Peugeot 508 SW vs Ford Mondeo: Designový duel
Jaké jsou tvarové nuance mezi reprezentanty vozidel střední třídy Fordem Mondeo Turnier a Peugeotem 508 SW?
Pro dnešní duel byly vybrány kategorie kombi, které oku nezávislého pozorovatele napoví o tom, jak vnímají původně užitkovou karosérii jednotliví automobiloví producenti. Tento druh karosérie, která má velmi zřetelně děleny své prostory, byl původně založen na zvýšení užitné hodnoty vozidla a praktičnosti jeho zavazadlového prostoru. Avšak v průběhu času se ukázalo, že s tvary tohoto typu vozu lze pracovat nad původní očekávání a že i spíše věcné proporce lze ztvárnit ve sportovním či elegantním duchu .
Co se týká hodnot, uvedených v tabulce, jsou jen dvě oblasti, kde Peugeot přerůstá Ford. A sice, dojde-li k porovnání rozvoru (+ 21 mm) a objemu zavazadlového prostoru (+ 6 l).
Ford Mondeo Turnier a Peugeot 508 - srovnání rozměrů | |||
Model | Ford Mondeo Turnier | Peugeot 508 | rozdíl |
Délka [mm] | 4830 | 4813 | -17 |
Šířka [mm] | 1886 | 1853 | -33 |
Výška [mm] | 1512 | 1487 | -25 |
Rozvor [mm] | 2850 | 2871 | +21 |
Objem zav. Prostoru (základní hodnota) [l] | 554 | 560 | +6 |
V rozporu s abecedním pořadím automobilů v tabulce začněme mladším vozem, tedy Peugeotem 508. Automobil nahrazuje modelové řady 407 a 607. Z hlediska komplexního designu zde dochází k výrazné transformaci tvarosloví bez podstatných vizuálních vazeb na minulý karosářský styl značky Peugeot.
Čelní partie používají motiv velké masky, tedy zdánlivě podobné řešení, jako u předchozího designového směru. Avšak po stránce provedení jde o zcela nový prvek, který je umístěn výše, než bylo u Peugeotu zvykem. Používá také nový tvar, který intenzivněji pracuje s výplní masky. Světlomety dostaly (u Peugeotu již téměř tradičně) sportovní, dynamický tvar a korespondují s křivkami přídě.
Boční část disponuje tradičním řešením dvou prostorů, avšak v porovnání s 407 SW používá více konzervativní tvary. U 508 také nedochází k výraznějšímu rozporu mezi délkou předního a zadního převisu. Profil je ve své podstatě jednoduchý, elegantně řešený a pro své oživení používá zdánlivě nenápadné, leč pro celkový design důležité prvky – sem řadíme kupříkladu ostrou linku v dolní polovině dveří či linii, která tvoří paralelu mezi předními a zadními svítilnami.
Samotný tvar zádě je u Peugeotu 508 poměrně konvenčního rázu. Nejde zde o snahu zaujmout prostřednictvím radikálních či prvoplánových řešení. Celek je ztvárněn ve směru, kombinujícím osvědčené karosářské mravy s lehkým nádechem sportovnosti.
V kabině došlo, v porovnání s vozidlem 407, k transformaci vizuálního stylu. Přístrojová deska se orientuje na eleganci, fortelnost a pocit útulnosti. Středový panel je z hlediska kombinace jednotlivých dílů harmonicky ucelený, přičemž mezi pozoruhodné prvky interiéru patří horní část přístrojové desky, která je propojena na štít ukazatelů přístrojů. Toto řešení umocňuje uhlazenost provedení.
Druhým v řadě je Ford Mondeo Turnier. Tento vůz se stal průkopníkem kinetického designu z hlediska jeho praktického využití v sériové výrobě. Rozhodnutí o směřování vozidel Ford v duchu zmíněného směru bylo veřejností akceptováno, facelift vozu představuje cizelování původní formy a další článek jejího evolučního vývoje.
Příď nese odlišné architektonické řešení, než je k vidění na Peugeotu 508. Zatímco francouzský automobil situuje dominantní prvek (masku chladiče) zhruba do středu čelní části, Ford ji ponechal v oblasti předního nárazníku. V modernizovaném provedení získal mohutný nasávač tvar šestiúhelníku, došlo také k modifikaci mlhových světlometů.
V boční části lze vypozorovat jisté filozofické paralely mezi oběma modely – působit elegantním a vcelku reprezentativním dojmem, aniž by utrpěly emoce a sportovní styl. V Fordu však dochází k výraznější členitosti povrchu, kde dominují výrazné blatníky, prohlubeň v oblasti prahů či ostrá, přímo vedená linka nad klikami dveří. Na rozdíl od 508 SW dochází u Mondea Turnier ke změně směru spodní linky oken za bočními zadními dveřmi.
Je-li řeč o designových vazbách, tkvících mezi oběma modely, jednu z nejzřetelnějších lze spatřit na zadních svítilnách. Tato pomyslná spřízněnost je z jedné části založena na jasném přechodu čirého a červeného krytu pro světlomety. Samotný tvar lamp má Mondeo sice jiný, než 508, avšak z povzdálí a s trochou nadsázky lze říci, že se jedná o vzhledově příbuzné tvary.
Interiér prozradí výraznější orientaci na sportovnost, než která je k vidění v modelu 508. Emocionálnější tvary byly použity například na ukazatelích přístrojů, kde dochází k letmé inspiraci koncepčními automobily značky. Podstatná část přístrojové desky byla odlita s masivního dílu, přičemž doprovodným efektem tohoto řešení je přirozená eliminace spár mezi jednotlivými díly. Kruhový motiv výdechů ventilace se také odlišuje od, na poměry střední třídy spíše konformního, provedení u Peugeotu.