Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Pivovar AB InBev si u Tesly objednal 40 tahačů Semi

redakce AUTO.CZ redakce AUTO.CZ 8. 12. 2017
48
13
Zobrazit náhledy (48)
Tesla Semi Tesla Semi Tesla Semi Tesla Semi Tesla Semi Tesla Semi Tesla Semi Tesla Semi Tesla Semi Tesla Semi Tesla Semi Tesla Semi Tesla Semi Tesla Semi Tesla Semi Tesla Semi Tesla Semi Tesla Semi Tesla Semi Tesla Semi Tesla Semi Tesla Semi Tesla Semi Tesla Semi Tesla Semi Tesla Semi Tesla Semi Tesla Semi Tesla Semi Tesla Semi Tesla Semi Tesla Semi Tesla Semi Tesla Semi Tesla Semi Tesla Semi Tesla Semi Tesla Semi Tesla Semi Tesla Semi Tesla Semi Tesla Semi Tesla Semi
Největší světový pivovar Anheuser-Busch InBev si u společnosti Tesla objednal 40 elektrických tahačů Semi. Uvedl to list The Wall Street Journal (WSJ).

Zakázka na vůz, který byl představen teprve v listopadu a na trh se má dostat v roce 2019, se řadí k největším.

Americká součást pivovaru, který vyrábí například piva Budweiser, Stella Artois a Corona, chce tímto způsobem snížit jak náklady na pohonné hmoty, tak i emise. Kamiony mají jezdit k zákazníkům do vzdálenosti maximálně 320 kilometrů, což zcela postačuje, neboť vůz Semi má deklarovaný dojezd 800 kilometrů.

AB InBev se zatím nerozhodl, jak za auta zaplatí. "Uhradili jsme zálohu, abychom byli v pořadí," uvedl představitel firmy James Sembrot. Výši zálohy ale odmítl komentovat. Pivovar podle něj objednávku učinil v listopadu, ještě před debutem vozu Semi. Vůz má stát 150.000 až 200.000 dolarů (3,3 až 4,3 milionu Kč).

Když Tesla vůz představovala, hovořila o požadované záloze 5000 dolarů, později ji však zvýšila na 20.000 dolarů.

Tahače Tesly si zatím objednaly firmy jako je J.B. Hunt Transport Services, Wal-Mart Stores, DHL a Ryder System. Celkově má Tesla potvrzeny zakázky zhruba na 116 vozů. To není mnoho na trhu, kde se roční nabídka tahačů pohybuje mezi 250.000 a 300.000 kusy.

S vozem Semi se Tesla podle analytiků pouští na nejistý trh. Poptávka po elektrických nákladních vozech se ale má v příštím desetiletí zvyšovat, protože Spojené státy, Evropa a Čína zpřísňují své emisní předpisy. Podle odhadů společnosti Navigant Research má prodej elektrických nákladních aut do roku 2026 stoupnout na více než 70.000 z loňských 4100. Většinou se ale budou prodávat menší a středně velké vozy, jako jsou popelářská auta nebo dodávky. Ty mohou mít menší dojezd, asi do 160 kilometrů, takže budou mít i levnější baterii. Lze je také dobíjet na plný výkon přes noc.

Související články

Témata

Diskuse: Přidat názor

Takže zdrahne pivo
SamanAR
| 9. 12. 2017
mimochodem vyjadrili se mu tam primo lidi z firem kterych se to v CR tyka, jaksi asi fandi Tesle a tak maji na FB i like pro teslafan, nekolik lidi z CEZ a EON, 1 clovek co dela pro CEPS, takze si to shrneme

bod 1. ano lithium je problem co se tyce soucasne kapacity dolu a aktualni situace kapacity tezby, to co proklamuji automobilky by soucasny stav nestihal pokrejvat, proto se pripravuji tezby i v jinych dolecha navisuje se tezba ve stavajicich, a nevim proc ti to WinDiesele vadi, melo by te to spise tesit, protoze o to min bude do rozjezdu dalsich tezebnich mits k mani elektromobilu ;-) mimochodem ostatnich odvetvi se to nijak nedotkne, protoze pokud ty firmy maji schopne vedeni v oblasti objednavek surovin, tak maji kapacity nasmlouvane roky dopredu ;-) pokud nemaj takove vedeni, tak je to jejich problem

bod 2. vyroba elektricke energie se ridi ve vyspelych statech podle nekolika faktoru, a k tomu se vyjadrili na teslafanu hned 2 lidi z CEZu, vyrobni kapacita v CR je dimenzovana na 2,5nasobek maxim ktere v CR dosahujeme, velka cast elektraren v CR jede jen v rezimu teplarenstvi a jako zaloha, treba stepkova elektrarna od ktere bydlim asi 5km ma jiz nekolik let stav zalohy a elektriny do site dodava jen asi 5% sve skutecne vyrobni kapacity, slouzi tedy hlavne jako teplarna pro prilehla mesta a obce

navic pocitat dnes cisla jako 5,3 milionu elektromobilu je totalni uchylnost, 5,3 milionu elektroaut nebude v CR jezdit ani za 50 let, tak proc by s tim mel jako dnes nekdo pocitat? zitra tu nebude o 5 milionu BEV vic, nebude jich tu ani o 1000 vic ;-) a lidi z energetickych firem tohle moc dobre vedi, proto takove nesmysly nepocitaj, navic a to je nejdulezitejsi, vsechny odberna mista v CR maji jisteni ktere jasne rika kolik dane misto muze odebrat elektriny, vic proste odebrat nejde, takze ikdyby nakrasne zitra najednou z niceho nic bylo v CR treba milion elektromobilu, stale busi odebyrat elektrinu prez mista ktere maji jisteni se kterym vsichni pocitaji a je na to vse pripravene aby to ze 100% utahlo to co na tom obedyra elektrinu presne podle vyse jisteni ;-) takze pokud si nekdo zapne elektromobil a bude se snazit odebrat vic elektriny nez ma jisteni, tak mu proste "spadnou pojistky", jen jemu a nikomu dalsimu

bod 3. podle cloveka co pracuje pro CEPS je vetsina toho co pise blbosti a zrejme o tom pisatel Teslafan nema ani tuseni jak to funguje :-) nikdo nebude ve mestech stavet stanice s odberem 3,5MW, proc? vykonne nabijeci stanice jsou potreba hlavne na tranzitu mimo mesta, a ano i nad 1MWh je povinnost mit bud vlastni trafostanici nebo si ji pronajimat, takze opet energeticke fimy vedi ze tam je takove a takove jisteni a takovej a takovej zaplacenej vykon, a k tomu uzpusoby dane vedeni v miste ;-) mimochodem jedno jedine misto nazivane obchodni centrum Cerny most ma vetsi odber v MWh nez dosavadni vsechny nabijeci stojany Tesly a 50 a 22kW stojany ostatnich firem, a toi vcetne tech PRE ktere na Cernaku na parkovisti toho obchodniho centra jsou ;-)

kazde nove odberne misto se registruje a energetici vi jaky je tam rezervovany vykon a jake vedeni tam je nebo bude treba zmodernizovat a nebo udelat ;-) mimochodem za 350kW nabijeci stonaj se plati mesicne za rezervovany vykon neco prez 20 tisic korun, ty doma pokud mas jisteni treba do 3x50A tak platis asi necele 2 stovky mesicne
Takže zdrahne pivo
SamanAR
| 8. 12. 2017
i zarputili fanousci teslafanu jim to na facebooku rozcupovali, ten pan co to pise jiz prestal tusit ktera bije :-! v tom textu je sakra hodne faktickych chyb, spousta blbosti a nepravd
Avatar - J@W
Panasonic vyluxoval Japonsko ...
J@W
| 8. 12. 2017
To si v Japonsku už neposlechneš ani rádio?
Ale vážně, když vezmeš, že v EU žije cca. 500 milionů obyvatel a každý má u sebe mobil, kde lionka má 50 gramů, tak to je 25 000 tun baterek. A to se nebavíme o zdrojích do jiných spotřebičů, noťasů, hybridních aut a ještě nevím čeho. Takže těch pár tun navíc asi svět snese.
Avatar - WinDiesel
Takže zdrahne pivo
WinDiesel
| 8. 12. 2017
toto píší na serveru teslafan.cz, překvapili svým pragmatickým přístupem:
==================
Problém první – lithium

I při takto „nízkém“ podílu elektromobilů však podle Bloombergu narazíme na zásadní problém – nedostatek lithia. Bloomberg zmiňuje, že je sice fajn, že se otevírají nové doly na těžbu lithia (o jednom z nich se ostatně mluví i v Česku), ale problém je, že dvacet nových plánovaných dolů, které se mají přidat k těm stávajícím šestnácti, nebude pravděpodobně otevřeno včas. První z nich má totiž zahájit těžbu až v roce 2019. Lithium je přitom potřeba i na jiné oblasti než akumulátory pro automobily a také v nich poptávka po něm výrazně roste, například u smartphonů a notebooků.

Pravda je, že problém s lithiem by mohl aspoň u hybridů částečně vyřešit revoluční průlom v oblasti superkondenzátorů. Těmi jsou vybaveny i některé vozy s čistě spalovacím pohonem, jako například Mazda 6, které jimi pohánějí palubní systémy třeba v době, kdy je spalovací motor kvůli systému i-stop vypnutý. Na napájení pohonného ústrojí to však zatím není. Další možností by byl revoluční průlom v některé alternativní technologii akumulátorů. Takovou nadějí by mohly být například ZnO akumulátory. Ty teoreticky existují od počátku 19. století, v praxi se objevily už v roce 1996, ale masové produkce a nasazení se zatím nedočkaly. I po téměř dvou stoletích totiž prý čelí „dětským nemocem“. Nicméně výzkum a vývoj v této oblasti probíhají.

Problém druhý – výroba elektrické energie

Ačkoliv nedostatek lithia může vypadat jako poměrně zásadní problém, pes je zakopaný úplně jinde. Brzy totiž nebude jak elektromobily dobíjet. V Česku bylo loni evidováno 5,37 milionu automobilů. Řekněme, že by 1,4 milionu byly elektromobily, které se dobíjejí jen jednou týdně. Denně by tak bylo potřeba dobít v průměru 200 tisíc elektromobilů. Předpokládejme, že každý by potřeboval dobít pouze 50 kWh. To u Modelu S představuje dojezd 250 km, což přepočteno na kalendářní rok dělá nějakých 13 000 km. To je vcelku akceptovatelný nájezd.

V takovém případě by tedy bylo potřeba dobít 10 GWh energie. Aby se do akumulátorů dostalo 10 GWh, bude potřeba k nabíječce dostat cca 12 GWh, protože tu máme ztráty nabíjením. Aby se do nabíječky dostalo 12 GWh, potřebujeme u vstupu do přenosové soustavy dostat nějakých 12,15 GWh a vyrobit zhruba 12,2 GWh, což je 4 453 GWh ročně. Spotřeba elektrické energie v Česku by tím stoupla o 7,3 % čistě jen na elektromobily. To bychom ještě zvládli z vlastních zdrojů, protože ČR je jednou z mála zemí, která elektřinu vyrábí i na export. ČEPS uvádí, že ročně vyrobíme 84 TWh, přičemž podle ČEZ spotřebujeme jen 61 TWh.

Jenže zásadní problém není ani tak v navýšení celkové spotřeby energie, jako spíš v nahodilých skokových odběrech. Moderní rychlonabíječky mají nabízet výkon až 350 kW. Pokud bychom z těch 200 000 vozů dali v jeden okamžik „rychlonabíjet“ třeba 15 tisíc z nich, bavíme se o špičkovém odběru ve výši 5,25 GW. Čistě pro srovnání – všechny bloky Jaderné elektrárny Temelín dají dohromady 2,11 GW.

Navíc jaderná energie nejde používat na vykrývání špičkových nahodilých odběrů, protože její výrobu v podstatě nelze regulovat. Po vložení regulačních tyčí se výkon jaderného reaktoru snižuje jen velmi pomalu. Proto se jaderné zdroje používají pro napájení nonstop provozů, elektrické železnice a podobně. Rychle lze navyšovat výkon vodních a přečerpávacích elektráren, na výrobu energie velmi drahých paroplynových elektráren a pak těch tepelných, na uhlí. Dostatečný výkon jsou schopné poskytovat jen poslední zmiňované. Klíčový problém s elektromobily tak spočívá v rychlonabíjení.

Problém třetí – přenosová soustava

A je tu ještě třetí problém, a to přenosová soustava. Pokud budu chtít vybudovat dobíjecí stanici s deseti stojany, tj. špičkovým odběrem ve výši 3,5 MW, bude k ní potřeba s nejvyšší pravděpodobností vlastní transformátorová stanice a vlastní 22kV vedení. Pokud jich budu mít po městě víc, což budu. Je docela pravděpodobné, že bude potřeba vybudovat i nové VVN vedení.

Podtrženo a sečteno, nejenže bychom v tuto chvíli neměli elektromobily z čeho dobíjet, ale neměli bychom ani jak tu energii k dobíjecím stanicím přivést. A to je něco, co se bude muset urychleně řešit, pakliže se potvrdí současný trend. Problém je, že je o dost rychlejší otevřít důl na těžbu lithia než vybudovat tepelnou elektrárnu, otevřít k ní uhelný důl a ještě postavit nové přenosové vedení.
Avatar - WinDiesel
Alergie na EV
WinDiesel
| 8. 12. 2017
Tak dlouho to budou propagovat až se stanou lidi alergičtí ............

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku