn výše, než bylo u Peugeotu zvykem. Používá také nový tvar, který intenzivněji pracuje s výplní masky. Světlomety dostaly (u Peugeotu již téměř tradičně) sportovní, dynamický tvar a korespondují s křivkami přídě.

Boční část disponuje tradičním řešením dvou prostorů, avšak v porovnání s 407 SW používá více konzervativní tvary. U 508 také nedochází k výraznějšímu rozporu mezi délkou předního a zadního převisu. Profil je ve své podstatě jednoduchý, elegantně řešený a pro své oživení používá zdánlivě nenápadné, leč pro celkový design důležité prvky – sem řadíme kupříkladu ostrou linku v dolní polovině dveří či linii, která tvoří paralelu mezi předními a zadními svítilnami.

Samotný tvar zádě je u Peugeotu 508 poměrně konvenčního rázu. Nejde zde o snahu zaujmout prostřednictvím radikálních či prvoplánových řešení. Celek je ztvárněn ve směru, kombinujícím osvědčené karosářské mravy s lehkým nádechem sportovnosti.

V kabině došlo, v porovnání s vozidlem 407, k transformaci vizuálního stylu. Přístrojová deska se orientuje na eleganci, fortelnost a pocit útulnosti. Středový panel je z hlediska kombinace jednotlivých dílů harmonicky ucelený, přičemž mezi pozoruhodné prvky interiéru patří horní část přístrojové desky, která je propojena na štít ukazatelů přístrojů. Toto řešení umocňuje uhlazenost provedení.

Druhým v řadě je Ford Mondeo Turnier. Tento vůz se stal průkopníkem kinetického designu z hlediska jeho praktického využití v sériové výrobě. Rozhodnutí o směřování vozidel Ford v duchu zmíněného směru bylo veřejností akceptováno, facelift vozu představuje cizelování původní formy a další článek jejího evolučního vývoje.

Příď nese odlišné architektonické řešení, než je k vidění na Peugeotu 508. Zatímco francouzský automobil situuje dominantní prvek (masku chladiče) zhruba do středu čelní části, Ford ji ponechal v oblasti předního nárazníku. V modernizovaném provedení získal mohutný nasávač tvar šestiúhelníku, došlo také k modifikaci mlhových světlometů.

V boční části lze vypozorovat jisté filozofické paralely mezi oběma modely – působit elegantním a vcelku reprezentativním dojmem, aniž by utrpěly emoce a sportovní styl. V Fordu však dochází k výraznější členitosti povrchu, kde dominují výrazné blatníky, prohlubeň v oblasti prahů či ostrá, přímo vedená linka nad klikami dveří. Na rozdíl od 508 SW dochází u Mondea Turnier ke změně směru spodní linky oken za bočními zadními dveřmi.

Je-li řeč o designových vazbách, tkvících mezi oběma modely, jednu z nejzřetelnějších lze spatřit na zadních svítilnách. Tato pomyslná spřízněnost je z jedné části založena na jasném přechodu čirého a červeného krytu pro světlomety. Samotný tvar lamp má Mondeo sice jiný, než 508, avšak z povzdálí a s trochou nadsázky lze říci, že se jedná o vzhledově příbuzné tvary.

Interiér prozradí výraznější orientaci na sportovnost, než která je k vidění v modelu 508. Emocionálnější tvary byly použity například na ukazatelích přístrojů, kde dochází k letmé inspiraci koncepčními automobily značky. Podstatná část přístrojové desky byla odlita s masivního dílu, přičemž doprovodným efektem tohoto řešení je přirozená eliminace spár mezi jednotlivými díly. Kruhový motiv výdechů ventilace se také odlišuje od, na poměry střední třídy spíše konformního, provedení u Peugeotu.