Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Pininfarina Sergio: Radikální barchetta vznikne v šesti kusech

Aleš Dragoun
Diskuze (0)
V případě studie Pininfarina Sergio nakonec nezůstane u jediného prototypu. Ferrari jich postaví dalších šest pro sběratele.

Dramaticky tvarovaný spider Pininfarina Sergio byl vystaven poprvé v Ženevě 2013 a vzbudil náležitou pozornost. Zatímco současná produkce prestižní automobilky se ne každému zamlouvá, práce turínského studia vyvolala všeobecné nadšení. U Ferrari se rozhodli, že klientům postaví dalších šest kousků silničního radikála bez čelního skla i bočních oken a svůj záměr oficiálně potvrdili. Pečlivě si je sami vybrali předem, pocházejí z Evropy, Asie i USA a určitě už nějaký ten vůz značky vlastní. Loajální být každopádně musí, Maranello neprodá auto úplně každému. Určitě už zaplatili i nějakou tu zálohu, cenu za jeden každý kus se ale od vzpínajícího se koníku asi nedozvíme. Možná časem...Znamená to tedy zároveň, že jsou vyprodané. Kdyby měl zájem někdo další, má prostě a jednoduše smůlu.

Technika vychází ze spideru 458, auto ale zhublo oproti němu asi 150 kg. Sergio tak pohání atmosférický vidlicový osmiválec 4,5 l s výkonem 420 kW spojený se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou. Ta přenáší točivý moment 542 N.m samozřejmě na zadní nápravu. U konceptu se udávané hodnoty mírně lišily (425 kW a 540 N.m), ale jsou to jen čísla. Vzhledem ke zmíněné absenci klasického čelního skla bylo prvořadým úkolem vyřešit aerodynamiku tak, aby na posádku nefoukalo. V předním nárazníku tedy najdeme křídlo, které se stará o vzduch. Chladicí otvor je také před přístrojovou deskou a vlastně i ochranný oblouk za hlavami cestujících slouží jako aerodynamický prvek. Beztak bude vhodnější přilba i přes možnou instalaci větrného štítku, protože Sergio zrychlí z klidu na 100 km/h za méně než 3,4 s a pojede určitě alespoň 320 km/h. O úspoře hmotnosti již řeč byla, barchetta váží 1280 kg...

Prestižní zákazníci se svých klenotů dočkají během příštího roku, silniční homologace je jaksi samozřejmostí. Z nedávno představené limitky F60America víme, že si Ferrari za luxusní kousky nechá opravdu řádně zaplatit, v případě „ameriky“ 2,5 milionu dolarů (54,5 milionu korun). Sergio bude však ale asi ještě dražší... Současný šéf Pininfariny Silvio Angori se nechal už loni slyšet, že počítá s nějakými 3 miliony eur (83,3 mil. Kč).

Auto bylo nazváno po Sergiu Pininfarinovi (1926-2012). Tento muž je legendou, bývá považován za jednoho z nejlepších designérů historie. Potíž je v tom, že ač měl technické vzdělání, skutečným automobilovým návrhářem nikdy nebyl. Ano, má lví podíl na tom, že konzervativní Enzo Ferrari nakonec přijal konstrukci sériových aut s motorem uprostřed, právě on ho přesvědčil o tom, že je správná. Po smrti svého otce Battisty, zakladatele karosárny, se stal v roce 1966 jejím šéfem.

Osobně dohlížel na všechny návrhy prototypů i sériových vozů, ale většina Ferrari z období jeho „vlády“ je po tvarové stránce dílem Leonarda Fioravantiho a Alda Brovaroneho, který má na svědomí i velké Peugeoty 504 a 604. Sergio Pininfarina byl tedy hlavně manažerem a později i politikem.

Aleš Dragoun
Diskuze (0)