Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Pneumatiky Continental pro autobusy: Pro autobusy

redakce AUTO.CZ
Diskuze (16)
Německý koncern pokračuje v ofenzívě, kterou odstartoval loni v Hannoveru. Nové obutí třetí generace jsme vyzkoušeli na vlastní kůži.

Kroužíme v autokaru na zkušebním okruhu v areálu Driving Camp Pachfurth a zkušená řidička udržuje vozidlo na mezi adheze. Prožíváme pocit podobný power-slidu se sportovním vozem. Ptáme se technika, kolika „G“ jsme při dané odstředivé síle vystaveni. Musíme se přidržovat madel na opěradlech před námi, protože boční vedení sedadla odstředivé síle nestačí. V daném systému však právě působící tah do strany prý odpovídá hodnotě něco málo přes 0,5 G.

To se nezdá být mnoho, pokud uvážíme výsledky testů působících sil ke stanovení hodnoty zadržení silničních svodidel, kdy se při nárazu hodnota příčného zrychlení těžiště vozidla 3 G ještě pokládá za přípustnou; to je však již mezní hodnota pro riziko poranění při jízdě bez připoutání.

Jasná data

Měření času průjezdu jedním okruhem ukázalo hodnotu 18,53 s. Na nápravách byla namontována kola s plášti Continental Standard předchozí generace. Po přesednutí do coache s pneu třetí generace klesl čas průjezdu na 17,55 s. To se také nejeví jako velký rozdíl, rychlost průjezdu se ale zvýšila ze 45 na 47 km/h. Odstředivá síla však při stejném průměru otáčení roste s druhou mocninou rychlosti (m/s), v tomto případě tedy o cca devět procent, což je obrovský nárůst. V běžné praxi někdy stačí i mnohem menší změny a dojde k těžko zvládnutelnému a nebezpečnému smyku.

Jako cestující jsme si zkusili i chování autobusu při náročném vyhýbavém manévru. Zvláště při prudkém střídání objezdů doprava a doleva jsme se musili trvale přidržovat, ale jízdní stopa vozidla zůstávala díky přilnavosti pneumatik na mokré vozovce plynulá.

Snaha výrobců pneumatik směřuje k co nejdokonalejšímu vzorku běhounu, tuhosti příčného profilu pláště k zajištění trvalého styku celého povrchu běhounu s povrchem vozovky a dobrým podmínkám pro protektorování. Dále je třeba dbát na schopnost co nejširšího a nejrychlejšího přizpůsobení pneumatiky měnícím se podmínkám adheze.

Srovnání přilnavosti na mokru i ledu

Ve zkušebním areálu okruhu Pachfurth jsou také úseky vozovek ke zkoušení mezní brzdné dráhy. Jedna z nich je zařízena k vytváření povrchu s uměle udržovanou vrstvou ledu, a to pomocí technologie užívané při umělém zasněžování. Teplota povrchu samozřejmě neklesá znatelně pod bod mrazu, ale trvale kluzný ledový povrch neustupuje. Rozdíly v délce brzdné dráhy mezi pneumatikami Standard vyráběnými před zavedením třetí generace a novými typy pneumatik Conti Coach HA3, Conti Plus HA3 a Conti Urban HA3 prokázaly podle zkoušek značné zlepšení. Pozorovali jsme značné zkrácení brzdné dráhy při použití plášťů Conti Urban HA3. Po nastoupení do stejně vybaveného autobusu jsme sami mohli ocenit intenzitu brzdění, kterou nové typy připouštějí. Také udržení jízdní stopy nedělalo řidiči větší obtíže.

Tři řady

Výsledkem nově vyvinuté třetí generace pneumatik Continental je členění do tří kategorií. Pro dálkovou dopravu (typy Conti Coach HA3), regionální či příměstskou dopravu (Conti City Plus HA3) a městskou hromadnou dopravu (Conti Urban HA3) je nabídka specializovaných typů plášťů, jejichž vlastnosti vyhovují co nejčastějším, ale i okrajovým podmínkám jízdy.

U první kategorie pro dálková vozidla typu Coach, s nabídkou rozměrů 295/80 R 22.5 a 315/80 R 22.5, odpovídá konstrukce a vzorek běhounu pneumatik určených pro všechny nápravy především požadavkům jízdního komfortu včetně úrovně a spektra hluku, dále bezpečnosti jízdy, tj. směrové stabilitě, přesnému vedení stopy a chování na mokré vozovce po celu dobu životnosti. Zvláštní důraz je ovšem kladen na dlouhý a ekonomický proběh s co nejnižšími náklady, tedy minimální valivý odpor.

Pro různé autobusy

Pneumatiky kategorie Conti City Plus HA3 v rozměru 295/80 R22.5 na všechny nápravy pro autobusy regionální dopravy se vyznačují hlavně stabilitou a dobrými adhezními vlastnostmi. Dále pak bezpečným chováním na mokrém povrchu po celou dobu životnosti, stejnoměrným opotřebením a velkým kilometrovým proběhem. Úlohou třetí kategorie, Conti Urban HA3 s rozměry 295/80 R22.5 a 315/80 R22.5 na všechny nápravy, je postaráno o vyztužené boky při nebezpečí střetů s obrubníky, odolnost při častém rozjíždění a brzdění a stabilita při rychlém objíždění rohů.

Kromě toho je u všech pneumatik pamatováno na spolehlivý záběr v obloucích a odolnost proti průrazům.

Zimní speciály

U samostatné řady pneumatik pro zimní podmínky Scandinavia se ještě hodnotí co největší míra samočištění, aby se vzorek neucpával sněhem a ledem. Pro vlastnosti pneumatik však zdaleka nestačí štítkové hodnoty valivého odporu, záběru na mokru a hluku. Hledisek komplexní jakosti pneumatik pro výrobce je přibližně padesát.

Podpůrné služby

Společnost Continental nabízí monitorování tlaku a teploty v jednotlivých pneumatikách na vozidle. Systém ContiPressureCheck zahrnuje celou technologii od snímačů až po přijímač s napájením a displej, který se umisťuje v zorném poli řidiče. Snímač se vsazuje do pryžového pouzdra, přilepeného na vnitřní obvod pláště. Snímač měří asi 2 cm a jeho hmotnost nepřesahuje 20 g. Po skončení životnosti pneumatiky se vyjme a může se umístit do dalšího pláště. Dodává se s napájením vlastní baterií při životnosti šest let nebo 600 000 km. Procesor systému trvale vyhodnocuje a zaznamenává tlak vzduchu i teplotu pneumatiky a přenáší data bezdrátově do přijímače na rámu vozidla a odtud na displej v pravidelných intervalech. Řidič má tak přehled o stavu obutí v reálném čase a může zahájit operativní zákrok v případě potřeby ihned.

Systém byl testován na více než třiceti soupravách přepravy nákladů a autobusech v Evropě i v USA. Více než pětina vozidel byla postižena poruchou pneumatiky. Ve všech případech došlo k včasné opravě a zabránění jinak nákladné výměny poškozené pneumatiky za novou. Systém přináší velkým vozovým parkům úsporu nákladů, vzniklých zvýšeným opotřebením a nárůstem spotřeby paliva při jízdě na podhuštěných pneumatikách. Náklady na systém se umořují účinnou prevencí před vyřazením jediného pláště.

redakce AUTO.CZ
Diskuze (16)
5. 1. 2014 06:33
Re: ok
nie
295/80 a 315/80 R22.5 v Puchove
4. 1. 2014 21:03
Re: Ttulok
>:D
4. 1. 2014 16:05
Re: ok
No to je byznis kamaráde:-) Víš kolik na tom trhnou výrobci čidel a hlavně autorizované servisy, které budou muset každé auto protáhnout diagnostikou. Kolik těch čidel se zničí při jízdě na těch našich tankodromech, když zákon schválnosti je ten, že vymeteš brutální díru zrovna v místě, kde je ten ventil a guma jak se prohne ho poškodí...to je všechno o penězích. Jednoduchost a hlavně myšlení na koncového uživatele je až na posledním místě, ten je tu od toho, aby to platil..
4. 1. 2014 15:05
Re: Ttulok
Hlavne pre autobusy a pre autobusy. ;-)
4. 1. 2014 14:25
Re: ok
No, mohla by být, protože Mitas tam otevřel nový provoz, tak by se to v něm mohlo dělat, protože takovou kapacitu by starý otrokovický provoz nezmáknul.

Spíš dobrá je věc je ta kontrola tlaku. Vzhledem k tomu, že ta přiblblá EU schválila to povinné TPMS pro auta vypuštěná z továrny po 1.11.2014. Tak ta auta musí mít uvnitř kola ventil na kontrolu tlaku. A jak je samozřejmě v rámci obecného loby známé, tak systém nepřímé kontroly přes čidla ABS a ESP se do legislativy bohužel nakonec nevešel. Což se koncovému uživateli dost prodražší v případě, že bude užívat kompletní letní a zimní sadu, páč ten ventil stojí kolem 1500 a musí se koupit čtyři.
Každá taková blbůstka, kterou tady uvádí continental, nebo něco podobného dělá i Bridgestone a Michelin bude ty ventily slevovat protože to plánují uvést i do osobních, což je pro zákazníka dobře.